Trailer laden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:16

gisa schreef:
Ook ik ken alle trucjes en oplossingen om een paard in een trailer te krijgen, 35 jaar ervaring, alleen moet je je eerst eens afvragen waarom een paard zich niet in zo'n hok op wielen wil laten opsluiten.
Een paard is een prooidier en zal alles doen om zich te beschermen tegen roofdieren. Zijn belangrijkste wapen is vluchten. Als je dat vluchten gaat beperken met muren, longes, hekken, bezems ect. maak je het paard bang en zal het proberen weg te komen of zich op zijn minst verzetten. Als je een paard tot iets dwingt, gedraag jij je als een roofdier en het paard zal jou steeds minder vertrouwen.
Omdat een paard een kuddedier is, is hij doorlopend op zoek zijn naar een leider (een leider is iemand die je ten alle tijden kunt vertrouwen en die jou wil steunen).
Aan ons mensen de keuze of wij ons willen verlagen tot roofdieren of dat wij de figuur in het leven van een paard willen zijn waarop het blindelings kan vertrouwen.
Ik wil door onze paarden als leider gezien worden en met een simpel handgebaar de paarden kunnen vertellen dat zij de trailer in moeten stappen. Ik plaats de relatie met een paard op de eerste plaats en krijg daar heel veel genegenheid voor terug in de vorm van paarden die heel graag met mij willen werken.

ik begin eerst met lopen zodat hij leert dat ik de lijder ben.
de roofdieren staan achter het paard, hij zal er alles aan doen om langs de trailer te gaan daarom gebruik ik de muur om hem te leren er in te lopen, als hij dat verhoud dan zet ik de trailer ergens anders, hij moet getraind worden zonder touwen zwepen en wat al niet meer, ik heb de meest gekke paarden geladen, misschien al wel langer dan 35 jaar, maar je moet wel weten hoe en wanneer je moet reageren, op het juiste moment, als ze dat vertrouwen hebben laad ik ze alleen en zonder hulp.
dan moet de eigenaar dit leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:29

gisa schreef:
Kennelijk heb ik mijn methode niet goed uitgelegd.
Ik wil een paard dat de trailer inloopt terwijl ik buiten sta en alleen met een handgebaar te kennen geef dat ik wil dat het paard ontspannen de trailer instapt.
Als je een paard eerst met dwang leert laden in de hoop dat hij het later vanzelf doet, maak je van je paard een slaaf.
Ik wil dat mijn paarden enthousiaste medewerkers worden en het leuk vinden om het spelletje "trailerladen" te spelen.

Ik laad ook zonder dwang hoor ;) en mijn paard stapt ook zonder mij de trailer in. Ik gebruik de longeerlijnen in het begin enkel om te zorgen dat hij niet langs de trailer afloopt. Waar andere een muur voor gebruiken. Maar dat vind ik niet praktisch. Want wanneer je eens op een wedstrijd terrein staat(outdoor en alleen een groot grasveld) En mijn paard bedenkt ineens dattie niet meer mee wil. Dan wil ik niet afhankelijk zijn van een muur..

Emma

Re: Trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:50

Ariebren: die hengstenketting is ook onder dwang, en dat werkt bij mijn pony ook niet. hij gaat dan alleen maar harder protesteren en ik begrijp hem volkomen. wie wil er nou een stuk ijzer in zijn mond waar ook nog is iemand aan gaat hangen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:40

Die ketting gaat niet in zijn mond, maar door de zij ogen van het halster onder de kin door.

gisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:13

Een tip voor iedereen die zijn paard zonder dwang en met respect wil leren laden: download het gratis E-book op de site van Eddy Modde: http://www.diagonaal-paardenvervoer.com, bekijk de filmpjes en lees de ervaringen van anderen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:27

gisa schreef:
Een tip voor iedereen die zijn paard zonder dwang en met respect wil leren laden: download het gratis E-book op de site van Eddy Modde: http://www.diagonaal-paardenvervoer.com, bekijk de filmpjes en lees de ervaringen van anderen.

Dat heb ik eerder in het topic ook al gezegd ;)

Zeer aan te raden!! TS, heb je er iets mee gedaan?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:47

Leuk die filmpjes.
Er zat ook filmpje bij van Monthy Roberts.

Maar of dat nu een paard vriendelijke manier is, van de heren Eddy en Monthy ??

Heb bij Monthy geen keer gezien dat het paardje zijn oren naar voren had.

Dan blijf ik toch bij mijn systeem om het paard te leren normaal de trailer op te lopen.
En nu lopen ze bij mij gewoon de trailer op.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:31

De meeste problemen met het laden komen van achter.
Ik zou een cursus trailer laden aan raden of iemand aan huis laten komen om jou te leren hoe je een paard wat niet wil op een normalen manier de trailer op leert lopen., hulp middelen als een hengstte ketting , bezem , snel de stang erachter en de echt grove dingen enz enz nooit doen,
Bednek ook dat het paard het niet doet om jou te persten of dominant gedrag, er is wel degelijk iets waarom hij niet wil
Zelf heb ik een paard van 180 gekocht met een enorm trauma, ik kan je foto`s laten zien van wat er kan gebeuren als het echt met dwang , zakken en stokken laten zien, het dier raakte al in paniek als hij maar een trailer zag, ben met hem gaan grondwerken voor het vertrouwen en helemaal alleen gaan trailer laden en heb dat een paar keer in de week gedaan en nu loopt hij er helemaal alleen in en blijft netjes wachten totdat ik zeg dat hij er weer uit mag.
Maak er nooit een drama van , maar los het op met geduld dan ben je de rest van het paarden leven klaar en weet je dat hij er altijd op zal lopen zonder druk en hulp van andere vaak goed bedoelde maar hele fouten adviezen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:32

midgie schreef:
De meeste problemen met het laden komen van achter.
Ik zou een cursus trailer laden aan raden of iemand aan huis laten komen om jou te leren hoe je een paard wat niet wil op een normalen manier de trailer op leert lopen., hulp middelen als een hengstte ketting , bezem , snel de stang erachter en de echt grove dingen enz enz nooit doen,
Bednek ook dat het paard het niet doet om jou te persten of dominant gedrag, er is wel degelijk iets waarom hij niet wil
Zelf heb ik een paard van 180 gekocht met een enorm trauma, ik kan je foto`s laten zien van wat er kan gebeuren als het echt met dwang , zakken en stokken laten zien, het dier raakte al in paniek als hij maar een trailer zag, ben met hem gaan grondwerken voor het vertrouwen en helemaal alleen gaan trailer laden en heb dat een paar keer in de week gedaan en nu loopt hij er helemaal alleen in en blijft netjes wachten totdat ik zeg dat hij er weer uit mag.
Maak er nooit een drama van , maar los het op met geduld dan ben je de rest van het paarden leven klaar en weet je dat hij er altijd op zal lopen zonder druk en hulp van andere vaak goed bedoelde maar hele fouten adviezen.

amen :j :j +:)+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:57

De meeste problemen met laden komen van achter??? verklaar dat eens als je wilt?
Volgens mij komen de meeste problemen met laden uit gebrek aan leiderschap van de eigenaar en dus geen respect/vertrouwen van het paard voor de eigenaar.

Ben het wel eens met de rest van je post, neem er de tijd voor en los het probleem op op een vriendelijke doch constructieve manier en je hebt geen laadprobleem meer.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:03

Het schijnt ook te werken om het paard niet in de trailer te laten. Indien je een rustig paard hebt, stap rondom de trailer en ga desnoods zelf op de klep zitten en vertroetel je paard. Zet hem aan de trailer vast om te poetsen of dergelijke. Maar laat hem niet elke keer het idee geven dat een trailer alleen maar bedoeld is om er in te moeten! Want daar krijg je frustratie van.

Trailer laden heeft inderdaad héél veel te maken met het vertrouwen. Vele worden al nerveus zodra ze met het paard op de trailer af stappen (ooohhh ik hoop dat die er in 1x ingaat) en hier begint het gedonder al want dat voelen ze haar fijn aan. Als je nu voor je zelf er meer rust in krijgt in het nabij zijn van een trailer dan krijgt dat dier het vanzelf ook. Het geeft een wereld van verschil als je zelf ook met de rust oefent en er voor beide aan het vertrouwen gewerkt word.

Ik heb 2 E pony's die inprincipe zo de trailer in lopen. Afgelopen zaterdag moest ik ze verhuizen. De oudste stapt er in zonder enige twijfel maar ik merkte aan me zelf dat ik bij de jongste wat gespannen was vanwege de verhuis drukte. Dan loop ik een paar rondjes en praat me zelf wat meer rust toe en bij de 2e poging loopt hij er zo in.
Laatst bijgewerkt door Cahill op 28-02-11 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:06

Ariebren schreef:
Leuk die filmpjes.

Dan blijf ik toch bij mijn systeem om het paard te leren normaal de trailer op te lopen.

Waarom zou de methode van Eddy Modde niet vriendelijk zijn?? Verdiep je eerst eens in zijn manier van werken. ;)

gisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:31

Ook ik ben heel nieuwsgierig wat er niet vriendelijk is aan de wijze van trailerladen zoals Eddy Modde dat uitgebreid uitlegt in zijn E-book over trailerladen.
Nogmaals, dit is GRATIS te downloaden op www.diagonaal-trailervervoer.nl

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:57

cissy schreef:
De meeste problemen met laden komen van achter??? verklaar dat eens als je wilt?
Volgens mij komen de meeste problemen met laden uit gebrek aan leiderschap van de eigenaar en dus geen respect/vertrouwen van het paard voor de eigenaar.

Ben het wel eens met de rest van je post, neem er de tijd voor en los het probleem op op een vriendelijke doch constructieve manier en je hebt geen laadprobleem meer.

leiderschap is belangrijk, door de personen achter het paard, daar krijgt het paard geen vertrouwen in, dus ook niet meer in de bege/leider, vandaar de laadproblemen. *D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:41

dan is het leiderschap van de begeleider in den beginne al niet ok als het paard achter zich geen mensen duldt en waren er al andere problemen. Het niet laden komt nl niet door de mensen die meelopen erachter, dat zou jij toch moeten weten met je ervaring vanuit monty roberts?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:21

hafjelinger schreef:
Ariebren schreef:
Leuk die filmpjes.

Waarom zou de methode van Eddy Modde niet vriendelijk zijn?? Verdiep je eerst eens in zijn manier van werken. ;)

Omdat ik geen zin heb om een paard twee tot drie uur lang te laten lopen aan de longeer lijn.
Twee uur lang wordt het paard opgejaagd, is dat dier vriendelijk ??
Uiteindelijk is het paard, het prooidier, het zo zat dat hij zich overgeeft.
Mijn systeem kost maximaal een twintig minuten, en dan wordt er ook uitgemaakt wie de baas is.

En wanneer ik een trailer angstig paard meemaak, wil ik wel dat hij de trailer oploopt.
En dan is er geen tijd om alle cursussen te volgen van de paarden goeroes.

Mijn paardjes lopen de trailer op, meestal geregeld door één persoon.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:27

Anoniem schreef:
zo'n easy loader is een hardstikke gemeen ding! daar zou ik absoluut niet mee aan de gang gaan..

Voor trailer problemen zou ik naar Petra vlasblom gaan van 2moons.nl. Bij haar moet je altijd eerst zelf naar een info avond komen. En daar kun je ook jou probleem voor leggen. Dan geeft zij informatie en methodes om goed te kunnen laden. En dan kun je thuis weer aan de slag. Lukt het nog niet, Dan kan zij ook komen om je probleem op te lossen. Maar meestal lukt het na die info avond ook zelf.

Ik raad haar zeker aan! Zij heeft met mij en mijn paard Wolin getraind en dat was echt fantastisch! Helaas door tijdgebrek zijn we een stapje achteruit gegaan, maar door haar methode aan te houden en in alle rust het paard helpen, escaleert het nooit en gaat het paard er met veel vertrouwen op!! Ja, ik ben heel erg tevreden over Petra Vlasblom en waarschijnlijk mijn paard ook, want hij ondergaat geen geklooi en geklungel meer, maar een duidelijke vraag en duidelijk leiderschap.

Wij hebben de fout gemaakt om andere mensen te laten bemoeien bij het laden, wat resulteerde in een paard in staking met een hengstenbit in.. never dat ik me ooit zulke dingen laat aansmeren en raad TS dan ook ernstig aan dat soort dingen, als de Easyloader, te beginnen!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:32

Ariebren schreef:
Die ketting gaat niet in zijn mond, maar door de zij ogen van het halster onder de kin door.

Nou dat is vriendelijk.. Heb menig paard zo achterover zien slaan..
Daarnaast doet dit pijn bij een paard en jij laad je paard dus onder dwang van pijn... Dus wat nou 'methode', het maakt je geen haar beter als andere mensen die onder dwang laden.. Jij hebt dus nog steeds oogkleppen op en doppen in je oren en geloofd nog steeds dat dit enige en beste weg naar Rome is..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:41

WolinLotte schreef:
Ariebren schreef:

Nou dat is vriendelijk.. Heb menig paard zo achterover zien slaan..
Daarnaast doet dit pijn bij een paard en jij laad je paard dus onder dwang van pijn... Dus wat nou 'methode', het maakt je geen haar beter als andere mensen die onder dwang laden.. Jij hebt dus nog steeds oogkleppen op en doppen in je oren en geloofd nog steeds dat dit enige en beste weg naar Rome is..

Dan gebruik je de druk van de ketting onder de kin verkeerd.
Je maakt de ketting vast onder de kin door en gaat even lopen met het paard.
Je moet zelf voelen wanneer de druk te hoog wordt, ivm steigeren.
En met lichte druk op de ketting loopt het paard dan gewoon mee.
Ook de trailer in.

Helaas is mijn manier om paarden te leren op de trailer te gaan in veel ogen van al die lieve paarden eigenaren te direkt.

Geef maar veel geld uit aan de goeroes en je resultaat is vaak ook nul komma nul.
Ik geef gratis advies.

De eigenaar moet het paard op de trailer zetten, dus het probleem zit bij de eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:43

WolinLotte schreef:
Anoniem schreef:
zo'n easy loader is een hardstikke gemeen ding! daar zou ik absoluut niet mee aan de gang gaan..

Voor trailer problemen zou ik naar Petra vlasblom gaan van 2moons.nl. Bij haar moet je altijd eerst zelf naar een info avond komen. En daar kun je ook jou probleem voor leggen. Dan geeft zij informatie en methodes om goed te kunnen laden. En dan kun je thuis weer aan de slag. Lukt het nog niet, Dan kan zij ook komen om je probleem op te lossen. Maar meestal lukt het na die info avond ook zelf.

Ik raad haar zeker aan! Zij heeft met mij en mijn paard Wolin getraind en dat was echt fantastisch! Helaas door tijdgebrek zijn we een stapje achteruit gegaan, maar door haar methode aan te houden en in alle rust het paard helpen, escaleert het nooit en gaat het paard er met veel vertrouwen op!! Ja, ik ben heel erg tevreden over Petra Vlasblom en waarschijnlijk mijn paard ook, want hij ondergaat geen geklooi en geklungel meer, maar een duidelijke vraag en duidelijk leiderschap.

Wij hebben de fout gemaakt om andere mensen te laten bemoeien bij het laden, wat resulteerde in een paard in staking met een hengstenbit in.. never dat ik me ooit zulke dingen laat aansmeren en raad TS dan ook ernstig aan dat soort dingen, als de Easyloader, te beginnen!

Jou kon ik me idd nog herinneren 2 jaar geleden in moordrecht bij de crosstraining. Toen was je iets te laat omdat je een kleine terug val had met wolin. Maar wel fijn dat het allemaal goed gaat, En zo'n terug van hoort er gewoon bij. Heeft de mijne ook weleens..

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:19

cissy schreef:
dan is het leiderschap van de begeleider in den beginne al niet ok als het paard achter zich geen mensen duldt en waren er al andere problemen. Het niet laden komt nl niet door de mensen die meelopen erachter, dat zou jij toch moeten weten met je ervaring vanuit monty roberts?

het paard kan veel vertrouwen hebben maar als een ander hem er in wil.............. dan moet hij wel erg veel vertrouwen in de lijder hebben. :(:)
mee lopende mensen kunnen echt wel mee of tegen werken met laden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:53

Ariebren schreef:
Omdat ik geen zin heb om een paard twee tot drie uur lang te laten lopen aan de longeer lijn.
Mijn systeem kost maximaal een twintig minuten, en dan wordt er ook uitgemaakt wie de baas is.

En wanneer ik een trailer angstig paard meemaak, wil ik wel dat hij de trailer oploopt.

Dan heb je Eddy (en dus Parelli) zijn methode niet goed begrepen, het is echt niet een paard twee uur longeren en opjagen. Ik heb ook wel eens in 5 minuten een paard geladen die normaal de eigenaar uren bezig hield :+ .
Het hele systeem staat of valt met de kennis en kunde van degene die het touwtje vast heeft.

Ook die hengstenketting is dwang en ik geloof nooit dat die een dusdanige quick release heeft als een touwhalster.
Het voordeel van de methode van Eddy is dat je dit maar 1 keer hoeft te doen en dan loopt je paard voortaan zonder dwang voor je uit de trailer in, niks geen hengstenketting meer nodig en stuk veiliger dan meelopen de trailer in.

Montyjansen, waarom in vredesnaam zou je iemand mee willen hebben lopen achter het paard??

Miniroosje, een terugval is niet zozeer bij je paard maar bij jouzelf, klein nuanceverschil maar oh zo belangrijk... :D .

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:46

cissy schreef:
Montyjansen, waarom in vredesnaam zou je iemand mee willen hebben lopen achter het paard?? .

ik niet maar de goed bedoelde helpers maken het er niet beter op voor de meeste paarden.
ik laad ze alleen zonder hulp, paarden van ons zelf dan.
de paarden en eigenaren die ik train die kunnen het van mij leren, als ze dat willen, kunnen het ook alleen leren doen, en daar help ik hen ook bij, zodat ze niemand nodig hebben om te laden, ook dan alles alleen kunnen, maar daar moeten ze wel voor oefenen, zonder hulp. 8-)

lydia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 03:09

men moeder dee het altijd lap over de ogen en voor de neus bix houden

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 08:23

cissy schreef:
Ariebren schreef:

Dan heb je Eddy (en dus Parelli) zijn methode niet goed begrepen, het is echt niet een paard twee uur longeren en opjagen. Ik heb ook wel eens in 5 minuten een paard geladen die normaal de eigenaar uren bezig hield :+ .
Het hele systeem staat of valt met de kennis en kunde van degene die het touwtje vast heeft.

Ook die hengstenketting is dwang en ik geloof nooit dat die een dusdanige quick release heeft als een touwhalster.
Het voordeel van de methode van Eddy is dat je dit maar 1 keer hoeft te doen en dan loopt je paard voortaan zonder dwang voor je uit de trailer in, niks geen hengstenketting meer nodig en stuk veiliger dan meelopen de trailer in.

Montyjansen, waarom in vredesnaam zou je iemand mee willen hebben lopen achter het paard??

Miniroosje, een terugval is niet zozeer bij je paard maar bij jouzelf, klein nuanceverschil maar oh zo belangrijk... :D .

Ariebren: Jij hebt het helemaal niet goed begrepen! Waarom zou je 'geen zin' hebben om je paard op een vriendelijke manier
te leren dat de trailer leuk is? Denk eens aan de tijdwinst die je maakt, als je paard het spel eenmaal begrijpt, staat je paard binnen 2 minuten
op de trailer. Eddy Modde maakt er namelijk een spel van: Buiten de trailer is er onrust, moet je 'werken' maar ín de trailer krijg je rust en zal ik je niet storen. Hij laat het paard zelf kiezen en geeft het de kans om het op zíjn tempo te doen.