rengalop op nat asfalt, omgeving sgravenzande staleduinsebos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:57

Bandida schreef:
easygoing schreef:
Ja idd maar vroeger haalde de mens de 40 niet eens qua leeftijd ra ra hoe komt dat?
Overbelasting van het lichaam misschien?

Niet echt. Maar wat heeft blootsvoets lopen met overbelasting te maken?

Ik neem niet aan dat ik je dat nou serieus uit hoef te leggen.
Je presenteert jezelf alsof je alles over vroegere tijden,overbelasting en het bewegingsmechanisme weet dus dan zal je best wel begrijpen wat ik bedoel.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:12

OKHannes schreef:
Andere omgeving met meer ruimte, andere levensfilosofie....Helemaal niets mis mee (ben er zelfs in best jaloers op) maar dat plaatje kan je niet op NL plakken.
NB Kwam ik toch net een foto van HC in je profiel tegen...grappig.

Zal zo ongeveer de enige zijn die nog zichtbaar is want ik zag net dat er iets grondig mis is in mijn profiel :=
HC is mijn rijleraar.
Ik woon gewoon in België hoor, op 10 km van de hoofdstad van Wallonië, dus zo'n overdreven buitengebied is het hier niet. M'n paarden moeten hier ook de verkeersregels leren ;) Wel veel land en bos om uit te rijden, maar zonder iets of iemand tegen te komen lukt hier ook al lang niet meer.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:30

Bandida schreef:
OKHannes schreef:
Andere omgeving met meer ruimte, andere levensfilosofie....Helemaal niets mis mee (ben er zelfs in best jaloers op) maar dat plaatje kan je niet op NL plakken.
NB Kwam ik toch net een foto van HC in je profiel tegen...grappig.

Zal zo ongeveer de enige zijn die nog zichtbaar is want ik zag net dat er iets grondig mis is in mijn profiel :=
HC is mijn rijleraar.
Ik woon gewoon in België hoor, op 10 km van de hoofdstad van Wallonië, dus zo'n overdreven buitengebied is het hier niet. M'n paarden moeten hier ook de verkeersregels leren ;) Wel veel land en bos om uit te rijden, maar zonder iets of iemand tegen te komen lukt hier ook al lang niet meer.

Maar dus totaal niet te vergelijken met de stedelijke omgeving als wij in wonen en waar dit hele voorval plaats gevonden heeft.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:39

easygoing schreef:
Maar dus totaal niet te vergelijken met de stedelijke omgeving als wij in wonen en waar dit hele voorval plaats gevonden heeft.

Ik rij met mijn paard gewoon door Namen (de hoofdstad) centrum naar de citadel hoor (juist ja, met een stuk galop tegen de berg aan, over de straat :P ). Boven staan de bussen met toeristen en tientallen motorijders je roepend te verwelkomen. We blijven aan de juiste kant van de weg, remmen dan voor we boven zijn en zeggen beleefd goeiedag ;)
Ik zie weer niet wat dat er mee te maken heeft. 't Is niet omdat hier veel buitenruimte is dat we hier niet OOK in het verkeer van de 21ste eeuw zitten.
Had hier overigens als geschreven dat ik vind dat je je én aan de verkeersregels én aan hoffelijkheidsregels moet houden.
Verder kwamen er een hoop apenverhalen over asfalt, pezen en hoeven.. wel.. daar ben ik het niet mee eens, want ik weet toevallig dat het anders is. Al begin ik te vermoeden dat je dan al beter je kop kan houden.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:56

Ok, maar je galopeert dus niet tussen de auto´s in Namen door tijdens de spits...daar kan je onze situatie namelijk het ebst mee vergelijken (met ons bedoel ik Den Haag, Delft, Westland....). Met automobilisten die geen respect voor paarden op de weg hebben.... En daar zit nou net de crux :)* . En doe je dat ook al het wegdekt spekglad is van de regen en de olie die er dan op ligt? Wanmt dat is de situatie waar het hier om gaat. Ik iig niet, bloedlink....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:10

Bandida schreef:
VivaLaVida schreef:
de mens rende vroeger ook met blote voeten over de steppe en rotsgrond :)*
zie mezelf al gaan...

Goeie vergelijking nochtans, een hoef gedraagt zich ook als eelt.. Als je altijd schoenen draagt en die een dagje uitdoet voor een fikse steppewandeling, tja dan gaat dat pijn doen. Doe je dat alle dagen voorzichtig wat langer dan krijg je zelf een degelijke zool, en loop je daar met je ogen dicht door.

en toch gaat je botten (binnenin je hiel bijvoorbeeld) en je scheenbenen vreselijk pijn doen als jij op blote voeten over asfalt gaat rennen. De zool van je voet word idd vanzelf dikker en dan voel je minder. Maar dat bedoelde ik er ook niet mee, het gaat mij om de pezen enz.
Maar ik ben toch liever iets te voorzichtig met de paarden dan iets te w onvoorzichtig met de paarden.....

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 22:37

stellaard schreef:
Ik zal ook goed opletten TS, ik neem aan dat jij het pad achter het bos bedoeld?

(even een paar dagen niet gekeken en jeetje wat een reacties)

Ik zag ze in eerste instantie in grote vaart over de brug komen, die brug vlak bij de bonnenboer. Ik stond op dat moment ongeveer voor de bonnenboer, dus die van mij peerde er vandoor richting bos.
Later kwamen ze in rengalop over de dijk (die dijk aan de andere kant van het bos) richt de stal die daar zit. (daar zijn ze niet van, want daar sta ik) Onderweg werden ze aangesproken door een stalgenoot van mij. Ze waren de hoek nog niet om of we zagen dat ze hun paarden al weer in rengalop zetten.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 22:51

oke, heb ff bijgelezen. Mensen we blijven toch wel lief tegen elkaar he.... :D

Het ging me het open van dit topic vooral om of iemand de dames in kwestie kent. Even van uitgaande dat het verzorgsters zijn: ik zou het graag willen weten als iemand zo met met mijn paarden om zou gaan.

wat betreft de discussie wel of niet galoperen op asfalt: vind het persoonlijk niet verstandig. Je bent vanaf ons zo op het strand, dus als je zonodig heel hard wilt, dan heb je daar de gelegenheid. galoperen op nat asfalt: Not done.

Het probleem is dat ze niet alleen zichzelf in gevaar brengen maar ook andere ruiters. Die van mij is zo goed als bomproef en die knalde er ook van door. Het paard van mijn stalgenoot dat alleen mag stappen ging ook ff flink gek doen, dus die was ook absoluut niet blij.

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: rengalop op nat asfalt, omgeving sgravenzande staleduinsebos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:56

Eigelijk had ik mijn originele post willen editen maar dit kan al niet meer, daarin staat namelijk dat ik dacht dat dit gedeelte een brom-fietspad is máár dit klopt dus niet, dit stuk wat TS beschrijft is openbare weg waar gewoon auto's mogen rijden. Alleen de weg achter langs het Staelduinse bos richting Haakweg, is een brom-fietspad :)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 23:59

ze zijn wel over het fietspad gekomen, maar heb niet gezien wat ze daar deden. Waar ik ze heb gezien was idd openbare weg. Niet zo heel slim om daar hard te gaan racen gezien al het verkeer en de vrachtwagens die daar rijden. (al valt dat op zondag wel mee)

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:54

lekker gevaarlijk. wij hebben hier in het bos 2 crosspaden (zandpaden) waarvan iedereen weet dat ie der beter niet langs kan wandelen, maar verder nog nooit zoiets gezien! ken de omgeving daar ook niet dus weet er verder niet heel veel vanaf..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:43

Ook al zou het in theorie wettelijk gezien mogen en onder de juiste voorwaarden helemaal niet fout zijn , dan nog is het in de praktijk in deze situatie natuurlijk gewoon een zwaar onverantwoorde puberstreek om die paarden zo over zo'n weg te laten jakkeren. Dat jakkeren doe je maar lekker op een plek waar je de weg voor jezelf alleen hebt , NIET waar je met overig verkeer te maken hebt want de mensen schrikken zich rot van jakkerende paarden op de weg.

Dat DOE je dus niet , je brengt er veel onrust en onbegrip mee in de wereld , en je brengt het overige verkeer in gevaar. Of het mag of niet doet er niet toe : het is veels te alarmerend voor je medeweggebruikers :)

En zeker ook voor andere paarden geeft het veel stress als ze ineens soortgenoten volop weg horen jakkeren , dat is zeer abnormaal en zo'n dier denkt dan ook dat er iets verschrikkelijks aankomt waarvoor zijn soortgenoten wegvluchten , vrijwel elk paard zal er even overstuur van raken als die dat hoort / ziet.... daarom doe je dat ook niet als je een beetje verstand en fatsoen hebt.

Ja , je paard zou er tegen moeten kunnen. Maar het is niet realistisch hier in deze omgeving dat paarden een dergelijke vertoning als "normaal" zien :)