Bijrijder van een kreupel paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:23

Ehhh ik heb zelf paarden en mijn bijrijdster hoeft niets te betalen.
Ik vind dat de grootste onzin.
Ik ben er mee gered (tijd en aandacht).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 22-01-10 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:24

Renza schreef:
KiWiKo schreef:
omdat je voor het paard gaat toch? en dan deel je mee in een deel van de kosten :)

als jij om het paard geeft zoals de eigenaar doet die alle kosten draagt, dan doe je daar niet echt moeilijk over, dan zie je het paard als je eigen dier.
zie je het anders dan moet je lekker op manegepaarden blijven rijden, dan draag je nul comma nul verantwoording

Maar dat gaat niet meer op als het paard blijvend kapot gaat?

Ik weet nu natuurlijk niet zeker wat ik zou doen als ik daadwerkelijk in zo'n situatie terecht zou komen. Misschien zou ik wel gewoon doorbetalen omdat ik waarschijnlijk helemaal gek op het paard was en er niet mee wilde stoppen.. En ik zou zeker niet zomaar zeggen de groeten zoek het maar uit, ik zoek wel een nieuwe :D .
Maar imo betaal je als bijrijder om te rijden. Maar goed, ben zelf geen betalende bijrijder, dus spreek niet uit ervaring :P .

En hoeveel iemand om een paard geeft / verantwoording draagt is heeft vind ik niet zoveel te maken met hoeveel geld iemand betaalt.

uiteindelijk is het enige wat iemand raakt de portomonaie

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:25

Brainless schreef:
Ehhh ik heb zelf paarden en mijn bijrijdster hoeft niets te betalen.
Ik vind dat de grootste onzin.
Ik ben er mee gered (tijd en aandacht).

dan heb jij geen sportpaarden waar jouw bijrijdster mee kan starten :)

Brainless

Re: Bijrijder van een kreupel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:27

Ja wel hoor, mijn ene paard loopt M1 met winst.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:29

en voor die heb je ook een bijrijdster????

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:32

Ja hoor, zij start ermee.
Ik mag officieel niet meer rijden van mijn orthopeed hahaha
Maar ben nu langzaam weer begonnen met opbouwen. (op mijn andere paardje).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:33

en als die bijrijder bij de eerste de beste kruepelheid van dat paard afscheid neemt........... ben je dan nog zo blij?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:36

Stoppen met betalen is toch niet hetzelfde als afscheid nemen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:36

Ze heeft mij gewoon geholpen toen mijn andere paardje bevangen stond, maar ik zou (als ze zou betalen) nooit eisen dat ze zou moeten doorbetalen als ze niet kan rijden.

Natuurlijk komt ze ook gewoon als ze niet kan rijden, maar betalen is heel wat anders.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:40

KiWiKo schreef:
en als die bijrijder bij de eerste de beste kruepelheid van dat paard afscheid neemt........... ben je dan nog zo blij?

Tsja andersom kan ook. Als eigenaar kan jij de bijrijder ook van het ene op het andere moment wegsturen.
Ik reed vroeger een pony van iemand en die besloot ineens dat ik te zwaar was voor de pony. Ik reed hem al meer dan een jaar (en ik was in dat jaar nog geen gram aangekomen), en kreeg te horen dat ik er nog 1 week op mocht en dat er daarna iemand anders op zou gaan rijden. Pats boem weg pony.
Dat is het risico van bijrijder/verzorger zijn. Je hebt geen rechten. Daarentegen heb je ook geen plichten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:40

maar dat bedoel ik............. ik bedoel het verantwoordlijkheidsgevoel van een bijrijder.........

en dat is niet vanzelfsprekend :)

in eerste instantie vraag ik altijd geld........... als blijkt dat de bijrijdster verantwoordelijkheid neemt, dan laat ik de bijdrage zitten........

maar mensen zijn zooooo makkelijk

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:41

Horseware schreef:
KiWiKo schreef:

Tsja andersom kan ook. Als eigenaar kan jij de bijrijder ook van het ene op het andere moment wegsturen.
Ik reed vroeger een pony van iemand en die besloot ineens dat ik te zwaar was voor de pony. Ik reed hem al meer dan een jaar (en ik was in dat jaar nog geen gram aangekomen), en kreeg te horen dat ik er nog 1 week op mocht en dat er daarna iemand anders op zou gaan rijden. Pats boem weg pony.
Dat is het risico van bijrijder/verzorger zijn. Je hebt geen rechten. Daarentegen heb je ook geen plichten.

dan zal je wel wat fout gedaan hbben...............

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:45

Maar dat je niet betaalt betekent niet direct dat je geen verantwoordelijkheidsgevoel hebt..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:46

Citaat:
dan zal je wel wat fout gedaan hbben...............

Nee hoor, niets fout gedaan :-) De eigenaresse was gewoon nogal wispelturig en kon van het ene op het andere moment van gedachte veranderen. Ineens had ze het in haar hoofd dat ik te zwaar was, dus toen was het ineens over en uit.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:50

Renza schreef:
Maar dat je niet betaalt betekent niet direct dat je geen verantwoordelijkheidsgevoel hebt..

Ik vind het ook jammer dat verantwoordelijkheidsgevoel en commitment onlosmakelijk verbonden worden met betalen. Ik heb vroeger jarenlang verzorgpony's gehad, 3 in totaal over de jaren heen. Ik betaalde voor geen van allen, maar kwam ALTIJD, in weer en wind. Net zo lang totdat ik voor de eerste (helaas van de ene op de andere dag) te zwaar bevonden werd, de tweede verkocht werd en ik bij de derde op een gegeven moment mijn eigen eerste pony kreeg en ik helaas geen tijd meer had.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:52

Uit alle lofzangen aan het adres van de bijrijders kan ik opmaken dat de eigenaar van het paard zich maar in z'n handjes mag knijpen?

Ik ben het er niet mee eens. Het is een 50-50 deal waarbij de eigenaar van een paard de bijrijder evenveel plezier doet (specifieke situaties uitgesloten) met het ter beschikking stellen van zijn paard.

Zal het maar eens even op scherp zetten: ik denk dat het merendeel van de bijrijders veroordeeld is tot het rijden van andermans paard, omdat de (volledige!) kosten van het houden van een paard beduidend hoger zijn dan die, zeg 75 euro per maand.
En wellicht niet eens haalbaar!

Bovendien, reken maar eens uit wat je kwijt bent als je elke keer een paard zou moeten huren. Red je dat dan als bijrijdster voor dezelfde bijdrage als je nu betaalt voor je bijrijdpaard? Weet wel zeker van niet!

De moraal van dit verhaal: voor niets gaat de zon op. Als je als bijrijder wilt profiteren van de 'privileges' van een bijna eigen paard, dan hoort kreupelheid daar ook bij! Bijrijder zijn houdt in mijn beleving meer in dan alleen maar met je kont bovenop het paard zitten als ie fris en fruitig is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:03

Maar ik heb zeker profijt van mijn bijrijdster.
Ze is er op de dagen dat ik (moeilijk) kan en ook als ik op vakantie ben.
Ze geeft mijn paardjes extra aandacht en houd ze op conditie.
Samen hebben we ook veel lol en duiken regelmatig het bos in.

Dus waarom zou zij betalen als ik gebruik van haar maak??
Van de winter nam zij ook 1 a 2 voerbeurten per dag over en zorgde dat ik op zondag ook eens uit kon slapen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:26

Ik vind 'gebruik maken' ook zo negatief klinken. Je doet elkaar beide een plezier toch?

En ik neem aan dat jouw bijrijdster zelf geen paard kan of wil onderhouden en dat dit voor haar een mooie manier is om toch paard te rijden?

Logisch dat daar een bijdrage tegenover staat in de kosten?

De bijrijdster die ik had reed ook wedstrijden (ik niet meer). Voor haar had ik het paard rondom op ijzers staan om maar eens iets te noemen. Logisch dat het haar dan ook iets kost?

Ken ook een verhaal van een vriendin die zelfs de lessen voor haar bijrijdster betaalde (en dus ook de ijzers voor het rijden op wedstrijden). Dat vond ik helemaal een bizarre constructie!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:55

Ik ben het helemaal eens met Brainless!

Ik heb ook een (overigens: fantastische) bijrijdster voor mijn paard!
Ik heb er bewust voor gekozen om geen bijdrage te vragen.
Ik ben er nb. mee geholpen dat zij hem ook een aantal dagen per week rijdt/verzorgd. Mijn paard staat volpension, dus ze hoeft niet te voeren of uit te mesten.
Ze hoeft enkel plezier te maken met mijn paard wat ze dan ook doet.

Hij is helaas 8 maanden uit de roulatie geweest door kreupelheid, maar al die tijd is ze hem trouw gebleven!
Ze bleef hem nog steeds net zo vaak opzoeken, poetsen, knuffelen en aan de hand stappen!
Ze kocht zelfs een mooi dek voor hem, "voor als hij straks weer beter is!".
Hij is nu beter, en ze maken samen weer plezier.

Mijn paard is erg blij met haar, en ik ook.
De klik is er, en dat vind ik het belangrijkste!

Maar goed, dat is off-topic en daar heeft de TS niets aan.
Ik denk dat TS het bespreekbaar moet maken.
Inderdaad ook even kijken hoe lang de blessure aanhoudt.
Een advies kan ik je niet geven, want ik ben sowieso niet zo voor betalen,... tenminste: in mijn situatie dan.
Mensen die er van afhankelijk zijn, is natuurlijk een ander verhaal.
Al vind ik dan eigenlijk dat je in den beginne niet eens aan het paard had moeten beginnen,...

Succes in ieder geval! En ik hoop dat TS eraan uit komt, want anders raakt ze wellicht haar paardenvriendje kwijt,..

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:38

Hmmm weeral een topic hierover, goed kan me toch niet langer inhouden.

Ik zag ergens voorbij komen: Ik neem aan dat een bijrijder andersmans paarden rijd omdat ze geen geld heeft
voor eigen, dus een bijdrage is gepast.

Maar ik neem aan dat paardeneigenaren een bijrijder zoeken omdat ze zelf tijd te kort hebben, niet om de bijrijder
een plezier te doen ....
Dus dan help je toch nog steeds elkaar?!

Ik betaal niks voor mij bijrrijdpaardje, maar ik mest wel (en veel met die smeerpoetsen haha). En voer op de dagen dat ik kom en natuurlijk water bijvullen.
En als zijn eigenaaresse een keer niet kan rijden rijd ik hem zowieso twee keer in de week dus staat hij niet te
stuiteren.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:47

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wanneer ik een bijrijdpaard zou hebben met een langdurige blessure dan zou ik ermee stoppen en een ander bijrijdpaard gaan zoeken. In het verleden heb ik een tijdje een bijrijdpaard gehad, omdat ik niet meer op mijn eigen pony kon rijden en wel wilde blijven rijden. Dus voor mij was het belangrijk dat ik erop kon rijden. Op een gegeven moment lukte dat niet meer door een blessure en ben ik ermee gestopt. Thuis had ik immers ook een pony staan die ik niet kon berijden en wel vertroetelen. En daarnaast had ik het geld er ook niet voor over als ik er toch niet op kon rijden.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:07

Olympia96 schreef:
Ik vind 'gebruik maken' ook zo negatief klinken. Je doet elkaar beide een plezier toch?

En ik neem aan dat jouw bijrijdster zelf geen paard kan of wil onderhouden en dat dit voor haar een mooie manier is om toch paard te rijden?

Logisch dat daar een bijdrage tegenover staat in de kosten?

De bijrijdster die ik had reed ook wedstrijden (ik niet meer). Voor haar had ik het paard rondom op ijzers staan om maar eens iets te noemen. Logisch dat het haar dan ook iets kost?

Ken ook een verhaal van een vriendin die zelfs de lessen voor haar bijrijdster betaalde (en dus ook de ijzers voor het rijden op wedstrijden). Dat vond ik helemaal een bizarre constructie!

Dus je doet elkaar even veel plezier en daarom moet je bijrijdster betalen?

Als eigenaar wordt je geholpen op de dagen dat jij niet kan dit levert je plezier op de bijrijdster die deze dagen overneemt levert dit ook plezier op.
Dus daarmee is alles toch al voldaan.
Jij geeft de bijrijdster plezier en de bijrijdster jou.
Waarom zou de bijrijdster dan ook nog eens moeten gaan betalen?

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:08

Ik heb ook een bijrijdster omdat ik zelf niet genoeg tijd heb. Zij rijdt mijn paard als ik er niet ben, zodat ze niet staat te stuiteren als ik wil rijden. Ik ben daar enorm mee geholpen en mijn bijrijdster heeft plezier. Meer hoeft daar niet bij te komen.

Ik ben altijd een beetje verbaasd als mensen die de kosten om een paard te kunnen houden eigenlijk niet aankunnen, toch een paard nemen en dan verwachten dat een bijrijder het financiele plaatje kan doen kloppen. Wat je dan eigenlijk doet is je paard verhuren. En als een gehuurd goed niet gebruikt kan worden is er imo ook geen huur verschuldigd. Als je als eigenaar zonder dat beperkte bedrag het hoofd niet boven water kan houden moet je toch even nadenken of een paard nemen wel zo'n goed idee was....

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:45

Moontje1991 schreef:
Jij geeft de bijrijdster plezier en de bijrijdster jou.
Waarom zou de bijrijdster dan ook nog eens moeten gaan betalen?

En dat betekent automatisch dat er dan geen financiële bijdrage tegenover hoeft te staan? Voor niets gaat de zon op. Over het algemeen krijg je verder vrij weinig voor niets. Als ze op een andere manier zou moeten paardrijden dan kost dat toch ook geld? Waarom zou alleen de eigenaar voor alle kosten op moeten draaien?

Ik doe het weer lekker alleen. Toen mijn paard 2 weken kreupel was, was het enige dat ik te horen kreeg dat ik haar maar moest bellen wanneer ze er weer op kon. Nou... Wat een lol voor mij en m'n paard.

Omgekeerd zou ik ook niet gratis op iemands paard willen rijden (tenzij ik diegene ermee uit de brand help om wat voor reden dan ook). Vind het doodnormaal dat je iemand tegemoet komt in de kosten als je zelf graag wilt rijden, maar geen geld hebt voor een eigen paard.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:47

Dus de bijrijdster moet 2 dingen voor jou doen en jij doet 1 ding terug?
Niet helemaal eerlijk he?
Zou mooi worden in de supermarkt en betalen en een uurtje kassa draaien en dan pas mag je je boodschappen heben