(geen) Zomertenue? (dressuur)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jo_peerd

Re: (geen) Zomertenue? (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:29

Hoe zit dat dan wel niet met een kentucky jasje daar staat de merk erook op? Dat mag toch ook! ;)

Lolaax3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:43

Met 30 graden,is het wel fijn als je in zomertenu mag starten,uiteraard wel in een net zomertenu!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:13

Helma_Amber schreef:
Je mag ook een blouse met korte mouwtjes dragen. Mouwloos is niet toegestaan.

Als ik zonder jasje mag rijden dan ga ik zonder jasje rijden. In die 7 minuten kan ik behoorlijk misselijk worden van de hitte en eindig ik de laatste proef met barstende hoofdpijn als het zo warm is.

Voor de netheid zou ik hem nooit aandoen. Het gaat om het rijden en niet om hoe je eruit ziet.

Dus jij denkt als er iemand aan komt, met (lange)haren los, beugels te kort, vies dekje, vieze laarzen en geen schoon paard toch even veel punten krijgt als iemand die er mooi netjes uit ziet?
Nee hoor, jij hebt nooit geschreven zeker? Ik heb heel vaak geschreven en zovaak gezien dat een jury steeds zat te ergeren aan dingen waarbij de verzorging niet netjes genoeg was, daardoor je bij elk onderdeel bijna een punt minder kreeg als meer. En gelijk hebben ze, ik vind dat je bij een wedstrijd er netjes op hoort te staan. Het is dressuur, geen springen. Nou laat mij dan die paar minuutjes even in een jasje zitten met 30-35 graden. wat dat betreft kan ik goed genoeg tegen de hitte.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:35

Doe maar even rustig. Gezien de aard van het topic doel ik meer op het jasje of het wel of niet netjes is.
Ik bedoel te zeggen dat je de punten voor het rijden krijgt en dat het wel of niet dragen van een jasje niet doorslaggevend moet zijn voor het aantal punten (als het zomertenue is toegestaan uiteraard). Mijn excuses dat ik het niet zodanig omschreven heb :)

Ik heb vaak genoeg geschreven en ik erger me er zelf ook aan dat mensen als mensen de verzorging niet in orde hebben.

En dat jasje... ieder zijn mening. Ik kan er niet tegen en wordt benauwd en misselijk. Alle lichaamswarmte wordt vast gehouden door dat jasje, waardoor je lichaam naar mijn idee de warmte niet goed af kan staan. Maar dat is mijn mening.

Ik heb afgelopen weekend beide dagen in jasje gestart met de warmte, maar ik voel me er niet prettig bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:50

dat was niet echt aanvallend bedoeld hoor haha. en ik heb ook bij een wedstrijd geschreven toen zomertenue mocht, maar iedereen die in hun jasje kwam kreeg toch een 8, de rest een 7. dat kan nou net dat ene puntje schelen tussen prijs en geen prijs, of winstpunt of niet ed. laat mij dan maar lekker zweten in mijn jasje.

maar als je er misselijk van word is het wat anders :)

Arriverderci

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 06:56

Heb je wel gevraagd of zomertenue mocht? Volgens mij vergeet de organiserende club het vaak. En mag het best als je er om vraagt.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:52

oh heb morgen wedstrijd en moet rond 12 uur rijden hoop toch wel dat we zomertenu aan mogen doe dat normaal nooit maar het is nu wel erg warm

Skyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:59

__Marloes schreef:
wedstrijd geschreven toen zomertenue mocht, maar iedereen die in hun jasje kwam kreeg toch een 8, de rest een 7.

En dat vindt ik dan weer een beetje apart.
Als zomertenue is toegestaan om dan toch verschil te maken in punten tussen wel en niet jasje.
Moet je dan voor de netheid jezelf kwellen? De jury een plezier doen door zelf naar op het paard te zitten met een enorm warm jasje? Voor dat ene puntje meer? Nee, mijn mening is dat wanneer het zomertenue toegestaan is, iemand met of zonder jasje dezelfde punten zou moeten krijgen.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:01

Skyka schreef:
__Marloes schreef:
wedstrijd geschreven toen zomertenue mocht, maar iedereen die in hun jasje kwam kreeg toch een 8, de rest een 7.

Als zomertenue is toegestaan om dan toch verschil te maken in punten tussen wel en niet jasje.
Moet je dan voor de netheid jezelf kwellen? De jury een plezier doen door zelf naar op het paard te zitten met een enorm warm jasje? Voor dat ene puntje meer? Nee, mijn mening is dat wanneer het zomertenue toegestaan is, iemand met of zonder jasje dezelfde punten zou moeten krijgen.

dat vind ik ook anders moeten ze het niet toestaan dat het mag

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:08

Skyka schreef:
__Marloes schreef:

AMEN

Ik heb vanmorgen een tijdje met een federatievertegenwoordiger staan praten over het zomertenue. Een shirt mag niet, het moet een blouse met knoopjes zijn in een effen kleur.

Hij zei er wel bij ik doe er niet zo moeilijk over, als het er netjes uitziet vind ik het goed maar volgens de regels mag het niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 09:55

Skyka schreef:
__Marloes schreef:

Ik vind het niet apart hoor, geef er de jury groot gelijk in zelfs. Als iemand de moeite doet om zijn jasje aan te doen zou die voor mij een puntje extra krijgen. Net zoiets als 2 combinaties en 1 heeft niet de moeite gedaan om de voeten te wassen, of om een haarspeld in te doen of weet ik veel. Dan zou die ene die daar wel de moeite voor deed een punt extra hebben gekregen, maar die 1e ook geen punt minder. Kom op, iemand met een jasje aan ziet er toch gewoon veel netter uit als iemand in een blouse/shirt..

Maar misschien is dit wel een (west)brabantse mentaliteit, als daar niet alles klopt rijd je geen prijs en soms zelfs geen wp. En op de kampioenschappen is het hier vaak ook echt 35 graden, ik ga dan niet in zomerteneu starten ook al is dat toegestaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 10:00

ik heb het trouwens ook maar (sinds 2003) een keer meegemaakt, in het middagprogramma mocht je in zomertenue rijden, maar ik heb braaf mijn jasje aangehouden bij mijn 3 dressuurproeven die ik rond een uur of 12/1 moest rijden. Met springen heb ik hem uit gedaan, daar krijg je voor zoiets geen punten.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 10:07

Ik heb vanmiddag wedstrijd, maar als je in zomertnue mag starten doe ik het nooit. Rijd altijd met jasje, vind dat het hoort en netter staat. Voor die vijf minuten in de proef kan je hem makkelijk even aantrekken. :)

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:39

__Marloes schreef:
Ik vind het niet apart hoor, geef er de jury groot gelijk in zelfs. Als iemand de moeite doet om zijn jasje aan te doen zou die voor mij een puntje extra krijgen. Net zoiets als 2 combinaties en 1 heeft niet de moeite gedaan om de voeten te wassen, of om een haarspeld in te doen of weet ik veel. Dan zou die ene die daar wel de moeite voor deed een punt extra hebben gekregen, maar die 1e ook geen punt minder. Kom op, iemand met een jasje aan ziet er toch gewoon veel netter uit als iemand in een blouse/shirt..

Maar misschien is dit wel een (west)brabantse mentaliteit, als daar niet alles klopt rijd je geen prijs en soms zelfs geen wp. En op de kampioenschappen is het hier vaak ook echt 35 graden, ik ga dan niet in zomerteneu starten ook al is dat toegestaan

Een jury mag dat niet doen.
Als ze zomertenue toestaan, mag je geen extra punten geven voor het dragen van een jasje.
Laatst bijgewerkt door Ziolette op 19-07-10 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote aangepast

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:41

Aukelizzy schreef:
Ik heb vanmiddag wedstrijd, maar als je in zomertnue mag starten doe ik het nooit. Rijd altijd met jasje, vind dat het hoort en netter staat. Voor die vijf minuten in de proef kan je hem makkelijk even aantrekken. :)

En dat is dus per persoon verschillend, ik was laatst helemaal duizelig en niet helder tijdens het afgroeten.
Zomertenue was dus ook niet toegestaan, het is gewoon bizar. Het is niet goed voor de gezondheid.
Ze willen gewoon dat er iemand gaat flauwvallen, dit is er gewoon om vragen.

Overigens vind ik dat dressuur gelijk moet getrokken worden met springen, dressuur is vanaf 30 graden, dat is het hier zelden, verlaag het naar 22-25 graden.

Of nog beter, springruiters zomertenue, dan dressuur ook.
Niet de 1 wel en de ander niet, dat is heel simpel te zot voor woorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:09

ladylay schreef:
__Marloes schreef:

Een jury mag dat niet doen.
Als ze zomertenue toestaan, mag je geen extra punten geven voor het dragen van een jasje.

En waarom dan niet? Dan zou iedereen bv een 7 voor de verzorging moeten krijgen, terwijl er iemand tussen rijd met een heel mooi gewassen paard en ook eentje met een poepvlek op z'n kont. Een punt extra mag wel, punt aftrek niet. Met jasje ziet het er nog steeds veel netter uit, daar valt niet onderuit te komen. En als het over de verzorging in het algemeen gaat (dus ook van ruiter) mag het wel hoor.....

en aub goed quoten voor je de moeite gaat doen, zo word het onduidelijk voor de rest ;) anders kan je even normaal reageren zonder een quote

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:15

En een quote uit het regelement: http://www.knhs.nl/objects/00017561.pdf. artikel 126 punt 5

Citaat:
Onder de noemer 'verzorging in het algemeen' wordt een beoordeling uitgebracht over:
1. de conditie waarin en het toilet waarmee het paard wordt gepresenteerd;
2. het harnachement van het paard;
3. de kleding en de verzorging van de deelnemer

Een jury mag dus wel een punt extra geven als iemand met een jasje start, terwijl zomertenue toegestaan is. :) Dit valt onder kleding en verzorging van de deelnemer ;)

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:18

Ik vind het echt de grootste kul dat je een jasje aan moet, je bent toch aan het sporten, geen modeshow aan het lopen! Een nette blouse of een nette polo moet prima kunnen volstaan. Helemaal met dit soort temperaturen.

Ik zie ze ze vanavond al in oranje pak achter een bal aan rennen, je reinste onzin!

Jammer dat daar geen duidelijke regels over zijn, je zou makkelijk kunnen stellen dat er vanaf een graad of 22-25 zonder een jasje gereden zou mogen worden, al ben ik sowieso van mening dat een jas overdreven is als je aan het sporten bent. Of het nou mooier staat of niet..maar da's mijn mening }>.

Lees net vanaf 30 graden, MAG de organisatie het toestaan, ze hoeven het niet niet eens te doen, wat gevaarlijk zeg. We leven niet meer in de Middeleeuwen ;) .
Laatst bijgewerkt door Erretje op 11-07-10 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:19

En even een quote over het stukje zomertenue, artikel 117 punt 11

Citaat:
Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30˚ Celsius) kan de Federatievertegenwoordiger beslissen, dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten.

er staat dus nergens beschreven dat een jury geen punt extra mag geven aan de mensen die wel met jasje starten, dus waar jullie het vandaan halen weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:20

Erretje schreef:
Ik vind het echt de grootste kul dat je een jasje aan moet, je bent toch aan het sporten, geen modeshow aan het lopen! Een nette blouse of een nette polo moet prima kunnen volstaan. Helemaal met dit soort temperaturen.

Ik zie ze ze vanavond al in oranje pak achter een bal aan rennen, je reinste onzin!

Jammer dat daar geen duidelijke regels over zijn, je zou makkelijk kunnen stellen dat er vanaf een graad of 22-25 zonder een jasje gereden zou mogen worden, al ben ik sowieso van mening dat een jas overdreven is als je aan het sporten bent. Of het nou mooier staat of niet..maar da's mijn mening }>.

mwah, als je nou met springen bezig ben kan ik het snappen, met crossen ook. maar ik vind dat je met dressuur netjes aan de start hoort te komen. misschien ben ik daar wel ouderwets in (en dat terwijl ik nog niet eens 18 ben _O- )
en als je dat niet wilt moet je niet starten he... met dressuur hoor je netjes te zitten, netjes te rijden dus er ook netjes uit te zien.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:24

Maar waarom kun je er dan niet netjes uitzien met een nette blouse of strak gesneden polo? Desnoods nog afgewerkt met een bodywarmer. Maar ik vind dat je als sporter je ook moet kunnen kleden als een sporter. En daar hoort in ieder geval in de zomer geen wollen jas bij.

Verzorgd rijden is niet alleen een mooi jasje aanhebben toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:26

Erretje schreef:
Maar waarom kun je er dan niet netjes uitzien met een nette blouse of strak gesneden polo? Desnoods nog afgewerkt met een bodywarmer. Maar ik vind dat je als sporter je ook moet kunnen kleden als een sporter. En daar hoort in ieder geval in de zomer geen wollen jas bij.

Een bodywarmer mag ook hoor! en een nette blouse of strak gesneden polo vind ik helemaal niet zo netjes voor een wedstrijd, bij een training thuis daar in tegen wel. ik weet niet waarom, maar ik vind een jasje nog steeds het netst. en daarbij kan je daar heel mooi je houding in zien, dat is ook 1 van de redenen waarom een jasje verplicht is (is mij verteld)
en je hebt ook andere jasjes als alleen wollen jasjes. ik heb nu 2 heerlijke jasjes, 1 wat dunnere voor de zomer en 1 iets dikkere voor in de winter. een wollen jasje komt er hier niet in, dat vind ik toch iets te warm en kan je niet eens uitwassen :+

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:29

Ieder zijn kijk op dingen.
Je kijkt naar het welzijn van het paard, en er mag zeer zeker meer naar het welzijn van de ruiter gekeken worden.
Dat is 1 ding dat zeer duidelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:34

ladylay schreef:
Ieder zijn kijk op dingen.
Je kijkt naar het welzijn van het paard, en er mag zeer zeker meer naar het welzijn van de ruiter gekeken worden.
Dat is 1 ding die zeer duidelijk is, want dat schort er nogal aan.

zo hee, nu ga jij mijn hele verhaal omdraaien :=
Als je er prima tegen kan is het toch goed, als je er niet tegen kan moet je het ook niet doen. dat is iets waar iemand persoonlijk voor kiest. maar als je de rest van de proef goed rijd maakt het weinig uit. Ik kan daar wel tegen, start daarom ook altijd met een jasje.
Maar een jury is wel vrij om te kiezen of die een punt extra geeft aan iemand die met jasje start.

Ik vraag me alleen af waarom mensen dan meteen zeggen dat het niet mag... de ene jury is de andere niet, maar ik vind een jasje ook netter dus zou ook een puntje extra hebben gegeven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:35

Dat wordt er al door de keuze in materialen.
Ik heb zelf scheerwollen rijjassen (mijn keuze, vind dat nog steeds het mooist), maar er zijn ook ademende wasbare varianten te koop. RIjbroeken zijn er in thermostof, shirts en blouses kun je in thermostof kopen ipv in 'gewoon' katoen of een plakkende synthetische stof..