Hoi hoi, heb getwijfeld of ik wil/moet reageren omdat ik het moeilijk vind zomaar iets te zeggen terwijl ik het paard niet ken. Maar aangezien hij ernaast ook steigert denk ik wel dat het een dominantie probleem is. Ik heb van een leerling van Monty Roberts (Richard nogwat dacht ik) een boek gelezen en daar stond onder andere iets in over steigeren. Hij lost het op door een kort dik stuk touw te pakken en op het moment dat het paard overeind komt op zijn onderbuik te slaan. Dat is een heel kwetsbaar gebied waar een paard door roofdieren wordt gepakt en wat hij erg graag beschermd wil houden. Nou is die vent daar erg goed in natuurlijk, maar ik heb het in zekere mate toegepast op een arabisch hengstje en het werkte wel. Ik liep met dit paard en toen hij omhoog kwam heb ik richting de onderbuik geslagen met een vrij lang touw. Hij kwam voornamelijk op de flanken terecht en een beetje op de buik. Echter, het paard was toch verbouwereerd en kwam met een klap naar beneden. Ik ben niet boos geworden verder, hij heeft het nooit meer gedaan. Nou was dit ook wel de eerste keer dat ik met hem liep, ik was gewaarschuwd en kon het oplossen. Ik denk dat het bij jou meer tijd zou kosten.
Overigens past deze man het ook tijdens rijden toe, maar ik denk dat je dan van goede huize moet komen....
Kijk maar of je er iets aan hebt, ik zou het zelf wel toepassen op een notoire steigeraar denk ik. Zolang ik wel zeker zou weten dat het niet medisch is...en voor mij betekent dat toch altijd een rondje langs Erik Laarakker 
En stom genoeg nooit het voer onderschatten...als je er toevallig eentje treft zoals ik heb, dan kan het gewoon het dag-en-nacht verschil zijn als je voer aanpast...maargoed, het geldt ook weer niet voor elk paard natuurlijk....