lesgever mee nemen op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:52

Ik heb er een godsgruwelijke hekel aan als mensen dit doen.

Want:
Als je op concours gaat zou je bevestigd moeten zijn, wat doe je anders op concours. Dus; thuis in de training heb je je paard super voor elkaar waardoor je op concours gaat. Daar aangekomen moet je het dan toch zelf kunnen doen..

Om nog maar niet te spreken van de arrogantie van ruiters en hun instructeurs op concours!! Ik weiger iig om aan de kant te gaan, en ik heb een braaf paard die gewoon doorloopt en schijt heeft aan andere paarden. Wellicht dat ze het dan eens doorkrijgen.. :P

Normaal gesproken houdt ik heel veel rekening met mijn mederuiters, maar er zijn altijd uitzonderingen..

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:13

Die van mij gaat vaak mee, daarvoor ga ik ook vaak met haar mee. Zo helpen we elkaar.
Niet alleen bij het los rijden maar ook bij het opzadelen, proppen draaien, poetsen e.d. zij staat altijd netjes langs de kant en wij hebben aan 1 blik naar elkaar al door of iets goed gaat of niet (knikken daar ook nog wel een bij). En als ik langs rijd geef ze zachtjes een aanwijzing hier en daar. Willen we wel iets met elkaar bespreken zoeken we een rustig plekje op aan de rand van het losrijterrein zodat we proberen voor andere ruiters geen last te zijn.
Ik denk dat je daar geen probleem mee kan hebben....toch?

En ja, ik kan soms nog erg onzeker zijn over bepaalde dingen dus vind ik het fijn als er iemand langs de kant staat die het goede gevoel nog wat extra kan bevestigen voor mij voordat ik de ring in ga.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:23

ik heb ook wel eens mijn instructrice mee op wedstrijd, ik heb zelf erg last van faalangst waardoor ik compleet dicht kan slaan, door het ''lesgeven'' vergeet ik de wedstrijd spanning helpt mij ontspannen en mijn paard gaat er gewoon aanzienlijk beter van lopen omdat ik weer begin te rijden.

@ chaos, waarom zou ik niet bevestigd zijn als ik mijn instructrice mee heb? heb gewoon de punten in het M maar toch vind ik het fijn! en daarbij de arrogantie tja dat verschilt gewoon per ruiter, ik heb eerder de neiging om iedereen voor te laten en constant steel te staan op het inrij terein dan iedereen van zijn sokken te rijden!

KimE

Re: lesgever mee nemen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:38

Het meenemen vind ik niet eens zo irritant, ik kan me prima afsluiten voor dat geroep. Ik erger me alleen aan dat de mensen die te paard zitten en les krijgen ook echt denken dat ze dan voorrang hebben op de rest, omdat zij les hebben. Tja, dat werkt thuis in de bak wel, maar op wedstrijd, no way!
Overigens gaat mijn instructrice nooit mee, of ze moet er zelf zijn.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 15:40

wat ik zeer irritant vind is dat mensen op wedstrijd.
tijdens het losrijden, naar benede kijken,op de brabantse waren dat er redelijk veel.
ik moest heel de tijd uitkijke of ze wel opletten.

had ook aantal keer. dan doe ik uitgestrekte draf,en dan rijd er iemand zo nog net vlak voor je langs.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:51

Onze instructrice gaat ook altijd met iedereen mee. Maar die gaat dus niet langs de kant staan schreeuwen, hier irriteert ze zichzelf ook aan dus wij hebben zenders met microfoontje en oortjes, wat een uitvinding zijn die dingen zeg! Zo kan ze iedereen toch begeleiden zonder iedereen te storen.
In principe redt iedereen zich ook wel als ze er niet bij is. Maar ze vind het zelf erg leuk om erbij te zijn en voor de ruiters is het toch een steuntje in de rug.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:39

Instructie mee vind ik geen probleem, mensen aan de kant die tips geven als de ruiter/amazone langs komt.

Maar de instructie die een gewone les gaat geven op het inrijterein en dan vervolgens ook verwacht dat iedereen voor hun aan de kant gaat. Die vind ik strondirritant.

Laatst moest mijn instructrice (die zelf wedstrijd had) ook plots op de rem voor iemand die plots bedacht naar haar instructie te luisteren, zonder op iemand anders te letten.

Zou willen dat mijn instructrice eens mee kon :j Maar helaas, die heeft het zelf druk met wedstrijden :+
Laatst bijgewerkt door xShanty op 18-08-10 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:46

Mijn instructrice gaat meestal ook mee met wedstrijden!
En met inrijden geeft ze mij dan nog tips en helpt ze mij nog even zodat het paard goed en fijn loopt! :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:59

ik heb mijn moeder altijd mee met wedstrijden, vind het eigenlijk wel fijn! heb nog nooit gehoord dat mensen last van mij hadden!
ik vind het niet zo zeer onkunde hoor!
meestal zoek ik ook een plekje op waar weinig mensen last van mij hebben of als het te druk word, dat ik dan voor mezelf ga rijden!

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:27

Bij mij gaat nooit m'n instructrice mee alleen de eerste keer toen ik met Casanova voor de eerste keer op wedstrijd ging... Maar ze ging alleen kleine aanwijzingen geven als het echt nodig was en ze gaf mij en haar dochter (die ook moest rijden) geen hele les ofzo... en toen mijn pony erg opgewonden was en er gebeurde iets was het heel geruststellend voor mij en Casanova dat ze hem even vast hield, ook gaat mijn moeder altijd mee en die weet ook veel van paarden maar die gaat me ook geen les zitten geven ;) ook vind ik het stront vervelend als je dan in de bak rijd en je moet uitwijken voor zo'n kind wat dan soort van les krijgt :\

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 00:01

mijn instructrice helpt me regelmatig op wedstrijd (wel tegen betaling ;) )
vind het wel handig en eigenlijk boeit het me niet of andere dat nu oneerlijk vinden, is niet verboden, toch?

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 00:11

Mijn lesgever is er altijd ook aangezien we met zijn camion gaan :Y)
Toen ik vroeger met zijn pony reed gaf hij altijd tips tijdens het inrijden en inspringen behalve als hij zelf moest rijden
Onlangs ging ik voor de eerste keer met mijn jonge paard en heeft hij me ook wat geholpen.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 00:12

Mijn instructrice gaat ook altijd mee, (is eigenaresse van ashka) en die geeft dan ook af en toe wat tips en aanwijzingen, ik vind het eigenlijk wel lekker, want op wedstrijd heb ik soms toch nog net iets meer stress, en dan is het wel fijn dat iemand je toch net even op de feitjes blijft tikken, en je even helpt dat het losrijden goed gaat, dat je gewoon je proef in kan gaan, zoveel mogelijk als dat je thuis gewoon kan rijden. Doordat ik aardig wat stress en zenuwen meestal krijg, ga ik vasthouden, waardoor ashka gaat vasthouden, waardoor ik meestal boos word, ze helpt me dan net om te zeggen, nu en weer los, dan blijft hij gewoon fijn, aangezien het onbewust soms nog wel gaat op wedstrijd. Dan vind ik het heel erg fijn als iemand me dan toch even kan helpen.

Had dan wel laatst bij de selecties dat een meisje van volgens mij der moeder, echt heeel de tijd dan door 'les' krijgt, endan zit ze op de volte, word je 10x bijna voor je voeten gereden, en ashka is al wel eens getrapt vroeger dus die schrikt echt als dereen paard te dicht langsloopt, hij moet je echt kunnen vertrouwen, dan durft hij het wel, maar ik heb regelmatig dus vol op de rem moeten gaan staan, omdat als ik hem er langs wilde rijden hij gewoon stil gaat staan of de anderekant op schiet, en zn koppie in de luchtsteekt om te kunnen zien of hij niet getrapt gaat worden oid. Je kan dan vinden van stel je niet aan, maar hij is niet zosnel bang voor iets, dus het enigste wat ik dandoe is hem even een aai geven, en zeggen dat hij braaf is, boos worden heeft dan toch geen zin, maak ik hem alleenmaar stressvoller van.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 01:20

Evony schreef:
ik heb ook wel eens mijn instructrice mee op wedstrijd, ik heb zelf erg last van faalangst waardoor ik compleet dicht kan slaan, door het ''lesgeven'' vergeet ik de wedstrijd spanning helpt mij ontspannen en mijn paard gaat er gewoon aanzienlijk beter van lopen omdat ik weer begin te rijden.

@ chaos, waarom zou ik niet bevestigd zijn als ik mijn instructrice mee heb? heb gewoon de punten in het M maar toch vind ik het fijn! en daarbij de arrogantie tja dat verschilt gewoon per ruiter, ik heb eerder de neiging om iedereen voor te laten en constant steel te staan op het inrij terein dan iedereen van zijn sokken te rijden!

Oja! Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk, gelukkig maar! Maar over het algemeen is het voor mij echt een groot irritatie punt. En kijk, aanwijzingen is wat anders als les he. Ik krijg ook aanwijzingen van mijn moeder. Maar er zijn ruiters die een complete les rijden tijdens het losrijden, dan ben je IMO gewoon niet goed bezig. Je moet het kunnen als je aankomt op concours, en dan niet eerst nog alles bijspijkeren.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 02:13

Ik vind het wel fijn als iemand meegaat die ervaring heeft met paarden ja, dit kan een instructrice zijn maar ook een tante (ik zeg maar wat). Ik zou het niet zo zien zitten om alleen met mijn vader op wedstrijd te gaan, denk dat ik dan extra gespannen zou worden omdat ie er niks van snapt :=

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:47

Ik ben het ermee eens dat als je het nog nódig hebt om ter plaatse 'les' te krijgen, dat je eigenlijk voor niets komt.

Maar.... ik vind het zélf heel fijn mijn instructrice mee te hebben, puur omdat ik geen familie heb die 'into' paarden is, dus laat staan dat die daar komen kijken, en ik heb nog wel eens de neiging om te stoppen met rijden, en mee te gaan liften, dan moet ik ook gewoon even een spreekwoordelijke schop onder mijn kont krijgen (dus even iemand die dat ziet, en zegt van: 'en nou gaan rijden, kom op!')

Dus ja, mijn 'lesgever' gaat mee op wedstrijd, maar vooral puur voor de support, en omdat ze het toch zelf ook heel leuk vind om te zien hoe we het doen :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:57

Loesje88 schreef:
Ik ben het ermee eens dat als je het nog nódig hebt om ter plaatse 'les' te krijgen, dat je eigenlijk voor niets komt.

Maar.... ik vind het zélf heel fijn mijn instructrice mee te hebben, puur omdat ik geen familie heb die 'into' paarden is, dus laat staan dat die daar komen kijken, en ik heb nog wel eens de neiging om te stoppen met rijden, en mee te gaan liften, dan moet ik ook gewoon even een spreekwoordelijke schop onder mijn kont krijgen (dus even iemand die dat ziet, en zegt van: 'en nou gaan rijden, kom op!')

Dus ja, mijn 'lesgever' gaat mee op wedstrijd, maar vooral puur voor de support, en omdat ze het toch zelf ook heel leuk vind om te zien hoe we het doen :)

Nou dat vind ik dus niet!
en overigens geld vooral van B t/m Z iedereen kan nog leren! z
olang je die 100 % niet haalt ben je nog lang niet uitgeleerd!
ik heb geen hekel aan mensen die les krijgen, als ze maar op een ander letten!

ik reed laatst achter iemand langs die kreeg ook les, (IMO geen probleem) geeft dat paard een trap naar achteren richting mij!
begint ze heel hard te lachen..
Nouja ik heb toch geleerd om sorry te zeggen of wat dan ook!

en zo zijn er ook altijd mensen die in de weg rijden, maar dat blijf je toch houden!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:28

Ik zeg niet dat als je B gaat starten (of L of M of Z for that matter) dat je geen les meer nodig hebt.

Ik zeg alleen dat als je ter plaatse nog les moet krijgen voor je de ring in gaat, dat je dus blijkbaar nog niet startklaar bent voor die rubriek.

Overigens is het volgens mij niet toegestaan om 'les' te krijgen tijdens het inrijden. Dat iemand een tip geeft (denk eraan dat je rechtop zit oid) dat kan je niet tegengaan.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:08

Nouja dat vind ik niet!
het zijn voornamelijk de wat hogere/betere ruiters die les krijgen.

ik zie ook zat ruiters die zonder hulp, eigenlijk ook wel thuis kunnen blijven :o en daar erger ik me meer aan dan als iemand een simpel lesje langs de kant mee krijgt!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:51

Ik maak me om beiden niet druk :) Als iemand wedstrijden wil rijden -ongeacht of de combinatie daar klaar voor is- dan is dat een eigen keuze. en als iemand nog wil 'lessen' tijdens het losrijden, ook eigen keuze :j

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:12

Chaos schreef:
Oja! Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk, gelukkig maar! Maar over het algemeen is het voor mij echt een groot irritatie punt. En kijk, aanwijzingen is wat anders als les he. Ik krijg ook aanwijzingen van mijn moeder. Maar er zijn ruiters die een complete les rijden tijdens het losrijden, dan ben je IMO gewoon niet goed bezig. Je moet het kunnen als je aankomt op concours, en dan niet eerst nog alles bijspijkeren.

Ahnee dat doe ik ook niet, echt aanwijzen idd en natuurlijk houd je altijd rekening met de andere ruiters!

femkefloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:18

ik neem mijn lesgever soms wel mee. eigelijk alleen maar bij de jonge pony's. omdat die nog wel eens niet mee willen werken en dan vind ik een beetje extra hulp vaak wel handig.

Sisi_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:03

ik vind dat de les ervoor is om te leren, en bij een wedstrijd moet je juist laten zien dat je het zelf kunt. Ik zou het zelf niet leuk vinden als mijn lesgever mij tips geeft, want als ik dan win, heb ik het eigenlijk niet helemaal zelf gedaan. Dan weet ik dus nog steeds niet of ik dat zelf zou kunnen, zoals ik rijd. :P

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:05

Urielle schreef:
BrittOllie schreef:
eigenlijk mag je geen instructeur mee nemen.
hij of zij mag hoogstens soms een opmerking geven,
maar mag jou niet uitgebreid les gaan geven daar.
vooral op kring,regio-kampioenschappen word daar streng op gecontroleerd en kun je zelfs uitsluiting krijgen!
dus let op, paar opmerkingen mag, maar een les niet.

Dan mag je mij aanwijzen waar dat staat in het reglement :?

ja nou ik ga het niet opzoeken hoor, maar het is echt een regel !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:11

Ik denk nl. dat jij doelt op artikel 116 maar dat is TIJDENS de proef, niet met losrijden.