Zonder cap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:17

sporter schreef:
Vjestagirl schreef:
Mac Donalds eten is alleen ongezond als je het vaak eet. Net als heel veel dingen kan het prima passen in een uitgebalanceerd en uitgedacht dieët.

En wie gaat bepalen wat vaak is en wat niet? En welke hoeveel heid mag je eten voor het niet meer vergoed hoeft worden volgens jou?

Ik ben geen dieët expert.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:22

No_No schreef:

Je probeert het in elk geval :D
Maar ik heb het wel de heletijd gehad over een zorgverzekering die niet meer uitbetaald. Dus als er bij hersenletsel geopereerd moet worden dat de verkering zegt dat betaal ik niet want er is geen gordel gedragen. En ik zeg dat gebeurd niet.

Het kan zijn dat dit niet duidelijk is over gekomen is, ik zie dat ik het niet letterlijk neergezet heb.

Het verhaal dat jij aan kaart gaat over een zaak tussen werknemer en werkgever. Dat er dan niet betaald wordt bij onjuist gebruik van wat dan ook lijkt me logisch.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:24

Vjestagirl schreef:

Maar je zou het dus prima vinden dat mensen die de norm overschrijden van de ''expert'' hun kosten niet meer vergoed krijgen door het ziekenfonds?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:26

sporter schreef:
Vjestagirl schreef:

Maar je zou het dus prima vinden dat mensen die de norm overschrijden van de expert hun kosten niet meer vergoed krijgen door het ziekenfonds?

Ik denk dat er daar wel wat voor te zeggen is. Ik vind dat er best een deel speling mag zijn, maar dat mensen die idd extreem ongezond leven (volgens een expert en niet volgens de buren) daar een waarschuwing op krijgen en bijvoorbeeld meer premie gaan betalen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:29

Ook een werkgever heeft een verzekering voor zijn auto`s. Over het algemeen genomen zijn dit de verzekeringen die ieder mens met een auto ongeveer heeft (WA dus met inzittende verzekering).
Dit stuk gaat over het letsel schade wat de werknemer heeft opgelopen bij een ongeluk met een auto waarbij hij geen gordel droeg. De verzekering betaald niet, dus wordt het verhaald op de werkgever omdat deze geen extra verzekering heeft afgelsoten voor deze werknemer die om zijn rede geen gordel wilde dragen.

De schade die hij heeft opgelopen is dus niet uitbetaald door de verzekering, anders was een rechtzaak ook niet nodig.

Van mij mag je zonder gordel cap weet ik wat rijden. DAt is voor ieders eigen verantwoordelijkheid.
Ik ga er verder niep op in, voor mij is dit wel duidelijk dat het niet altijd betaald wordt.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:31

No_No schreef:
Ook een werkgever heeft een verzekering voor zijn auto`s. Over het algemeen genomen zijn dit de verzekeringen die ieder mens met een auto ongeveer heeft (WA dus met inzittende verzekering).
Dit stuk gaat over het letsel schade wat de werknemer heeft opgelopen bij een ongeluk met een auto waarbij hij geen gordel droeg. De verzekering betaald niet, dus wordt het verhaald op de werkgever omdat deze geen extra verzekering heeft afgelsoten voor deze werknemer die om zijn rede geen gordel wilde dragen.

De schade die hij heeft opgelopen is dus niet uitbetaald door de verzekering, anders was een rechtzaak ook niet nodig.

Van mij mag je zonder gordel cap weet ik wat rijden. DAt is voor ieders eigen verantwoordelijkheid.
Ik ga er verder niep op in, voor mij is dit wel duidelijk dat het niet altijd betaald wordt.

Dat is dan heel fijn voor jou }:0

Dat is altijd het makkelijkst als je iets niet meer weet :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:36

sporter schreef:
No_No schreef:

Je probeert het in elk geval :D
Maar ik heb het wel de heletijd gehad over een zorgverzekering die niet meer uitbetaald. Dus als er bij hersenletsel geopereerd moet worden dat de verkering zegt dat betaal ik niet want er is geen gordel gedragen. En ik zeg dat gebeurd niet.

Het kan zijn dat dit niet duidelijk is over gekomen is, ik zie dat ik het niet letterlijk neergezet heb.

Het verhaal dat jij aan kaart gaat over een zaak tussen werknemer en werkgever. Dat er dan niet betaald wordt bij onjuist gebruik van wat dan ook lijkt me logisch.

Nog even dit:
ik zei ook niet dat ze niet zullen betalen. Ik zei dat je zomaar een deel zelf zou moeten betalen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:00

Het dieet en andere dingen gaan natuurlijk niet op, want dat is wel een risico maar heeft niet direct te maken met veiligheid als in autogordels en helmen.
Bij een ongezonde levensstijl weet je dat je daar schade van kunt gaan ondervinden, maar niet wanneer en in welke mate. Bij het niet dragen van beschermende kleding (in dit geval hoofdbescherming) of autogordels weet je exact dat de schade die je oploopt groter is dan nodig was geweest.
Hoofdbescherming is een advies bij paardrijden en hier en daar een verplichting. Dat is niet voor niets.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 29-11-10 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

emilybelle

Re: Zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:01

ik snap ook niet dat mensen dit doen hij zal wel niet lekker zitten ofzo maarja beter dan dat je dalijk met een gat in je hoofd op de grond ligt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:04

Als iets niet lekker zit, maar het is mode (hoge hakken bv) is het plots een ander verhaal. Dan laat niemand het staan, want je wilt wel meedoen aan de mode. Maar een slecht kapsel voor je veiligheid lijkt voor sommigen onoverkomelijk.

Simoon91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:25

Ik rij zelf wel met cap, je weet maar nooit, maar als je een eigen paard heb, en al echt een band hebt met je paard dat je dan makkelijk zonder cap kan rijden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:32

Simoon91 schreef:
Ik rij zelf wel met cap, je weet maar nooit, maar als je een eigen paard heb, en al echt een band hebt met je paard dat je dan makkelijk zonder cap kan rijden.

Want als je een eigen paard hebt kan die nooit ergens van schrikken en ervandoor gaan, hij kan nooit eens een gekke bui hebben en opzij springen voor een blaadje, je kunt nooit eens zelf een iets mindere dat hebben en wat minder stevig zitten?

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:40

Vjestagirl schreef:
Simoon91 schreef:

Want als je een eigen paard hebt kan die nooit ergens van schrikken en ervandoor gaan, hij kan nooit eens een gekke bui hebben en opzij springen voor een blaadje, je kunt nooit eens zelf een iets mindere dat hebben en wat minder stevig zitten?

:') _O-

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:06

hij blijft goed:
Heike schreef:
Vrij vertaald

Mijn vrouw, Jenny, staat erop dat ik een cap draag. Ze zegt dat een goede cap me beschermt tegen een hoofdblesure en zelfs tegen hersenbeschadiging. Maar ik ben gesteld op mijn vrijheid, en weiger zo'n ding op te zetten.

Ik denk namelijk dat caps voor watjes zijn. Ik heb er nog nooit een gedragen. Ik kan me niet eens herinneren hoeveel keer ik gevallen ben en op mijn hoofd terecht ben gekomen. En het heeft geen enkel negatief effect gehad op mijn hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd.

Ik zweer dat ik de waarheid spreek! Ik ben met mijn hoofd tegen laaghangende takken gebotst, Ik ben meer dan eens met mijn achterkant van mijn hoofd tegen een hek gebutst, Ik heb mijn hoofd gestoten aan de deur toen mijn paard de stal in rende. Paarden hebben tegen mijn hoofd getrapt, gestoten en er is er zelfs eens een keer een op gevallen. En....geen hoofd aan mijn schade!

Jenny is het niet met me eens. Ze zegt dat ik dingen vaak herhaal. Pff Ze zegt ook dat ik dingen herhaal!.

Maar serieus, Ik heb geen enkel negatief effect gemerkt van het feit dat ik geen cap draag. Laatst vroeg ik Monty Roberts – The Man Who Listens To Horses Shoot The Breeze – wat hij hiervan vindt.

“Monty,” zei ik, “Denk jij dat ik een cap moet dragen?”

Monty zei eerst niets. Hij grinnikte en keek de andere kant op.

“Monty!” En ik gaf hem een schouderklopje. “Luister naar me, ik zou graag weten wat jij van deze kwestie vindt!”

Ik leunde naar hem toe, in afwachting van zijn antwoord. Ik denk dat ik iets te dicht bij kwam, want hij likte over mijn neus. Ik pakte hem bij beide oren en duwde hem weg. “Oh, kom op! Mr. Roberts.”

We waren nog steeds neus aan neus toen jenny binnenkwam. Ze wilde weten wat ik aan het doen was met de hond.

“Dit is niet de hond,” legde ik uit. “Dit is mijn beste vriend, de beroemde Monty Roberts!”

“Fijn, schat.”

Ze deed niet eens een poging haar sarcasme te verbergen. Maar dat is tegenwoordig de houding waar ik het maar mee moet doen, de laatste tijd. Ik moet het er mee doen, simpelweg omdat ik van mijn vrijheid houdt, en weiger en cap op te doen.

Er zijn nog meer conflicten. Jenny zegt dat ze het niet erg vind dat er chips in de wasmachine liggen. Maar dat ik de melk in de boekenkast zet is onacceptabel. Mr. Roberts heeft dat vast gedaan, vertel ik haar.

Teugelpoppers!
Teugelpoppers. Dat is wat ik eens zei tijdens het avond eten, gisteren avond. Het kwam er gewoon uit. Ik weet niet eens wat het betekent, maar deze term explodeerde uit mijn mond. En dat gebeurd nog steeds. Bijv als ik de telefoon oppak.

Ik denk dat ik wel kan wennen aan mijn dubbel zien. Natuurlijk, er zijn twee paarden die ik moet bestijgen, maar ik heb ook twee paar armen en benen. Er zijn ook twee zadels, twee hoofdstellen. Ik zie dit niet als een handicap. Meer als een lifestyle. Ik heb gewoon een dubbel leven.

Mr. Roberts is het met me eens. Hij zegt dat dubbel zien niets is om je zorgen te maken. Wel het feit dat ik een compleet gesprek heb met mijn hond. “twee honden,” verbeter ik hem. In ieder geval, Monty verwacht dat mijn zicht weer helemaal terug komt wanneer de maan rood kleurt en de koninging een baby baart.

Kleine mensen rennen steeds mijn huis in en uit. Wie zijn ze? Wat willen ze?

“Dat zijn onze kinderen, idioot,” Legt Jenny uit.

Oh, ja. Onze kinderen ...

“Wanneer kwamen die hier?”

Jenny denkt dat ik nu echt gek ben. “Waarom, dat is gek” Ik vertel haar dat ik, inderdaad, een beetje moeite heb met de volgorde, maar is dat zo erg?

Er is dus niemand die mijn mening kan veranderen over het dragen van een cap.

Caps zijn voor watjes.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:28

Vjestagirl schreef:
Simoon91 schreef:

_/-\o_

Ik rijd zelf altijd met cap, ook al ga ik alleen even uitstappen dan nog draag ik een cap. De argumenten van 'het zit niet lekker', 'het is te warm om er 1 te dragen', 'het verpest mijn kapsel', 'een cap staat me niet', 'ik ken dit paard en vertrouw hem/haar 100%', 'mijn paard schrikt nergens van', 'dit paard zal er nooit vandoor gaan/bokken/steigeren/opeens wegspringen', vind ik maar vreemd :n
Er zijn zoveel soorten caps, er zal er vast wel 1 comfortabel zitten. Er zal er vast wel 1 bij zitten die wel mooi staat, er zijn ook echt wel caps die goed ventileren. En persoonlijk loop ik liever het risico dat mijn haar er niet uit ziet als ik na het rijden mijn cap af zet, dan dat ik van een paard af val en er hoofdletsel aan over houd. Terwijl dat misschien voorkomen had kunnen worden door het dragen van een cap. Ik kan me best voorstellen dat mensen soms denken 'Waarom zou ik een cap dragen? Ik ken dit paard door en door en hij is echt 200% bomproof, daar val ik heus niet af.', maar ook het meest brave, nuchtere paard kan eens ergens van schrikken of eens een gekke bui hebben. Ook goede ruiters kunnen hun evenwicht wel eens verliezen en vallen.
Een cap dragen is maar een kleine moeite toch? En je kan er een hoop ellende mee voorkomen. Zie het als een investering in je eigen veiligheid en gezondheid.

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:52

ik rij op de allerbraafste tinker die je kunt voorstellen, maar altijd met cap. je weet immers maar nooit, en ik wil later mn geld met mn hersens verdienen;)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:35

"cap is eigen keus" vind ik zo'n onzin.. Andere mensen mogen betalen voor jouw behandeling in het ziekenhuis, op de IC en verblijf in het revalidatiecentrum, alle hulpmiddelen en de zorg voor de rest van je leven als gehandicapte met niet aangeboren hersenletsel, omdat jij bang was dat je haar in de war ging of dat mensen dachten dat de band met je paard niet goed was omdat je een cap droeg? Om maar niet te spreken over wat je je daarmee familie aan doet.
Een beetje grof gezegd hoor.. Ik ben niet iemand die vindt dat je zorg dan niet door anderen gedragen moet worden, maar ik vind het anderzijds behoorlijk roekeloos (en ook wel een beetje asociaal om deze reden) om zo'n simpel en belangrijk veiligheidsmiddel om zulke domme redenen niet te gebruiken.
Sinds ik zelf in de revalidatie werk en de gevolgen heb kunnen meemaken bij kinderen/jongvolwassenen die van een paard gevallen zijn, zal ik het nooit meer in mijn kop halen om geen cap op te zetten.. Ik ben echt geschrokken hoe vaak en hoe ernstig het mis kan gaan.

En voor de mensen met de allerbraafste en liefste paarden van de wereld (ik had er ook zo eentje <3 ); je paard kan zelf ook vallen!!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:31

Lusitana schreef:
Het dieet en andere dingen gaan natuurlijk niet op, want dat is wel een risico maar heeft niet direct te maken met veiligheid als in autogordels en helmen.
Bij een ongezonde levensstijl weet je dat je daar schade van kunt gaan ondervinden, maar niet wanneer en in welke mate. Bij het niet dragen van beschermende kleding (in dit geval hoofdbescherming) of autogordels weet je exact dat de schade die je oploopt groter is dan nodig was geweest.Hoofdbescherming is een advies bij paardrijden en hier en daar een verplichting. Dat is niet voor niets.

Wat een onzin. Bij het niet dragen van een cap geld ook het eerste dik gedrukte stuk
Het 2e dikgedrukte stuk geld ook voor fastfood.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:32

Ireen_ schreef:
"cap is eigen keus" vind ik zo'n onzin.. Andere mensen mogen betalen voor jouw behandeling in het ziekenhuis, op de IC en verblijf in het revalidatiecentrum, alle hulpmiddelen en de zorg voor de rest van je leven als gehandicapte met niet aangeboren hersenletsel, omdat jij bang was dat je haar in de war ging of dat mensen dachten dat de band met je paard niet goed was omdat je een cap droeg? Om maar niet te spreken over wat je je daarmee familie aan doet.
Een beetje grof gezegd hoor.. Ik ben niet iemand die vindt dat je zorg dan niet door anderen gedragen moet worden, maar ik vind het anderzijds behoorlijk roekeloos (en ook wel een beetje asociaal om deze reden) om zo'n simpel en belangrijk veiligheidsmiddel om zulke domme redenen niet te gebruiken.
Sinds ik zelf in de revalidatie werk en de gevolgen heb kunnen meemaken bij kinderen/jongvolwassenen die van een paard gevallen zijn, zal ik het nooit meer in mijn kop halen om geen cap op te zetten.. Ik ben echt geschrokken hoe vaak en hoe ernstig het mis kan gaan.

En voor de mensen met de allerbraafste en liefste paarden van de wereld (ik had er ook zo eentje <3 ); je paard kan zelf ook vallen!!

Zolang ik nog steeds een veeeeeeel te hoge zorgpremie betaal omdat meer dan de helf van Nederland teveel vreet. Is een cap voor mij nog steeds eigen keuze.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:35

ik als ik op mijn bijrijpaard rij is een cap verplicht. me eigen ponys altijd zonder:P

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:38

Altijd met cap.. M'n pony is ontzettend lief! Vorige week zondag heerlijk naar buiten geweest, sloeg hij op hol... Ik ben met m'n hoofd op het asfalt gevallen.. Gelukkig met mijn cap op, als ik die niet op had gehad, weet ik niet of ik hier nog had gezeten.....

Ik geloof dat ik mijn punt wel heb gemaakt; Please, zet een cap op, het is zo'n kleine moeite en kan zoveel leed voorkomen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:42

Een ongeluk is per definitie iets wat je niet kon voorkomen maar wel de gevolgen van ondergaat.... Als je die gevolgen kunt verminderen is dat toch alleen maar slim?

Wat de hoge zorgpremie etc betreft, als jij een coma op wilt lopen die door anderen betaald wordt, dan doe je dat toch, ik vind zoiets alleen zonde van je eigen leven. Nu klinkt het als een soort wraak, ik doe onverantwoordelijk daar mogen jullie lekker voor opdraaien omdat ik zoveel moet betalen. Dat is niet erg rationeel. Je moet het voor jezelf doen.
Als je het niet voor jezelf overhebt, dan is dat prima. Ik vind het ook een keus, maar ik vind het wel belangrijk dat mensen weten dat het een hoop ellende kan voorkomen en dat het aan te bevelen is!

En er is geen enkele goede reden om het niet te doen, laten we dat niet vergeten.

Overigens vind ik wel dat het dragen van hoofdbescherming minder noodzakelijk wordt als je een zadel gebruikt waar je maar moeilijk uit kunt vallen. In een westernzadel en op mijn Portugese zadel draag ik geen hoofdbescherming (hoewel wel als het op foto's komt voor op bokt, geef toch het goede voorbeeld).
Want ook als je paard daarmee onderuit gaat, val je er niet uit, tenzij hij opzij valt, maar dan is de kans op hoofdletsel meteen wat minder omdat je schouder er dan tussenkomt (sleutelbeenbreuk staat ook op de tweede plaats van ruiterletsel volgens mij).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:49

aidaevink schreef:
ik rij op de allerbraafste tinker die je kunt voorstellen, maar altijd met cap. je weet immers maar nooit, en ik wil later mn geld met mn hersens verdienen;)

Same here :j
2 superbrave dieren , van beide nog nooit afgevallen ( heb ze 13 en 5.5 jaar in mijn bezit) maar reken maar dat ik ALTIJD een cap draag.
zowiezo voor de veiligheid,maar ook als voorbeeld voor bv kinderen die je zien rijden.
tot nu toe kan ik dit altijd goed overbrengen op leerlingen die zeer verontwaardigd zijn als ze ruiters zonder cap rijden.
helaas zie ik ook vaak dat diezelfde kinderen na hun 16e er flink laks in worden en zonder cap en slecht schoeisel gaan rijden :n
spreek ze er altijd op aan,maar schijnbaar moet er eerst een ongeluk gebeuren voor ze beseffen dat hun hersentjes weleens flink geklutst kunnen worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:02

Wat ze aan hun voeten hebben is idd som ook schrikbarend en net zo gevaarlijk.
Ik denk dat een en ander ook veel te maken heeft met voorbeelden.
Ik heb vroeger nog gereden met de generatie die in kostuum buiten reden en naar de vereniging gingen... Dat was normaal, bij paardensport/rijkunst hoorde een kostuum. Het tuig was sober en functioneel.

Als je geen voorbeeld krijgt van een instructeur in kostuum, maar bij wijze van spreke in een joggingpak met een mobieltje aan het oor, en niet van mederuiters met hoofdbescherming, waar moet je dan het idee vandaan halen dat het verstandig is? Zeker als er veel om je heen zeggen dat het maar onzin is, zal je er zelf niet zo snel naar grijpen, je wilt ook niet uit de toon vallen of angstig lijken...
Er is ook juist de zin om zich te onderscheiden met een eigen paard op een manege. Dan hoeft die cap niet meer, dus hup, meteen maar af. Dan zien ze dat ik een eigen paard heb.
Er zit vaak best wel wat achter, en gebrek aan goede voorbeelden en het afzeiken van hoofdbescherming zijn er twee van. Je ziet in groepen waar er wel goede voorbeelden zijn en waar ze voor bescherming zijn, nauwelijks bezwaren tegen caps.
Hetzelfde fenomeen zie je met hulpteugels. Op stallen waar ze veel gebruikt worden, ziet men geen bezwaren, men is het gewend, en waar ze niet gebruikt worden, zul je veel tegenstanders vinden.

Ik geloof trouwens niet dat die er geen dragen er nou persee tegen zijn.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 30-11-10 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:16

Vjestagirl schreef:
Simoon91 schreef:

ik heb mijn pony de eerste 2maanden toen hij beleerd is met cap gereden, daarna eigenlijjk altijd zonder. ik weet dat hij bepaalde dingen kan doen, en ben daar ook op voorbereid,
hij maakt een noodrem als hij iets echt heel eng vindt,
hij bokt als je hem een onterrechte tik geeft, als hij ergens niet langs wil, steigeren doet ie alleen als je hem heel erg tegenwerkt.
dankzij hem heb ik ook leren te blijven zitten ook als meneer met 4 benen tegelijk springt in de lucht!:P