Op jonge leeftijd op hoog niveau.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:13

Janine1990 schreef:
Maar dan kan een goede ruiter met een getalenteerd paard nog wel kunnen kijken: "Goh, zou hij dat ook begrijpen?" Een keertje spelenderwijs, zonder veel druk op de ketel te zetten...

Dat is niet uit te sluiten, ik heb er ook één waarvan ik weet dat passage erin zit. Ja, dat is ook jeugdig al eens geprobeerd op een juist moment. Dat is genoeg om te weten dat het erin zit en is daarna ook niet meer aan de orde geweest. Dat mag hij op een later moment als hij ver genoeg is weer laten zien.
Maar dat zijn dingen die eens een keer gebeuren en ik kan me nauwelijks voorstellen dat er hier mensen zijn die ruiters regelmatig bezig zien met een 5 jarige om de series te springen. :n

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:18

LDRD schreef:
Janine1990 schreef:
Maar dan kan een goede ruiter met een getalenteerd paard nog wel kunnen kijken: "Goh, zou hij dat ook begrijpen?" Een keertje spelenderwijs, zonder veel druk op de ketel te zetten...

Dat is niet uit te sluiten, ik heb er ook één waarvan ik weet dat passage erin zit. Ja, dat is ook jeugdig al eens geprobeerd op een juist moment. Dat is genoeg om te weten dat het erin zit en is daarna ook niet meer aan de orde geweest. Dat mag hij op een later moment als hij ver genoeg is weer laten zien.
Maar dat zijn dingen die eens een keer gebeuren en ik kan me nauwelijks voorstellen dat er hier mensen zijn die ruiters regelmatig bezig zien met een 5 jarige om de series te springen. :n

maar wat is een serie ik heb toch 5-6 jarige die ik op een diagonaal drie keer kan laten omspringen. Dus ja dat is dan een serie om de 6-7 sprongen zoiets. Van een serie te springen ga je een paard echt niet de vernieling inrijden, mits correct gebruik van het lichaam en als het dier het zelf aangeeft.
Ik ken 3, 4 jarige die wisselen alsof het niets is, maar eveneens 7-8 jarige die nog altijd niet zo ver zijn om ze echt correct goed te springen. En ja dat licht 9/10 aan fouten in de basis en in geringe mate de aanleg hiervoor.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:21

Als men series zegt neem ik aan dat men wel wat heftigers in gedachten heeft, anders kan je het toch geen serie noemen? Bovendien is iets een keer meenemen wel iets anders dan regelmatig doen.

Janine1990

Re: Op jonge leeftijd op hoog niveau.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:26

Zoals Bulck inderdaad aangeeft, je hebt series en series...

En ik denk ook niet dat dat elke training opnieuw getraind wordt, een beetje uit de tijd, lijkt me dan...
Maarja, het gebeurt regelmatig dat men iets ziet of hoort en dat generaliseerd....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:26

LDRD schreef:
Als men series zegt neem ik aan dat men wel wat heftigers in gedachten heeft, anders kan je het toch geen serie noemen?

Ja maar een serie is een serie vanaf het ogenblik dat er wissels volgen op een systematisch tellingswijze. En dan nog een serie om de 4 met eentje die er echt mee speelt, ga ik niet laten om eens mee te nemen tijdens een training. Hetgeen ze spelenderwijs meenemen is maar gekend zeg ik dan, het is aan de ruiter om te zien dat je niet overneemt en realistich blijft tov het paard.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:28

Dat is nou juist het probleem Janine, mensen horen van alles, maar hebben zelf nog nooit ervaren of met eigen ogen gezien hoe zo'n training gaat.
Ik ben het niet vaak met mijn schoonvader eens, maar wel met zijn stokpaardje: de mensen l*llen maar wat.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:29

Janine1990 schreef:
Zoals Bulck inderdaad aangeeft, je hebt series en series...

En ik denk ook niet dat dat elke training opnieuw getraind wordt, een beetje uit de tijd, lijkt me dan...
Maarja, het gebeurt regelmatig dat men iets ziet of hoort en dat generaliseerd....

Tuurlijk niet, zoiets kom je tegen tijdens een training en kan je dan op dat moment eens wat mee spelen. Lukt het lukt het, en anders is er toch niets aan verloren en ga je gewoon verder met het bevestigd krijgen van belangrijkere zaken. Een degelijke basis zorgt ervoor dat de 'truccen' gemakkelijk volgen. Dat is mijn ervaring allessinds
Laatst bijgewerkt door bulck op 10-01-10 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:37

LDRD schreef:
Dat is nou juist het probleem Janine, mensen horen van alles, maar hebben zelf nog nooit ervaren of met eigen ogen gezien hoe zo'n training gaat.
Ik ben het niet vaak met mijn schoonvader eens, maar wel met zijn stokpaardje: de mensen l*llen maar wat.

Precies...

En Bulck, kan niet anders dan Amen zeggen...

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:36

ik heb nog eens nagedacht hea, ik blijf bij het eerste wat ik zei, maar daarbij hebben ze niet voor niets een minimum leeftijd gesteld voor de klasses.. en uiteraardvind ik nog steeds dat de basis is wat de meeste aandacht meot krijgen.. schakelingen enzo.. erg belangrijk, en ook: correcte over eigen benen lopen.. ook basis:P(maarja, jullie kennen het wel)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:21

minime111 schreef:
ik heb nog eens nagedacht hea, ik blijf bij het eerste wat ik zei, maar daarbij hebben ze niet voor niets een minimum leeftijd gesteld voor de klasses.. en uiteraardvind ik nog steeds dat de basis is wat de meeste aandacht meot krijgen.. schakelingen enzo.. erg belangrijk, en ook: correcte over eigen benen lopen.. ook basis:P(maarja, jullie kennen het wel)

En dan komen we er weer bij dat zonder correcte basis een paard nooit een serie wissels kan springen...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:06

Precies, als de basis niet goed is, dan kom je jezelf(je paard) altijd tegen....

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:34

mijn vierjarige is drachtig en loopt ongeveer 4/5 keer een half uurtje
ze vindt het heerlijk om even aandacht te krijgen en lekker te lopen
maar druk zet ik er niet op. bij mij is het vooral rechtuit voltes rijden en af en toe wat wijken

we hebben hier ook 2 driejarige staan die nog niet eens beleerd zijn. ik heb geen haast hoor :)

CMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:54

Mijn 4,5 jarige loopt sinds kort lekker in de L1. Het is een vrij talentvolle merrie. Eventueel zou ik haar nu al prima kunnen starten in de M1, maar ik heb haar niet voor de verkoop en ik wil haar graag de tijd geven want het is lang een grote baby geweest.

carla_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:03

ik ben dr zelf geen voorstander van.
ik ben van de theorie dat een paard rustig uit moet kunnen groeien

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:37

ik heb deze zomer voor het eerst een paard ingereden.... Een 3jarige merrie (v. landlord) Ze is 2x voor de keuring geweest en is ster merrie... Ze is profecioneel zadelmak gemaakt(er zat een stuur op enzoo) en daarna heb ik haar thuis verder door gereden de eerste week even flink doorgezet en daarna gewoon 3x per week ... en dan niet denken aan aan de teugel enz.. neej gewoon licht contact en dan naar de grond blijven werken eind deze zomer ging dat al best wel netjes(in stap/draf/galop lekker met de neus naar de grond). We hebben wat balkjes gedraafd en dat vind ze echt leuk, een paar keer een kruisje en stijltje gesprongen(30-40cm.) en daar hebben we het bij gehouden.

Sinds oktober staat ze nu stil en gewoon zodra het kan gaat ze naar buiten we hopen rond maart/april dus als het weer weer wat beter wordt weer rustig alles op te pakken en we zien wel hoe het dan gaat. In elk geval wordt ze dit jaar gedekt worden en de rest zien we wel....

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:35

ik vind het teveel gevraagd een paard moet ook gewoon rustig opbouwen ook als die het snel oppakt ik zou het rustig aan doen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 08:36

cin_love schreef:
ik vind het teveel gevraagd een paard moet ook gewoon rustig opbouwen ook als die het snel oppakt ik zou het rustig aan doen

Kijk ik ben het absoluut eens dat een jong paard op een rustige manier opgeleerd moet worden, denkend aan zijn/haar ontwikkeling en de mogelijkheden die ze aanbieden.

Echter vind ik het 'gevaarlijk' om te zeggen om rustig aan te doen. ik kom op bokt regelmatig topics tegen van mensen die een jong dier hebben gekocht, al dan niet zelf zadelmak gemaakt hebben en hem vervolgens maar wat laten rondkuieren onder het mom: Hij moet eerst leren op zen eigen benen lopen en balans vinden 8)7
Ze vergeten dan wel zelf correct te rijden, maar dat valt dan maar goed te praten, omdat ze dus het eerder beoogde doel willen bereiken. Gevolg dat je dan ziet, zijn paarden die doen wat ze willen, geen takt en regelmaat hebben, niet voor het been zijn, geen fijne aanleuning opzoeken (ook omdat ze het niet aangeboden krijgen) en scheve dieren.

Dan werk ik liever 3-4 keer per week 20 minuten (exclusief in- en uitstappen) intensiever, waarbij ze wel met takt de baan doorkomen, wel de mogelijkheden aangeboden krijgen om te werken naar een fijne aanleuning etc. En dan lopen ze vanzelf op eigen benen, immer ontwikkelen ze kracht en door een fijne aanleuning en rijden met gevoel maak je ze zelfzeker en lopen ze dus met vertrouwen de baan rond.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:46

bulck schreef:
cin_love schreef:

Kijk ik ben het absoluut eens dat een jong paard op een rustige manier opgeleerd moet worden, denkend aan zijn/haar ontwikkeling en de mogelijkheden die ze aanbieden.

Echter vind ik het 'gevaarlijk' om te zeggen om rustig aan te doen. ik kom op bokt regelmatig topics tegen van mensen die een jong dier hebben gekocht, al dan niet zelf zadelmak gemaakt hebben en hem vervolgens maar wat laten rondkuieren onder het mom: Hij moet eerst leren op zen eigen benen lopen en balans vinden 8)7
Ze vergeten dan wel zelf correct te rijden, maar dat valt dan maar goed te praten, omdat ze dus het eerder beoogde doel willen bereiken. Gevolg dat je dan ziet, zijn paarden die doen wat ze willen, geen takt en regelmaat hebben, niet voor het been zijn, geen fijne aanleuning opzoeken (ook omdat ze het niet aangeboden krijgen) en scheve dieren.

Dan werk ik liever 3-4 keer per week 20 minuten (exclusief in- en uitstappen) intensiever, waarbij ze wel met takt de baan doorkomen, wel de mogelijkheden aangeboden krijgen om te werken naar een fijne aanleuning etc. En dan lopen ze vanzelf op eigen benen, immer ontwikkelen ze kracht en door een fijne aanleuning en rijden met gevoel maak je ze zelfzeker en lopen ze dus met vertrouwen de baan rond.

Ben er helemaal mee eens.
Zo doe ik het ook.