wat doen jullie met jullie tuigers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_i_R

Re: wat doen jullie met jullie tuigers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:08

oeh een dameszadel op een gelderse! is dat een beetje lekker uit te zitten? Ik vind het soms al genoeg een uitdaging om in een normaal zadel te blijven zitten als ze wat te enthousiast wordt!

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:11

Nou, ik moet haar goed "terugrijden" ja!! En als ze dan maar rustig blijft draven is het goed te doen!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:32

Wouw MIR wat een ontzettend gaaf beest. Zo veelzijdig kun je enkel van dromen!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:00

:o thanks!
Ik had het ook nooit verwacht hoor! Ik heb haar ingereden en doorgereden voor de vorige eigenaar en gekocht toen ze bijna vier was. Ze kwam toen net voor de kar weg waarnaast ik haar onder het zadel trainde voor voor de showwagen. Galop zat er amper op en draven ging met hoog geheven benen. Door de jaren heen ben ik steeds meer gaan proberen en blijkt dat ze echt behoorlijk veelzijdig is. K roep ook heel regelmatig dat ik meeeeega trots op d'r ben :D

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:10

Geweldig MIR dat je dan zoveel bereikt, je hebt alle reden om trots te zijn :j Ik word nu steeds nieuwsgieriger wat er van Hugo zal worden :)

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 19:21

NatasjavE schreef:
Irene2 schreef:
hoeveel procent hackney en gelders is die van mij nou eigenlijk? :)

(Jonker uit een merrie van droomwals?)

Hoe heet je paard? o...wacht staat in je profiel :o?

12,5% van Lorton en 6,25 van Waterman. 18,75% Hackney de rest is Gelders. Het maakt hem 100% KWPN overigens :D

huh?? hahaha sorry ik snap het niet meer???? :')

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 19:36

Weten jullie trouwens wat een normale prijs is voor een 4 jarige tuiger? afstamming waterman x lorton??

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:44

tja... een paard koop je natuurlijk niet alleen op afstamming. Wat kan hij wel, wat kan hij niet?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:49

ik breek even in hier :D
word namelijk helemaal blij van dergelijke topics!
heb zelf meerdere gelderse en tuigpaarden gereden en gehad.
o.a: donau*nelson(gelderse sterruin), renovo*harald*renovo(super galop, vreselijk karakter), fabricius*?, rhodium*triomfator(gelderse sterruin), falco*ahoy(niet gelders opgenomen) etc etc.
mijn moeder reed vroeger alleen maar met tuigpaarden en gelderse paarden, en heeft vele mensen ermee "aangestoken" hihi.
ik vind het blije, het altijd willen gaan, van de gelderse en tuigpaarden echt waanzinnig.
de tuigpaardensport vind ik dan ook heel gaaf om naar te kijken, kan echt kippenvel krijgen van een goed gaand paard.
helaas zijn er hier in de regio niet veel tuigpaardwedstrijden :S, dus dan maar genieten van de rhodium*triomfator op dressuurwedstrijden.

paard van ts vind ik erg leuk.
prijs, tsja, gemiddeld ligt de prijs voor een tuigpaard toch wat lager dan een rijpaard.
er zijn natuurlijk een hele hoop factoren die meespelen: geslacht, grootte, ervaring, beweging, kleur, karakter.
wat is vraagprijs voor de merrie die jij op proef hebt ts?mag uiteraard via pb.

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 19:50

M_i_R schreef:
tja... een paard koop je natuurlijk niet alleen op afstamming. Wat kan hij wel, wat kan hij niet?

ze heeft gewoon 3 goede gangen. Meer kan ze eigenlijk NOG niet. Maar dat wilde ik eigenlijk weten, zodat de eigenaar mij niet kan neppen haha :P

het is een merrie

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:58

een vierjarig tuigpaard die, als ik het goed begrijp, niet betuigd en bereden is? heeft ze nog predikaten? Hoe toont ze, is ze correct gebouwd?

Wat hierboven ook al staat: Tuigers gaan voor minder dan rijpaarden (gelukkig ;)) en ook de rijpaarden gaan momenteel niet zo hard.

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 20:08

M_i_R schreef:
een vierjarig tuigpaard die, als ik het goed begrijp, niet betuigd en bereden is? heeft ze nog predikaten? Hoe toont ze, is ze correct gebouwd?

Wat hierboven ook al staat: Tuigers gaan voor minder dan rijpaarden (gelukkig ;)) en ook de rijpaarden gaan momenteel niet zo hard.

ze is correct gebouwd niet betuigd wel bereden en veel in haar stamboek zijn ster

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:13

oke, dus ze kan al wel wat en heeft zelf geen predikaat. Ik weet wat die van mij heeft gekost en die was net zo oud, ook licht aangereden (door mezelf weliswaar dus ik wist precies wat ik in huis haalde) maar ook al betuigd en ze is ster. Tevens stond ze te koop op het moment dat er net bekend werd dat er te weinig 3 & 4 jarige patijntjes te koop stonden en was de markt dus redelijk goed. met dat in het achterhoofd zou ik er max. 1500, maar liever 1000 voor geven :) helemaal als je bedenkt dat de markt nu slecht is.

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 20:36

M_i_R schreef:
oke, dus ze kan al wel wat en heeft zelf geen predikaat. Ik weet wat die van mij heeft gekost en die was net zo oud, ook licht aangereden (door mezelf weliswaar dus ik wist precies wat ik in huis haalde) maar ook al betuigd en ze is ster. Tevens stond ze te koop op het moment dat er net bekend werd dat er te weinig 3 & 4 jarige patijntjes te koop stonden en was de markt dus redelijk goed. met dat in het achterhoofd zou ik er max. 1500, maar liever 1000 voor geven :) helemaal als je bedenkt dat de markt nu slecht is.

okee :') dan weet ik dat... zijn vraagprijs was 4000 euro

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:59

blijft mijn mening he ;) en het vervelende voor jou is: jij wil hem graag hebben en dat kan hij tegen je gebruiken! Maar 4000 is echt van de zotte.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:02

4000 euro :wow: dat vind ik nogal een flinke som geld!
persoonlijk geef ik nooit meer als 2000 euro uit aan een paard, maar ik koop ze dan ook meestal "rauw".
voor een goed gezonde, mooie maat GELDERSE merrie van 4 jaar en licht ingereden zou ik tussen de 2000-2500 euro geven, zeker in de huidige tijd.
echter is jou paard een tuigpaard en geen gelderse, wat imo de prijs al drukt.
verder heeft ze geen extreme aftekeningen, wat meestal de prijs ook kan drukken.
maar goed, het is natuurlijk maar wat de gek ervoor geeft.
wat zou je er zelf voor willen uitgeven?

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:53

4000 is echt teveel voor het aangeboden paard zeg dat eigenlijk met hetzelfde argument als svdijk.
neem 4000 euro mee en je kan bij ons op stal een leuk paardje betuigd en bereden uitzoeken (op een paar na die een speciaal plekje hebben bij 1 van ons waardoor ze wat duurder zijn, zodat we lekker met ze door kunnen werken :o ), maar we hebben nog zeker keus uit 7 dan. Paarden kunnen aangespannen zo het verkeer in.

Zou toch kijken of je wat van de prijs af zou kunnen krijgen maar staar je in ieder geval niet blind op alleen dit paardje. Of tja je moet zo verliefd zijn dat alleen kopen je blij kan maken maar dan maak je de verkoper ook erg blij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:59

Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje aan de moederlijn liggen :o
Die van mij heeft heus een klein beetje meer gekost maar die komt wel uit een heel bekend stammetje met een hele goede moederlijn.
Vind ik voor een merrie belangrijk. Ik wil er mee kunnen fokken.

En verder..

Mijn Opa zij altijd... De waarde van een paard is de slachtwaarde + wat de gek er voor geeft....

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:08

NatasjavE onder aan pag. 5 had ik nog een vraag gesteld. Zo het fijn vinden als je een reactie geeft :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:10

O...ik ga even terug zoeken...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:13

Schangah schreef:
NatasjavE onder aan pag. 5 had ik nog een vraag gesteld. Zo het fijn vinden als je een reactie geeft :)

Ja klopt Larda heeft 2 x Cambridge Cole op het papier staan en heeft 25% Hackney.
Venezia heeft dan inderdaad 12,5% Hackney en het volbloed precentage wat paardenfokken aangeeft.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:17

NatasjavE schreef:
Schangah schreef:

Ja klopt Larda heeft 2 x Cambridge Cole op het papier staan en heeft 25% Hackney.
Venezia heeft dan inderdaad 12,5% Hackney en het volbloed precentage wat paardenfokken aangeeft.

heeft venezia dan niet te veel vreemd bloed op als geldere opgenomen te worden. Ze is overigens bij het kwpn vb opgenomen bij de rijpaarden (vader bepaald de richting).
Is Larda haar conformatie richting gelders of hackney?

Ik weet niet of dit voor alle tuigpaarden geldt maar mijn dames zijn ontzettend -:)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:27

Larda oogt best Gelders maar om dat goed te zien moet je haar in het echt zien.

Ze heeft wat veel veredelingsbloed( Engels Volbloed en Hackney) maar als ze erg goed in het gelderse type staat kan ze onder de dispensatie regeling vallen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:30

NatasjavE schreef:
Larda oogt best Gelders maar om dat goed te zien moet je haar in het echt zien.

Ze heeft wat veel veredelingsbloed( Engels Volbloed en Hackney) maar als ze erg goed in het gelderse type staat kan ze onder de dispensatie regeling vallen.

Oke interessante gedachte. Ga hier eens op broeden. Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 01:12