Het klikt écht niet meer .. Wat doe ik fout ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:59

Hi Shanelle, ik had al een tijdje niet meer gelezen, maar wat goed zeg!!! Hulp zoeken en met beiden handen aanpakken. Je angst is helemaal niet vreemd, want je weet wat voor fratsen je paard uit kan halen, dus laat jezelf daardoor niet naar beneden halen! Want nu moet je eerst weer gaan zien hoe hij is wanneer hij op zijn best is. En zodoende weer in je paard, jezelf en de band gaan geloven.
Ik ken Petra niet, maar naar wat ik hoor ben ik ervan overtuigd dat ze jou daarmee kan helpen.
En wanneer je van ver komt met een paard... En jullie allebei hard aan de band hebben moeten werken, echt dat is fantastisch om elkaar dan terug te vinden en te mogen genieten van een goede band met elkaar.
Echt goed dat je deze weg gekozen hebt, daar leer je zo veel van waarvan je later en misschien met andere paarden zo veel profijt van zult hebben. Je zucht van opluchting is duidelijk uit je stukjes op te maken, doet goed om dat te lezen.

Ik heb een stukje gelezen van de trainer Clinton Anderson. Hij was net begonnen en een ranchhouder had hem en paard ter training gegeven en gezegd dat wanneer Clinton een goede job deed, hij ieder jaar een stuk of 20 paarden zou mogen trainen.
Voor een beginnende trainer is dat een fantastische kans!
Clinton dus zijn uiterste best gedaan en was zeer tevreden over het resultaat. Was dan ook vol zelfvertrouwen toen de eigenaar langs kwam om het uiteindelijke resultaat te zien. Clinton reed en liet zien wat het paard onder de knie had, de eigenaar wil ook graag rijden. De man stapt op... Paard wordt direct onrustig, begint te bokken en de eigenaar komt ten val, op zijn gezicht en houdt er een bloedneus aan over.
Moraal van dit verhaal??? Een trainer kan een paard helemaal tot in de puntjes trainen... Dat geeft geen garantie dat je nooit problemen met je paard zal hebben. Het gaat dus uiteindelijk tussen de eigenaar en het paard... En wanneer jij je laat onderwijzen... Dan zal het paard dat uiteindelijk gaan spiegelen...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 23:22

Nou, ik ben net terug van een weekje Turkije. Jammer genoeg kon mijn paard uiteraard niet mee }:0 en dus moest er iemand anders voor hem zorgen. Wegens licht manken mocht hij niet bereden worden en dus heb ik de persoon die ik het meeste met hem vertrouw gevraagd om hem die week te verzorgen en voldoende met hem te werken in de mate van het mogelijke. Inmiddels ging het terug heel goed tussen ons en mijn vriendin heeft echt veel ervaring met paarden, ze voelt ze goed aan en blijft altijd kalm, duidelijk en rechtvaardig.

Echter, ik kreeg op vakantie al vrij snel smsjes dat het helemaal niet goed ging, hij trapte gericht naar haar (terwijl hij haar echt wel al kent), zich helemaal keren in de stal, volop dreigen in de piste, bijten, uitdagen etc etc. Ik dacht 'ohnee, krijgen we dat weer, nu het net beter ging' .. Ik wéét van mijn vriendin dat zij echt goed met paarden overweg kan en mijn paard kent haar ook want zij heeft ons in het begin -en nu soms nog :+ - echt op gang geholpen dus ik begrijp niet wat er scheelde?

Na al die 'horrorverhalen', want dat waren ze voor mij op dat moment toch wel, ging ik eerlijk gezegd met een beetje een klein hartje naar de stal toen ik terug in België was. Ik vroeg me af of ik hier wel sterk genoeg voor zou zijn? Zou ik mijn leiderspositie kunnen verdedigen als hij me komt uitdagen? Het antwoord is JA :j ! Ik ben met een neutraal gevoel bij mijn paard gekomen, heb hem eerlijk en met respect behandeld en ben duidelijk gebleven in wat ik vroeg, ik heb mijn best gedaan hem niet te bevooroordelen als terug vervelend zeg maar. Hij heeft me 2 seconden uitgetest door gewoon wat vervelend te draaien en keren en dan was het klaar. Ik heb helemaal geen last gehad met hem, het was alsof het nooit anders was geweest. :+: Na een goed uurtje kreeg ik zelf al terug kleine hinnikjes als ik langs kwam.

Vreemd, toch? Bewijst dit nu dat mijn paard wat eenkennig is? Is het gewoon toeval? Wat moet ik hier nu van denken? Ik heb nog al in kleine dingen gemerkt dat hij mij gewoon veel meer dingen toelaat dan anderen, maar anderen ook meer toelaat als ik erbij ben. Wat zegt dat nu eigenlijk?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:34

Wat goed TS :)
Ik heb zo'n beetje meegelezen en wil toch wat zeggen.

Ik denk dat jouw paard echt wilde dat jij jezelf als leider opstelde. Dat achter je kruipen was mi dan ook niet iets 'kwalijks', maar meer zo van: "Even zien of ik veilig ben met jou voorop." Het is niet makkelijk voor een paard om geen leider te hebben en ik denk dan ook niet dat jouw paard 'dominant' kan worden genoemd.

Dit paard (en elk paard) heeft er veel baad bij om geleidt te worden en daar ben je nu mee bezig. Helemaal top en ga zo door! :D

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 12:39

phormicola schreef:
Wat goed TS :)
Ik heb zo'n beetje meegelezen en wil toch wat zeggen.

Ik denk dat jouw paard echt wilde dat jij jezelf als leider opstelde. Dat achter je kruipen was mi dan ook niet iets 'kwalijks', maar meer zo van: "Even zien of ik veilig ben met jou voorop." Het is niet makkelijk voor een paard om geen leider te hebben en ik denk dan ook niet dat jouw paard 'dominant' kan worden genoemd.

Dit paard (en elk paard) heeft er veel baad bij om geleidt te worden en daar ben je nu mee bezig. Helemaal top en ga zo door! :D

Dankjewel voor je berichtje! :D
Wat je zegt houdt echt wel steek, ik merk namelijk dat, nu we vaker 'onbekend' terrein opzoeken en minder flauw doen als er een keertje een fluo groen dekje in de gang hangt ipv een zacht rood, mijn paard me echt wel begint te vertrouwen. Vind ik het niet eng? Dan is het gewoon niet eng. :(:) Als hij vroeger onrustig werd als er iets nieuws was in zijn buurt, haalde ik hem daar van weg. Nu ga ik naast hem staan, laat hem er rustig naar kijken en beloon hem, want als hij dan rustig blijft is hij gewoon echt hartstikke flink! Ik vind dat hij door deze aanpak zelf ook rustiger wordt en dat geeft vertrouwen om des te meer dingen samen te gaan doen! :j

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:50

Waaah, wat goed hey!!! Van binnen heb je vast lopen jodelen :D
Je hebt gewoon een tof paardje dat niet iedereen klakkeloos accepteert als leider. Je moet dus wel wat voor hem doen wil hij je gaan vertrouwen. Maar heb je dat vertrouwen te pakken, dan is het dus een paard dat zich ook netjes aan de paardenregels houdt!
En wanneer je dat met hem kunt uitbouwen dan heb je waarschjijnlijk een paard waar je over een poosje mee kunt lezen en schrijven.

Ik heb er ook zo een. Vandaag was de dierenarts er, een nogal grote vrouw. En floeps, daar kwam direct het oude paardje om de hoek kijken, niet stil willen staan, de dierenarts willen bijten, hoofd hoog... Toen ik hem vast hield werd hij rustig en was er niets meer aan de hand. Enne... Dat geeft best een goed gevoel hoor ;)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 00:05

Jua schreef:
Van binnen heb je vast lopen jodelen

Is it really that obvious? O:)

Nee echt, het doet me inderdaad enorm deugd om een keertje meevallers ipv tegenslagen voorgeschoteld te krijgen. Oké, het is normaal gesproken niet de bedoeling dat een paard eenkennig is etc etc, maar voor ONS, voor hem en mij, is dat op dit moment gewoon een teken dat we SAMEN goed bezig zijn.

Overigens, daarstraks kreeg hij weer even zijn kuren :+ .. Ik had hem lekker los gezet in de bak waar vandaag enorm veel te bekijken was voor meneer en hij begon zich echt weer op te winden. Mijn hart raasde toch redelijk hard maar ik ben op mijn ademhaling beginnen letten *diep IN en UIT* en toen ging het wel weer. Op een gegeven moment komt hij voor mij lopen showen op z'n typische Arabische manier; hoofd gooien, staart omkrullen, benen wijd en ga zo maar door. Eerlijk gezegd was het best wel imponerend :o ! Hij raasde ook tot vlàk voor mij en probeerde soms wat dichter te rennen zodat ik weg zou gaan van mijn plekje. Neen jongen, sorry. := Ik maakte mezelf ferm groot, borst vooruit, kin omhoog, schouders recht en naar hem toè kijken. Hij probeerde het nog enkele keren, zijn overtuigingskracht zwakte telkens een klein beetje, en toen liet hij het maar zo; hij wist het, dit was MIJN plek en ik ga NIET opzij voor hem.

Ongelooflijk wat lichaamstaal en zelfvertrouwen kunnen doen!

Jua

Re: Het klikt écht niet meer .. Wat doe ik fout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:18

Tja arabieren staan natuurlijk wel bekend om hun eenkennigheid. Maar dat stuk neemt ook met zich mee dat ze samen met de baas letterlijk door het vuur zullen gaan wanneer er sprake is van vertrouwen. Maar de weg er naar toe.... Die gaat niet oveer rozen helaas. Maar je bent duidelijk helemaal op de goede weg. En in het begin is het drie stappen vooruit en twee terug. Om moedeloos van te worden af en toe... En dan ineens dan is het samen sneltrein vaart vooruit.

Nou en of een arabier imponerend kan zijn! En zoooooo mooi!!!
Maar hartstikke goed dat je voet bij stuk gehouden hebt! Zie hem gewoon als een stout jongetje die de grenzen checkt en gelukkig weet je nu wat je er tegenover moet zetten! En zie je vooruit gang.

Ze zeggen weleens, paarden zijn als spiegels...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 22:40

Ja dat laatste kan je wel zeggen en was vandaag ook echt van toepassing ..

Ik zat zelf niet zo ontzettend lekker in m'n vel vanwege de hitte en enkele paard-gerelateerde tegenslagen en we hebben weer 'ns ruzie gemaakt ^) Op sommige vlakken kan hij echt het bloed van onder je nagels vandaan halen, dan zegt hij echt lekker pfuh. Ik kreeg hem zelfs op nog geen 3 meter van de wasplaats, terwijl ik hem zo graag wat verkoeling wilde geven. Hij weigerde ook een poos zijn stal uit te komen etc etc ..

Nou ja, ik ben niet van plan om me door de kleine tegenslagen van vandaag weer helemaal te laten ontmoedigen, al geef ik toe dat ik het best wel balen vind :o

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:43

Wat ik bij mijn arabier regelmatig tegenkwam is dat ik met hem werkte zodat iets zou accepteren. Bijvoorbeeld de wasplaats.
Dat ik hem zo ver gekregen had dat hij daar naar toe ging, hem kon wassen etc etc.
De volgende dag... Nog een keer, want herhalen is belangrijk en dan reageerde hij alsof hij voor het eerst van zijn leven die wasplaats zag... Kon weer helemaal opnieuw starten. Heb me zelfs afgevraagd of er iets mis was met zijn korte termijn geheugen..
Veel geduld opbrengen en gewoon in alle rust blijven herhalen. Dit gedrag heeft alles te maken met het feit dat hij aan het zoeken is of jij te vertrouwen bent. DEs te evenwichiger, rustier en hoe meer jij hetzelfde op de situatie reageert, Des te groter zal zijn vertrouwen in je worden. Werk vanuit rust en wanneer hij een paard is dat voor kracht en snelheid kiest, leer hem dan vooral met stappen, rust en tijd nemen om te kijken.
Het heeft bij mij een jaar geduurd voor hij dit gedrag, van de ene dag is iets geen probleem de volgende dag doet hij alsof hij het nog nooit gezien of gedaan heeft (wat ik dus onder drie stappen vooruit, twee stappen terug versta) niet meer liet zien.
Wanneer je weet dat hij drukte gaat maken bij de was plaats... Kun je jezelf daar op voorbereiden. Let op zijn signs, zodat je snel kunt reageren. Des te sneller jij reageert, des te groter zijn vertrouwen omdat hij ziet dat jij ziet wat er aan de hand is.
Push hem niet naar de wasplaats, doe zelfs of dat hele ding jouw interesse totaal niet heeft. Je laat hem werken in de buurt, laat hem zijn voeten bewegen (links, rechts, naar voren en achteren) en geef hem zijn rust moment bij de was plaats. Zet er nog helemaal geen spuit op, gewoon rust op de wasplaats en vandaaruit werk je rustig verder. Bij tegenstand los je het iedere keer zo op...
Wanneer hij in zijn achteruit gaat, laat hem... Ga niet aan hem trekken om hem te stoppen. (dit gedrag bedoel ik oa wanneer ik zeg dat je hem naar een plek wil pushen) Sterker nog, push hem harder achteruit. Zodat verzet en achteruit lopen dus geen oplossing voor hem zal blijken te zijn, maar zelfs ervoor zorgen dat hij harder moet werken.
Calculeer in dat je tijd voor hem uit moet trekken om door bepaalde dingen heen te werken. Hoe vaak ik niet wilde gaan rijden en uiteindelijk alleen maar bezig was met opzadelen en af zadelen en vervolgens op en afstappen om ervoor te zorgen dat hij allereerst gewoon stil blijft staan... En dus niet heb kunnen doen wat ik van plan was.... Yep frusterend!
Maar uiteindelijk... Heb je er zo veel profit van... En het resultaat is al dat werk echt waard, ik zou mijn arabier voor geen goud willen missen! Wanneer ik hem nu rijd voel ik dat hij besloten heeft dat we samen de hele wereld aankunnen. Soms denk ik, ik wil rechtsaf en ik voel hem al reageren. Zo'n samenspel heb ik nog nooit met een paard gehad en is echt fantastisch.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 14:00

Dus redelijk typisch iets voor AV's ? :+
Ik heb ooit wel eens gelezen dat je soms, om van een AV iets gedaan te krijgen, hem moet laten geloven dat dit ZIJN idee was. Eerst dacht ik wat is dit nou weer >;) ? Maar intussen heb ik het zelf al een paar keer moeten toepassen, mét resultaat. Dan is er echt geen vuiltje aan de lucht, terwijl moest ik anders gereageerd hebben, zouden we weer staan ruziemaken :j ..

Mijn geduld blijven bewaren, daar heb ik het soms nog moeilijk mee. Zoals zondag, had ik zoveel voor hem gedaan en het was zo warm en dan wil ik hem wat verkoeling geven, en krijgen we dat geklier, bah! Ach, dat is voorbij, straks zien we wel weer en beginnen we gewoon opnieuw! :(:)

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:37

Wat ik weet is dat ze gemiddeld gezien eerder insecurity (sorry, Nederlndse woord is me even ontschoten) kunnen ontwikkelen dan andere paardenrassen. Het ras lijkt er wat meer ontvankelijk voor.
Jouw horsie klinkt als een paard dat wat insecure kant zit.
Het is belangrijk dat je paard leert zijn denkkant te ontwikkelen, gebruiken en hiervoor te kiezen ipv zijn impulsieve kant.
Weet niet precies hoe men bedoeld dat je hem moet laten geloven dat het zijn idee was? Weet wel dat wanneer ze in verzet gaan en je daar tegenin gaat met verzet... Dat dat niet de oplossing is. Ook met het rijden merk je dat, wanneer je alleen maar bezig bent met druk op de teugel om hem in te houden... Dan gaan ze daar doorheen en alleen maar harder. Dan wordt het een gevecht... En meestal een gevecht zonder einde... En wanneer je niet uitkijkt kan het verzet ontwikkelen tot bokken en steigeren...

Hem laten denken dat het zijn idee is... Is dat niet dat je hem dan de leider laat zijn? Want dan kan het misschien werken op dat moment maar gaat het uiteindelijk tegenwerken?

Hahaha, da's duidelijk een spiegel die hij voor je neus houdt.. Je wil hem verkoeling bieden, hij zegt... Nou ik weet het niet hoor want volgens mij zie ik een "bakkabouter"
Jij reageert met ongeduld en hij denkt... Zie je nou wel, want iedere keer dat ik denk dat ik bakkabouters zie... Dan word jij net zo nerveus als ik!!! Dus mooi niet dat ik naar die plek ga! Mij te gevaarlijk!

Succes hoor, vasthouden die lijn die je zo goed had ingezet!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 08:00

Jua schreef:
Sterker nog, push hem harder achteruit. Zodat verzet en achteruit lopen dus geen oplossing voor hem zal blijken te zijn, maar zelfs ervoor zorgen dat hij harder moet werken.

Even tussendoor: sùper tip! Hij is al goed van pas gekomen. De eerste keer 6x na elkaar moeten toepassen vooraleer hij terug in z'n vooruit ging en intussen nog slechts 1x! Dankjeee! :D

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:43

Ja, goed istie he... Mijn Arabier lustte er wel pap van, van dat achteruit lopen.... Helaas is de tip niet van mijzelf maar van trainer Clinton Anderson.
Goed dat je het de eerste keer 6x hebt toegepast want dat is precies wat je moet doen om door het gedrag heen te komen. Paard moet zien dat zijn eerder bedachte oplossing dus niet meer werkt en iets anders gaan verzinnen, namelijk... Vooruit lopen...

Hey you're welcome!
Groetje uit Texas!

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:50

Ik denk dat je terug moet naar af. Het lijkt wel alsof het vertrouwen helemaal weg is. Hij moet weer voor je willen werken en het fijn vinden je om zich heen te hebben.
Back to basic my dear !!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 15:15

Bedankt voor je berichtje, ik denk dat we daar intussen al aardig naartoe hebben gewerkt :)