Conflict met oude eigenaar van paard. Sta ik in mijn recht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:11

marleen_usar schreef:
Maar duurt het echt 3 maanden voor dat de v.a een rekening verstuurd?

De ene kliniek is de andere niet. Soms duurt dat inderdaad wel degelijk maanden.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:11

*
Laatst bijgewerkt door Sin op 24-09-09 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:12

Liezel1 schreef:
De kliniek gaat echt geen hengst castreren en keuren in opdracht van een minderjarige. En al zou de opdrachtgever in dit geval de TS zijn, ik kan me niet voorstellen dat dat meiske dit allemaal zonder begeleiding doet.

De opdrachtgever is de TS. Niet de verkoper.

Anoeska

Re: Conflict met oude eigenaar van paard. Sta ik in mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:13

Ilzas; misschien is het handiger om al post in één keer te doen, ipv tig posts achter elkaar. Dit leest zo onhandig.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:14

Eejj schreef:
Keuring etc. is op haar naam gebeurd volgens de keuringspapieren.

Maar in JOUW opdracht. Jij wilde het paard immers kopen en daarvoor moest ie gekeurd worden. Ik kan nergens uit jouw verhaal afleiden dat zij het paard gekeurd en al verkocht.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:16

bulck schreef:
Tja met een minderjarige kan je in principe geen geldig verkoopscontract maken, of allessinds zou dat ongeldig verklaard kunnen worden op basis daarvan.

Onzin. Mensen roepen ook maar wat he? Zonder kennelijk enige juridische grondslag. Zie mijn eerder post. Bovendien wil de TS ook helemaal niet dat de koop ongedaan wordt gemaakt en de verkoper ook niet.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:17

HALLO ILZAS !!!! 't zou echt wel tof zijn als je je posts zou verzamelen ipv het topic vol te spammen..

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:18

Abeltje77 schreef:
Maakt het echt iets uit dat het meisje minderjarig is? Ik bedoel, je mag als minderjarige toch gewoon dingen verkopen en kopen? Hoeveel advertenties op mp zijn niet van minderjarigen? Al is het maar een gozertje van 17 die zijn brommer verkoopt. Mag toch gewoon? Of zie ik dat verkeerd?

Over het eigendomsbewijs kan ik je wel iets vertellen. Het enige dat als eigendomsbewijs gezien wordt, is een document met de handtekeningen van koper en verkoper.

Dat 'document' klinkt heftig, maar in mijn geval bijvoorbeeld was het een briefje, geschreven op een notitieblaadje in de kantine van de stal met iets in de trant van: hierbij verkopen wij het paard Abel op <datum> te Velhoven voor een bedrag van <bedrag>. En dan handtekening koper en verkoper.

Dat briefje stelt niet veel voor, maar het is wel hét bewijs voor mij dat Abel van mij is.

Toen ik mijn merrie verkocht heb ik daar een verkoopcontract bij gedaan, ook ondertekend door mij en de koopster. Eigenlijk zou iedereen zoiets moeten doen, al is het dus maar een kladje met twee handtekeningen.

Hou je ons op de hoogte?

Abeltje, wat betreft de minderjarigheid heb jij dus helemaal gelijk.
Wat betreft de koopcontracten ook, het is inderdaad het bewijs en het is zo wie zo heel verstandig om een contract te hebben en op te stellen. Maar dat wil dus niet zeggen dat de eigendom nooit over kan zijn gegaan zonder koopcontract, want dat kan dus wel degelijk.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:19

Sin schreef:
HALLO ILZAS !!!! 't zou echt wel tof zijn als je je posts zou verzamelen ipv het topic vol te spammen..

Nee, ik ben het allemaal aan het doorlezen en aan het weerleggen en anders kan ik er 20 in 1 post plakken zoveel ONZIN als er hier wel niet uitgekraamd is....

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:21

Maar het topic wordt er niet bepaald leesbaarder op als jij de onzin er op deze manier uit haalt.
Laatst bijgewerkt door Sin op 24-09-09 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:21

lindsey schreef:
Ja dat maakt echt iets uit een minderjarige wordt gezien als handelingsonbekwaam en mag dus geen verkoop / koop transacties doen. Als je dit heel strict zou nemen dan zou je in de praktijk nog geen pakje kauwgum kunnen kopen. Daarom is het zo geregeld dat een minderjarige aankopen / verkopen mag doen waarbij gebruikelijk is dat minderjarigen in dit geval een 16 jarige toestemming van zijn/haar ouders voor zou hebben.

Dus een winkel mag er vanuit gaan dat jij toestemming hebt van je ouders om een shirtje van € 15,00 te kopen dus kan je moeder niet terug naar de winkel met de mededeling mijn dochter had hier geen toestemming voor.
Als 16 jarige is het gebruikelijk om een bijbaantje te hebben dus mag je zelfstandig een arbeidsovereenkosmt afsluiten bij de plaatselijke supermarkt voor een bijbaantje.

Maar als je als 16 jarige een rondreis wil boeken naar Amerika heb je toestemming nodig van je ouders.
En ook bij de verkoop/aankoop van een paard.

Als de fokker moeilijk wil doen kan hij zeggen dat hij het meisje geen toestemming heeft gegeven voor verkoop en de koop ongedaan maken.

@linsey: alhoewel je het wel heel goed uitlegt, vind ik het dus wel discutabel of je een paard kunt kopen/ verkopen als 16 jarige. Ik heb geleerd dat een scooter wel degelijk kan, en ik vindt een scooter qua bedrag in deze categorie vallen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:22

Sin schreef:
Maar het topic wordt er niet leesbaarder op als jij de onzin er op deze manier uit haalt.

In ieder geval juridisch correcter :D

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:24

Ilzas schreef:
Sin schreef:
Maar het topic wordt er niet leesbaarder op als jij de onzin er op deze manier uit haalt.

In ieder geval juridisch correcter :D

Moet zeggen dat ik dit topic vanaf het begin volg, alleen lezend, maar dit maakt het zeker onduidelijker.

Misschien wel correcter, maar doordat het onduidelijk is gaat het in mijn ogen helemaal nergens meer over.
Plak alles in 1 post, dat is voor lezer in elk geval duidelijker, want waar je het nou allemaal over hebt gaat mij echt te ver!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:24

Britt20099 schreef:
Je staat in zoverre zelfs in je recht dat in het contract staat dat het paard van jou is eind mei en dus de castratie etc nog valt ni de tijd dat zij eigenaar was en dus is zij verantwoordelijk. Dat jij die kosten al wilde betalen zou (volgens het contract) niet eens hoeven achteraf gezien.
Alleen haar leeftijd kan een probleem zijn.
Ga eens langs een juridisch loket. Als je daar even op googled voor een bureau in jouw plaats.

Juridisch loket is zoals het zegt een bureau waar je juridische vragen kan stellen. (gratis) >

Benieuwd hoe dit afloopt! Succes

Ondanks mijn pogingen om de zaak juridisch helder te schetsen raak ik er ook vermoeid van. Dus ik zal het er wel bij laten ook na deze....

Ook dit is onzin. TS koopt het paard, TS wil hem gecastreerd hebben, vraagt daarvoor de kosten op bij de kliniek, laat hem alleen castreren nadat ie goedgekeurd is en geeft opdracht tot de castratie...

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:25

@Nikolletje: ik stop er ook mee. Laat maar.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:26

Kan degene die een pb stuurde dat ze ook een aanbetaling had gedaan hier niet reageren dan?

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:26

Ilzas schreef:
@Nikolletje: ik stop er ook mee. Laat maar.

goed want ik lees juist mee omwille van 't moddergooien :D
Laatst bijgewerkt door Sin op 24-09-09 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:29

En ik maar denken dat het topic bedoelt is om de zaak helder te krijgen. Silly Bridget.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:46

Het was maar een (flauw) grapje.
Ik vind dat het aan de TS en tegenpartij is om dit als volwassenen onder mekaar te bespreken, ipv dit op een openbaar forum te gooien waar snel oordelend en adviserend bokt er dan weer mee op kan springen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:50

Ilzas schreef:
Liezel1 schreef:
De kliniek gaat echt geen hengst castreren en keuren in opdracht van een minderjarige. En al zou de opdrachtgever in dit geval de TS zijn, ik kan me niet voorstellen dat dat meiske dit allemaal zonder begeleiding doet.

De opdrachtgever is de TS. Niet de verkoper.

Ohja?
Op de rekening staat de naam van de verkoper, de verkoper heeft het paard naar de kliniek gebracht en het is de verkoper die het bedrag aan de kliniek moet betalen, niet de TS. Voor de kliniek is der verkoper toch écht de opdrachtgever. Voor hetzelfde geldt wisten die nl niet eens van het bestaan van de TS af.
En dát vind ik zo vreemd. Dat de kliniek een rekening stuurt en alles regelt met een minderjarige...

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:40

Hoe staat het op dit moment met de situatie?

scharrelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:18

Hoe komt het dat er de hele tijd over een minderjarige gepraat wordt. Ik moest mijn gegevens toch geven aan de Dierenarts, als ik 16 was geweest kunnen ze dat toch niet met mij afhandelen? Nou goed, dat lijkt mij dan.
Maar in elk geval, ik word dit helemaal Beu. Het gaat allemaal heel ergens anders over, dan wat eigenlijk het probleem is. En dat is dat er een rekening open was van 111 euro. Méér niet. Ik heb zelfs nog berichten van de TS dat ze zo blij was, dat hij goed opknapt. De wond zag er beter uit, en hij ging ook steeds meer vooruit.
Toen ze hem op kwam halen zag hij er gewoon echt mager uit, het was gewoon geen fijn gevoel om hem zo mee te geven. Niet dat hij het daar slecht heeft, hij heeft het super. Zie je maar aan die foto’s! Gelukkig! Maar omdat hij er slecht(er) aan toe was dan toen ze kwam kijken. Zou ik ook geen fijn gevoel bij hebben als ik de koper was. Logisch!
Maar om allemaal verhalen te vertellen, en daarbij ook nog ’s dingen bij verzinnen, kom nou.
Hoe kom je erbij dat je 100 euro extra hebt overgemaakt, ik ben toch niet blind ik heb de bankafschriften hier liggen. En dat de dierenarts jou bevestigd heeft dat het 400 euro was? Ik heb toch de Dierenarts rekening hier liggen?
TS wil je alsjeblieft contact opnemen met MIJ. En niet met iemand anders, en niet met de ‘’dierenarts’’ of als je dat wel doet, doe het dan ook echt. Want hij kent jou niet. Hij heeft jou nooit gesproken. En dat is wel erg zonde. Want ik geloofde heel even dat je hier ook een eind aan wou maken. Ik vind het doodzonde dat we geen contact meer hebben.
Dit heeft allemaal niets met de 3e persoon te maken die haar aanbetaling niet gekregen heeft. Deze persoon wou niets zwart op wit omdat ze hem ‘’toch wel opkwam halen’’. Wat er nooit van gekomen is. Maar dat is een heel ander verhaal, dat heeft hier niets mee te maken. En dat ga ik ook niet publiceren. Voor de gene die hier geen partij trekken, hartsikke bedankt. Want dit topic slaat nergens op.
Ik word er gewoon misselijk van. Dus ‘’ Eejj –TS- ‘’ om de zaak een beetje op de helderen wil je ajb contact op nemen met mij, zodat we er een punt achter kunnen zetten. Ik denk dat je nu best een beetje achterloopt met de feiten. Dus om meer misverstanden te voorkomen, mail me gewoon of iets degelijks. Zou ik erg op prijs stellen.
Ik hoor van je.

scharrelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:40

Hoe zullen die ouders dan wel niet zijn????????????????????????????????????????????????????? Leg maar uit.
Morrie05 schreef:
Eejj schreef:
Ik krijg net een pb van een bokker.
Die heeft dit paard ook bekeken en zou hem kopen , heeft ook een aanbetaling gedaan en daarna is het mis gelopen. Die bokker heeft haar geld ook nooit meer terug gezien.

Ik ben blij dat ik dit nu ook weet , mocht ze nog praatjes krijgen kan ik dat ook aan haar voorleggen.

Pfff en nog maar 16 jaar! Ongelooflijk! Hoe zullen die ouders dan wel niet zijn!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:47

Scharrelei ik vind dat je in je posts de goede reaktie geeft. Je geeft bij TS aan dat ze rechtstreeks contact met jou op moet zoeken, en dat is inderdaad de enige juiste manier om hiermee om te gaan.

Bovenstaande post is nog van voor jij je verhaal kwam vertellen.

Ik zou dit topic verder laten rusten als ik jou was en hopen dat TS zo verstandig is om contact met je op te nemen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:55

@scharrelei: ben jij nu de verkoper of weer een derde?