Paard niet meer rijden en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:12

_Nicky schreef:
Ik zou mijn paard ergens neer zetten waar ze 24/7 de mogelijkheid heeft om buiten te lopen, gezellig in een groep.

En als je paard die 24/7 niet trekt? Zeker een paard dat altijd 's nachts op stal heeft gestaan kan grote problemen hebben met 24/7 buiten.
En bedenk ook dat een paard met fysieke problemen vaak niet meer wordt opgenomen in een groep. Als ze oud worden in hun eigen groep is dat nog weer anders, maar ik zou een zwakker paard niet in een vreemde groep storten. Paarden zijn niet altijd aardig voor elkaar......

Stratovarius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:13

Toen mijn oudje met pensioen ging wandelden we regelmatig en als ze een mindere dag had hingen we vaak gewoon een beetje in het zonnetje en stond ze lekker te eten en overal naar te kijken, dan hoefde ze niets, het ging haar om de aandacht. De laatste paar jaar stond ze ook gewoon op pensionstal, dat was beter voor haar dan dag en nacht op een drassig landje haar dagen slijten. Als ik een tijdje niets met haar deed en ze stond maar op de wei werd ze chagrijnig, ze vond daar echt niks aan, ze had gewoon elke dag haar aandacht en rondje nodig :P

3 Maanden geleden is ze ingeslapen, ze wou en kon niet meer.. Met een volgend paard wat met pensioen zou moeten zou ik het weer zo proberen, ik vind het juist wel leuk met je paard bezig zijn op deze manier en mis het rijden dan niet echt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:14

Dennis schreef:
Op een pensionstal kan ik me goed voorstellen dat je geen 200 euro (of meer) ga betalen voor een paard waar je niets mee kan. Bij mij staan ze op eigen land, 1 meer of minder maakt niet zo heel veel uit.

Oh jawel, dat zou ik wel doen. Mijn paard staat in pension en als ik niet meer zou kunnen rijden door zijn ouderdom of een chronische blessure mag hij lekker blijven staan, gaan we wandelen en wat grondwerkklooien en lekker prutsen. Nu kan ik door de gladheid ook niet zo veel, en dan modderen we ook een beetje aan op het erf.
Ik heb maar 1 paard, ik ben stapelgek op hem en hij mag blijven zolang als hij het leuk vindt. Dat houdt in dat ik zou ingrijpen als hij veel pijn zou hebben, of als hij niet gelukkig is met alleen maar gras eten (wat ik me niet kan voorstellen overigens :D ) Kijk, ik vind paardrijden hartstikke leuk maar het is slechts een onderdeel van mijn hobby, en mijn hobby is mijn paard. Er zijn zat paarden waar ik tegen de tijd dat de mijne oud of ziek is op kan rijden.

mriaam

Re: Paard niet meer rijden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:18

als mijn paard geen pijn zou hebben komt het gewoon achter ons huis te staan, lekker op de wei en elke dag geknuffeld en gepoetst.Ook wonen bij midden bij de bossen dus even de weg overteken en je kan heerlijk wandelen, dat zou ik dan ook nog doen. Ik vind dat soms nog meer leuk dan rijden zelf :)

shaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:27

je kan dan gaan longere als dat nog lukt
en anders lekker stukken wandelen
of grondwerk
lekker spelen met je paard

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:34

hestejente schreef:
Dennis schreef:
Op een pensionstal kan ik me goed voorstellen dat je geen 200 euro (of meer) ga betalen voor een paard waar je niets mee kan. Bij mij staan ze op eigen land, 1 meer of minder maakt niet zo heel veel uit.

Oh jawel, dat zou ik wel doen. Mijn paard staat in pension en als ik niet meer zou kunnen rijden door zijn ouderdom of een chronische blessure mag hij lekker blijven staan, gaan we wandelen en wat grondwerkklooien en lekker prutsen. Nu kan ik door de gladheid ook niet zo veel, en dan modderen we ook een beetje aan op het erf.
Ik heb maar 1 paard, ik ben stapelgek op hem en hij mag blijven zolang als hij het leuk vindt. Dat houdt in dat ik zou ingrijpen als hij veel pijn zou hebben, of als hij niet gelukkig is met alleen maar gras eten (wat ik me niet kan voorstellen overigens :D ) Kijk, ik vind paardrijden hartstikke leuk maar het is slechts een onderdeel van mijn hobby, en mijn hobby is mijn paard. Er zijn zat paarden waar ik tegen de tijd dat de mijne oud of ziek is op kan rijden.

Ze zegt niet dat niemand dit doet, ze zegt dat ze het kan begrijpen. ;)

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:37

Als er op onze paarden niet meer gereden kan worden mogen ze blijven, lekker de hele dag de wei op met de andere paarden. Ruimte zat gelukkig!

Breeze96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:50

ouderdom:
ik zou haar blijven poetsen etc. en wandelen! verder ook leuke dingen gaan doen, spelen met een jollybal maar ook wandelen langs het strand etc. :o

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:54

Ik heb gelukkig de mogelijkheid de paarden bij huis te hebben en heb de mogelijkheid de paarden ook dan nog aan te houden. Echter in het verleden heb ik besloten paarden in te laten slapen gezien hun gezondheid/kwaal in vergelijking met hun leeftijd. Maar wij hebben ook twee oudere paarden (kwpn met artrose) die blijven tot hun dood hier staan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:42

magriet schreef:
nav een paar andere toppic vroeg ik me af wat jullie zouden doen als je door omstandigheden je paard niet meer kunt rijden of als je paard niet meer gereden zou kunnen worden door bv ouderdom of blessure.

Ik lees hier eigenlijk alleen maar verhalen over wanneer het paard niet meer geschikt is. Maar TS vraagt ook naar wat als JIJ het niet meer kunt.

Daar kan ik wel antwoord op geven.
Ik heb 2 paarden waarvan 1 er niet voor de wagen kan. Die staat al 4 jaar met pensioen op de wei en hij is 18 jaar.
Hij is mijn alles en gaat dus ook niet meer weg, ik doe mijn uiterste best hem een goed leven te geven en hem gezond te houden.
Soms gaan we wandelen, doen we wat parelli , gaan we een stukje fietsen of stap ik een stukje zonder zadel.

wat ik vooral niet doe: denken aan de tijd dat we nog strandritten deden...dan komen er geheid |(

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:14

Ik heb een merrie van bijna 5 en een 'oudje' van bijna 26 :D Meneer was mijn vz paard en toen ik mijn merrie kocht heb ik gevraafd of ik hem hebben mocht. Dus meneer is gewoon mee verhuisd en staat nu op pension. Ik kan vrij weinig met hem en hij kost me in de winter toch zo'n 200 euries. Maar ik krijg er een hoop voor terug :+: Dus ik heb er nog steeds geen spijt van. Natuurlijk baal ik wel eens dat het me een hoop geld kost en ik daardoor andere dingen moet laten, maar het is wel mijn meneer!

maar wat je kan doen? Ik wandel buiten, longeer, poets, werk los en het is dat hij het niet meer zo goed kan, maar eigenlijk zou grondwerk volgens de academische rijkunst ook heel goed zijn voor hem. En hij vindt het leuk om nog bezig te zijn. Maar ik vind het niet zo leuk ;) Met mijn merrie wel, maar hij is stijf en moeilijk te kneden en dan zie ik te weinig resultaat. Stom eigenlijk, het is logisch dat ie t niet in 1 keer kan, maar goed.. :+

Shanna schreef:
Dennis schreef:
Als tie nog blij is op het land mogen ze hier oud worden, eventueel als fokmerrie/dekhengst als dat lichamelijk nog goed kan. Zo niet blijven ze ook lekker als kleuter oppas oid, net zo lang tot ze omvallen.

Gaan ze kwaaltjes krijgen worden ze weg gebracht (inslapen of slager, afhankelijk van de pony en de omstandigheden).

Toen ik de paarden nog niet aan huis had staan stond ik inderdaad op een pensionstal. Mn eerste eigen paardje heb ik 1,5 jaar gehad, waarvan ik slechts het eerste 0,5 jaar op hem kon rijden. Ik heb hem dus een jaar lang ongereden gehouden en gewoon op die pensionstal laten staan en ik zou het zo weer doen. Ik weet zekers dat hij een mooie oude dag gehad heeft want die heb ik hem gegeven tot zijn lichaam echt niet meer kon. :) Ik moet wel zeggen dat ik toen alleen hem had (en dus niet zoals kort daarna meerdere paarden om te onderhouden) dus het kon ook. Als ik ze nu op pension zou hebben staan dan zou ik ze bij niet meer kunnen rijden toch wel ergens met minder voorzieningen stallen denk ik, maar wegdoen? Never nooit!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:26

Waratje schreef:
_Nicky schreef:
Ik zou mijn paard ergens neer zetten waar ze 24/7 de mogelijkheid heeft om buiten te lopen, gezellig in een groep.

En als je paard die 24/7 niet trekt? Zeker een paard dat altijd 's nachts op stal heeft gestaan kan grote problemen hebben met 24/7 buiten.
En bedenk ook dat een paard met fysieke problemen vaak niet meer wordt opgenomen in een groep. Als ze oud worden in hun eigen groep is dat nog weer anders, maar ik zou een zwakker paard niet in een vreemde groep storten. Paarden zijn niet altijd aardig voor elkaar......

Nou ja, 24/7 in de zin van een schuilstal met weiland of paddock. Of als ik een mogelijkheid kan vinden dat ze 's ochtends vroeg buiten wordt gezet en 's avonds weer binnen, dat vindt mijn paard ook prettig. Het karakter van mijn paard is nogal dominant maar ze maakt wel gauw vriendjes, ik denk niet dat dat een probleem hoeft op te leveren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:10

Laat me raden, jouw paard is nog geen 10 jaar oud? Boven de 20 veranderen de verhoudingen toch echt langzamerhand.
De manier waarop Stratovarius de laatste periode omschrijft van haar oudje is gewoon de praktijk met oudere paarden: kijken of je een goede of minder goede dag hebt en je activiteiten daarop aanpassen. Gewoon op de vertrouwde pensionstal met wat faciliteiten. Zo zie ik het ook voor mijn merrie in de, hopelijk verre, toekomst (ze is pas 22, dus nog zeker een jaar of 10 te gaan :D )

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:57

klopt wat waratje zegt. Mijn oudje is dus al 25 en hij is op 24 jarige leeftijd nog verhuisd naar een andere stal. De zomer ging prima, geen enkel probleem. De winter was geen feest.. Ze gingen d epaddock op, dus met zijn allen op veel minder ruimte en meneer was echt het pispaaltje van de groep. Dat heb ik dit jaar dus anders gedan want nu staat ie tussen de pony's. Hij kan sowieso veel beter overweg met pony's dan met paarden, maar nu staat ie fijn :) Hij heeft zelfs een vriendinnetje! ( jawel, een fríes nota bene :+ )

Ik doe het dus net als stratovarius, gewoon kijken wat ie die dag kan en wil. Als ie ergens geen zin in heeft, dan doen we het toch niet? het hóeft allemaal niet meer, dus waarom zou ik hem dan pushen in iets wat die dag niet wil?

overigens zou ik het met mijn merrie ook zo doen als die te oud wordt om te kunnen rijden. Dan mag ze lekker bij mij blijven. Ik vind rijden leuk, maar niet het belangrijkste. :)

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:13

als je beslist om een dier te kopen,
moet je er ook voor altijd onvoorwaardelijk voor zorgen.
De visie: niet meer te rijden is wegdoen vind ik heel egoistisch.
Bij mij blijven ze voor altijd. Als ik merk dat ze echt pijn gaan lijden dan maak ik natuurlijk de keuze.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 12:02

Bij mij is het probleem meer dat ik niet meer kan rijden. Het paard is nog wel te rijden. De verzorging enzo vind ik wel fijn om te doen maar soms heb ik toch het idee dat ze te weinig aan het werk is, ze mag graag werken.
Komende zomer wil ik kijken of ik haar weer kan longeren (als ik stevig genoeg op mijn benen sta)