Bizar paardengedrag, voor de experts?? Update. blz. 6

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Re: Bizar paardengedrag, voor de experts???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 13:03

Het werken doe ik alleen met haar, enkel mijn vriend verplaatst haar soms eens van stukje wei. Maar ons weiland ligt ingesloten door huizen van andere familieleden, die er wel eens door passeren. En dan zie je dus heel goed dat ze die mensen wel benadert, maar boos is als ze haar willen aaien.

Ik hoop dat ik er in slaag met haar zo een goede band op te bouwen als jij met jouw paard, dat zou fantastisch zijn!
Straks gaan we weer eens wandelen en longeren, maar deze keer wel helemaal opgetuigd. Ben eens benieuwd hoe dat gaat...

Finley31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:38

Regel een paardenfluisteraar en je bent er zo van af, denk ik. Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:29

Mijn paarden laten zich niet makkelijk door vreemden aaien als ik er niet bij ben. Zelfs kans dat ze wegrennen, en eentje gaat bijten... :D Iemand die regelmatig komt en veel in mijn gezelschap is geweest, mag het van ze...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 13:02

Haha, toch wel grappig ergens ...

Gisteren was Tasmani een engelke!!! Braaf bij het opzadelen, opstappen, en toerke rond het dorp gedaan... wel nog niet alleen, andere paard was erbij...

Had een ander bit gebruikt + neusriem uiterst los gedaan + van mijn teugels afgebleven: heel rustig hoofd, niks geschud. Toen even opgepakt en onderin gereden (tandpijn?) maar nee hoor, alles bleef rustig... Ik ga eens bitloos proberen... ze is zo gevoelig...

Daarna moesten we helaas ontwormen, ramp o ramp. Alles aan haar neus/mond vindt ze heel eng... maar ik heb een ernstig vermoeden dat ze daar klappen gehad heeft...

Over 2 weken moeten de paarden terug naar een ander weiland... dat is erg groot en tis moeilijk om dat in stukken te verdelen owv schaduw en water... als ze zo goed vooruit blijft gaan, zou ik terug durven wagen hen samen te zetten? Of zou het dominantiegedrag dan meteen herbeginnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:31

Hangt ervan af wie de baas daar is...maar als er zo veel ruimte is en het gras lekker is, dan staan ze allemaal met de kop op de grond... :D

FMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:45

Het is wellicht de moeite eens met je paard naar Albert van Es te gaan. Hij manipuleert paarden en heeft een paard van een kennis van me erg goed geholpen. Die stond op stal te schoppen en stijgeren en was constant nerveus, schraapte constant, daar werd je gek van. Sinds zijn behandeling is het langzaam aan verbeterd en nu is het een gewone rustige merrie. Kortom ik denk dat het iets lichamelijks is.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:36

Voor mij komt het ook over als dominantie, NH is hiervoor de beste oplossing, heb onlangs een "agressief probleempaard" gekocht van pensionklanten, en met de tips van een NH-lesgeefster was het agressieprobleem (viel zelfs aan zonder enige duidelijke reden) binnen de kortste keren opgelost. Ik was ook van plan om haar te leren braaf zijn en stilstaan bij het opzadelen en opstijgen, maar... dat is ook vanzelf goedgekomen. Vanwaar ben je ergens? Ikzelf ben ook van België, en ken toch wel een aantal lesgevers. Bij mij heeft het freestylen (methode Emiel Voest) super geholpen, maar doe je toch best onder begeleiding. Ook in België heb je freestyle instructeurs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:07

Natural Horsemanship?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 13:24

Ondanks het feit dat dit topic al oud is, zou ik jullie toch even willen laten weten hoe het nu (bijna een jaar later) met ons 'Gruweltje' is!

Ze is enorm veranderd, loopt zonder halster in de wei, de meeste dagen kan ik haar probleemloos pakken.
Naar de andere merrie vertoont ze geen dominantiegedrag meer, als ik haar benader of mijn vriend. Vreemden
blijven een probleem, maar dat vind ik niet per direct erg.

Ook het rijden gaat heel erg goed, enkel opstappen vindt ze nog eng, maar voor de rest is er niks angstig meer aan.
Zelf ben ik ook van houding veranderd, ik hou mijn teugelcontact zo miniem mogelijk, en tracht haar steeds te sturen
met been-en stemhulp. Dit werkt voor haar enorm goed, is het nu omdat ze dan geen 'opgesloten' gevoel krijgt,
ik weet het eigenlijk zelf niet.

In de stal stond ze er op het einde van de winter al heel rustig bij, geen begrul of geschop meer (nu lopen ze permanent op het land).
En zelfs de dierenarts kon haar onlangs onderzoeken zonder ook maar 1 keer zich bedreigd te voelen!

Blijkbaar heeft dit paard heel veel tijd nodig gehad om vertrouwen in mij te krijgen (nogmaals, vreemden blijven een
probleem) en ze houdt heel erg van het bekende/routine. Ze is in nieuwe omgevingen nog altijd snel van haar stuk
maar we zouden haar niet meer kunnen missen!

Lachend heeft ze ondertussen het koosnaampje 'Gruweltje' :D

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:30

Super dat het zo goed gaat nu!! Enne Gruweltje is wel een leuke koosnaam.. :j

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:35

aerdenhout1 schreef:
Oei oei oei..nu krijg ik waarschijnlijk heel bokt over me heen, maar deze merrie zou bij mij een pak op haar..je weet wel...krijgen, die ze in haar hele leven nog niet heeft gehad!
Ik ben ik en Ik ben de baas! Of je nu, ik weet niet wat, hebt meegemaakt kan me niet schelen, maar IK word even niet opzij geduwd, meegetrokken, gebeten, getrapt, meegesleurd of aangevallen bij het eten geven!
Doe je het goed volgt een uitbundige beloning, ga je door, dan is daar ook de straf die een leider uit een groep je zal geven!
Let wel...ik kan een angstig en een mishandeld paard herkennen!
Ik haal uit dit verhaal een merrie die over een mens heen gaat en haar plek niet weet!

Hier ga ik in mee.
Mits medisch uitgesloten en het geen mishandeld/angstig paard is.
Een dreun uitdelen bij zulk gedrag is echt geen zonde, kijk maar eens hoe paarden elkaar onderling terecht wijzen, dat gaat echt eens stuk harder.

Blijf wel contact maken met het paard, dus niet alleen de wei inkomen om haar op te halen, maar ook om haar even te aaien.
Niet voeren in het land (met meerdere paarden erbij).

Edit: lees nu dat ze erg vooruit is gegaan. Super!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 13:41

Ja, erg bedankt voor de reactie!

Heb nu aan de mods gevraagd of ze in de titel willen vermelden dat er een update staat p 6, weet namelijk zelf niet hoe dat moet...

JoCo

Re: Bizar paardengedrag, voor de experts?? Update. blz. 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 20:22

Aanstaande dinsdag gaat ons Gruweltje mee naar de manège, we gaan te voet en zijn zeker een halve dag weg. Daar zal ze even in een 'vreemde' stal staan, ziet en hoort kinderen en andere paarden!

Natuurlijk blijf ik in de buurt, want ze durft gerust happen... maar ik ben echt eens benieuwd of ze hier ook van kan genieten, net als ze nu van de ritjes doet...

1 Minpuntje, we moeten een treinspoor oversteken, en dat vind ik zelf heel eng...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 21:10

Vandaag heeft zelfs mijn vriend probleemloos op haar kunnen rijden... *\o/*

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:46

Super nieuws *\o/* *\o/*
Succes en plezier dinsdag!!
Niet je angsten laten kennen bij het treinspoor ga zingen of fluiten dat zorgt ervoor dat je rustig blijft.
Ik heb een gevoel dat deze dag ook te gek gaat.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 14:27

blensink schreef:
Super nieuws *\o/* *\o/*
Succes en plezier dinsdag!!
Niet je angsten laten kennen bij het treinspoor ga zingen of fluiten dat zorgt ervoor dat je rustig blijft.
Ik heb een gevoel dat deze dag ook te gek gaat.

Ja je hebt 100 procent gelijk, op een nerveuze dag of als ik me niet lekker in mijn vel voelt, pikt Tasmani dat meteen op. Ga mezelf dus heel erg in de hand moeten houden met richting spoor te gaan, want als ze merkt dat ik nerveus ben, dan gaat het niet lukken.

En anders stap ik misschien best gewoon af en doe het al wandelend. Dan vertrouwt ze op mij en neem ik zo min mogelijk risico's. Alleen doe ik dat iets minder graag, net omdat ze nog steeds wel een probleem maakt van opstappen...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 20:28

De dagrit naar de manége is super gegaan, enkele nerveuze momentjes maar die gingen zo weer over! Zelfs over het spoor was ze heel braaf voor haar doen!

Behalve het half uurtje gestald staan op de manége, met een hoop super enthousiaste kinders voor de deur die constant "kijk daar heb je Amika!!!" gilden, en een groepje vreemde paarden, dat vond ze er te veel aan. Ze piaffte voortdurend en was pas terug kalm toen we weer vertrokken ;-)

joycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:20

Misschien helpt het een beetje om een oude rustige ruin erbij te zetten die zich er niks van aantrekt en haar misschien wel wat manieren leert.
Erg goed dat je haar niet opgeeft! :j

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:51

het klinkt misschien heel alternatief maar lavendel olie op de neus want de geur van lavendel werkt rust gevend en bachbloesem druppeltjes door het voer. bachbloesems zijn druppels die gemaakt zijn van bepaalde bloemen die eigenschappen een soort van verzachten. als je bijvoorbeeld heel onrustig bent kan je de rescue druppels van bachbloesem nemen die helpen je de boel beter op een rijtje te zetten. het is niet verdovend of iets het is meer homeopatisch als mens heb ik er al veel baat bij en ken veel mensen die het ook op hun paarden gebruiken als het gedrag plots veranderd of iets.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 14:31

Momenteel ben ik eigenlijk heel tevreden over haar gedrag (zie update p 6), ze is énorm veranderd. Ben inderdaad blij dat ik haar destijds niet opgegeven heb.

In sommige situaties zal ze toch nog eens overdreven reageren, dat is gewoon de aard van het beestje denk ik...