marleen_usar schreef:Maar duurt het echt 3 maanden voor dat de v.a een rekening verstuurd?
De ene kliniek is de andere niet. Soms duurt dat inderdaad wel degelijk maanden.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
bulck schreef:Tja met een minderjarige kan je in principe geen geldig verkoopscontract maken, of allessinds zou dat ongeldig verklaard kunnen worden op basis daarvan.
Abeltje77 schreef:Maakt het echt iets uit dat het meisje minderjarig is? Ik bedoel, je mag als minderjarige toch gewoon dingen verkopen en kopen? Hoeveel advertenties op mp zijn niet van minderjarigen? Al is het maar een gozertje van 17 die zijn brommer verkoopt. Mag toch gewoon? Of zie ik dat verkeerd?
Over het eigendomsbewijs kan ik je wel iets vertellen. Het enige dat als eigendomsbewijs gezien wordt, is een document met de handtekeningen van koper en verkoper.
Dat 'document' klinkt heftig, maar in mijn geval bijvoorbeeld was het een briefje, geschreven op een notitieblaadje in de kantine van de stal met iets in de trant van: hierbij verkopen wij het paard Abel op <datum> te Velhoven voor een bedrag van <bedrag>. En dan handtekening koper en verkoper.
Dat briefje stelt niet veel voor, maar het is wel hét bewijs voor mij dat Abel van mij is.
Toen ik mijn merrie verkocht heb ik daar een verkoopcontract bij gedaan, ook ondertekend door mij en de koopster. Eigenlijk zou iedereen zoiets moeten doen, al is het dus maar een kladje met twee handtekeningen.
Hou je ons op de hoogte?
lindsey schreef:Ja dat maakt echt iets uit een minderjarige wordt gezien als handelingsonbekwaam en mag dus geen verkoop / koop transacties doen. Als je dit heel strict zou nemen dan zou je in de praktijk nog geen pakje kauwgum kunnen kopen. Daarom is het zo geregeld dat een minderjarige aankopen / verkopen mag doen waarbij gebruikelijk is dat minderjarigen in dit geval een 16 jarige toestemming van zijn/haar ouders voor zou hebben.
Dus een winkel mag er vanuit gaan dat jij toestemming hebt van je ouders om een shirtje van € 15,00 te kopen dus kan je moeder niet terug naar de winkel met de mededeling mijn dochter had hier geen toestemming voor.
Als 16 jarige is het gebruikelijk om een bijbaantje te hebben dus mag je zelfstandig een arbeidsovereenkosmt afsluiten bij de plaatselijke supermarkt voor een bijbaantje.
Maar als je als 16 jarige een rondreis wil boeken naar Amerika heb je toestemming nodig van je ouders.
En ook bij de verkoop/aankoop van een paard.
Als de fokker moeilijk wil doen kan hij zeggen dat hij het meisje geen toestemming heeft gegeven voor verkoop en de koop ongedaan maken.
Ilzas schreef:Sin schreef:Maar het topic wordt er niet leesbaarder op als jij de onzin er op deze manier uit haalt.
In ieder geval juridisch correcter
Britt20099 schreef:Je staat in zoverre zelfs in je recht dat in het contract staat dat het paard van jou is eind mei en dus de castratie etc nog valt ni de tijd dat zij eigenaar was en dus is zij verantwoordelijk. Dat jij die kosten al wilde betalen zou (volgens het contract) niet eens hoeven achteraf gezien.
Alleen haar leeftijd kan een probleem zijn.
Ga eens langs een juridisch loket. Als je daar even op googled voor een bureau in jouw plaats.
Juridisch loket is zoals het zegt een bureau waar je juridische vragen kan stellen. (gratis) >
Benieuwd hoe dit afloopt! Succes
Ilzas schreef:Liezel1 schreef:De kliniek gaat echt geen hengst castreren en keuren in opdracht van een minderjarige. En al zou de opdrachtgever in dit geval de TS zijn, ik kan me niet voorstellen dat dat meiske dit allemaal zonder begeleiding doet.
De opdrachtgever is de TS. Niet de verkoper.
Morrie05 schreef:Eejj schreef:Ik krijg net een pb van een bokker.
Die heeft dit paard ook bekeken en zou hem kopen , heeft ook een aanbetaling gedaan en daarna is het mis gelopen. Die bokker heeft haar geld ook nooit meer terug gezien.
Ik ben blij dat ik dit nu ook weet , mocht ze nog praatjes krijgen kan ik dat ook aan haar voorleggen.
Pfff en nog maar 16 jaar! Ongelooflijk! Hoe zullen die ouders dan wel niet zijn!