Kennen paardeigenaren de seizoenen niet ofzo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:00

Nou en, als ze 1 keer uitglijden komen ze er de volgende keer wel achter dat ze niet zo lomp moeten doen.
Laat ze toch dingen zelf ontdekken dan ze overal voor te behoeden.

Blessures op stal kleiner dan in zo'n wei. EN wat dacht dan dat beter was voor de spieren/mentaal? hele weken binnen laten vanwege de sneeuw? nee hoor, mentaal en fysiek is het beter om lekker naar buiten te gaan, zelfs met hobbel de bobbel spekgladde buitenwereld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:09

superlise schreef:
Totdat jou paard een keer in de kreukels ligt, dan blijft ie opeens wel binnen.

Maargoed ontopic, Volgens mij is het alleen vorig jaar zo erg geweest qua winter en tja dan kun je nog denken en hopen dat dat eenmalig was. De winter van 2006, 2007 en 2008 heb ik gewoon in ons buitenbakje kunnen rijden en was er niet zoveel aan de hand als vorig jaar en nu. Maargoed ik heb dan ook het zieligste paard van de wereld want die mag niet naar buiten, zijn poten breken in een paddock of de wei..

Mijn paard staat al zijn hele leven buiten en ik kan je vertellen dat het land (veengrond) met regen gladder is, dan met dit weer. ;)
Hij weet precies hoe en wat, hoor, met deze sneeuw. Maar misschien heb ik wel een slimmer paard ofzo. :D
Dat zal het zijn. :)*

superlise

Re: Kennen paardeigenaren de seizoenen niet ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:14

Als hij al zijn hele leven buiten staat zal dat het zijn. Die van mij staat altijd hele winters binnen dus die zal mentaal inderdaad een stuk minder zijn :')

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:20

Gelukkig heb ik een hele lieve man (hoefsmid ;) ), en hij weet als geen ander hoe belangrijk het
voor mij is om iedere dag met mijn billen op het paard te zitten.
Daarom houdt hij ons hele erf sneeuwvrij met een veegmachine en zout, zodat ik in ieder geval
lekker kan stappen!
En verder hebben mijn beestjes leren zooltjes zodat ze op de wei kunnen zonder klompen ijs onder
hub voeten ( en nee, als je een faire hoefsmid hebt is dit echt niet duur :D ).
Wedstrijden rijd ik niet, ze moeten het hele jaar door al presteren dus die 2 maanden vakantie
hebben ze verdiend!!
greetzzzz :brr:

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:24

superlise schreef:
Als hij al zijn hele leven buiten staat zal dat het zijn. Die van mij staat altijd hele winters binnen dus die zal mentaal inderdaad een stuk minder zijn :')

Mentaal zeker, als hij nu niet buiten komt al wekenlang :\ . Maar fysiek zal hij ook minder zijn. ;)
Of in elk geval, minder handig. :')

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:26

Fysiek minder maar nog wel heel ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:29

Maar wat doe je als het nou weer maanden dit weer blijft? Zoals vorig jaar?

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:30

Bijzonder dat de jouwe blijkbaar de enige is die niet buiten kan zonder iets te breken :o?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:34

Nou hetzelfde als vorig jaar, op stal. Een pad vegen/strooien/harken naar de molen, de molen schoon + zout en that's it..

Wimmus, ''de enige'' ? hahaha denk jij nou echt dat iedereen zijn paardje naar buiten doet, tja het verschil zit hem wel in het feit dat zodra je op bokt zet dat je paard niet buiten komt je véél commentaar krijgt want hier vind iedereen vooral zichzelf erg goed.

* Met hier bedoel ik bokt overigens, niet perse dit topic.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:35

Wij hebben ook alleen een buitenbak. En die is stijf en stijf bevroren. Dus rijden of longeren dat zit er niet in. De paddock is ook wel bevroren. Maar die is beter te doen dan de bak. Dus de paarden staan overdag gewoon los in de paddock. Sneeuw of geen sneeuw. Vorst of geen vorst. De polderweg langs stal was tot afgelopen zaterdag goed te doen. Dus toen stapte ik mn paard elke dag 30 minuten aan de hand. Maar nu er zo'n dikke laag ijs op de weg ligt gaat dat tijdelijk even niet meer. Maar dat vind ik niet zo heel erg. Hij staat overdag toch een paar uur buiten in de paddock met 2 vriendjes. En heeft genoeg hooi tot z'n beschikking. En gelukkig heeft mijn paard nooit echt last van lang "stil" staan. Hij word nier druk of onhandelbaar ofzo.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:36

Als het weer zo blijft ligt het eraan wat je doelen zijn toch?
Wil je perse op wedstrijd of wil je gewoon je beestje bewegen en zelf gezond in je kop blijven?
Aan alles komt een eind, ook aan dit weer!
Lekker poetsen en stappen doet mij en de beestjes erg goed, en daarnaast lekker een poosje op
een wei of paddock die niet al te glad is.
De boog kan niet altijd gespannen staan

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:37

Het gaat niet om jezelf goed vinden, het gaat er om dat je paard een dier is die gemaakt is om te bewegen. Niet om wekenlang, misschien wel maandenlang voornamelijk op stal te staan. Ik word helemaal triest als ik bij ons de paarden zo lang binnen zie staan. Helemaal omdat ik de vergelijking zie met de kudde buiten. Die tegenstelling is erg groot.
Wij hebben ook geen binnenbak. Het is gewoon jammer maar helaas, ik kan nu ook niet rijden, mijn lessen staan stil, baal ik ook van, maar het is niet anders.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:39

Ach niet te snel oordelen over dat iedereen zichzelf goed vindt....
Je bent er toch in eerste instantie voor je paarden?????

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:58

Toch vind ik dat sommigen wel heel hysterisch reageren over paarden die op stal staan. Ik ben blij dat mijn paarden wel meestal de hele dag buiten staan (en de meesten ook in kuddevorm) en baal als ik ze om welke reden dan ook, binnen moeten blijven (bijv hele dag weg tot na middernacht). Ze hebben twee weken terug ook 3 dagen op stal gestaan. Ik werk overdag en was dus niet in de gelegenheid om alles ijsvrij te maken omdat het buiten mijn werktijd om donker is. Ik voel me er rot over maar ik moet soms ook wel eens iets doen waar ik geen zin in heb.
Ik denk dat er ook veel verschil is waar je op het moment woont, wij hebben totaal geen sneeuw maar wel ijs. Daarbij maakt het ook veel uit of je een kleine pony hebt of een warmbloedpaard, of je paard alleen staat en dus niet opeens moet wegspringen om een stel hoeven te ontwijken. Bevroren gras kan gevaarlijk zijn voor paarden die normaal niet meer in de wei staan, ook iets om rekening mee te houden.

Ik heb ze nu in twee kleine paddocks staan die wel bevroren zijn maar niet glad. In de kleine (10x10) staan er twee en in de grotere (20x9) staan er drie. En de hengst staat nu in een landje, die boft want normaal staat hij in de grote paddock. Mijn bak die het hele jaar als paddock voor de eerste 5 paarden dient, is glad en amper te lopen dus niet bruikbaar. Het nadeel van de kleinere paddocks is dat ze lager liggen en de paarden over stelconplaten erheen moeten. Bij sneeuw en regen kunnen die erg glad zijn. Dat was weer de reden dat vorige winter de hengst er een periode niet kon staan omdat hij niet rustig naar zijn stal wilde lopen. Hij is daar een paar keer onderuit gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:03

Ach, met een beetje gezond verstand kom je een winter als deze en de vorige echt wel door. Kwestie van niet met alles op het laatste moment te gaaan springen, dan kom je er inderdaad niet.
Dat soort me gigantisch. Zowat overal heb je klagers ivm de winter. Je weet dat die eraan komt, en je weet wat winter kan meebrengen. Het hoeft daarom niet elk jaar een extreme winter te zijn, maar is het dan zoveel moeite gevraagd om er gewoon rekening mee te houden? Gewoon voor de zekerheid, zodat je op het moment zelf niet overvallen wordt en niet met de gebakken peren zit?

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:10

Ik ben het met je eens DendroFleur.
Natuurlijk ben ik me bewust van de seizoenen, maar ook ik baal ervan dat de sneeuw voor zoveel ellende zorgt. Ik heb gelukkig een binnenbak en stapmolen, dus kan nog lekker losgooien, longeren en rijden en toch min of meer een frisse neus laten halen. Maar ze komen bij ons niet meer buiten, omdat de buitenbak én de paddocks én de wei eerst ondergelopen zijn met water, vervolgens bevroren (we konden er serieus op schaatsen) en nu ligt er sneeuw over heen. Levensgevaarlijk dus. Heel jammer hoor, dat ze niet meer buiten komen, maar helaas pindakaas, niets aan te doen.
Ik vind ook dat mensen die gewoon de mogelijkheid niet hebben om paarden tóch naar buiten te doen, wel een beetje in een hokje geplaatst worden. Je kunt natuurlijk niet álles voor elkaar hebben hé. Van een stalbaas kun je ook niet alles verwachten, op een gegeven moment houd het gewoon op.
Niet dat ik er niet van baal hoor, dat ze niet lekker naar buiten kunnen, maarja, wie doet dat nu niet?

Laat die dooi maar komen! :Y)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:22

superlise schreef:
Nou hetzelfde als vorig jaar, op stal. Een pad vegen/strooien/harken naar de molen, de molen schoon + zout en that's it..

Wimmus, ''de enige'' ? hahaha denk jij nou echt dat iedereen zijn paardje naar buiten doet, tja het verschil zit hem wel in het feit dat zodra je op bokt zet dat je paard niet buiten komt je véél commentaar krijgt want hier vind iedereen vooral zichzelf erg goed.

* Met hier bedoel ik bokt overigens, niet perse dit topic.

zet jij je paard als het dit weer blijft een maand lang binnen? :wow:

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:40

En weer word er heel gemakkelijk geoordeeld over anderen.

Hier komen de paarden op het ogenblik ook niet buiten. Grond is hier bikkelhard. Zodra er niet meer gereden kon worden zijn ze hier drastisch in het krachtvoer geminderd.

Kan mij niks schelen hoe jullie er over denken. Maar leer eerst eens nadenken voordat je zomaar gaat oordelen over anderen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:42

haha inderdaad, ik ga wel mee met je frieswytske!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:43

Prima dat die van jou het er goed op doen, ik geef alleen aan dat die van mij dat niet zouden doen. Weet trouwens niet of je mij ook bedoelde. Als dat niet zo is dan vergeet dit bericht maar :)

Trouwens gewoon interesse, maar dat de grond hard is maakt toch niet uit? Als hij maar vlak is. Maar goed zo zie ik dat.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:43

superlise schreef:
Totdat jou paard een keer in de kreukels ligt, dan blijft ie opeens wel binnen.

Maargoed ontopic, Volgens mij is het alleen vorig jaar zo erg geweest qua winter en tja dan kun je nog denken en hopen dat dat eenmalig was. De winter van 2006, 2007 en 2008 heb ik gewoon in ons buitenbakje kunnen rijden en was er niet zoveel aan de hand als vorig jaar en nu. Maargoed ik heb dan ook het zieligste paard van de wereld want die mag niet naar buiten, zijn poten breken in een paddock of de wei..

Nou nee eigenlijk niet. Want imo is de kans op blessures veel groter als ze de hele dag op stal staat. Dat is ook echt niet goed voor haar benen. En als ze een keer op d'r bek gaat kijkt ze de volgende keer wel uit. :D

joeysgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:48

Het enige wat er bij mij is veranderd is dat ik nu even niet rijd, (alleen een buitenbak) ik vind het eng in de sneeuw omdat ik niets kan zien en ik een paar jaar terug al een keer met paard en al onderuit ben gegaan...

Verder staat ons poppetje lekker vanaf 8 uur in de ochtend tot 5/6 uur in de middag lekker buiten in de paddock. Vandaag een poging gedaan om te longeren en dat ging bijzonder goed :D , hij genoot er echt van dus dat doen we morgen gewoon weer. En dan alleen nog ervoor zorgen dat meneer kan blijven drinken ook in de nacht natuurlijk! Dus dan zetten we gewoon twee grote emmers met lauw water in de stal neer en in de ochtend weer vers lauw water buiten in zijn paddock. (natuurlijk wel blijven controleren dat deze niet bevriezen de dag door.)

Ik neem het weer zoals het komt, doe ik al 12 jaar en zolang ik mijn poppie nog dagelijks beweging kan geven, hij gewoon normaal eet, drinkt, goed in zijn vacht zit en voor zover ik kan zien gelukkig is hoor je mij niet klagen. <3

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:49

Volgens mij wordt hier niet geoordeeld, mensen voelen zich gewoon snel aangevallen :+

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:51

capopjekop schreef:
Prima dat die van jou het er goed op doen, ik geef alleen aan dat die van mij dat niet zouden doen. Weet trouwens niet of je mij ook bedoelde. Als dat niet zo is dan vergeet dit bericht maar :)

Trouwens gewoon interesse, maar dat de grond hard is maakt toch niet uit? Als hij maar vlak is. Maar goed zo zie ik dat.

Ben ik met je eens inderdaad. Hard is geen punt, zo lang hij maar vlak is en dus geen ijsbaan. Dan kan een laag sneeuw erover relatief weinig kwaad, behalve klompvorming onder ijzers zonder sneeuwbeslag.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:57

Ik denk dat we er vanuit moeten gaan dat de winters zo zijn als nu en vorig jaar. Dat waren we niet gewend.. Bij ons op stal blijft in ieder geval de stapmolen sneeuwvrij en ook de paddocks zoveel mogelijk. En we hebben een binnenbak dus daar krijgen alle paarden genoeg beweging. Op een andere locatie gaan we nu de paarden op sneeuwbeslag laten zetten zodat ze daar ook buiten kunnen en worden gereden in de binnenbaan. Volgend jaar zijn we zeker beter voorbereid en zullen aan het begin van het seizoen een aantal paarden op sneeuwbeslag gaan. In Scandinavië bijvoorbeeld is dat heel gewoon. Zoals wij in het voorjaar weer stiftgaten laten maken gaat daar voor de winter standaard sneeuwbeslag er onder. Als je dan de paarden dagelijks buiten hebt, passen ze zich zelf wel aan de omstandigheden van de bodem aan.