Respectvolle paarden, waar zijn ze gebleven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

evasaegerman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:34

[quote="Lusitana"]
En omdat ze respect hebben, is het prettig met ze werken, waardoor ze weer positief benaderd worden, waardoor ze weer makkelijke een goede band krijgen, en graag voor je willen werken, waardoor je kunt belonen, al met al een positieve spiral.
Een slecht opgevoed paard moet je veel straffen waardoor ze een hekel aan je kunnen krijgen, waardoor je strenger moet zijn, waardoor ze meer in verzet komen, een negatieve spiraal.quote]

Helamaal mee eens!
Goed geformuleerd ook. Ik vind het leuk om lezen dat er meer mensen zijn die terug gaan nadenken over hoe paarden leren, dingen onthouden en vroegere ervaringen meenemen in hun leven.
Een clickergetraind paard bijvoorbeeld, dat steeds beloond wordt voor het geode gedrag en het ongeweneste gedrag genegeerd wordt, zijn enorm meewerkende paarden.Je zegt als het ware als clickertrainer "nu wel een beloning" en nu niet. Die duidelijkheid is enorm belangrijk factor voor gewoontedieren als paarden, als het op respect aankomt. Een leider is duidelijk, maar rechtvaardig, brult of slat er niet op los, maar stelt wel duidelijk grenzen.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:37

Dat is het 'm met paarden, ze willen zeker weten dat je een leider bent en dat moet je keer op keer, rustig, bewijzen. Het is niet zo dat wanneer ze gisteren precies deden wat je vroeg, ze dat vandaag ook automatisch zullen doen. Want misschien ben je vandaag wel niet zo allert, of in jezelf gekeerd en dat zal een paard merken, en dus ben je in zijn ogen niet zo'n beste leider(die dag).
Het is niet automatisch zo dat ze doen wat ze geleerd hebben, zeker de paarden met veel karakter willen weten wie vandaag de baas is jij of zij. Ze willen immers zeker weten dat ze vandaag ook geen voer voor de leeuwen zijn.
Je moet idd. duidelijk en rechtvaardig zijn en eerst leren zelf consequent te zijn.
Ben je zo iemand die toch steeds weer ontploft als je paard niet luistert, dan weet jou paard dat ook en zal niet vertrouwen op je goede bedoeling van dat moment, want hij weet vroeg of laat verander je weer in een brullend roofdier.En dus gevaarlijk en niet te vertrouwen.
Dus word je boos op je paard, bijt op je tong, op je hand, op je trui ofzo, maar blijf je gedragen. Blijf beleefd zoals je dat van je paard ook verwacht.
Ik kom het jammer genoeg nog vaak tegen van die ontploffende, schreeuwende ruiters.

jojo11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:55

Freestyle of een andere vorm van natural horsemanship werkt goed bij dominantie problemen. Daardoor leert het paard zijn plek en voelen ze zich veilig.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:07

Ik kan wel zeggen dat je gelijk hebt, maar mijn eigen Hafje bedelt zelf ook altijd en wil ook nog wel eens een duw geven en aan je lopen snuffelen... Je kunt je eraan irriteren, maar ik leerde hem kennen met 10 jaar en met een ex-manegepaard heeft heropvoeding niet heel erg veel zin, zeker niet met een hele slimme en bijdehante Haf ! Ik vind het niet erg, maar als hij te ver gaat laat ik het wel merken hoor. Hij is niet zo van het rustig knuffelen, dit is denk ik zijn manier van ''knuffelen''. Wat andere paarden betreft : ik zit nu op mijn 6e paardenstage, heb 3 maneges waarvan 2 met grote pensionstalling gehad, gehandicaptenmanege, springstal, en nu loop ik stage bij de bereden politie. Plus nog bij 4 verschillende maneges ponykampen begeleid en een Paardenhouderij diploma op zak. En ieder paard is anders. Maar in de omgang hoef je nog niet anders te zijn. Of het nou een Shet is of een reus van 1.85m, ze lopen maar gewoon netjes mee en niks rennen, meesleuren, aanstellerij, etc. Ben zelf gelukkig 1.78m en niet bang dus dan heb je over zo'n gigant ook nog wel wat te vertellen. En als het wel gebeurt is het ook geen ramp, je krijgt er vanzelf handigheid in. Ik behandel paarden gewoon vriendelijk en consequent, als ze gaan lopen klieren vertel ik ze wel duidelijk dat ik dat niet wil hebben. Dus ach, ik vind het belangrijk dat je met paarden flexibel om kunt gaan, reageer op hoe het paard reageert, en uiteraard zit daar een stukje opvoeding bij. Maar daarnaast vind ik dat het ook gewoon paarden mogen zijn en ze niet heel streng opgevoed hoeven te worden. Een keer een drukke bui of schrikken is normaal, daar moet je als je in de paardenwereld werkt ook mee om kunnen gaan.