Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

melanietje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 07:31

ik rijd altijd met cap

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 07:33

ik heb hem altijd op.
maar als ik eens een leuke foto wil maken(in stilstand)
dan vind ik voor het mooie dat ik hem even 5 tellen af doe, maar daarna gaat hij ook weer op.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 07:47

Ik heb vroeger altijd zonder cap gereden.
Zelfs nog met het paard wat ik nu heb,totdat mijn onderbuik gevoel zei van "koop je toch maar weer een cap''
Ben zo blij dat ik daar naar geluisterd heb,anders had ik hier nu niet meer gezeten om dit te typen.
Ik vind wel dat iedereen verantwoordelijk is voor zich zelf of ze een cap op zetten of niet, ga er ook niet over lopen te zeuren tegen mensen behalve tegen mijn dochter die komt er niet op zonder cap!

Deianeira87

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 08:44

Ik vind dat iedereen zelf moet beslissen of hij met cap rijd ja of nee. Bij ons op de manege is het verplicht om met cap te rijden. Maar ik ken ook genoeg mensen die zonder rijden en zich daar prima bij voelen. Ik denk dat als je je paard kent, dat je zelf wel kunt beslissen of het nodig is ja of nee.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:31

Deianeira87 schreef:
Ik vind dat iedereen zelf moet beslissen of hij met cap rijd ja of nee. Bij ons op de manege is het verplicht om met cap te rijden. Maar ik ken ook genoeg mensen die zonder rijden en zich daar prima bij voelen. Ik denk dat als je je paard kent, dat je zelf wel kunt beslissen of het nodig is ja of nee.

Daar krijg ik dus de iebels van.... als je je paard kent..... nogmaals..zelfs het paard dat 1000000% bomproef is kan schrikken en de allerallerbest ruiter kan er toch afvallen...............
Ik vind dat echt geen reden....
Zeg dan gewoon dat je de cap een onding vindt.... (let wel, bij ons thuis wordt er zonder cap niet gereden!)....... maar dat gedoe met ik ken mijn paard... grrrrrrrrr

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:33

meliza schreef:
Ik heb vroeger altijd zonder cap gereden.
Zelfs nog met het paard wat ik nu heb,totdat mijn onderbuik gevoel zei van "koop je toch maar weer een cap''
Ben zo blij dat ik daar naar geluisterd heb,anders had ik hier nu niet meer gezeten om dit te typen.
Ik vind wel dat iedereen verantwoordelijk is voor zich zelf of ze een cap op zetten of niet, ga er ook niet over lopen te zeuren tegen mensen behalve tegen mijn dochter die komt er niet op zonder cap!

Precies. als er bij ons in de bak op onze paarden gereden wordt is de cap verplicht.... mijn dochters komen zonder cap niet op het paard (en het gekke is, ze zijn het zo gewend, ze voelen zich bloot zonder cap)....

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:35

Tja,laat iedereen nu doen wat hij/zij wilt.
Ik bedoel,je mag natuurlijk vertellen als je het onverantwoordelijk vind,
maar van het een komt het ander en dan is er typisch bok dalijk weer "ruzie

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:36

Inderdaad, ik ken een paardje echt zo braaf en zo makkelijk om te rijden. Alleen die gleed uit, ruiter is dus even knock-out gegaan en zat met een hersenschudding! Paard kan nog zo lief zijn, je kan nog zo goed kunnen rijden maar er kan nog altijd iets gebeuren. Ik rij altijd met cap of ik het paard nu al 10 jaar ken, door en door vertrouw en weet dat deze niks doet, of dat ik het paard niet ken, die cap gaat altijd op.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:42

Ik vind zonder cap rijden gewoon fijner,
alleen op de manege is het verplicht,dat snap ik best.Als er iets gebeurt zijn zij aansprakelijk.
Maar bij mijn vz paarden rijd ik nooit met cap.Ik ben er ook al een aantal keer vies vanaf gevallen.Maar dat is mijn eigen keuze en verantwoordelijkheid.Alleen als ik met mijn vz paarden de hei op ga,draag ik altijd een cap.

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:52

Ik zelf rij altijd met cap, heb al eens een cap mogen breken omdat ik op me hoofd i.p.v. me voeten terecht kwam. Ook voor een mooi foto moment zet ik me cap niet af, You never know...
Wat ik altijd zo mooi vind is dat de meesten iest zeggen in de trand van "Ik rijd zonder cap want mijn paard is zo braaf" het hoeft ook echt niet altijd aan het paard te liggen dat je eraf kukkelt, wat als je nu zelf ineens onwel wordt en niks meer over je lijf te zeggen hebt?

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:54

Lightielight schreef:
Daar krijg ik dus de iebels van.... als je je paard kent..... nogmaals..zelfs het paard dat 1000000% bomproef is kan schrikken en de allerallerbest ruiter kan er toch afvallen...............
Ik vind dat echt geen reden....
Zeg dan gewoon dat je de cap een onding vindt.... (let wel, bij ons thuis wordt er zonder cap niet gereden!)....... maar dat gedoe met ik ken mijn paard... grrrrrrrrr

Daar ben ik het absoluut mee eens! In de bak is mijn bijrijdpony liever lui dan moe en schrikt ook nooit, ik vertrouw 'm 100%, toch zet ik altijd een cap op.

En ach, je moet gewoon van de nood een deugd maken. Ik heb nu een bruine cap er bij gekocht voor mijn bruine chaps, en ik wil in de toekomst nog een donkerblauwe voor mijn donkerblauwe rijjasje. En die lichtbruine HH pro leather vind ik ook gaaf. :D Ik zie een cap ook echt als een onderdeel van mijn basisuitrusting, net zoals ik ook niet ga rijden zonder rijlaarzen of rijschoenen/jodphurs. Als je 'm gewoon altijd op je kop zet, weet je ook niet beter.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:56

Ik rijd ook absoluut niet "omdat ik mijn ow zow vertrouw":+ Want het blijven levnde beestjes.
Maar gewoon,ik ben het een beetje automatisch gaan doen.
Ik val bijna iedere week als ik op mijn paard zit flouw...Tja.Dat zij zo.Hoef ik verder echt geen commentaar over.Ik heb al vaak zat in hte ziekenhuis gelegen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:02

Ik rijd altijd met cap. Voorheen reed ik wel eens zonder cap.
Maar ik doe het nu echt nooit meer, ben zelf erg ongelukkig ten val gekomen en ben blij dat ik toen wel een cap op had, anders had ik hier niet meer zo gezeten.
En wat betreft de foto's op bokt plaatsen zonder cap: die mensen moeten echt zelf weten of ze wel of niet met een cap rijden!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:10

Ik rij ook altijd met cap.

Waar ik me over verbaas, is dat er zoveel mensen zijn die zichzelf voor de gek houden met een cap. Bijv. een manege-leending, een niet-passende cap, een cap waar ze al 1 of meerdere keren op gevallen zijn, een cap uit de middeleeuwen (net als een motorhelm degenereert het materiaal en moet hij na een jaar of 4,5 echt vervangen worden).

Een paar jaar geleden stond ik bij iemand te kijken die op haar brave sukkeltje stapte zonder cap. Ik heb haar dringend aangeraden toch een cap op te doen, ging ze een overjarige manege-cap lenen.
Echt, 5 minuten later struikelt haar paard, zij zwiept eraf.
Gevolg: hersenkneuzing, blijvende klachten.
Natuurlijk zonder cap was het nog erger geweest, maar had ze maar een deugdelijke cap opgezet, dan was dit niet zo afgelopen...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:24

Ik rij sinds mijn 18e niet meer met cap (ben nu 39) heb 3 eigen paarden dus rij dagelijks meerdere paarden de laatste 20 jaar.

Ik weet dat het beter zou zijn, maar heb er geen zin in. Heb hele dag al een helm op mijn kop en ik ben echt niet van plan om in mijn vrije uren ook nog eens iets op m'n kop te zetten :D

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:27

@mist: idd,zo denk ik nu ook,heb je eindelijk vrij,mag je (ik teminste) nog 5 uur met zoon ding op je kop lopen.Ik heb ook niet altijd rijroek/laarzen aan .

Merel_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:39

ik denk maar zo ik rijd altijd met cap want als je valt kan zoon ding altijd nog je val breken koop liever een nieuwe cap als ik val als al die hersenletsel Bijv.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:47

Ik zou iedereen die zonder cap rijdt aanraden eens een schedel vast te pakken en te bestuderen. Het liefst een mensenschedel natuurlijk, maar van een dier kan ook. Dan pas besef je hoe kwetsbaar en dun je schedel eigk is.
Laatst bijgewerkt door RoodZonnetje op 31-07-10 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:51

Op mijn shetlander reed ik wel atijd zonder cap. Maar bij grote pony's en paarden durf ik dat echt niet. Gewoon gevoel.
Heb al een paar rake klappen gemaakt, anders zat ik hier dus niet meer. Altijd mijn cappie op dus.

Merel_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:53

als ik een flinke smak maak koop ik liever een nieuwe cap dan dat ik met hersenletsel rond loop

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:58

Ik ben ook van mening dat iedereen dat zelf moet weten (mits het je eigen paarden zijn en dus je eigen verantwoordelijkheid).
Zelf rijd ik op buitenrit of vreemd terrein met cap maar bij mn paarden in de bak altijd zonder.

Als er iemand anders op mn paard rijd wil ik wel dat ze een cap opzetten. Het blijft toch mijn verantwoordelijkheid en ik zal niet graag zien dat iemand er iets aan over houdt. Op maneges enzovoorts vind ik dat ook niet meer dan normaal.
Laatst bijgewerkt door Beeker op 31-07-10 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:09

Altijs met cap. Kan nog wel eens voorkomen dat ik zonder rijd. Maar in het principe altijd met!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:12

Ik rij mijn eigen paard zowiezo altijd met cap, al zat ik laatst 2min te hobbelen op een haffie van 1.35m zonder cap - moet ik eerlijk toegeven :o

Ik voel mezelf gewoon veiliger mét cap, dan heb ik -in mijn ogen- gewoon al een zorg minder. Nu moet ik wel zeggen dat op de nieuwe stal waar we staan, bijna niemand met cap rijd, en dat vind ik best wel intimiderend zeg maar. De verleiding wordt dan echt ZO groot - zeker met het warme weer, maar ik riskeer het gewoon niet met mijn paard. Hij is echt zo'n lieverd maar durft wel eens te schrikken, en vallen doe je 9/10 toch zowiezo op de stomste momenten :j

Een cap hoeft van mij niet persee verplicht te worden, BEHALVE op de openbare weg en op wedstrijden. Al zou het natuurlijk heel mooi meegenomen zijn moest iedereen gewoon altijd netjes een cap dragen ..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:19

VERAx schreef:
Ik rijd altijd met cap. Ik heb één keertje zonder gereden maar ik voelde me ook een stuk onzekerder.

Dat heb ik ook, als mijn pony dan iets engs vind dan durfde ik hem niet erlangs te drijven, bang dat hij opzij zou schieten en ik met mun kop tegen de bakrand kets :o

In de bossen vind ik hem wel handig, pony vind het namelijk leuk om uit het niets in galop door de bossen te crossen, tja, dan kun je bukken wat je wilt, takken krijg je toch op je hoofd :))

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 15:01

bumper schreef:
VERAx schreef:
Ik rijd altijd met cap. Ik heb één keertje zonder gereden maar ik voelde me ook een stuk onzekerder.

Dat heb ik ook, als mijn pony dan iets engs vind dan durfde ik hem niet erlangs te drijven, bang dat hij opzij zou schieten en ik met mun kop tegen de bakrand kets :o

In de bossen vind ik hem wel handig, pony vind het namelijk leuk om uit het niets in galop door de bossen te crossen, tja, dan kun je bukken wat je wilt, takken krijg je toch op je hoofd :))

indd