Afspraken met je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:23

kjoetie schreef:
sssttt, bij mij thuis tot dusver nog niet.... op pension wel :') Ik ben dan ook extreem harteloos, want het hooi is opgeslagen naast haar stal en ze kan er dus naar kijken. Als ik dan voor de stal sta dan kijkt ze me nadrukkelijk aan, kijkt dan nadrukkelijk naar het hooi en dan weer naar mij... ze vindt me erg traag van begrip :+

Zie het zo voor me. En paard denkt:' is die nu echt zo achterlijk dat ze me niet begrijpt' en kijkt nog eens, en nog eens... :+

Raja

Re: Afspraken met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:00

Mijn paard loopt weg met opstappen. (vooprheen was dit weg draven := )
Hij staat geen seconde stil met poetsen. (nu welliswaar zonder bijten en met voorbenen zwaaien)
Halster/hoofdstel omdoen is soms een heuse onderneming. (het lukt nu tenminste!!!)
Hij blijft rustig voor zijn boks staan als hij eigenlijk naar binnen moet lopen. (zonder halster is dat soms niet altijd even handig :+ )
Hij breekt los aan de longe als hij weer eens bedenkt een spurt naar achteren te nemen. (handschoentjes zijn de ware uitkomst!! Als je ze niet vergeet)

Maar verder zijn wij hele goede vriendjes en heeft mijn paard een prachtig leven :D
Nu ik nog _O-

svvliet96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:45

bij mij doet ze met rijden super lief alleen het poetsen enzo is echt een ramp want ze bijt en als je dr straft doet ze alleen maar nog wilder.:S

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:51

Raja schreef:
Mijn paard loopt weg met opstappen. (vooprheen was dit weg draven := )
Hij staat geen seconde stil met poetsen. (nu welliswaar zonder bijten en met voorbenen zwaaien)
Halster/hoofdstel omdoen is soms een heuse onderneming. (het lukt nu tenminste!!!)
Hij blijft rustig voor zijn boks staan als hij eigenlijk naar binnen moet lopen. (zonder halster is dat soms niet altijd even handig :+ )
Hij breekt los aan de longe als hij weer eens bedenkt een spurt naar achteren te nemen. (handschoentjes zijn de ware uitkomst!! Als je ze niet vergeet)

Maar verder zijn wij hele goede vriendjes en heeft mijn paard een prachtig leven :D
Nu ik nog _O-

:oo

Is RoytheToyBoy ZO stout??

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:40

Ja Circel!
ZO stout is hij nou!! :j
maar zijn looks maken dat allemaal weer goed natuurlijk ;)

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:39

stil blijven staan met opstijgen, dat vind ik 'n heel belangrijke.
niet bijten of trappen ook.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:07

zo , dat zijn er al heel wat hier !

ik heb ook de volgende afspraken gemaakt;

* niet voorbij mij lopen als we aan het wandelen zijn.
*nooit happen uiteraard of iets anders dat in die richting komt.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:22

Ik ben niet zo goed met opvoeden, maar ik moet zeggen dat mijn 4 jarige haflinger zich best netjes gedraagd.
Hij heeft geleerd achter mij te lopen, hij wacht met de stal in lopen totdat ik zeg dat ie mag.
Kent het commando terug en staat stil met opstappen. Kan op commando om (heel handig als je er met een kruiwagen langs wil). Geeft zelf zijn voetjes aan.
Ik ben nu aan het oefenen met wachten (zodat ie los in het gangpad kan staan tijdens afzadelen en borstelen, maar dat vind ie nog erg moeilijk.
Af en toe gedraagt hij zich als een echte puber, maar daarin is ie wel te corrigeren. <3

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:56

Mijn Paardje en ik luisteren gewoon naar elkaar. :D
Bijv als ik weet dat ze lang heeft stil gestaan vind ik het niet erg als ze de box uit stormt dan had ik haar zelf wat meer beweging moeten geven dus is dat mijn fout en ga ik haar daar niet voor straffen...
En als ze lekker in de paddock loopt speel ik altijd ff met dr dat vind ze erg leuk!
We doen gwn veel samen, en ik probeer haar van alles te leren. Ze is nog jong dus ik heb ook geen afspraken, wel probeer ik haar gewoontes aan te leren net zoals wij mensen dat ook hebben.
Voor de rest mag zij zich altijd lekker uit leven :)
Er is alleen 1 ding waar ik egt niet tegen kan en dat is happen, dat is het enige wat ze echt niet mag doen! :n

blackkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:11

Stil blijven staan als je je beugels op maat wil maken terwijl je erop zit ;(

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:54

Ik heb met haar de afspraak gemaakt dat ze haar boxbreed tapijt van heerlijk stro niet helemaal en elke dag opvreet, maar ze houdt zich er niet aan. En als ik sancties met haar wil bespreken draait ze zich om en negeert me.. naaaaaa hoe los ik dat op????

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:46

Muilkorven Bregh!! Muilkorven!!! }>

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:26

Ik heb met mijn paard afgesproken dat ik mijn stinkende best doe om zo goed mogelijk naar haar te luisteren en (hiep hoi!!!) zij doet ook haar stinkende best om zo goed mogelijk naar mij te luisteren! (Heerlijk om haar steeds beter te leren lezen!!)

Nou moet ik toegeven, er gaat nog wel eens iets mis in de interpretatie :7 .... Maar gelukkig hebben we daar ook een afspraak over: we praten het uit en vergeven het elkaar gewoon :+ .

Helaas is de communicatie nog niet perfect en komen we er dus niet altijd uit, zoals bij het onderwerp 'als jij nou al je mest in 1 hoek dumpt hoef ik niet zo hard te werken met mesten' .... Ik ben er nog niet uit of er iets mis gaat in de communicatie of dat ze het wel snapt maar mij gewoon graag aan het werk z(i)et ;(

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:29

wachten met hooi eten tot ik daadwerkelijk klaar ben. (voorheen graaiden ze me zo de plakken uit de handen voordat ik goed en wel binnen was :D ). Nu wachten ze lief en kennen ze het woordje WACHTEN ook. De een kijkt toe en de ander legt zijn neus standaard bij mij in de nek... (over charmeur gesproken). Ze krijgen ook meer natuurlijk eten, dus felle gedrag is er nu wel uit.

En wachten met achterwaarts uit de trailer totdat ik goed en wel binnen ben en hem aan touw heb. En dan nog steeds wachten totdat ik TERUG zeg. En ook al wacht ik een minuut, meneertje wacht echt!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:34

Tammy_ schreef:
* paard mag als de staldeur open staat niet met de hoeven over de drempel

Die had ik ook, erg grappig want dan gaan ze je altijd weer uittesten. Denken ze dat je ze niet ziet, gaan ze stiekum met het hoefje op de drempel staan en als je dan eeeh zegt dan zie je die kont gelijk intrekken haha.

xxiloveyouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:09

zodiacje schreef:
Mijn afspraken zijn andersom;
Ik heb beloofd hem nooit te verlaten, hem nooit opzettelijk te kwetsen en hem een gelukkig leven te geven.
Volgens mij kom ik mijn afspraken goed na. :D

zeer mooie afspraken.
zo gaat dat bij mij ook.
<3

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:16

Raja schreef:
Muilkorven Bregh!! Muilkorven!!! }>

Ik ga er serieus over nadenken idd.. gisteren weer kamerbreed tapijt kunnen neerleggen, en muts maar vreten. Heb hetgeen er langs achteren uitkomt nu flink doorheen gemengd in de hoop dat dat minder lekker is, nieuwe afspraak gemaakt maar ben zo maar eens benieuwd naar vanavond...

Smushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:04

dat zijn er heel veel haha! het belangrijkste is gewoon dat het paard respect voor mij en mijn persoonlijke ruimte heeft in elke denkbare situatie. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:12

Smushi schreef:
dat zijn er heel veel haha! het belangrijkste is gewoon dat het paard respect voor mij en mijn persoonlijke ruimte heeft in elke denkbare situatie. :)

En heb jij dat dan ook voor je paard?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:14

Zwerfkei schreef:
Dat als ik heb gekookt hij de afwas doet, en andersom
Verder een beetje stofzuigen en ramen lappen.

Richt jij ook paarden af? En wat kost dat? Hoelang moet ie in training staan? En kan ik dan ook nog privelessen nemen?
:+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:23

CarpeDiem45 schreef:
Hij kijkt niet naar andere ruiters, ik kijk niet naar andere paarden, we vertrouwen elkaar volkomen <3 .

Volgens mij is hij je paard, en zijn jullie niet getrouwd. :Y)

Smushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:24

@ Waratje: ja. :)

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:34

Hmmm... respect voor haar is respect voor mij in return. Zo mest ik niet uit als ze thuis is en zadel ik haar ook niet op in d'r slaapkamer. Ze stelt veel prijs op haar privacy namelijk.
En verder weten we meestal wel wat we aan elkaar hebben. Miscommunicaties zat, maar daarna wel altijd even uitpraten. Dan is het goed.
Mijn belofte aan haar is dat ik altijd goed voor haar zal zorgen, en haar nooit zal laten barsten. Ik krijg daar iedere dag weer een blijk van liefde voor terug.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:00

Dorienn schreef:
kjoetie schreef:
sssttt, bij mij thuis tot dusver nog niet.... op pension wel :') Ik ben dan ook extreem harteloos, want het hooi is opgeslagen naast haar stal en ze kan er dus naar kijken. Als ik dan voor de stal sta dan kijkt ze me nadrukkelijk aan, kijkt dan nadrukkelijk naar het hooi en dan weer naar mij... ze vindt me erg traag van begrip :+

Zie het zo voor me. En paard denkt:' is die nu echt zo achterlijk dat ze me niet begrijpt' en kijkt nog eens, en nog eens... :+

:D _O-

Ik heb 2 duidelijke afspraken met mijn paard: - tijdens het aansingelen (hij had enorme singelnijd bij m'n vorige eigenaar) moet hij z'n oortjes naar voren hebben en dan krijgt hij een paar korrels biks. Het begon als grapje, maar hij snapt het daadwerkelijk :') , nu geen singelnijd meer.
En tijdens het wandelen mag hij nergens in bijten, behalve in het touwtje. Hij loopt dan ook altijd met het uiteinde van het touw in z'n mond. Geen gezicht :')

Met m'n shetlander heb ik geen afspraken. Ik probeer het al 13 jaar, maar hij lapt ze aan z'n laars, het kreng :D
Dus de illusie dat het met hem ooit nog goed komt is al even gevlogen :')

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:10

hoeveel wil je er hebben? :+

regels van mij voor mijn paard:
*als ik kom zeg is het de bedoeling dat ze meeloopt (los)
*als ik ho zeg moet ze stoppen
*ze mag wanneer de stal open is alleen eruit lopen wanneer ik het zeg
*als ik voer in de bak doe en het duurt iets langer moet ze wachten tot ik aan de kant ben
*als ik voor aan haar deken bezig ben of voor aan het poetsen mag ze niet van de grond eten
*bij het poetsen van de benen en opzadelen staat ze stil
*wortels en appels worden afgebeten (anders gaat ze te gulzig eten en grist ze het uit je handen)
*als ik haar poets zonder dat ze vast staat mag ze niet weglopen
*voeten tilt ze zelf op op commando voetje

regels van mijn paard voor mij:
*ik neem uitgebreid de tijd om haar te poetsen en te knuffelen
*na het werk heeft ze altijd iets lekkers verdiend
*voordat ik naar huis ga krijgt ze altijd wat muesli
*als ik met haar bezig ben ben ik met haar bezig en niet met andere paarden, tijdens onze quality time wil ze ook niet gestoord worden door andere paarden
*ik ben van haar en van haar alleen
*ik moet haar beschermen en/of verdedigen wanneer dat nodig is
*ik behandel haar met respect zoals zij ook bij mij doet

mischien later nog wat aanvullingen :') overigens doe ik longeren ook voledig op stem commando en heeft mijn jonge paard (nog) niet zoveel regels als zij.