Eigen paard maar pensionstal beslist alles erover

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:37

natascha77 schreef:
tja heb ik ook wel last van.. voer nu zelf extra hooi bij omdat ze teweinig geven :(
het beste is natuurlijk je paardje aan huis hebben, ooit komt die dag nog wel :D

Je doet het als pensionstal toch nooit goed dus ik kan begrijpen dat je gewoon een soort van doof wordt voor de klanten.
Vaak hebben mensen commentaar op anderen maar bij hun zelf kijken no way.
Mijn motto is altijd je bent vrij om te komen en ook weer vrij om te gaan.

joyce B

Re: Eigen paard maar pensionstal beslist alles erover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 10:17

ja, daar kan ik me wel iets bij bedenken, dat je in veel gevallen wat afstompt. misschien ook wel voor een bepaald soort klanten dat zeer veeleisend is en altijd wat te klagen lijkt te hebben. En of er een klik is.
Het is moeilijk om aan ieders wensen tegemoet te komen, zowel als je heel kleinschalig bent, als wanneer je juist grootschalig en zeer bedrijfsmatig bezig bent.

En wat natascha77 schrijft klopt niet helemaal.
Ook thuis is het niet altijd ideaal.

De paarden thuis en waar kun je tegenaan lopen?

Land is niet geschikt voor paarden hele jaar (dag en nacht, of zelfs alleen overdag) buiten...

Je hebt, achteraf gezien, te weinig gras/land voor het aantal paarden

Je perceelindeling is niet zo handig

Je erfverharding voldoet niet bij bepaalde weersomstandigheden

Je stallen zijn niet helemaal ideaal gebouwd, ingericht, toegerust zoals je wilt (bijv. geen [vorstbeveiligde] waterleiding)

Je krijgt maar geen langdurig fatsoenlijke bakbodem in je bak die het grootste deel van het jaar te rijden is... Of droge paddockbodem.

Ondanks ruimte en financiën mag je geen binnenbak bouwen...
Er is geen beschikbare binnenbak op korte afstand van je huis beschikbaar die je tegen redelijk tarief mag gebruiken

De uitrijmogelijkheden vallen tegen

Je (2 of meer) paarden klikken niet met elkaar, dus kunnen elkaar niet zo gezelschap houden als bedoeld was en je kunt ze niet samen zetten maar ze moeten apart...

En zo kunnen mensen uit hun ervaringen vast nog wel meer dingen bedenken. Veel valt met geld te verbeteren, maar dan moet je dat wel hebben, en aangezien het wonen met ruimte voor paarden aan huis al zo prijzig is, is er niet altijd meer ruimte in het budget of de begroting om nog heel geld in verbeteringen/onderhoud te steken...

Tegen een deel van deze problemen lopen pensionhouders ook aan, naast dat er. zoveel mensen, zoveel wensen, zijn...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 14:24

Dan ben ik een veeleisende klant, maar een die veel geld betaald.
Hier zijn van te voren afspraken gemaakt, wat ik wil en kan verwachten van een stal.
Of de stal zegt sorry het gaat niet of het gaat wel en er word een prijs afgesproken.
Daar ga ik mee akkoord en de pensionhouder ook.
Als dan vervolgens de afspraken niet nagekomen worden vind ik dit toch niet kunnen.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:20

labionics schreef:
natascha77 schreef:
tja heb ik ook wel last van.. voer nu zelf extra hooi bij omdat ze teweinig geven :(
het beste is natuurlijk je paardje aan huis hebben, ooit komt die dag nog wel :D

Je doet het als pensionstal toch nooit goed dus ik kan begrijpen dat je gewoon een soort van doof wordt voor de klanten.

toevallig natas ken ik jou situatie , maar bij ons kan je je eigenvoer neer zetten en het word gegeven , jij gaf je paard zelf al veel te weinig! :o dus vind ik het onterecht om het op de staleigenaar te gooien als jezelf al totaal geen verstand van voeding hebt!
op onze stal kan je altijd aangeven wat je behoeftes zijn kwa voer, en hoeveelheid kan over gesproken worden!
verder vind ik eigelijk dat op elke stal en elke manege wel iets is, helaas soms moet je daar mee proberen in te schikken of een oplossing verzinnen!
als pension eigenaar lopen ook wel eens de tranen over je wangen als je ziet hoe paardeneigenaren met hun paard omgaan, geloof me dat daar nog veel meer ellende te zien is ! (ze denken het goed te weten)
groetjes!

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:23

Amen _/-\o_
Btw Natascha77 wat is voor jouw te weinig hooi?
Mijn paard krijgt het zelfde als jouw paard en en is wel 20 a 25 cm groter en is mijn paard te dun ?
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door labionics op 24-01-10 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 20:55

Nu word er gedaan alsof de pensioneigenaar het altijd allemaal wel weet en de paardeneigenaren niet.
Tuurlijk zijn er mensen die maar wat aankl*ten, maar ik heb mijn paarden jaren op een wei gehad en weet zelf dus echt wel hoe ze moet voeden en verzorgen.
Maar ik vind kritiek ook niet zo erg, dus als ik iets niet weet of ik doe iets fout en dat word me gezegd, zal ik er wel over nadenken en/of proberen.
Ik ga hier even van mezelf uit, maar met mij een hoop anderen.
De mensen die vaak niks te klagen hebben zijn vaak de mensen die maar weinig komen, dat is mijn ervaring.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:01

ik zit op een goede stalling maar voor jou is dat echt heeeeel vervelend ik hoop dat je snel een goede stalling vind hoor xxx :(:)

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:03

Tuurlijk niet alle pensionklanten zijn "penny"meisjes
Alleen door je topic gaan er wel mensen reageren die het allemaal denken te weten.
Ik vind als de stal iets beloofd moeten ze het na komen, als er nieuwe ontwikkelingen zijn moeten beidde partijen hier ook serieus naar kijken.
Maar wat ik merk op stal(len) dat mensen net een eigen paard hebben en dan oude rotten in hun vak gaan vertellen hoe het moet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 21:09

En dat is juist waar ik het over heb, vaak worden afspraken niet na gekomen.
En de arrogantie waarmee het vaak samen gaat dat zij het bij het rechte eind hebben als pensionstaleigenaar, die dan zegt dat heeft jouw paard wel of niet nodig, daar hou ik niet van.
Als zo iemand dat dan goed kan onderbouwen, ben ik bereid erover na te denken maar niet omdat het hun spaart in de kosten want mijn indruk is vaak toch dat het daar toch allemaal om draait.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:14

Twee paarden zijn ook echt niet te vergelijken qua voerbehoefte La Bionics, hoogte en bouw zeggen daar echt niks in.
Op mijn stal krijgen alle paarden in volpension tweemaal daags 1-2 plakken hooi.
Ik heb de paarden in halfpension en als je dat verschil al ziet....
KWPN-ruin 1.68: 2 keer daags 5 plakken
BWP-merrie 1.74: 's ochtends 3 plakken, 's avonds 5 plakken
BWP-ruin 1.72: wil ieder uur 1 plak anders eet hij te weinig.
E-pony hengst: 2 maal daags 3 plakken
E-pony hengst: 2 maal daags 1 plak (wil wel meer)
B-pony merrie: 2 maal daags 1 plak (wil wel meer)

Dus het is niet gezegd dat als jouw paard het goed doet op een bepaalde hoeveelheid voer, dat ook passend is voor die van je stalgenoot.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:24

inderdaad onderbouw het geen wat je bedoeld ;) , en zeker is ervaring een fijn gegeven, wil niet altijd zeggen dat iemand met het meeste ervring het altijd juist heeft! maar wel dingen weet uit de jaren lange praktijk ervaring!
maar wat ik persoonlijk merk is dat pensionklanten (waaronder ook ikzelf :o snel wat te zeuren hebben)(daarom graag een doehetzef stal! :D )
hoe komt dat?? ik denk omdat het een mega duren hobby is, je betaald niet weinig voor je stalling in onze regio!
daarbij ik ken geen 1 stal eigenaar die het super de puper goed doet eigelijk :P hahahaha ;) het blijft apparte mensen hoor paarden mensen hahahha :D :o

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:35

Ik sta nu op een geweldige pensionstalling, echt super, die mensen snappen het echt en het is het geld dubbel en dwars waard!!! :D

Ik heb het ook twee keer slecht getroffen hoor. Op een stal werd zefs voor mij bepaald wát ik met mijn pony mocht doen, dus wie erop mocht, hoe hoog ik sprong, of ik op buitenrit ging etc. etc. Op een andere stal werd er slecht gevoerd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:42

De reden dat wij nu paard aan huis hebben. Pensiongeld bij hypotheekgeld opgeteld, reisgeld naar stal elke dag, extra geld voor bijvoeren! er nog bij en we kwamen op het maandelijkse bedrag uit om paard aan huis te hebben.

Heb 8 pensionstallen gezien, wat een ramp. Heb ondervoed en hoestend paard aan huis gekregen, nu na een dik jaar kan ik zeggen. Wat ziet die knol er goed uit, wat is hij vrolijk en wat ben ik blij. Kostte mij 10 jaar van mijn leven. Grijze haren kreeg ik er van.

Wat een oneerlijk zooitje geldvangers en totaal geen verstand van paarden, van koeien, ja alle verstand. De meesten hadden niets met paarden, stomme beesten, nee koeien dat wás het....dus zo als je voor koeien zorg, zo zorg je ook voor paarden, alleen die voer je ieniminie...want dat kost geld, het moet geld opbrengen......

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:48

Vorig jaar had ik een friese hengst. Ik had toen in totaal 4 paarden waarvan 2 hengsten en voor dat groepje zocht ik een nieuwe stalling. Dus ik iemand gesproken met een pensionstal, gepraat, gemaild, afspraken gemaakt en gevraagd of mijn friese hengst daar dan hooi zou krijgen omdat hij niet tegen kuilvoer kon. Kon allemaal geregeld worden, geen enkel probleem. Twee weken later breng ik mijn paarden daar en drie weken daarna heeft mijn fries koliek omdat ze hem ondanks mijn steeds weer vragen, TOCH kuilvoer gaf ipv hooi. Toen hij eenmaal ziek was heeft ze niet 1 vinger uitgestoken om mijn paard te helpen(ze ging gewoon haar eigen paarden rijden in de binnenbaan en liet mij buiten alleen met mijn doodzieke paard) en toen het zo erg was dat hij naar de kliniek moest en ik haar vroeg of ik haar trailer mocht lenen mocht dat niet. Daarom moest ik nog een uur wachten voor er een trailer was en nog een uur rijden naar de kliniek waar er niets meer te redden viel en mijn geweldige, fantastische paard ingeslapen moest worden.

Bedankt voor uw medeleven en hulp!

Ongehoord en absurd dat mensen tot zoiets in staat zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:02

labionics schreef:
natascha77 schreef:

OOh dat geloof ik direct.
Maar toch is het belangrijk om open staan voor je klanten.
Ik heb op een pensionstal gestaan waar ze maar 1x per dag hooi kregen.
En als ze naar buiten gingen dan werd de hele groep gewoon los gelaten en die gingen dan met z'n 10en in volle draf door de gangpaarden (steen) en buiten nog een heel stuk straat.
Die van mij stond op 4 ijzers... als het dan bijvoorbeeld geregent heeft en ze lopen langs de mestplaats dan is dat spek glad.

Mijn enigste eis was: 2 x per dag hooi, 2 x per dag brok. En als het weer en de bodem het toelaat op de wei.

De wei waar meneer inliep was kaal.
Hij liep er als enige ruin tussen 9 merrie's.

Een enorme alfa merrie en mijn ruin hadden altijd ruzie.
Ze kwam altijd beide met wonden en krassen uit de wei.

Nu staat hij op een stal waar hij gewoon 2 x per dag voldoende hooi krijgt (niet te veel want het is heel eiwit rijk)
En goede brok 1 kilo per keer nu..
(straks weer anderhalf)
En ze komen in kleine groepen buiten en ze moeten bij elkaar passen.
Mijn ruin staat nu met een merrie.

Hij stond in het begin met 2 ruintjes, dikke vrienden, maar die van mij sloopte de dekens.

Maar daar kijken ze echt naar je paard.
Mijn paard was sterk vermagert door het an dere voer beleid en dat hij ziek geweest is.
(vooral dat ziek zijn heeft m erg genekt hoor)

En hij staat nu 4 maand op deze stal en hij knapt echt zo enorm op!
Dat is gewoon mooi om te zien.

Hij is een jonge ruin, maar er zat helemaal niks in.
Als je hem buiten zette dan stond hij in een hoekje te kijken en dromen.
Als je hem nu buiten doet dan bokt ie eens lekker of hij crosst eens een keer weg met zijn staart op zijn rug al snurkent.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:04

Overigens op de vorige stal gaf ik hem zelf bij:
1 schep muslie, 1,5 schep zemelen. 1 schep lucerne en ik nam bijna elke dag wat hooi van thuis mee.
En hij kwam niet aan.

Nu neem ik helemaal niks mee en hij trekt echt enorm bij.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:08

daantjuhhh schreef:
1 schep muslie, 1,5 schep zemelen. 1 schep lucerne en ik nam bijna elke dag wat hooi van thuis mee.
En hij kwam niet aan.

hij voelt zich duidelijk gelukkiger! ;)

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:09

Mindfields schreef:
Vorig jaar had ik een friese hengst. Ik had toen in totaal 4 paarden waarvan 2 hengsten en voor dat groepje zocht ik een nieuwe stalling. Dus ik iemand gesproken met een pensionstal, gepraat, gemaild, afspraken gemaakt en gevraagd of mijn friese hengst daar dan hooi zou krijgen omdat hij niet tegen kuilvoer kon. Kon allemaal geregeld worden, geen enkel probleem. Twee weken later breng ik mijn paarden daar en drie weken daarna heeft mijn fries koliek omdat ze hem ondanks mijn steeds weer vragen, TOCH kuilvoer gaf ipv hooi. Toen hij eenmaal ziek was heeft ze niet 1 vinger uitgestoken om mijn paard te helpen(ze ging gewoon haar eigen paarden rijden in de binnenbaan en liet mij buiten alleen met mijn doodzieke paard) en toen het zo erg was dat hij naar de kliniek moest en ik haar vroeg of ik haar trailer mocht lenen mocht dat niet. Daarom moest ik nog een uur wachten voor er een trailer was en nog een uur rijden naar de kliniek waar er niets meer te redden viel en mijn geweldige, fantastische paard ingeslapen moest worden.

nou dat meen je niet zeg!!! ik had door mijn dak gegaan! je bent er toch zeker wel weg toch? :o
vreselijk meid voor je! :(
groetjes van bren

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:11

brennie75 schreef:
daantjuhhh schreef:
En hij kwam niet aan.

hij voelt zich duidelijk gelukkiger! ;)

Absoluut.
Meneer begint nu praatjes te krijgen, en dat hoord ook bij een jonge speelse ruin! ;)

Ik heb bij deze pensionstal ook helemaal geen twijfels.
Ik vertrouw ze compleet.

Ik weet dat hun 40 jaar ervaring hebben, alle paarden zien er tip top en gelukkig uit.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:14

kijk dat is natuurlijk helemal top! ik denk wel dat het verschilt of mensen met hun hart werken of met hun portemonee! de meeste werken helaas niet met hun hart!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 22:15

Mindfields schreef:

Dat zou ik ze zeker ook niet in dank afnemen.
Dit is precies waar ik het over heb, ze beloven hooi en doen toch iets anders.
je zegt dat echt niet om wat extras te zijn dan anderen maar om een goede reden.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:26

Ook ik ken de ellende van de gouden bergen! Hierdoor zit ik nu met een luchtzuiger met voernijd!

Ondertussen ben ik al geruime tijd geleden verhuisd naar een andere stal waar ik echt zoooo blij mee ben. Er werden geen gouden bergen beloofd maar ik heb ze wel gekregen. Ben nog elke dag blij dat ik daar naartoe verhuisd ben. Paard krijgt onbeperkt ruwvoer, zomer en winter 7 dagen in de week weidegang. Heeft een heerlijke buitenstal die goed gemest wordt en voor mij nog eens een fijne binnen en buitenbak en fantastische uitrijmogelijkheden. Verder bepaal IK wat er gevoerd wordt aan krachtvoer oid. Ik weet zeker dat mijn paardje nu gelukkig is, de voernijd is een stuk afgenomen maar het luchtzuigen zal helaas nooit meer weggaan. Hier voel ik me nog steeds schuldig over. Had ik maar eerder gezien wat er speelde op die andere stal.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:40

Midfields, ongehoord, maar ik geloof je verhaal onmiddellijk!

Ik had een paard dat vaal in zijn vacht werd, toen gingen zijn haren loslaten, kale plekken. Ondertussen hadden ze nieuwe stallen gemaakt, kunststof en slechte ventilatie, kleinere stallen met open vlotterdrinkbakken waar mijn paard regelmatig in poepte, dus zijn eigen mestwater moest drinken...., zo een slechte ventilatie en in de zomer kokend heet, stond mijn paard met chronische bronchitis op stoffig stro, in zijn eigen urine en niet natgemaakt hooi met 2 groene lange slierten voortdurend uit zijn neus zich kapot te hoesten.

Ik moest mij niet aanstellen, mijn paard is kern gezond, de ribben zaten er op, maar volgens de pensioneigenaar zag er perfect uit. Na een half jaar kon ik hem ophalen om thuis te zetten, maar die maanden hebben mij een slechte nachtrust gegeven. MOcht hem niet eens op mijn eigen kosten op vlas zetten.

Midfields, Wat jij hebt meegemaakt is nalatigheid met de dood tot gevolg. Als het kan zou ik er een zaak van maken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 10:22

Het mooiste commentaar kreeg ik laatst weer van een stalgenoot.
Ik heb graag veel hooi, ze mogen best een uurtje zonder maar verder moet er gewoon naar mijn mening wat te knabbelen zijn.
Waarop zij zei, dat mijn pony's zowiezo te vet zijn.
En zo denken ook pensionhouders vaak.
Ik heb jaren op een eigen wei gestaan en voerde daar onbeperkt hooi en ze zag er altijd netjes uit.
Het probleem komt in het voorjaar waar op veel stallen de paarden vaak uit het niks op de vette weien worden gegooit.
Dan zie je mijn pony in een week veranderen, met als gevolg weer tegen het bevangen aan.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:30

Ik ben nu sinds bijna 2 jaar paardeneigenaar. Mijn eerste paardje was een uitgekoersde draver. Mager ding, vol in de vacht. Ik begon met hem bij een koeienboer. Zag er allemaal netjes uit, mensen kwamen leuk over. Maar ze waren totaal niet betrokken en ik liep steeds op mijn tenen. En ook, inderdaad, moest ik hem niet zoveel voeren want daar werd hij zo druk van. Beest heeft zijn hele leven alleen maar moeten knallen, heeft tijd nodig om rustig te worden, geen ondervoeding. Je moest het zelf klaarzetten en dan zouden zij voeren. Maar ze lieten gewoon de helft staan als ze het teveel vonden. Ook was er vrij weinig ruimte voor eigen inbreng.

Daarna ben ik verhuisd naar een mooie pensionstal met een heel goed idee over hoe paarden gehouden moeten worden. Hele dagen buiten in de kudde en meerdere keren per dag hooi. Ook hadden ze alle faciliteiten. In de praktijk viel het helaas tegen, ze pakten het gewoon niet handig aan en vervolgens stonden ze óf hele dagen buiten zonder hooi, of hele dagen binnen met ook dan maar 2 keer per dag hooi. Er werd voor je 'opgestrooid'. Oftewel een half plakje erin gemikt en dan moest je maar uitzoeken hoe je de bende uiteindelijk ging sorteren. Ook niet geslaagd. In die periode heb ik de draver verkocht aan een vriendin. Zij kon onder het zadel stukken beter overweg met hem dan ik en dat verdiende hij.

Op diezelfde stal heb ik mijn huidige paard gekocht, werd gebracht als handelspaard. Heb het nog even geprobeerd maar de faciliteiten werden steeds slechter onderhouden en ik mocht geen eigen instructie laten komen. Het was dressuurles volgen of niks.

Toen ben ik verhuisd naar een grote manege. Strenge regels maar heb het daar goed naar mijn zin gehad. Er waren goede faciliteiten die altijd te gebruiken waren en je had de keuze hoeveel voer en hooi je paard kreeg (2 of 3 keer per dag hooi/kuil en evt. extra veel en aantal kilo brok). Je betaalde ook naargelang de hoeveelheid, wat ik erg netjes vond. Je mocht elke dag een plak stro van een grote baal en 1 keer per week 2 of 3 plakken, ruim voldoende dus. Leuke mensen, ze letten goed op de paarden. Helaas was dit voor mij net te ver van huis en stond mijn paard gewoon teveel binnen in een relatief donkere stal. Winter en zomer. Dat zat me niet lekker. Een steeds heen en weer bellen met stalgenoten en verzorgsters om te zorgen dat ze maar buiten kwam als ik niet kon brengt niet bepaald rust zal maar zeggen.

Daarom ben ik op 3 januari wederom verhuisd, dit keer weer naar een koeienboer. Vijf minuten bij mijn huis vandaan. Wel spannend want ook deze mensen kwamen leuk over, maar dat was de vorige keer niet zo goed uitgepakt. Maar wat ben ik blij dat ik dit heb gedaan, het bevalt super. Ze zijn erg betrokken en hebben zelf ook paarden, die als paarden behandeld en gevoerd worden, en niet als koeien :P Ik voel me er heel erg op mijn gemak en alles is mogelijk in overleg. De paarden krijgen ruim voldoende hooi en de brok mag ik zelf bepalen. Er zijn minder faciliteiten dan op de manege maar mijn paard kan wel lekker heel de zomer de weide op, en ook in de winter zijn er genoeg mogelijkheden om voldoende tijd buiten door te brengen. Ook als ik een dagje ziek ben of wat dan ook, hoef ik maar te bellen en mijn paard komt alsnog buiten. Dat is voor mij een hele opluchting.

Dat zijn zo'n beetje mijn ervaringen. Natuurlijk heb je overal wat maar voor mij is het toch wel een eis dat ik grotendeels zelf kan bepalen wat ik voor mijn paard wil. Als er tips en adviezen worden gegeven ben ik daar alleen maar blij mee, ik kan nog heel veel leren. Maar ik wil dan wel zelf bepalen wat ik met die adviezen doe en niet dat men zijn eigen gang gaat met mijn paard.