Paard schuldig????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:25

Beetje rare reactie, Nique. Het gaat om de stelling dat een paard nooit 'schuldig' zou zijn en omdat Gijsenkin en ik het hier niet mee eens zijn, mag je best uitzonderingen aanhalen.

En ik zou niet meer reageren Lips are sealed

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:30

Michèle, ik heb je in Almelo van dichtbij zien rijden (het commentaar op je coupon van vrijdagmiddag is in mijn handschrift Haha!) en ik meen het als ik zeg dat ik bewondering heb voor je doorzettingsvermogen! Jouw paard lijkt me zeker geen makkelijk paard, maar het is naar mijn idee ook geen hopeloze kl*tebok zoals hierboven wordt beschreven.

Maar jouw woorden 'ik neem dat voor lief' laten ook zien dat jij een heel andere (lees: positievere) insteek hanteert dan de mensen die rijden met de gedachte 'ik moet en ik zal' en vervolgens gefrustreerd raken omdat het - om wat voor reden dan ook - niet lukt.

Onassis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:32

Lielle, het was niet de bedoeling dat alles rechtsstreeks aan jou gericht was Lips are sealed

Jouw stukje over lui was mijn aanleiding om te schrijven, en toen ik eenmaal bezig was kon ik niet meer stoppen..

En eh

"bereidbare paarden , ja hoor, lekker met een een rode wijnsaus"

weet ik niet, nog nooit geprobeerd Vork
(ben ik ook niet van plan hoor, het is niet zo dat de vervelende paarden bij mij in de soep terecht komen Vingers aflikken )

Dus hou het maar op een domme typfout Bloos

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:36

Oke Onassis, had het me dus iets te veel aangetrokken Haha!
En wat die bereidbare paarden betreft, ik had wel begrepen dat het een typfout was, maar kon niet laten om het in te koppen.

Paardenrookvlees is trouwens ook best lekker *LOL*

Onassis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:40

Hm, om eerlijk te zijn eet ik geen paardenvlees...
Niet dat ik er echt problemen mee heb dat anderen het eten hoor, maar ik kan het idee zelf niet aan!
(ik weet het, niet echt consequent als je wel ander vlees eet, maar ja, soms ben ik dat ook niet).

Maar goed, als er maar geen misverstanden zijn over persoonlijke aanvallen, want ik ben wel voor vrijheid van meningsuiting en het is nooit mijn bedoeling om iemand af te katten. Ik vind het wel leuk trwouens, een beetje discussie

Onassis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:40

oh nee, weer een typfout

Nique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 11:51

Met een uitzondering kun je niet een hele stelling onderuit halen. Iedereen herkent dat er echt uitzonderingen zijn. Toch spreekt gijsenkim over iemand die haar paard in de grand prix uitbracht. Lijkt me dan niet een ruiter die haar paard niet onder controle had...anders had ze al die promoties niet gered. Zoals al eerder gezegd, en geproeft dat velen het hier ook over hebben, spreek ik over de B t/m Z. Hier zijn maar weinig ruiters die alles onder controle hebben en zeker ook hun zenuwen. Lijkt me knap lastig met een paard dat zelf ook zenuwachtig is. Daarentegen heb ik zelf een paard dat niet heel erg looplustig is en moet ik ook constant allert blijven om dit te kunnen ombuigen. Nogmaals ben ik van mening dat hij dit niet doet om mij persoonlijk voor het blok te zetten... maar is het gewoon een kwestie dat ik als ruiter handig(er) moet zijn. Als er dan een heel goede ruiter op mijn paard zit herken ik hem soms niet meer terug....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:55

Daarmee wil ik aangeven dat het dus niet zo is (zoals sommige beweren) dat het persee ligt aan de rijtechnische kunsten van de ruiter, maar dat het ook wel eens kan liggen aan een karakterfout van een paard.........Bijvoorbeel Ankie en Joker......Ik weet zeker dat Ankie het dier toch wel even K.TBOK genoemd heeft..........

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:58

Alleen vind ik 'omgaan met tegenvallende resultaten' toch niet iets wat onder 'rijtechnische kunsten' valt, maar meer onder een algemene instelling van de ruiter, die op zich weinig met het paard te maken heeft. Volgens mij was dat ook de insteek van dit topic, tenminste als ik Nique goed heb begrepen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 11:59

Ik denk dat je het beste zelf weet of je paard op een bepaald moment onderzijn werk probeert uit te komen of gewoon even zin heeft om dwars te liggen. Ik had een wedstrijd met mijn paardje dat altijd goed haar best doet, alleen heeft ze soms van die buien...
Dan gaat, zo snel als je in de ring bent, de staart in de lucht, koppie omhoog en maar briessen en snuiven. Dat is best te herstellen, maar toch ben je dan grotendeels je ontspanning kwijt. De proef duurt te kort (voor mij nu nog) omdat in korte tijd weer goed te krijgen. Dus een winstpunt kan ik dan schudden. Ik had het een paar weken terug in de M1, 1e proef ging mevrouw even 'spelen'. Bij het losrijden tussen de proeven door heb ik haar even 'op haar plaats gezet'. Met behulp van een flinke 'beenhulp'.
Het 2e proefje deed ze haar best weer en zijn we 1e geworden.

Wat ik dus wil zeggen: als je je paard goed kent weet je of hij/haar een loopje met je neemt, en je dus gerust even kan ingrijpen. Of dat het paard simpelweg niet meer kan, of dat het karakter niet past bij het doel wat jij voor ogen hebt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:01

In de regel is het de ruiters eigen schuld, soms niet........98 % doet de ruiter zelf 2% kan je wijten aan het paard........

Nique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 12:12

Inderdaad karin!!!
En dan kan ik me heel goed voorstellen dat als je op Intermadiair of op Grand Prix niveau rijdt, of zoals Anky op Olypisch niveau, je wel kan onderscheiden of een paard echt een k*bok is.... alhoewel ik me dan weer afvraag of je deze paarden nog tegenkomt....
Ik ken Junior dan iets beter omdat ik zijn eigenaar (Hr. Biemans) ken.
Buiten het feit dat ik Junior helemaal geweldig vind denk ik dat ik met hem niet eens een B proef scoor. Dit is een vreselijk zenuwachtig paard waar ik weinig van terug zie als Anky hem rijdt. Maar ik hoor haar dan ook niet roepen dat het een K*bok is...

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:24

Uh...ik wel! Hij naaide haar zodra ze met hem tussen de witte hekjes stond. Reden dat is eruit is gegaan!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:28

En is het dan meteen een kl*tebok die vreselijk op z'n sodemieter moet hebben omdat-ie de ruiter bewust dwars zit (althans, zo vertaal ik 'iemand naaien')? Wat was eigenlijk de reden voor dat verzet?

Nique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 12:34

Bonfire sprong ook in de orkestbak in Maastricht. Anky zei zelf dat de schuld bij haar lag omdat ze zich had laten overhalen terwijl ze wist dat hij hier angst voor had....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:47

Karin schreef:
Alleen vind ik 'omgaan met tegenvallende resultaten' toch niet iets wat onder 'rijtechnische kunsten' valt, maar meer onder een algemene instelling van de ruiter, die op zich weinig met het paard te maken heeft. Volgens mij was dat ook de insteek van dit topic, tenminste als ik Nique goed heb begrepen.

Het is misschien niet zo, maar het zou wel moeten. Bij tegenvallende resultaten zou een ruiter er misschien niet verkeerd aan doen om het eens in het rijtechnische te zoeken en in de voorbereiding, vaak gebeurt dat niet maar lag het aan het paard, de jury, de hekjes, de bordjes, de plantenbakjes, de bomen, het publiek, overkomende vliegtuigen, langrijdende auto's, voorbijzoefende treinen, jengelende kinderen, blaffende honden, parasols, paraplu's, andere ringen, het weer, de bodem, het zadel, het bit, het hoofdstel, de tribune en ga zo maar even door. Heleboel van deze factoren beinvloeden de gesteldheid van het paard op het wedstrijdterrein en in de ring. Maar diezelfde factoren beinvloeden ook de houding en gemoed van de ruiter en dat ligt dus wel binnen het vermogen van de ruiter om er op een goede manier mee om te gaan en daar kan het paard weer bij geholpen zijn. Dan kom je dus op het punt van samenwerking met je paard en dat is volgens mij een kritiek punt.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:54

Nique schreef:
Bonfire sprong ook in de orkestbak in Maastricht. Anky zei zelf dat de schuld bij haar lag omdat ze zich had laten overhalen terwijl ze wist dat hij hier angst voor had....

Misschien geeft dat het verschil aan tussen Bonfire en Junior...?

Tuurlijk moet je het paard niet de schuld geven, t is ook nog zo dat je het nou eenmaal meer kunt vinden met een bepaald type paard dan met een ander type. Maar je kan niet ontkennen dat er een verschil zit tussen werkwillige paarden en paarden met een karakter die niet mee willen werken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:57

Ik kan me wel vinden in jouw reactie, Lovely. Als je het goed bekijkt hangt alles met elkaar samen en het is aan de mens om daar een evenwichtige situatie (bijv. samenwerking) uit te creëren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:01

Karin schreef:
Ik kan me wel vinden in jouw reactie, Lovely. Eigenlijk hangt gewoon alles met elkaar samen en het is aan de mens om daar een evenwichtige situatie uit te creëren.

Dat is inderdaad wat ik bedoel en dat begint dus al thuis en zelfs op de grond. Voorbereiding is uiteraard van groot belang, want een hele hoop probleempjes kun je voor zijn of in ieder geval goed oplossen als je er aandacht aan besteedt.

Neem nou Anky, Cocktail en Bonfire waren geen van beiden dappere paarden, in de eerste jaren heb ik ze vaak zat achterstevoren in de ring zien staan. Maar door de jaren heen hebben ze zich toch echt kranig weten te houden en ik denk dat dat mede te danken is (geweest) aan het management en de onwil om op te geven. Daarbij bleef Anky rijden en pakte ze de situatie(s) verstandig aan, zij liet zich niet van de wijs brengen door een plantenbakje of zelfs het paard.

[edit] was nog wat vergeten [/edit]
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-06-03 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 13:02

Bent het totaal eens met de reactie van Loverly!
Lot, je hebt ook gelijk want ik ging me toch schuldig maken aan een niveau waar ik alleen over kan brainstormen.... Olympisch niveau qua rijkunst zal ik nooit behalen dus weet ook niet wanneer een paard op dit niveau zijn of haar ruiter in de maling neemt. Kan me ook niet voorstellen dat een pard op dit niveau een K*bok is hoor, haha!!! Het is jammer dat Anky, Tinneke of Coby niet deelneemt aan dit forum. (Althans...hun nick-name (nog) niet herkent)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:30

Lovely schreef:
Daarbij bleef Anky rijden en pakte ze de situatie(s) verstandig aan...

Alleen verwarren mensen soms 'blijven rijden' met 'het paard hard aanpakken', ook in situaties waar vertrouwen heel belangrijk is. Dan breek je IMO meer af dan dat je opbouwt.

Maar nu maak ik alweer een zijsprong ten opzichte van het oorspronkelijke onderwerp. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:33

Karin"]
[quote="Lovely schreef:
Daarbij bleef Anky rijden en pakte ze de situatie(s) verstandig aan...

Alleen verwarren mensen soms 'blijven rijden' met 'het paard hard aanpakken', ook in situaties waar vertrouwen heel belangrijk is. Dan breek je IMO meer af dan dat je opbouwt.

Maar nu maak ik alweer een zijsprong ten opzichte van het oorspronkelijke onderwerp. Knipoog
[/quote]

Welke manier van oplossen het beste is, is een kwestie van goed over nadenken. Het ene paard is ermee geholpen om een schop te krijgen en een ander is ermee geholpen als zijn aandacht op iets anders gevestigd wordt. De paarden die heel erg op gaan in hun kijkerigheid, dat zijn moeilijke gevallen en als ze heel erg sensibel zijn, dan is een tikje of een schopje meestal niet de juiste oplossing. Anky is er wel goed in, die blijft de houding hebben van "kom we gaan een rondje rijden".

Het is uiteraard het paard dat schrikt, maar het is aan de ruiter om dat handig op te lossen zodat er van de proef nog iets te brouwen valt.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:58

En soms is de beste manier van oplossen concluderen dat het gewoon niet matched, dat je beter een ruiter kan zoeken die beter bij het paard past. Dat is niet opgeven, dat vind ik gewoon slim en ik denk dat de beste ruiters met regelmaat zo handelen.

Jokky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:22

Ja klopt, dat zie ik ook wel vaker. Terwijl de ruiter d'r als een zoutzak op zit. Eigelijk wel melig om the zien, maarja, die arme beessies....
Eigelijk moet je dan nie op wedstrijd gaan hoor.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:22

Ik kan het alleen maar 100% met Lot eens zijn, heb dit ook al een paar keer aangegeven.