Wie rijd nog meer het liefste alleen buiten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Question

Re: Wie rijd nog meer het liefste alleen buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:34

Ik vind het ook echt heerlijk. Lekker met je paard de bossen in, verdwalen en samen de weg terugvinden. Heerlijk in de bossen echt aaaah... *droomt weg*

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:37

Ik croos heel vaak alleen door het bos, maar als er iemand bij me is die ook kan rijden kan diegene gewoon op een ander paard van me mee, wel zo gezellig :D
Spreek ook weleens met anderen&hun paarden af om ergens anders in t bos te gaan rijden, of een langere rit naar een cafeetje in het bos hier zo'n 1,5 uur rijden vandaan.
Of ik haal iemand op in mn dorp en rijden dan samen gezellig een rondje door het bos, ik vind eigenlijk beide net zo leuk!

Gewoon een ritje in het bos hier bij huis dan ben ik hafuur/uurtje weg, vaak met mn mp3 speler op, vermaak me prima.
Laat t paard grotendeels zelf tempo bepalen en zo kunnen we lekker relaxed uitwaaien :D
Maar een langere rit is wel zo gezellig met zn 2tjes of meerdere :)

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:41

Nog een bosser die liever alleen gaat. Met z'n tweeen is het inderdaad gezelliger, maar dan moet je toch met elkaar rekening houden. Liever alleen, zelf het tempo bepalen en zelf de route, waarvan je onderweg dan gewoon van kan afwijken zonder weer te overleggen. Ook het rekening houden met de beschikbare tijd maakt een bosritje vaak minder leuk.

Niet dat ik altijd alleen ga of dat de mensen om mij heen zo vervelend zijn, integendeel. Alleen is alleen zoveel makkelijker ;)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:49

Ik vind het heerlijk in mijn eentje :j . Mijn paard is ook een echte einselgänger 8-) en kan dus ook heel goed op z'n eentje zijn. Bovendien is ze ook heel dominant en vind ik het vervelend om mijn paard constant boven op z'n nek te moeten zitten bij meerdere paarden. Ze loopt overigens dan wel altijd voorop, maar ik merk dat Wo in haar eentje ook prima vind, al gaat er altijd iemand mee op routes die ik voor het eerst ga rijden.
We vinden het leuker dat mijn moeder mee gaat op de fiets dan als er iemand mee gaat te paard :+ , ik merk echt aan mijn merrie dat ze dat leuk vind!!!! :D
Ik merk ook dat ik moeite heb met het afspreken op tijden dat ik eigenlijk niet wil. Zo kan de ander bijvoorbeeld altijd alleen maar rond een uur of 15.00. Maar ik wil mijn paard altijd zo lang mogelijk buiten laten en zo veel mogelijk laten genieten van de uren die ze buiten heeft. Zijn er altijd wel veel :o , maar toch.. Voor die ene keer is het niet erg natuurlijk en doen we het ook wel gewoon. Maar om elke week op die tijd af te spreken vind ik wel vervelend. Ik vind bijvoorbeeld bij schemering rijden ook wel eens heerlijk!! Maar de ander wil bijvoorbeeld nooit 's avonds.
Nog een reden dat ik alleen ook wel erg lekker vind; ik kan zelf waar en wanneer het tempo bepalen, mijn paard is geblesseerd geweest en ik wil zelf uit kunnen maken wanneer ik een stukje draaf etc. Het ene paard zal misschien minder moeite hebben met de bodem als de ander.. Ik laat mijn paard niet op bepaalde bodems draven of galopperen.
Ook lekker als ik mijn eigen tijd kan indelen :j . Met mijn moeder samen rijden vind ik ook wel gezellig, dan kletsen we gezellig en we gaan ook samen naar stal, dus we zijn gewoon steeds samen op dezelfde tijd ;) .

Overigens: Ik heb geen bos in de buurt helaas.. Ik ben wel echt een bosliefhebber. Ik ga liever naar het bos, dan naar het strand!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:54

Bij mij scheelt het dat ik de stallen & weiland enz aan huis heb, en het bos op paar honderd meter afstand, maakt me niet uit hoe laat ik ga rijden, ik kan de paarden daarna altijd terug in de wei zetten :)
Moet wel zeggen dat ik met Hilde die echt ideaal is buiten wel heel vaak in het bos ben en nog maar erg weinig bij ons in de bak rij :o
Mn andere paarden zijn niet zo braaf buiten of gaan niet alleen van huis, hilde wel dus dan ga ik met mooi weer of na mn werk ofzo altijd ff uitwaaien buiten, heerlijk :D
Of een combi, ff in de bak trainen en dan lekker een rondje vol gas door het bos en dan verder nog uitstappen buiten.
Of ik ga eerst een rondje uitleven in het bos en dan via het clubterrein terug, daar even dressuren en dan door het dorp uitstappen en weer naar huis.

maar vaak is het toch wel lekker vol gas door het bos, teugels lang, verlichte zit en Hilde zoekt het maar mooi uit wat ze wil en hoe hard welk pad in enz, ideaal paard :+:

Straks is het weer vroer donker en dan moet ik wel thuis in de bak rijden met het licht aan, dus zolang het kan vind je mij vooral in het bos ;)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:59

Toen ik jonger was ging ik wel eens om 6 uur naar stal, om om 7 uur op mijn paard te zitten en dan naar het bos te gaan, heeeeerlijk!! Dan was het nog wat donker en reed je met de zonsopkomst en de dauw in het bos, prachtig!! En mijn paard vind dat heerlijk!!

@Renske: Ze kan in principe weer het land op :j , tot laat, dat doe ik dan ook wel hoor, maar dat betekent dat ik toch wel weer terug moet als ik haar 's avonds binnen wil hebben. Op zich niet erg, maar ik ben op de fiets en het is toch al gauw een flink halfuur fietsen ernaartoe. Bovendien is het rond 15.00 uur ook altijd retedruk bij ons op stal.. :o ontspannen wordt je er niet van.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:39

roybrit schreef:
nou ik weet niet waar je dat vandaan haalt maar als ik van mijn tank van 170 afdonder en die galopeerd weg dan hou ik hem niet aan een lijntje en het idee om dat als gordel om te doen dat paard sleept je overal mee heen dan heb je als je terug bent geen vel meer op je lijf staan, laat hem dan maar over de weg na huis gaan.

Nou, .... begin eens met lezen.
Nergens staat iets over een lijn als gordel om: je steekt de lus los in je gordel. Die kán je dan pakken, maar sleept je niet mee :)*

Het zijn basismaatregelen om je paard niet kwijt te raken; elementair goed paardrijden.
In NL is het levensgevaarlijk voor anderen als je paard naar huis boldert, in veel delen van de wereld is het levensgevaarlijk voor jezelf als je zonder paard raakt.

Als jouw 170 tank onhoudbaar is, heb jíj een opvoedingsprobleem.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:53

Renske_ schreef:
Gewoon een ritje in het bos hier bij huis dan ben ik hafuur/uurtje weg, vaak met mn mp3 speler op, vermaak me prima.
Laat t paard grotendeels zelf tempo bepalen en zo kunnen we lekker relaxed uitwaaien :D
Maar een langere rit is wel zo gezellig met zn 2tjes of meerdere :)

Vind je dit niet levensgevaarlijk? VOORAL omdat je alleen bent? Ookal staat je MP3 waarschijnlijk niet zo hard, ik vind het levensgevaarlijk :n
Als het fout gaat, ben je niet alleen zelf de klos, maar ook je paard. Denk niet dat je dat jezelf ooit kan vergeven :n
Daarnaast is het luisteren naar de natuur veel lekkerder dan muziek die op je MP3 staat die je een uurtje later ook wel kan horen.

Er hoeft alleen maar een hond achter een boom te staan die jij niet hoort, paard schrikt en je hebt een drama.. echt.. ik vind het onverantwoordelijk.
Nu hoort je paard zelf ook wel veel, met mijn vzpaard werken we toch wel echt samen, als ik een auto aan hoor komen en ik draai me om, blijft hij doorlopen.
Hoor ik die auto niet, dat merkt hij, dan laat hij aan mij merken dat er een auto achter ons aankomt, maar vaak voel ik me al schuldig tegenover mijn vzpaard dat IK die auto niet gehoord heb. Dan voel ik me echt stom.

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:01

Ik ga eigenlijk altijd alleen naar buiten, lekker even rijden :)
Af en toe ga ik wel eens met een vriendin naar buiten, vind ik ook heel gezellig, maar meestal ga ik toch alleen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:03

melissa, lees dit topic maar even.
[PP] Muziek te paard?

Daarin staat dat ik altijd met 1 oortje rij en dus alles hoor, en bovendien wat kan er mis gaan?
In het bos hier kom ik zelden iemand tegen, de paden zijn recht & open, en als er een hond(of hert/vos die zitten er veel) achter een boom staat hoor je die sowieso niet, die springen ineens het pad op en het paard wat ik altijd meeneem schrikt hier niet van :)
Scheelt dat we thuis ook hertjes in de wei hebben die als ik in de bak rij dwars door de bak heen rennen enzo ;)

Verder rij ik niet over een drukke straat naar het bos maar ga ik een paar honderd meter door de berm en dan ben ik in het bos(met mn muziek meestal dan nog uit want de buurkindjes kletsen nog weleens wat als ik voorbij kom)

Al kletsend met zn 2tjes merk ik dingen later op dan in mn eentje met mn muziek, dan ben je nml zo duk met kletsen dan je minder op de omgeving let.
In mn eentje zie ik álles, kijk ook altijd uitgebreid rond ivm alle grote roofvogels die er hier zitten en de hertjes enz erg leuk!
Merk qua rijden zowel aan mezelf als aan mn paard geen verschil in met/zonder muziek, merk alles net zo snel op.

Maar met 2en of meer merk ik dingen minder snel op, dan zie je die mooie roofvogel dus pas als ie nét wegvliegt ipv terwijl hij nog stil in de boom zit.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:18

Hee.. dat is irritant, had ik heel verhaal getypt, valt me internet uit, nu weet ik niet meer wat ik nou getypt had :') even in het kort dan.

Als het op deze manier goed gaat buiten, met muziek op, dan moet je dat zeker blijven doen. Maar ik blijf het toch wel gevaarlijk vinden.
Maar vind je het dan ook niet een beetje jammer? Die natuurgeluiden zijn toch veel leuker om naar te luisteren dan naar je MP3, die je over een uur ook nog kan luisteren?

Met kletsen zie je inderdaad ook minder, maar stél dat er toch iets gebeurt, een hond die achter jullie aanrent, heb je wel 4 ogen, inplaats van jou eigen 2 ogen.

Ik heb ook welleens in de bak gereden met mijn MP3 op, omdat ik snel afgeleid ben, maar ik voel me er gewoon niet fijn bij.
Paardje schrikt nergens van, maar ik wil liever wel horen dát er iets aankomt, ookal is het maar met 1 oortje.
Ik voel me er niet fijn bij, en zou het gewoon niet snel doen, maar dat is natuurlijk ieders eigen keuze :)

Ik wil ook bos hebben :o Ik heb hier alleen maar de eeuwige polder, elk polderweggetje is bijna hetzelfde.. ik vind het ook té overzichtelijk.
Het lijkt me juist zo leuk om te weten wat er nou aan de andere kant van de boom is zeg maar. Maar dat is in de polder geen verrassing meer.
Ook vind ik het verkeer gewoon erg irritant, van de week had ik ook een keiharde rijdende auto achter mij, die met een te idiote snelheid langs mij kwam.
Een paard moet er tegen kunnen dat een auto met een idiote snelheid langs gereden wordt, anders wordt het gewoon gevaarlijk.
Maar dat betekend niet dat sommige bestuurders het ook kunnen maken om met zo'n idiote snelheid op een polderweggetje langs je te rijden, met zijn banden in de berm omdat hij toch echt niet de moeite wilt nemen om af te remmen.
Dat doe je zelfs niet eens als iemand op de fiest zit, vind ik dan..

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:26

hier nog 1.

ik vind het heerlijk, eigen tempo, rust, etc.

ik heb ook altijd een groot verantwoordelijks gevoel als er andere mee zijn, en daar heb ik dan geen last van.
dat me paard nog op een manege aan het bos stond ging ook rustig alleen naar het strand vond ik heerlijk, of savonds in het donker een rondje geen probleem.

Craftly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:32

Alleen?
Ik rij toch samen met me paardje :p

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:41

Ik vind het heerlijk om alleen in de wei te rijden buiten gaat helaas nog niet ;)
Lekker op je eigen oefenen,zelf bepalen welke oefeningen enz. :D
Heerlijk :D

Kyr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:54

Ik vind het heerlijk om gewoon individueel te rijden.
Lekker je eigen oefeningen doen enzo.
In het bos rijden vind ik ook heeeerlijk

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:13

ik vind het ook wel leuk om buiten te rijden, maar alleen lijkt me toch gevaarlijk, als je op een pony van de manege rijd

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 15:21

Leuk hoor al jullie verhalen en te horen hoe jullie genieten alleen met je paard onderweg.
Een mp3 zou ik ook niet zo gauw gebruiken, vind het juist heerlijk de natuur te horen, maar ieder het zijne :D

fransje23 schreef:
Vandaag weer een rondje van zo een 25 kilometer gereden alleen met mijn paard. Had aleen wel een flinke discussie onderweg...met haar..over het tempo... Dus ook als je alleen rijd kan je discussies hebben :D

In het donker rijden doe ik ook in de winter. Hoewel donker...in Nederland is het natuurlijk nooit echt donker..veel teveel lichtvervuiling hier.

Whaha dat herken ik, discussie met je paard ookal ben je alleen.
Mijn merrie wil graag onderweg snoepen of ineens een andere kant op gaan,gelukkig kan ik er vaak om lachen en dus verandert de discussie in veel lol.
Juist omdat ze me daarna zo raar aan gaat kijken :+
In Nederland is er echt lichtvervuiling ja, zelfs toen ik vorige week met (bijna) volle maan buiten reed had ik alleen maar zicht tot de oren van Flash.
Voor mij wel het belangrijkste dat ik de oren in de gaten kan houden.

HC mijn merrie heeft absoluut heel goed in de gaten dat ik bovenop haar zit, maar rekening houden met de hoogte waar we onder door kunnen niet dus :+
Gelukig als ik gegrepen word door een tak van een boom blijft ze stil staan.
We blijven oefenen, nu de dagen korter worden is er bijna geen andere mogelijkheid.
Ookal moeten we samen nog veel leren, want merk ook dat Flash zenuwachtiger is dan overdag.
Maar hopelijk na deze winter kunnen we zowel overdag als s'nachts lekker hobbelen :D

not2miss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:23

Ik vind het heerlijk alleen te paard naar buiten te gaan.. Bepalen we samen lekker ons eigen tempo en kunnen we heerlijk ontspannen.. Met een ander paard heb je al snel dat je samen een route uit moet stippelen, je moet op tijd klaar zijn met opzadelen en poetsen en moet je tempo aanpassen aan het andere paard dat meerijd. Ook moet je dsn samen beslissen wanneer je stapt, draaft of galoppeert en hoe hard je dit doet.. Af en toe is best gezellig, maar over het algemeen genomen ga ik liever alleen. Dat vind ik in alle opzichten totale rust en ontspanning.. Niks moet, alles mag, hier links, daar rechts, niemand om rekening mee te houden, heerlijk toch!

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:29

Ik rij het liefst in het bos.
Heb net een paardje ingereden, dus doe het nog even rustig in.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:31

ik vind het heerlijk om s alleen naar buiten te gaan, dan kom ik echt helemaal tot rust. In de bak is t vaak best wel druk, en der zijn der niet super veel die naar buiten gaan. Alleen bevalt prima

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:45

Ik rij op een zeer rustige stal. Met binnen en buitenbak en bos in tegenover.
Nu rij ik met het jonge paardje nog in de bak. Geen last van andere.
Om in het bos te komen moet ik een drukke weg oversteken, dat is jammer.

dravermoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:52

het is geweldig om alleen buiten te rijden, heerlijk ontspannen,

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:28

Ik heb liever dat me paard terug naar stal rent, ben ik ongedeerd dan kan ik nog altijd iemand bellen, heb ik wel wat gaan mensen zich op stal tenminste zorgen maken en zoeken als ik niet kom opdagen maar paardlief wel.

meestal is het veld en veldpaden bij ons, dus mocht het paard loslopen heeft niet veel mensen er direct last van en kan er dus weinig gebeuren.

En goed opgevoed of niet, maar een paard die in paniek is houd je niet als je net van je paard afgedonderd bent, als je reactiesnelheid dan al snel genoeg is. En ik val alleen van mijn paard als ze geschrokken is aangezien ze normaal niet bokt of iets dergelijk.

Huertecilla schreef:
roybrit schreef:
nou ik weet niet waar je dat vandaan haalt maar als ik van mijn tank van 170 afdonder en die galopeerd weg dan hou ik hem niet aan een lijntje en het idee om dat als gordel om te doen dat paard sleept je overal mee heen dan heb je als je terug bent geen vel meer op je lijf staan, laat hem dan maar over de weg na huis gaan.

Nou, .... begin eens met lezen.
Nergens staat iets over een lijn als gordel om: je steekt de lus los in je gordel. Die kán je dan pakken, maar sleept je niet mee :)*

Het zijn basismaatregelen om je paard niet kwijt te raken; elementair goed paardrijden.
In NL is het levensgevaarlijk voor anderen als je paard naar huis boldert, in veel delen van de wereld is het levensgevaarlijk voor jezelf als je zonder paard raakt.

Als jouw 170 tank onhoudbaar is, heb jíj een opvoedingsprobleem.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:32

Ik vind het superlekker om alleen met me verzorgpony naar buiten te gaan. Kan ik echt van genieten. Lekker mijn eigen tempo bepalen ..heerlijk :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:36

Vind het heerlijk om met mijn vriend of met mijn beste dinnetje te rijden :)

Met mijn vriend zijn de buitenritten iets wilder en zoeken we ruiger gebied op, met mijn beste vriendin lekker ontspant, veel kletsen en van tijd tot tijd een onspannen galopje.

Veel gezelliger en wel zo veilig.

Maar rij ook wel alleen als niemand tijd heeft en ik echt uit wil waaien...Als ik echt uit wil waaien met Rano wil sowieso niemand met me mee :')