gisa schreef:Ook ik ken alle trucjes en oplossingen om een paard in een trailer te krijgen, 35 jaar ervaring, alleen moet je je eerst eens afvragen waarom een paard zich niet in zo'n hok op wielen wil laten opsluiten.
Een paard is een prooidier en zal alles doen om zich te beschermen tegen roofdieren. Zijn belangrijkste wapen is vluchten. Als je dat vluchten gaat beperken met muren, longes, hekken, bezems ect. maak je het paard bang en zal het proberen weg te komen of zich op zijn minst verzetten. Als je een paard tot iets dwingt, gedraag jij je als een roofdier en het paard zal jou steeds minder vertrouwen.
Omdat een paard een kuddedier is, is hij doorlopend op zoek zijn naar een leider (een leider is iemand die je ten alle tijden kunt vertrouwen en die jou wil steunen).
Aan ons mensen de keuze of wij ons willen verlagen tot roofdieren of dat wij de figuur in het leven van een paard willen zijn waarop het blindelings kan vertrouwen.
Ik wil door onze paarden als leider gezien worden en met een simpel handgebaar de paarden kunnen vertellen dat zij de trailer in moeten stappen. Ik plaats de relatie met een paard op de eerste plaats en krijg daar heel veel genegenheid voor terug in de vorm van paarden die heel graag met mij willen werken.
ik begin eerst met lopen zodat hij leert dat ik de lijder ben.
de roofdieren staan achter het paard, hij zal er alles aan doen om langs de trailer te gaan daarom gebruik ik de muur om hem te leren er in te lopen, als hij dat verhoud dan zet ik de trailer ergens anders, hij moet getraind worden zonder touwen zwepen en wat al niet meer, ik heb de meest gekke paarden geladen, misschien al wel langer dan 35 jaar, maar je moet wel weten hoe en wanneer je moet reageren, op het juiste moment, als ze dat vertrouwen hebben laad ik ze alleen en zonder hulp.
dan moet de eigenaar dit leren.
en mijn paard stapt ook zonder mij de trailer in. Ik gebruik de longeerlijnen in het begin enkel om te zorgen dat hij niet langs de trailer afloopt. Waar andere een muur voor gebruiken. Maar dat vind ik niet praktisch. Want wanneer je eens op een wedstrijd terrein staat(outdoor en alleen een groot grasveld) En mijn paard bedenkt ineens dattie niet meer mee wil. Dan wil ik niet afhankelijk zijn van een muur..

.
.