Starten met je pony tussen de paarden.. Wie tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:34

Lappie_Lap schreef:
Rescue Remedy werkt bij mij niet :o ... en bij m'n pown ook niet :o Ik neem wel eens valeriaan of magnesium, geen idee of 't helpt :P De pown gaat straks als we weer gaan starten aan de Pavo NervControl. Ik wil uit die verliespunten!

Ik vind het wel lastiger om een wp te rijden bij de paarden, maar dat komt ook omdat ik vanuit de pony's ben overgegaan ... en daar heerste ongelooflijke kinderkorting, sorry als ik het zo noem :o
Springen en SGW is makkelijker :+
Dressuurproefje op SGW's rijden bij de paarden is met (de mijne tenminste) pony dan weer 'makkelijker' dan op reguliere dressuurwedstrijden :)

Als je dan toch 18+ bent, ken iemand die dronk altijd wijntje voor de wedstrijd..
Hielp haar fantastisch..
Geloof dat er voor alcohol voor ruiters geen 0 optie is..

Moet er zelf niet aan denken, wijntje voor een proef maar ach, als het jou van de zenuwen af zou helpen..??
(uiteraard moet je dan niet ook nog zelf de auto moeten rijden :D )

MelodyT

Re: Starten met je pony tussen de paarden.. Wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:49

Helpt het ook niet zo vaak mogelijk de concour te gaan?

Ik was in het begin ook ontzettend zenuwachtig wilde alles TE goed doen,waardoor haar toponderdelen er niet goed uitkwamen.

Nu is ze drachtig en gaat ze toch nog mee op concour,zit inmiddels een klasse hoger.Puur voor de ervaring voorheen gebruikte ik de Rescue druppels,nu heb ik ze niet meer nodig.De druk is er gewoon af nu.Het word voor Melody gezien haar buik moeilijker dus denk nu zo ieder puntje wat we nu halen is meegenomen,en mn stress is weg!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:51

Ik doe inderdaad wat hier al genoemd wordt. Niet gaan met het gevoel...ojee, nu gaan we op wedstrijd. Nee, gewoon een gezellig uitje met mijn ponybeest ;)
Punten staan niet op nummer is, een goed gevoel is veel belangrijker. En ik moet zeggen....hierdoor gaan wij vrijwel zonder stress op wedstrijd. Dat heb ik afgelopen outdoor seizoen wel gemerkt en volgend outdoor seizoen, gaan we weer met die instelling. Gewoon een gezellig dagje uit en eventuele punten zijn mooi meegenomen.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:55

Ja klopt dat scheelt ontzettend veel,mijn pony is heel gevoelig voor stress,gaat dan racen en vast lopen houden.
Die moet ik eerst een paar rondjes met lange teugel stappen op mn gemak (word je zelf ook rustiger van).Dan ga ik haar oppakken,eerst laag en rond,zodat bij haar de ontspanning er in blijft en dan als dat lekker gaat ga ik haar oprijden.

Dan ben je zelf ontspannen en ga je ontspannen de proef in,vooral omdat je weet dat het soms voor een pony moeilijker is bij sommige jury's kun je het net zo goed proberen ontspannen te doen.En mede door die reden zie ik het ook als lekker een dagje weg met mn pony..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:57

Ja ik merk het ook aan mijn pony. Die loopt rond op concours alsof het de normaalste gang van zaken is. Ben ik ook heel blij mee. Zeker als ik sommige stuiterballen zie, zelfs in de hogere klasse. Dan is het voor mij wel duidelijk dat het heel belangrijk is om dit gevoel vast te houden.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:03

Ik ben niet zo van de alcohol en moet ook 50% van de tijd ook zelf autorijden :P
Maar het valt altijd een keertje te proberen :))

Die jonge van mij helpt het wel als ik die regelmatig meeneem, al is het gewoon les. Maar m'n pown maakt dat helemaal geen moer uit, die begint al zweterig te worden als ze alleen de trailer al hoort .. en dan is ze al 12 jaar mee op concours/les. Daarnaast wordt ze er ook heel mager van omdat ze beduidend minder ruwvoer gaat eten door de stress -O-

Maar in deze tijd van peesblessures ben ik haar ook anders gaan rijden, moet toch rustig aan opbouwen ... in de hoop dat ze zo ook makkelijker te rijden is op vreemd terrein (want het is niet alleen met wedstrijd ook bijv. gewoon clubles). Ze meent dat ze op les 300% meer moet doen dan gewoon thuis, maf beest :P
Best jammer dat het me 10 jaar gekost heeft om erachter te komen dat we op de verkeerde weg zaten ... gelukkig ben ik nu minder precies en prestatiegericht :o

@ Marengo .... ik heb een profiel vol met foto's ;)
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 28-11-09 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:03

Ja echt wel...eerst die onspanning is zo belangrijk.
Vandaag wedstrijd gehad ik ging losrijden en hoorde dat het in was gelopen en dat er nog 4 voor me waren,dan kan ik haar wel gelijk op gaan pakken maar dat gaat 50% van de keren goed en 50% helemaal verkeerd.
Heb haar dus eerst rustig met lange teugel gestapt,toen weer laag en rond,en toen opgepakt.Had haar zo goed als los daardoor.
Ik kan wel stress bij haar gaan kweken maar dan slaat ze dicht en ben ik mn gevoel met dr mond kwijt.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:08

Dat is zoooooooooo moeilijk, om als je bijv. te horen krijgt dat je nog maar een paar voor je hebt alvorens je moet starten, rustig te blijven en gewoon op je eigen rustige manier te blijven losrijden :=
Knap dat je dat kan! :j

Die van mij wordt gewoon een pingpongbal in de baan .. strak, plank, onderhals eruit, rug weg gedruk, overzij, dribbelen, hippen, omhoog. Tja ... ik heb vaak genoeg alleen 2 rondjes om de baan gereden en toen toch maar afgemeld omdat ik 't niet wilde riskeren om weer een verliespunt te rijden, 3 waren er genoeg ^) (net voordat ze de peesblessure kreeg mocht je nog niet zonder consequenties vrijwillig afgroeten).

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:14

Bij mij speelt vooral haar dracht zoiets van we hebben niks te verliezen.Als ik haar meteen oppak kan het fout gaan,dit is de manier om haar ontspannen te houden met de mogelijkheid dat ze vrij snel los is.

Ze moet nog 4 maanden voor ze mag veulenen en neem haar zoiezo nog een volle maand mee,we rijden op het moment steeds vrij dicht tegen en winstpunt aan,dus afgroeten is bij mij ook niet aan de orde.Ze heeft op het moment gezien dr omvang wat moeite met de buiging en stelling,vooral in de galop en die dingen kosten me punten.
We blijven gewoon proberen toch nog een puntje te halen,straks als het veulen eruit is moet het zoiezo 10 x beter gaan...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:20

Of je nu gespannen bent of niet, het juryoordeel kun je er niet mee beïnvloeden. Maar wel je eigen ervaring van die dag. Het maakt wel het verschil tussen lekker rijden of niet kunnen genieten.
Het helpt vaak ook wel om te denken dat die jury's er toch allemaal geen verstand van hebben, stel je maar voor dat er iemand met een steekje los in het juryhok zit. Al is het alleen maar het idee. (Laat het duidelijk zijn dat dit alleen iets is wat je je voor moet stellen en niet de werkelijkheid is)

MelodyT; maar 4 ruiters voor je, dat is ongeveer een half uur? Dan hoef je toch nog geen stress te hebben omdat je er net op zit? 4 ruiters klinkt heel weinig, maar 30 minuten is dan weer heel veel. Probeer het daarom altijd om te rekenen.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:27

Wel als je normaal tussen de 30 en 45 minuten nodig hebt om haar perfect los te hebben.Ze kan vrij dominant zijn,ene keer is ze met een kwartier los,de andere keer pas met 45minuten omdat ze blijft vastpakken.

Ik moet haar zoiezo een minuut of 10 losstappen aan de lange teugel,anders is het een angst haas,daarna minuut of 10 laag en rond loswerken.En daarna kan ik haar pas op gaan richten.Dan heb je met 25min krap tijd daarvoor...

Dominante paarden zijn niet altijd met 30 minuutjes los helaas...

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:36

Tis idd maar net hoe lang je meestal voor je inrijden nog hebt. Ik heb aan 4 combinaties ook krap tijd :)
Wil eerst rustig losstappen aan de lange teugel, wat loswerken in draf en eventueel galop en dan pas oppakken ... en dan ben ik meestal toch wel al een half uurtje verder. B of L1 proefje kan ik dan wel rijden, stelt niet zo veel voor ... maar L2 of M1, dan moet ik toch wel wat extra oefeningetjes erbij doen om het geheel wat scherper af te stellen.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:39

Het valt mij vaak ook op dat alle dieren die bij mij los komen rijden.Gelijk opletten en afbuigen.Melody loop eerst als ik dr oppak in draf nog even rond te kijken,dan word ze rustiger en gaat ze luisteren en buigt ze af.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:49

Ik rijd ook altijd eerst een kwartiertje aan de lange teugel, stap draf galop. (Al is het alleen maar voor de gezichten langs de kant; én met een pony komen rijden én aan de lange teugel met 1 handje rondjes galoperen.)
Voor een optimale proef heb ik toch ook wel ruim een half uur nodig, vind het ook nog eens prettig om tussendoor regelmatig even aan de lange teugel te stappen als beloning. Maar dat wil niet zeggen dat ik aan 25 minuten tekort zou hebben. Dat eerste kwartier aan de lange teugel kan ik niet zoveel aan veranderen, dat doen we altijd, als ik dat niet zo kan ik met zekerheid zeggen dat mijn pony die dag écht niet meer mee gaat werken. Maar na dat kwartiertje kan ik hem na 5 minuten ook wel voorstellen. Het zal niet optimaal gaan, maar een drama wordt het ook niet. Ik zou dan alleen dat beetje extra missen.
Plus dat ik dan de rondjes 'baan verkennen' ook nog gewoon als losrijdtijd gebruik. Met de route tussen de losrijbak en de wedstrijdbaan kun je ze ook prima aan de hulpen zetten; overgang stap - halt, achterwaarts, schouderbinnenwaarts. En die 2-3 minuten in de wedstrijdbaan kun je ook nog goed gebruiken om de reactie op je been te verscherpen of om nog even een figuur uit je proef door te nemen.
Nee, kan me er nooit zo druk om maken als ik 10 minuutjes korter blijk te hebben. (Of misschien komt dat omdat ik me sowieso niet zo snel druk maak)

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:52

In de ring zelf moet ze altijd even een rondje kijken,dus echt aan de hulpen zetten gaat dan niet,als ze dat rondje gehad heeft begint de proef dus moet ze los zijn..

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:20

Sjolvir schreef:
Lappie_Lap schreef:

Als je dan toch 18+ bent, ken iemand die dronk altijd wijntje voor de wedstrijd..
Hielp haar fantastisch..
Geloof dat er voor alcohol voor ruiters geen 0 optie is..

Moet er zelf niet aan denken, wijntje voor een proef maar ach, als het jou van de zenuwen af zou helpen..??
(uiteraard moet je dan niet ook nog zelf de auto moeten rijden :D )

hahahahah die vind ik mooi.. nee ik weet niet of ik er dan zin in heb :P mja 1tje kan geen kwaad.. wordt ik misschien wat losser van.. ja of ik moet er misschien dan altijd wel 3 nemen haha..voordat het werkt. denkt me pony hu wat is die anders hahahaha

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:21

MelodyT schreef:
Helpt het ook niet zo vaak mogelijk de concour te gaan?

Ik was in het begin ook ontzettend zenuwachtig wilde alles TE goed doen,waardoor haar toponderdelen er niet goed uitkwamen.

Nu is ze drachtig en gaat ze toch nog mee op concour,zit inmiddels een klasse hoger.Puur voor de ervaring voorheen gebruikte ik de Rescue druppels,nu heb ik ze niet meer nodig.De druk is er gewoon af nu.Het word voor Melody gezien haar buik moeilijker dus denk nu zo ieder puntje wat we nu halen is meegenomen,en mn stress is weg!

en hielpen toen die rescue druppels?

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:25

Sjonniej schreef:
Of je nu gespannen bent of niet, het juryoordeel kun je er niet mee beïnvloeden. Maar wel je eigen ervaring van die dag. Het maakt wel het verschil tussen lekker rijden of niet kunnen genieten.
Het helpt vaak ook wel om te denken dat die jury's er toch allemaal geen verstand van hebben, stel je maar voor dat er iemand met een steekje los in het juryhok zit. Al is het alleen maar het idee. (Laat het duidelijk zijn dat dit alleen iets is wat je je voor moet stellen en niet de werkelijkheid is)

MelodyT; maar 4 ruiters voor je, dat is ongeveer een half uur? Dan hoef je toch nog geen stress te hebben omdat je er net op zit? 4 ruiters klinkt heel weinig, maar 30 minuten is dan weer heel veel. Probeer het daarom altijd om te rekenen.

hahahahahahah prachtig. ja en dan ben ik er helemaal van overtuigd..en dan moet ik groeten en dan kijk ik die lui aan van whahaha jullie deugen niet :P

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:28

Sjonniej schreef:
(Of misschien komt dat omdat ik me sowieso niet zo snel druk maak)

Nee stom is dat normaal maak ik me ook nooit druk. voor school niet en zo..maar voor zoiets wel :(:) net of ligt dan de halve wereld op mn schouders :P :S

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:51

Misschien dat ze een beetje werkte,had wel vaak voor ik de ring in moest nog last van wat spanning.

Feit is wel,toen ik ze niet gebruikte reed ik vaak verkeerd(blackout)en dat heeft zich nog maar 1 keer afgespeeld toen ik die druppels ging gebruiken.Nu heb ik ze niet meer nodig kan me niet meer druk maken of het goed zal gaan of niet,als ikzelf maar het gevoel heb dat het lekker ging.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:51

Je moet je echt niet druk maken als je met een pony tussen de paarden start!
Ik vond het ook doodeng en begon bijna spijt te krijgen van mijn startkaart na alle verhalen van ieder te hebben gehoord.
Ik rijd met mijn D new-forest ook tussen de reuzen en we mogen echt niet klagen qua punten! :D

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:50

@ marengo
Afbeelding
Zat hier even te kletsen dus let niet op mijn houding :P

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:16

idylle schreef:
@ marengo
Afbeelding
Zat hier even te kletsen dus let niet op mijn houding :P

Leuk beestje.
Wie is dit ook alweer?
Jij start ook bij de paarden?

S_R_A_H_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:30

Ik ben ook vorig jaar met mijn e-pony bij de paarden gestart. Ik begin vanaf volgende week terug met onze eerste wedstrjid ik zit er weer 2 weken volop mee te rijden ( heb bijna een jaar stil gelegen door rugblessure van mij). Als ik terug kijk naar mijn eerste dressuurproefje waar ik die dag echt niet mee blij was vind ik dat ik enorm veel punten nog heb gekregen. Ik had 162 waarvan de impuls echt niet goed was, galop kon ze toen amper,... en dit voor tussen de paarden dus je ziet maar er is niet echt een verschil

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:59

Nee ik vind ook niet dat ze anders jureren hoor. Ik heb nu al 8 punten gehaald. Rij vanaf 12 dec ongeveer 2 wedstrijden in de maand. En heb ook al 6 prijzen gehad :D
Dus ik ben zeker niet ontevreden. En heb ook nog niet op de coupon gehad van geen mooie combinatie of zo.. Staat wel eens bij : nette proef, of zo. Krijg vaak te horen van mensen dat we juist een leuke combinatie zijn. Had ook wel liever dat ie bijv. 1.60 was geweest, maar ja toen ik hem kocht ( was ik net 16 geloof ik ) dacht ik gewoon dat ik alleen buitenritten wou maken, wedstrijden leken me niks aan en in een bak rijden al helemaal niet, haha. En ik had het ook niet zo op die grote paarden haha. Dus zo zie je maar weer. Mja ben nog steeds blij met hem. Hij kan ook nog springen dus :P :)