Michel123 schreef:sflj schreef:Ik ben m'n eigen werkgever.
Dat is nog erger. Als je dan weken uit de running bent, heb je geen inkomen.
Ook daar zijn weer verzekeringen voor
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Waratje schreef:blue_kim schreef:Nee, is niet verplicht.
Alleen heb je kans dat je verzekering niks vergoed, als er wat met je gebeurt en je hebt geen cap op.
En welke verzekering bedoel je hiermee? Want je ziektenkosten worden gewoon vergoed door je ziektenkostenverzekering, ook als je een stommiteit begaat. En als je schade veroorzaakt betaalt je AVP ook gewoon uit, of je nou een cap op had of niet.
Dus nee, je kunt er geen boete voor krijgen, maar er wel een kapot hoofd aan overhouden
Laraax schreef:Ja maar bewust geen cap opzetten langs de weg is nou niet echt een stommiteit of wel?
daar kies je zelf voor
) om OOIT zonder cap de straat op de gaan. Sabin_e schreef:Ik vind dat -net als het dragen van een helm op de brommer en motor- ook het dragen van een helm (cap in dit geval) bij paardrijden verplicht moet worden.
In Duitsland is het al verplicht om een helm te dragen met fietsen. Al vind ik persoonlijk een cap dragen met paardrijden veel belangrijker dan een helm met fietsen.
Helaas dus niet verplicht, maar wel sterk aan te raden!
Michel123 schreef:Asyaa schreef:Je werkgever word idd niet blij, maar dat word hij sowieso. Hij heeft jou echter niks te verplichten.
Je werkgever kan je inderdaad niks verplichten, maar je kunt wel degelijk in de problemen komen als jouw arbeidsongeschiktheid verwijtbaar is.
Dus wees daar voorzichtig mee.
of
erop?? ikke schreef:Ik begrijp deze reactie niet van je.Sabin_e schreef:Ik vind dat -net als het dragen van een helm op de brommer en motor- ook het dragen van een helm (cap in dit geval) bij paardrijden verplicht moet worden.
In Duitsland is het al verplicht om een helm te dragen met fietsen. Al vind ik persoonlijk een cap dragen met paardrijden veel belangrijker dan een helm met fietsen.
Helaas dus niet verplicht, maar wel sterk aan te raden!
oh, dus omdat het gros te stom is om na te denken over waar ze mee bezig zijn (lees omgang en paardengedrag ens na) moeten degenen die hun zaakjes voor elkaar hebben zich aan stupide regeltjes houden, zonder ruimte tot eigen verantwoording. Calvinist.......
Heb je enig idee wat calvinistisch inhoudt? In mijn ogen is dit erg ongepast
Sabin_e schreef:Er zijn ook mensen die met cap rijden en hun rug breken of hersenletsel oplopen of doodgaan. So? Paardrijden brengt risico's met zich mee. Wil je die risico's niet dan moet je niet gaan paardrijden. En als je vindt dat je andermans persoonlijke vrijheid moet beperken door dingen te gaan dwingen als rijden met cap, weet dan dat je de deur wagenwijd openzet voor de volgende stap: dat gevaarlijke sporten gewoon in z'n geheel verboden worden door verzekeraars en werkgevers. Niks paardrijden meer, niks skivakantie, en ook niks voetbal: het levert allemaal veel blessures, zorgkosten en werkuitval op dus schaf maar af.Als je daarmee doelt op mensen die erg veel ervaring hebben met buitenrijden, een verkeersmak paard en daarbij altijd zonder cap rijden ; dan kun je eens aankloppen bij die vriendin van me. Die had ook 'haar zaakjes voor elkaar'.
Citaat:En Calvinist? Noem je mij zo?Heb je enig idee wat een Calvinistisch inhoudt? In mijn ogen is dit erg ongepast
Sabin_e schreef:ikke schreef:Ik begrijp deze reactie niet van je.oh, dus omdat het gros te stom is om na te denken over waar ze mee bezig zijn (lees omgang en paardengedrag ens na) moeten degenen die hun zaakjes voor elkaar hebben zich aan stupide regeltjes houden, zonder ruimte tot eigen verantwoording. Calvinist.......
"Het gros te stom is om na te denken over waar ze mee bezig zijn" -> Doel je daarmee op de mensen die vinden dat mét cap rijden heel belangrijk is + dit wel als verplicht zouden willen zien?
En het gaat hierin helemaal niet zozeer om omgang en paardengedrag. Het gaat om buitenrijden in het verkeer, deel uitmaken van dat verkeer met een vluchtdier (of je nu een ervaren ruiter bent of iemand die net zijn eerste buitenritje maakt) en veiligheid.
Wat bedoel je met "degenen die hun zaakjes voor elkaar hebben"? Als je daarmee doelt op mensen die erg veel ervaring hebben met buitenrijden, een verkeersmak paard en daarbij altijd zonder cap rijden ; dan kun je eens aankloppen bij die vriendin van me. Die had ook 'haar zaakjes voor elkaar'.
Graag wat toelichting bij deze twee uitspraken.
En Calvinist? Noem je mij zo?Heb je enig idee wat calvinistisch inhoudt? In mijn ogen is dit erg ongepast
Shadow0 schreef:Als je weet wat een calvinist is, dan weet je toch ook wat calvinistisch inhoudt?Ik weet niet wat 'een Calvinitisch' is, maar de algemene betekenis van 'calvinist' ken ik wel. Wat is het volgens jou? Ik kan er met de beste wil van de wereld namelijk niets ongepast van maken.

ikke schreef:Hier ben ik het natuurlijk met je eens, maar verschillen we in mening wanneer we dat noodzakelijk vinden. En in dit geval heb ik WEL kennis van deze zaak. (Dat Bokt geen kennis heeft van alle zaken ben ik ook met je eens overigens, maar dat verwacht ik ook niet van Bokt).Degenen die hun zaakjes voor elkaar hebben, denken na over het gebruik van middelen en gebruiken een cap wanneer zij dat noodzakelijk vinden.
ikke schreef:Ook hierin verschillen we van mening. Jij vind dat die verplichting geen toegevoegde waarde heeft, maar ik wel. In eerste instantie had mijn vriendin 'met de zaakjes voor elkaar' nu dan ook haar studie kunnen volgen etc. Het klopt wel dat er bij mij ook een bepaalde emotionele waarde aan vast zit.En voor het geval het niet duidelijk is: Ik ben voor het gebruik van hoofdbescherming maar tegen een verplichte regelgeving omdat die namelijk geen enkele toegevoegde waarde heeft! Het valt namelijk niet te handhaven en bovendien zit het gros van de verwondingen bij ruiters op geheel andere plaatsen, waar GEEN bescherming voor bestaat............
Sabin_e schreef:Als je weet wat een calvinist is, dan weet je toch ook wat calvinistisch inhoudt?
Citaat:Calvinitisch is een predikaat dat primair verwijst naar een stroming in het protestantisme, maar duidt tegenwoordig vaker op een bepaalde mentaliteit; calvinisme. Calvinisme wordt omschreven als een mentaliteit die `wordt gekenmerkt door ernst, soberheid en verantwoordelijkheidsbesef of, meer negatief geformuleerd, door fantasieloosheid, moralisme en hypocrisie'.
Ik vind dit een erg ongepast scheldwoord
Citaat:Die beperking wil ik je ook niet opleggen. Ik zeg alleen dat het mij een goed idee lijkt dat een cap dragen (net als een fietshelm in Duitsland) verplicht wordt. Of jij je dan aan deze regel houdt is geheel je eigen keus.
En nogmaals: Ik laat mij niet uitmaken voor Calvinist. En daarbij: Lezen a.u.b.; ik noem nergens 'een calvinistisch'. DendroFleur schreef:Een werkgever of verzekering igv arbeidsongeschiktheidsverzekering zal meestal niet moeilijk doen. Maar in de overeenkomst staat vaak dat in het geval je zelf te grote risico's hebt genomen, ze niet tot uitbetaling hoeven over te gaan. Zou ook op kunnen gaan voor zonder gordel autorijden.
Ook onbekend maar wel gebeurd is dat een werkgever bij een manegehouder zijn geldelijke schade heeft geclaimd die hij geleden had doordat een werkneemster van een paard gevallen was.
Niemand verplicht je tot met cap op rijden, het blijft eigen keuze. Gelukkig is het tegenwoordig niet meer stoer om zonder te rijden.
Sabin_e schreef:Neen een regel wil niet zeggen beperking. 'Regels zijn er om verbroken te worden'. Mensen die denken dat het niet noodzakelijk is om met cap buiten te rijden, doen dat dan ook niet. En die noodzaak kan voor mensen verschillend zijn.
Ik zeg alleen: Ik denk dat het een goed idee is om buitenrijden met cap verplicht te laten worden. Een regel dus. Daarbij zeg ik ook: Of je je aan deze regel houdt is je eigen keus.
Sabin_e schreef:Neen een regel wil niet zeggen beperking. 'Regels zijn er om verbroken te worden'.
Citaat:Mensen die denken dat het niet noodzakelijk is om met cap buiten te rijden, doen dat dan ook niet.
Waratje schreef:Dan is 'verplicht' het verkeerde woord.Als cap dragen verplicht wordt gesteld zoals het dragen van een helm op motor/brommer dan is die keuze om zonder cap te rijden niet meer zo heel erg vrij, vindt je wel? Dan is het namelijk een wet en staat er een flinke boete op. Dus ja, als jij zegt dat je vindt dat cap dragen verplicht moet worden gesteld, dan wil jij dus anderen iets opleggen!
Misschien is het goed om eens te bedenken dat niet iedereen in dezelfde omstandigheden leeft als jij doet en dat in die andere omstandigheden misschien andere keuzes mogelijk of zelfs wenselijk zijn.
Shadow0 schreef:Hier ben ik het wel mee eens hoor. Mensen moeten zelf de beslissing kunnen maken over hun verantwoordelijkheden en in hoeverre ze zich met veiligheid bezig houden tijdens het uitoefenen van een sport.Ik vind niet dat het noodzakelijk is om met cap buiten te rijden. Ik rij zelf echter wel met cap buiten omdat ik een eigen afweging heb gemaakt tussen de risico's en de voordelen. Maar ik gun andere mensen diezelfde vrijheid, en ik vind het raar dat de mening dat alles maar verplicht en gedwongen en geforceerd moet worden weer zo in opkomst is. (Hebben mensen geen zin meer om zelf na te denken en te beslissen?)
sflj schreef:Ik denk dat ik dat zo ongeveer het meest verachtelijke vind; anderen iets op willen leggen!