help - ik ben bedrogen!!! wie heeft advies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:56

Het gaat erom dat ze verwachtte een volle Tinker uit haar merrie te krijgen, dat is haar ook verteld. Alleen, ja, ze heeft geen bewijs op papier (of wel in de mail?, dus wat betreft kan ze weinig doen denk ik.

KiWiKo

Re: help - ik ben bedrogen!!! wie heeft advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:06

naar ik heb begrepen hebben zowel vader als moeder geen papier.......... dan heb je hooguit een bont paard met veel haar, maar geen tinker :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:14

Van veel Tinkers weet je niet of het volle Tinkers zijn. Maar als de verkoper jou zegt dat je merrie gedekt is door een Tinker, moet het ook een Tinker zijn. En niet een Fries.

Zou wat moois zijn, ik breng mijn Friese merrie weg om gedekt te worden door een Fries, de hengst van de buren breekt uit, dekt mijn merrie en dan volhouden dat ze alleen door de Fries gedekt is. Dat klopt natuurlijk niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:16

dat is :) alleen bij papierloze dieren maakt het qua prijsstelling niet zo heel veel uit :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:23

Dat is waar. Maar als ik een veulen van een tinkerhengst wil, is dat toch duidelijk. Dan wil ik géén veulen van een Friese hengst. Ik koop dan de merrie waarvan mij verteld is (en waarvan ze natuurlijk meteen een dekbon van had moeten vragen) dat ze door de Fries gedekt is.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:27

Helaas niet :P Misschien wel een uit oude bloedlijnen of een met een apart kleurtje.

janderegelaa schreef:
Vasthi schreef:
Een Tinkerveulen doet toch snel tussen de 1000 en 2500 euro afhankelijk van bouw, geslacht, kleur en (voor)ouders.
Voor een kruising krijg je dat echt niet.

Dan heb je een gouden Tinker:-)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:28

Diablo schreef:
Dat is waar. Maar als ik een veulen van een tinkerhengst wil, is dat toch duidelijk. Dan wil ik géén veulen van een Friese hengst. Ik koop dan de merrie waarvan mij verteld is (en waarvan ze natuurlijk meteen een dekbon van had moeten vragen) dat ze door de Fries gedekt is.

Ts heeft het voornamelijk over het financiële gebeuren en de waarde vermeerdering die een volle tinker zou hebben in vergelijking met de kruisinf fries, en dat is simpelweg te verwaarlozen. Zoals ik al eerder heb gezegd is de hele deal gewoon vreemd, een drachtige merrie kopen en dan extra voor het ongeboren veulen moeten betalen anders mag je merrie niet eens mee naar huis.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:30

Weet je, papieren bij Tinkers willen nog steeds niet zoveel zeggen.

Meestal slechts dat ze zijn opgenomen bij een van de stamboeken en voldoen aan de raskenmerken.
Qua ouders is er nog vaak niets bekend, of hooguit de eerste generatie.

Mijn merrie bijvoorbeeld was vanuit Ierland hiernaartoe gehaald. Niets over bekend. Van haar dochter weet ik wie haar ouders zijn en de vader van haar vader. Van mijn andere merrie (in NL geboren) weet ik ook alleen wie haar vader en moeder zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:34

met een beetje mazzel komt er een bonte kruising uit.......... heb je toch echt een leuk stukkie veredeld :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:34

Ik weet niet wat tinkerveulens doen, daar ben ik niet in thuis. Ik weet wel dat ik vorig jaar een kruising Fris veulen had en dat raakte ik aan de straatstenen niet kwijt. Maar goed, 500 euro is sowieso niet veel, dus daar valt TS zich geen buil aan. Iik kan alleen goed begrijpen dat ze zich belazerd voelt, in de zin van: niet het veulen krijgen wat je beloofd was.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:35

KiWiKo schreef:
met een beetje mazzel komt er een bonte kruising uit.......... heb je toch echt een leuk stukkie veredeld :)

Dat zeker. En het kan misschien nog wel ingeschreven worden in het Barock Pinto stamboek.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:53

Diablo schreef:
KiWiKo schreef:

Dat zeker. En het kan misschien nog wel ingeschreven worden in het Barock Pinto stamboek.

Nope...alleen kruising tussen warmbloed en Fries. Tinkers worden nadrukkelijk uitgesloten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:02

Ik heb niet het gehele topic gelezen, maar TS beseft hopelijk dat een Tinker geen 'raszuiver' dier is. Alle stamboeken (jaja) zijn zelfs nog open voor nieuwe dieren, die in het register worden opgenomen als ze voldoen aan de kenmerken. Dus papieren zeggen heel weinig. Prijstechnisch gezien is het nauwelijks van belang of het gaat om een stamboekveulen (dus van een goedgekeurde hengst met dekbon en geregistreerde merrie) of om een registerveulen (dus aan de voet van de moeder opgenomen in een stamboek). De invloed van een eventuele Friese vader zou wellicht zelfs een positief effect kunnen hebben op de bouw en beweging van het veulen.

Ik snap dat het inmiddels ook gaat om 'het principe', maar ik vraag me af of het de hele heisa wel waard is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:16

janderegelaa schreef:

Nope...alleen kruising tussen warmbloed en Fries. Tinkers worden nadrukkelijk uitgesloten.[/quote]

Echt waar? Dat was mij nog niet bekend....wel dat Tinkers niet graag gezien zijn, maar uitgesloten?

Edit: ik zie nu dat tinkers niet in het stamboek opgenomen kunnen worden, maar kruisingen? De eis is minimaal 25% fries bloed en dat zou in dit veulen wel eens kunnen zitten (50% dan). Als je ermee naar de keuring gaat, zou het toch gewoon opgenomen kunnen worden?
Laatst bijgewerkt door Diablo op 26-04-10 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:19

Binnen de Tinkerstamboeken zitten ze niet te wachten op veredelen.

Een half Fries veulen zou erdoor kunnen komen bij keuringen (zijn ook wel voorbeelden van), maar er een willens en wetens aan gaan bieden in de hoop er Tinkerpapieren bij te krijgen :n

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:25

Vasthi schreef:
Een half Fries veulen zou erdoor kunnen komen bij keuringen (zijn ook wel voorbeelden van), maar er een willens en wetens aan gaan bieden in de hoop er Tinkerpapieren bij te krijgen :n

Ik zou ook niet bewust een dergelijke kruising fokken, maar m.i. maakt het niet uit of er hier in NL een Friese hengst op gaat of elders een hengst van soortgelijk kaliber. Die eerste zou dan niet mee moeten doen voor opname en die tweede wel?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:54

Vasthi schreef:
Binnen de Tinkerstamboeken zitten ze niet te wachten op veredelen.

het verschil is alleen dat TS niet zeker weet wie de vader van het veulen is.... de moeder zou ook ene halve fries kunnen zijn...

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 14:21

Diablo schreef:
Ze wil het veulen niet kwijt, ze vindt dat ze vals voorgelicht is. En dat klopt natuurlijk wel.

dank u! dit is wat ik idd bedoel

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 14:23

KiWiKo schreef:
dat is :) alleen bij papierloze dieren maakt het qua prijsstelling niet zo heel veel uit :)

terug: het gaat me niet om de prijs...

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 14:25

Diablo schreef:

heb ook meteen een dekbon gevraagd, alleen was de hengst op dat moment nog niet goedgekeurd voor dekdienst, dus waren er nog geen bonnen... van zodra ik hoorde dat hij wel gekeurd was ben ik beginnen pushen... met bovenstaande resultaat.

en voor ik aangevallen wordt: IK heb de hengst niet gekozen hé, ze was al drachtig

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:49

Even een algemene vraag: jij vindt dat je verkeerd bent voorgelicht. Dat is inmiddels duidelijk.
Maar wat wil je nu?
Wat wil je als het een kruising blijkt te zijn?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:22

Het enige wat je nu (wettelijk gezien) kan doen is wegens valse voorwendselen de koop ongedaan maken.
Dan gaat de merrie (met ongeboren veulen) terug naar de verkoper en krijgt de koper haar geld terug.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 15:23

Liezel1 schreef:
Even een algemene vraag: jij vindt dat je verkeerd bent voorgelicht. Dat is inmiddels duidelijk.
Maar wat wil je nu?

ten minste een dna onderzoek op zijn kosten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:30

Als ik het goed begrijp....
je koopt een papierloze merrie, die op een tinker lijkt, die gedekt is door een tinkerhengst met papieren die ten tijde van de koop niet ggk was....
Nu de hengst ggk is, wil je een dekbon...

Je merrie is nog steeds papierloos, en je neemt allereerst al een gok omdat die hengst nog niet ggk is....

ben je je ervan bewust dat wanneer je dit doortrekt, de tegenpartij in de gelegenheid moet zijn om het recht te breien en dat de kans bestaat dat ze de merrie terugnemen en jij je geld terug krijgt?

Ik kan me best voorstellen dat het teleurstellend is als iets niet is zoals voorgesteld, maar ben van mening dat je iets ook kunt overdrijven.
En dat wanneer je iets eist dat het ook anders kan lopen dan je je voorgesteld had...

en vraag me af hoe het zit wanneer een hengst al gedekt heeft voor hij ggk is, of de veulens die uit die dekkingen dan ook geregistreerd worden als veulens uit een ggk hengst...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:32

cupcake1986 schreef:
Liezel1 schreef:
Maar wat wil je nu?

ten minste een dna onderzoek op zijn kosten

en dan?