Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
pompidou2 schreef:En inderdaad ze kunnen nog weleens lomp zijn!
)

Alane schreef:Ik lees de tekst van TS, denk ik, anders....
ik lees: paard doet iets wat niet gewenst is... mens geeft paard een klap... en geeft als 'excuse' gebeurd in de kudde ook.
Maar lost niets op, er zit geen leermoment in die klap...
Dan kun je beter andere oplossingen zoeken/vragen dan blijven slaan zonder resultaat...
maar mischien heb ik het verkeerd gelezen...

dus dat maakt ook nog eens een verschil.
) allemaal paarden die niet echt reageerden op een klap, maar juist reageerden op positieve benadering. Dus t zit er bij mij ook wel redelijk in gebakken intussen, zal mn manier van ermee omgaan gerust hebben veranderd. Misschien had ik er heel anders tegenover gestaan als ik in de laatste jaren ''hardleersere'' paarden onder handen had gehad.Sanity schreef:Zo doe ik het ook, Giolli
Wat ik vaak heb met de (nogal dominante) merrie die ik verzorg, is dat ze niet met haar hoofd naast me wil staan, maar met haar schouder. Dat is heel typerend voor dominante paarden, op die manier neemt zíj de leiding in plaats van ik. Door haar telkens een paar passen achteruit te zetten, maak ik duidelijk dat ík de leiding neem. Als ik haar een een tik zou geven komt dat totaal verkeerd aan.
Máár: ik blijf niet honderd keer mijn paard liefjes achteruit duwen, een keer is het afgelopen. Als mijn paard na tien keer nog beweert de leiding te moeten nemen, wordt ik ook iets feller. Nu heb ik er dan ook eentje die niet zo snel onder de indruk isdus dat maakt ook nog eens een verschil.