Schema Maximaal Gewicht Ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharonaa_

Re: Schema Maximaal Gewicht Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:31

Ojee. volgens het schema ben ik dan ook een paar kilo te zwaar voor mijn E-pony. en dan het gewicht van het zadel er nog bij mag ik wel 10 kilo afvallen.. schema vind ik niet helemaal kloppen, bij elke pony/paard is het weer anders.

bliksemken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:33

moet ik dan op een D ? , mijn pony is C !

ellenha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:42

Kun je van het schema zeggen dat dit vooral geldt voor een ongeoefende ruiter?
Ik denk dat een geoefende ruiter van boven het genoemde gewicht soms wel op een pony/paard kan rijden zonder deze pijn te doen: hij/zij zit mee met de bewegingen lazert niet op de rug bij het opstijgen en lichtrijden, plakt aan het zadel in galop en doorzitten, alles wat een ongeoefende ruiter wel doet.
Mijn probleem zit m erin dat een vriend van me van ruim boven de 90 kilo en af en toe eronder (slanke lijn) niet begrijpt dat hij niet op een van onze 17 jaar oude paarden van 1.65 kan rijden. Terwijl ik andere ruiters heb leren rijden op deze paarden (meisjes van 9 en 13 jaar). Die vriend is ondanks enkele jaren les op een manege dertig jaar terug niet in staat op te stijgen zonder hulp, licht te rijden, door te zitten galopperen, een normale teugelvoering en houding te hebben.
Ik kan het niet duidelijk maken dat gewicht op zich niet een voldoende reden is om niet te mogen rijden maar dat een hoog gewicht gecombineerd met onervarenheid als ruiter desatreus is voor de zwakke ruggen van deze tuigpaarden.
Het helpt ook niet dat de plaatselijke manege tegen die vriend zegt dat "een normaal paard het gewicht van hem gewoon moet kunnen dragen". Tja bij hen gaat het om het geld. Bij mij om de paarden!
Het schema heb ik uitgeprint misschien helpt dat...Graag jullie steun en tips!

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:22

edit: laat maar

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 03:13

Ik snap niet dat mensen door blijven zagen over de lengte die niet in de tabel staat.. vaak hebben mensen met betrekking tot lengte het toch wel door als ze te lang zijn voor hun paard.. terwijl te dikke mensen het vaak minder snel willen inzien (En er mag ook niks over gezegd worden want dat ligt gevoeliger? Terwijl je makkelijker tegen iemand zegt 'je bent te lang') Bovendien gaat het hier om gewicht en niet om lengte.

Verder vind ik de tabel wel een goede richtlijn, als zit er natuurlijk wel verschil tussen iemand van 1.60 die 90 kg weegt en iemand van 1.80.. die eerste zal een stuk minder 'in model zijn' en dus ook meer vrije massa hebben die achter de beweging aankomt.. daarom is er voor mijn gevoel ook nog verschil tussen iemand met overgewicht en een zandloperfiguur en iemand met overgewicht en een appelfiguur, bij de zandloper is het toch beter verdeeld..

Dat mensen door blijven gaan over zadels en tuig vind ik trouwens ook raar, dat tuig ligt als het goed is gewoon stil tegen je paard aan, jij als ruiter beweegt..

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:41

mhh volgens dit schema zou ik op een C-pony kunnen! moet heel eerlijk zeggen dat ik niet weet of ik dat zo een geslaagd plan zou vinden... beetje forse pony oke maar een iel ding?? nee daar waag ik me echt niet aan :)

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 16:12

Mja, met mijn gewicht kan ik precies op een C-pony van 1.37, maar mijn gezond verstand neemt dan ook nog mijn lengte mee in de berekening en dan denk ik toch dat het niet gaat met 1.80.
Dat je er qua gewicht op zou passen betekent niet dat je dat dat dan ook qua lengte gaat hè..

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 01:52

Nee tuurlijk maar ik ben daarbij 1m60 of eigenlijk nét niet... Dus opzich past dat nog wel maar het voelt gewoon niet zo goed... Kan misschien wel maar toch

120941

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:38

i vind wat jullie zeggen allemaal onzin ik heb een d pony en weeg bijna 75 kg
ik hbe het met me dierenarts erover gehad en die zegt het gaat niet om je gewicht of dergelijken maar het gaat erom dat je pony je kan dragen en ik heb een new forest en die kan me zat dragen!!!!!!!!!

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:41

maar misschien kan je ook de max groote van de ruiter erbij zetten?
want ik ben bv 1m 76 en ik weeg 56 kilo, maar daarmee pas ik nog niet op een c-pony

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:44

ik heb een welsh K en die weegt rond 475 kg.. Dus hier word vanuit gegaan de kleine welshjes?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:46

denk toch dat het gewicht en ras van pony heel erg variabel is en je niet echt van dit schema uit kan gaan!

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:41

En wat zal het maximale gewicht zijn voor een IJslander/ fjord van 1.37

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:10

Volgens dit schema zou ik zelfs nog op een B-pony passen... :') :') Ik weeg 48 kilo maar ik ben wel bijna 1.70, dus ik kan echt niet meer op een B-pony, waarschijnlijk niet eens meer op een C.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:24

Waar komt dit schema uberhaupt vandaan?

Ik houd liever de regel aan 15 % van lichaamsgewicht is wat paard makkelijk kan dragen, en dan praat ik over sterke paarden, ielere , hoger in het bloed staande paarden ga ik van minder % uit.

Dit heeft ooit in een uitgebreid artikel gestaan.
Maar dit schema kan ik me dus absoluut niet in vinden.

Edit ik lees dat TS uit is gegaan van gewicht van paard.
Maar een hoog in bloed staand paard kan ook overgewicht hebben, en kan dan zeker niet dat gewicht dragen.

Ik heb zelf een rijschool, en houd strikt een gewichtslimiet per paard aan.
Helaas hebben niet alle zwaardere mensen genoeg zelfreflectie om te zien dat sommige combinaties echt niet kunnen.

Ik heb een Gelders paard, maar ook daar is de limiet 90 kilo . En deze zal niet overschreden worden.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:42

ik vind het schema te belachelijk voor woorden,ik rij op mijn paard van nog geen 1.65 en ben bijna 90 kilo en dat gaat al jaren goed,paard heeft nergens last van.mijn andere paard is een stuk groter,178 en die is ook nog jonger en dat gaat ook uitstekend.
ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd met een krukje opstap,maar dat is meer gemak van mijzelf,en dus niet omdat ik te zwaar ben.
al met al is het dus zo,,als je meer dan 90 kilo weegt mag je niet paardrijden? als dat een regel wordt dan zijn er heel wat mensen die hun paard kunnen verkopen. belachelijk.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:44

Ik denk dat je het niet te zwart wit moet zien.
Ik als rijschool bijvoorbeeld denk aan de gezondheid en duurzaamheid van de paarden, een lespaard heeft elke dag een andere ruiter op de rug, en dat is een groot verschil met enkel elke dag dezelfde ruiter.
Met krukje opstappen moet bij mij iedereen, groot of klein, vind ik niet meer dan normaal.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:50

misschien zie ik het wel te zwart/wit. maar ik vind het wel een beetje discriminerend naar de mensen toe die iets zwaarder zijn dan in het schema staan.ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die van zo'n schema schrikken.

en inderdaad als je een rijschool hebt is het even een ander verhaal,verschillende ruiters,en elke dag maar weer.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:56

Ik kan me sowieso flink ergeren aan ruiters/amazones die met flnk overgewicht op het paard stappen..
Vaak zie je dat ze dan op haflingers of andere sobere rassen gaan zitten, omdat ze denken dat die veel meer kunnen hebben, ik vind het persoonlijk echt dieronvriendelijk. Zeker als ze dan ook nog veel van het paard gaan vragen.
Maar dat is mijn mening, hoeven jullie het niet mee eens te zijn.

Vind 90 kilo dan ook de max, voor welk paard dan ook.

En natuurlijk zijn grotere mannen al gauw 90 kilo, maar de springruiters die ik heb gezien waren zelf ook in topconditie, en dus zeker niet te zwaar, daarbij scheelt het ook erg dat ze goed kunnen rijden en goed kunnen meebewegen met het paard.

Natuurlijk klopt het schema niet precies, ik pas met mijn lengte ook niet meer op een B pony, ook al zou het dus qua gewicht wel kunnen, dan zou ik hem nog uit balans kunnen halen.

Hoezo discriminerend? Snap best dat zoiets heel vervelend kan zijn als je overgewicht hebt, en dat heel veel mensen daar niks aan kunnen doen, echt ontzettend vervelend. Maar het gaat wel over levende dieren.

Edit: zie nu dat het een oud topic is :+

1Romy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:42

Uhhhuhmmmm, ik mag 30 kilo aankomen! :o
Nouw, mijn paard kan me makkelijk tillen!!

....... ik kan dus mooi doorgroeien, hihi.......
ondanks dat 'k licht ben kan ik haar wel prima rijden! <3

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:45

ja..... En ik koop natuurlijk een mooie merrie van 2,5 jaar.... Wetend dat ik daar met mijn 78 kilo niet op kan gaan zitten als ze oud genoeg is. Mooie stok achter de deur. Ben al een kilo kwijt!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:55

suuzepuus schreef:
Een normale volwassen man mag dus nergens meer op volgens dit schema? (90kg is niet heul veel)

Ik vind 90 kg voor een normale volwassen man normaal. Eerder rond de 80 kg.

Annie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:52

Ik match :D Haha maar dat wist ik gelukkig al ben niet voor niets 18 kilo afgevallen :$ Was 90 kilo op een e-pony van 400-500 kilo. En ben nu 72 dus :)

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:45

Ik vind dit een prima richtlijn en inderdaad, hier en daar zullen er paarden of ruiters zijn die buiten de richtlijn vallen ivm lengte ruiter of ras van het paard.
Ik vind het een goede zaak dat iedereen eens bij zichzelf nagaat ´pas ik op mijn paard?´, een paard is van nature een trekdier en geen drager van de mens. Tegenwoordig is fitheid van de ruiter steeds meer trending topic en dat vind ik een goede ontwikkeling, want we zijn wel druk bezig om onze paarden op gewicht te houden en te juist te trainen terwijl we onszelf vaak vergeten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:13

Hmm.. Mijn paard is een nrpsser van 1.60m, er mag volgens dit schema maximaal ongeveer 70-75 kilo op.. Weinig hoor. Dat ben ik zelf al bijna inclusief het zadel. Terwijl ik een normaal, gezond gewicht heb met mijn lengte (65kg). Mijn bijrijder is even groot als ik, 1.72m, maar wel een man van iets meer dan 80 kilo en dan komt het zadel er ook nog bij. En 80 kilo voor een man vind ik een doodnormaal gewicht.