Buitenrijden, Mensen express raar doen zodat paard schrikt!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:38

Verkeersmak (of niet) maken en het onder controle houden en plaats op de weg weten, is de verantwoordelijkheid van de ruiter.

Echter, als er expres door mede weggebruikers wordt afgesneden, op de benen in wordt gefietst of zelfs met vuurwerk naar de combinatie wordt gegooid, in de hoop (veronderstel ik) dat het paard schrikt, de ruiter afwerpt en de benen neemt, vind ik onbehoorlijk gedrag. Dat zou ik ook vinden als het doelwit een fietser, voetganger, snorfiets, of noem maar op zou zijn.

Zelf het rustigste paard kan in theorie schrikken, dat is een risico dat je neemt op het moment dat je met paard de weg op gaat. Als mensen (kinderen?) opzettelijk gaan proberen een reactie uit te lokken, wat de aanleiding was voor dit topic, vind ik dat die mensen verkeerd bezig zijn. Als ik een (al dan niet aangelijnde) hond ga treiteren op straat, neem ik het risico dat de hond mij zal aanvallen. En anders de baas wel. Paard idem.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:46

Huertecilla schreef:
funnyhorses schreef:
En een paard is en blijft een vluchtdier,

Nee, ´vluchtdier´ bestaat niet.

Schrik = reflex.
Vlucht = gedrag. Gevolg van een keuze tussen vechten, vluchten, afwachten.

Een paard leren om na schrik af te wachten op wat de ruiter aangeeft is.... opvoeden en dresseren :D

Dit is +:)+ , want als paarden vluchtdieren zouden zijn zouden ze niet in het verkeer horen.

Je hebt het voormekaar! :+ hahaha maar nu ben ik het wel met je eens!
Het is idd zo dat als je paard even schrikt hij afwacht wat de ruiter doet en ja dat is opvoeden en dresseren!
Maar nogmaals ik ben niet de type ruiter die niet dr paard onder controle heeft mijne schrikt wel vaker maar nog nooit heeft ze het klaar gespeeld om op hol te gaan.Ik heb haar ook snel weer kalm dat scheelt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:57

MoriMann schreef:
Als ik een (al dan niet aangelijnde) hond ga treiteren op straat, neem ik het risico dat de hond mij zal aanvallen. En anders de baas wel. Paard idem.

Één van mijn paarden is zo´n ´aanvalsdier´ :D
Ook als een auto/motorfiets/trekker snijdt of ´bedreigend´ is MAG hij NIET ingrijpen.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:58

Mogen of niet, als je treitert neem je het risico. Ik noem het uitlokking. Als iemand dicht achter een ander gaat fietsen en opzettelijk met het voorwiel het achterwiel van de voorganger herhaaldelijk en opzettelijk aantikt MAG de voorste fietser ook niet afstappen en de irriterende factor een dreun verkopen, maar het KAN zomaar gebeuren. Mensen onder elkaar.

En ook als ik een hond een rotschop geef zonder aanleiding, moet ik zijn voorbereid dat de baas me dat niet in dank af gaat nemen en dat mogelijk duidelijk maakt door fysiek geweld te gebruiken. Dat neemt niet weg dat ik een hond niet hoor te schoppen. Iemand hoort ook geen medeweggebruiker (te paard of anderszins) lastig te vallen. Of zie ik dat verkeerd?

funnyhorses

Re: Buitenrijden, Mensen express raar doen zodat paard schrikt!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:06

nope!heb je helemaal gelijk in!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:14

MoriMann schreef:
Mensen onder elkaar.

...is iets totaal anders dan dier onder mens. Daar is die mens erop verantwoordelijk voor.
Kijk in het betreffende Sticky.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:18

maar hoever kan men daarin blijven redeneren he?
Je kunt het allemaal zo gecompliceert maken hoe je wil.
Iedereen wil graag zijn of haar ding doen en dan is het wel zo leuk als men begrip voor elkaar kan opbrengen.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:21

Klopt, maar zie het mens tegen dier voorbeeld er onder.

Men hoort andere weggebruikers niet opzettelijk lastig te vallen. Mens of dier of een combinatie van beide.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:24

klopt Moriman!
Maar sommige mensen blijven zo door redeneren ;)

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:27

Oh, maar dat kan ik ook lang volhouden als ik wil hoor ;)

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:30

Mitchall schreef:
Tja, al zó vaak meegemaakt...
Laatst ook weer, reed ik rustig met m'n pony over de dijk (in de berm, zodat ik niet in de weg reed...)
komt er zo'n rotjoch die 't erg grappig vond om met z'n vrienden m'n paard te laten schrikken. (vooral omdat ik zo jong ben)
Heel dicht achter me rijden,gas geven,even stoppen dan heel hard aankomen rijden en dan vlak voor ons weer stilstaan.. :n
En och, wat ergerde ze zich dat m'n pony heel rustig doorliep, geen geschrokken reacties ofz.
Naja, toen gingen ze maar weer achter me rijden en dan hard toeteren, helaas jongens, maar m'n pony
is 100% schrikproof (terwijl die wel schrok van z'n eigen spiegelbeeld in een plas vandaag :'))

hahaha sorry moest echt lachen van je sarcasme op de laatste zin

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:34

funnyhorses schreef:
maar hoever kan men daarin blijven redeneren he?
Je kunt het allemaal zo gecompliceert maken hoe je wil.

Is allemaal heel eenvoudig; zie het Sticky over verantwoordelijkheid.

Uitangspunt twee is het WvW wat stelt dat de bestuurder diens rijdier dient te beheersen.

´Ja, maar.....´ is ingewikkeld maken.
Begín met je zélf aan de uitgangspunten te houden; op onvoorziene gebeurtenissen moet je voorbereid zijn. Dat die gebeuren is niet onvoorzien.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:35

dit heb ik zeker !
ik was ijn shetje aan het verkeersmak maken, en hij was al behoorlijk gewend .
komt er een ofandere gek langs ons gescheurd en neem de bocht lekker kort en rijd bijna een fietser aan en neemt me shetje bijna mee de voor ruit op :? |o %) -:(- #) :roll: >;) :oo 8)7
gestoord gewoon :( !

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:38

funnyhorses schreef:
WvW staat voor wegen-verkeers-wet.

En als je het zo schrijft heb ik er wel van gehoord. Maar afkortingen gebruiken staat natuurlijk 'beter'

funnyhorses schreef:
Zo te lezen ben jij het helemaal en is de rest van de paardenliefhebbers maar een beetje dom ofzo?

Maar dat is hij ook hoor :j

Verder gaat het allang niet meer op het express laten schrikken van paarden (wat gelukkig bij mijn paard niet werkt, die kijkt niet om voor toeteren). Maar ik hoor ook niet op de weg volgens HC. Doe het lekker wel, en haat mensen die zich achterlijk gedragen naar mijn paard, ook al heeft het geen effect. Ik vind het onverantwoordelijk. Van ons wordt verwacht met een braaf paard buiten te rijden, maar door achterlijke malloten kan een paard schrikken. Ben het eens dat je met een paard dat het vlucht gedrag nog flink boven heeft liggen niet buiten hoort te zitten, die van mij heeft redelijk stalen zenuwen en als ze schrikt is dat met 4 voetjes omhoog en gelijk kijken hoe en wat, ipv eerst gaan rennen. Mijn shetlander moet dat vlucht gedrag nog afleren, en dus ga ik ook nog niet de weg op als het heel druk is en als ze voor de wagen staat. Verder, zou ik op een fiets zitten of in een auto, vind ik achteriljk gedrag als toeteren en afsnijden ook not done.

Al dat achterlijke opzetteiljke gedrag van medeweggebruikers heeft niets te maken met hoe ik mijn paard opvoed en of IK weet wat de WvW betekend.

Verder hou ik rekening met anderen zo goed en kwaad als het kan, en zorg ik dat andere weggebruikers geen onnodige last van ons hebben.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:51

Grappig. Dit topic gaat over mensen die expres proberen een paard te laten schrikken of op ze inrijden (asociaal gedrag noem ik dat) en HC trekt dat door naar de conclusie dat 'wij' de WvW niet kennen en niet op de openbare weg horen als een paard daar van zou schrikken. Apart :j

Oja, maar dit heb ik natuurlijk verkeerd begrepen :+
Laatst bijgewerkt door Djilna op 25-11-09 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:51

Nog even en we komen op het onderwerp bitloos/niet bitloos :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:00

Vorig jaar half December reed ik met mijn paard buiten.
Ze is altijd enorm koel in haar koppie en schrikt bijna nooit ergens van.
Trekkers, vrachtwagens, bulldozers, alles kan langs haar scheuren.
Maar op die ene dag kwamen er ineens een paar jongens en een meisje uit het bos gesprongen met een hoop vuurwerk (rotjes enz.).
Daar schrok ze van en ze maakte een draai van 180 graden.
Ik lag er toen bijna af en in dit geval geef ik niet mijn paard of mijzelf de schuld.
Als ik daar met een hond had gelopen, was ik me ook dood geschrokken...
Zoiets vind ik gewoon niet kunnen. :n

Schrikken/vluchten kan trouwens ook een goede reactie zijn.
Op een andere dag reed ik buiten en we zagen in de verte al een paar jongetjes spelen.
Toen we dichterbij kwamen, zagen we dat die jongetjes een écht kruisboog hadden! En ja, die richtten ze toen op míjn paard!
Je kunt je wel voorstellen wat er was gebeurd als ze raak hadden geschoten.
Op het moment dat ze wilden schieten, kwam een andere ruiter met haar paard de bosjes uitgesprongen om die jongens te laten schrikken.
Mijn paard vloog er vandoor en dat heeft ons gered...

Ik heb echt een ongelovelijke hekel aan mensen (kinderen én volwassenen) die met opzet anderen in gevaar brengen.
Of je nou op een paard zit met alle risico's vandien, of gewoon op straat fietst.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:14

Jaa dat ken ik wel, gaan ze express idioot hard voorbij rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:35

Miss_Montana schreef:
Idd, maar die zwart-witte reactie is dan weer mijn antwoord op sommige verhalen hier. Enkele bokkers zetten een verhaal neer over hun paard dat aan de kletter gaat en levensgevaarlijke capriolen uithaalt alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Er totaal niet bij nadenkend dat het paard nietsvermoedende weggebruikers in levensgevaar kan brengen. Daar word ik dan weer een beetje moedeloos van := Maar als ik jouw laatste posts zo doorlees denk ik dat wij ons qua mening op dezelfde lijn bevinden :)

Dat denk ik ook :)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:37

Hmm hier dagelijks, jonge gasten die vlak naast je komen rijden en uit het raam hangen, toeteren e.d. Wel vervelend natuurlijk, maar ik heb er verder geen last van, mijn paard (5 jarige hengst) kijkt amper meer op of om (en ik ook niet ;) ). Toen ik hem net had was dat wel anders, hij was nog erg schrikachtig. Heb hem rustig aan lawaai laten wennen en heb het idee dat hij mij nu gewoon vertrouwd. Als hij voelt dat ik rustig blijf, blijft hij het ook. Ze zijn nu ook aan de weg bezig, moet regelmatig oversteken direct langs grote graafmachines, geen probleem.

Lady_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:42

Alle dingen die hierboven staan komen mij echt bekend voor. Ik moet er vooraf bij vertellen dat ik altijd door het bos rijd en dus niet op de openbare weg. Onderstaande dingen zijn dus ook in het bos gebeurd!

Laatst nog iemand op een brommer tegengekomen, wij allemaal aan het roepen en gebaren dat hij langzamer moest gaan rijden (hadden een paard bij ons dat vaak schrikt) maar nee hoor.. gewoon hard doorknallen..

Schoolkinderen die keihard beginnen te roepen/ schreeuwen als je langskomt op je paard. Ik vraag me dan altijd af wat er voor juffrouw of meester bij is. Ikzelf ben namelijk aan het studeren voor lerares (basisonderwijs) en ik zou mijn kinderen LEREN dat ze niet moeten roepen wanneer er paarden in de buurt zijn omdat er anders ongelukken kunnen gebeuren.

Maar laatst heb ik écht iets raars meegemaakt. Mijn vriend wou eens op mijn paard(hij begint in januari met paardrijden maar wou eventjes gewoon een stukje stappen om te kijken of hij het leuk vond) en ik liep er gewoon naast. Ik hield mijn paard vast en liep gewoon rustig over het pad. Opeens kwam er een hele groep aangelopen (het was lekker weer) en die liepen gewoon TEGEN MIJ EN MIJN PAARD AAN. Sorry maar wat moet dat voorstellen? Mijn paardje werd er helemaal onrustig van en heb mijn vriend ook meteen af laten stappen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:35

Djilna schreef:
Oja, maar dit heb ik natuurlijk verkeerd begrepen :+

Klopt :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:26

KoudbloedKim schreef:
Vorig jaar half December reed ik met mijn paard buiten.
Ze is altijd enorm koel in haar koppie en schrikt bijna nooit ergens van.
Trekkers, vrachtwagens, bulldozers, alles kan langs haar scheuren.
Maar op die ene dag kwamen er ineens een paar jongens en een meisje uit het bos gesprongen met een hoop vuurwerk (rotjes enz.).
Daar schrok ze van en ze maakte een draai van 180 graden.
Ik lag er toen bijna af en in dit geval geef ik niet mijn paard of mijzelf de schuld.
Als ik daar met een hond had gelopen, was ik me ook dood geschrokken...
Zoiets vind ik gewoon niet kunnen. :n

.

ik was hiervan nog van mijn FIETS afgevallen en dat had ook naar af kunnen lopen, heb ik dan mijn fiets ook niet genoeg onder controle? of mezelf? Serieus. Natuurlijk behoor je de boel een beteje voor lekaar te hebben voor je de straat opgaat met je paard maar dat houdt niet in dat andere mensen zich zo achterlijk mogelijk mogen gedragen en dat ik dat dan allemaal maar over m'n kant moet laten gaan. Ik heb 1x jongetjes achterna gezeten met het paard, en ik hoop dat zíj zich zo het apezuur zijn geschrokken dat ze nooit meer een vinger durven uitsteken naar een paard. Sorry hoor, maar fietsers/wandelaars/automobilisten etc behoor je ook niet te bekogelen...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:57

met vuurwerk naar een dier gooien vind ik zoooo laag!!!!
arme beesten weten niet wat ze overkomt en dan maar te zwijgen wat je er aan brandwonden kunt over houden.
zodra ik de eerste rotjes en andere troep hoor afgaan ga ik al helemaal niet meer de straat op met mn paardje omdat er altijd van die hersenloze idioten zijn die denken leuk te zijn.