Bellen te paard, verboden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Bellen te paard, verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:46

Dus HC, jij vind dat een telefoon dus geen onzin is, mits uit op t paard.

Ik ben altijd blij dat ik m bij mij had... :)

heb hem in de bak ook altijd bij me, ik rij op een stal bij mensen thuis... bak is 30/40 meter van hun woonhuis vandaan.. binnebak... dus ze hebben geen zich op me..
Als er iets gebeurt , kan ik ze tenminste bereiken.
Ik ben namelijk bijna altijd alleen. Mijn telefoon is dus ook niemand ten last.
Staat tevens tijdens het rijden met paarden die de telefoon niet kennen, áltijd op stil, en alleen oproepen van familie gaan af dmv trilsignaal. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:25

Jolliegirl schreef:

....én het bij je hebben geen vals gevoel van veiligheid dus risicogedrag geeft.

Dat, risicogedrag in relatie met veiligheidsartikelen, is echter een heel specifiek onderwerp; het Peltzman effect, nauw gerelateerd aan risico-compensatie.
Heel interessante valkuil waar, zonder nadenken, vrijwel iedereen instapt.
Ander topic echter, wat hier op Bokt als een mijnenveld in drijfzand is.

hc

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:28

Jolliegirl schreef:

Ik ben altijd blij dat ik m bij mij had... :)

heb hem in de bak ook altijd bij me, ik rij op een stal bij mensen thuis... bak is 30/40 meter van hun woonhuis vandaan.. binnebak... dus ze hebben geen zich op me..
Als er iets gebeurt , kan ik ze tenminste bereiken.
Ik ben namelijk bijna altijd alleen. Mijn telefoon is dus ook niemand ten last.
Staat tevens tijdens het rijden met paarden die de telefoon niet kennen, áltijd op stil, en alleen oproepen van familie gaan af dmv trilsignaal. :)

Rijden in een bak met een mobiel snap ik helemaal niet, niet voor jou bedoeld hoor Jo whahaha :D .
Maar het doet mij ineens herinneren toen ik in Nederland op een manege stond met mijn paard en dus af en toe in een bak reed was er iemand die doodleuk op haar paard ging bellen over wat voor een boodschappen ze zou halen later 8)7.
Dat stoort mij dus wel HC.
Dat trilsignaal op een telefoon is echt verschrikkelijk, als hij in mijn broekzak zit schrik ik me het lazerus :+
En dus wel gevaarlijk tijdens het rijden.
Ik ben het met je eens HC dat een hoop mensen denken veilig te zijn met een mobiel op zak.

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:33

ik heb niet het hele topic gelezen. maar ik heb mijn scooterbewijs gehaald ene paar maanden terug. en als jij TE paard op NAAST het paard bent. Behoor je tot de bestuurders. Dit word in regels toegepast. Zo moet je ook op de rijbaan en niet op het fietspad. Dan worden de Ruiters en Menners hier niet zo streng op aangekeken in het verkeer waar je loopt omdat het een levend wezen is. maar Bellen op het paard mag dus eigenlijk niet. Maar bekeuring zou je er nooit voor krijgen. Die is mij verteld door een politieagent.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:54

Als je nou eens wel het hele topic zou lezen, dan wist je dat je antwoord niet klopte. Misschien wel makkelijk....

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 00:05

Ik bel niet te paard, alleen als ik ernaast zou liggen :+

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 20:52

Miryamk schreef:
Ik bel niet te paard, alleen als ik ernaast zou liggen :+

Maar dan zit je niet meer te paard :+ :+

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:57

Nee, daarom heb ik mijn mobiel ook bij me :D

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:02

Je gaat toch zeker niet te paard bellen (jaja, heb ze wel voorbij zien komen hier). Je let toch minder op, dus als ie schrikt heb je toch een probleem.
Lekker het geluid uit en in je jaszak, heb je het toch bij je in geval van nood.

HorseLoverK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:58

ik heb wel altijd bij me maar ik bel NOOIT te paard.
ik vind het best wel gevaarlijk want straks schrikt hij ergens van en dan steigert hij ofso en ligt het mobieltje op de grond :o

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:28

Jenny_B schreef:
Je gaat toch zeker niet te paard bellen (jaja, heb ze wel voorbij zien komen hier). Je let toch minder op, dus als ie schrikt heb je toch een probleem.
Lekker het geluid uit en in je jaszak, heb je het toch bij je in geval van nood.

Dat kan niet :D , je hebt me niet gezien.
En ik hoef niet op te letten als mijn paard rustig gaat grazen of stil blijft staan.
Ik bel wel te paard maar dat is hoofdzakelijk met mijn partner die vraagt of alles goed is en hoelang ik nog onderweg ben en of anders om.
Als anderen bellen zeg ik meestal dat ik terug bel als ik thuis ben of neem hem niet op, ligt eraan wie het is :o .

BrittLandman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 17:43

als ik een buitenrit maak bel ik wel eens op het paard .
slim nee .
maar verboden ook niet? :o

Winterhold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:22

Zou 'm wel mee willen hebben, maar of ik vergeet t kreng elke keer weer, en als ik hem dan eens niet vergeet mee te nemen is hij leeg ofzo ^_^
(ik moet echt eens aan geheugentraining gaan doen ofzo)

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 07:26

ik bel nooit op manege paard..want ik moet te veel opletten..die pony's willen nog wel eens een grapje uithalen, door plots het veld in te galoperen ofzo..:)

Koffiefilter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 10:13

IndianLady schreef:
Oh dat je op je snorfiets niet (meer) mocht bellen wist ik niet :o
Dat doe ik vrij regelmatig, ook te paard :=

Mag je nog wel lopend bellen en smsen of mag dat binnenkort ook niet meer? :+

hahaha wordt om de dag strenger of niet

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:13

Volgens mij mag het wel. Of het verstandig is, is een ander verhaal..
Ik was laatst mee op strandrit en die begeleidster zat onderweg constant te smsen. Dat vind ik dan een voorbeeld van een moment waarop je dat beter niet kan doen als een groep begeleid.

LVNNJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:14

als je met een hand kan/mag rijden.
Dan mag je ook bellen op het paard lijkt mij...
Maar jaah ik weet het niet :P

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:17

LVNN schreef:
Maar jaah ik weet het niet :P

Lijkt mij ook, want er is in dit topic al meerdere malen uitgelegd hoe het zit.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:20

Heb meestal wel telefoon mee, maar bellen te paard komt toch niet echt in me op. Neem dan dus ook niet op als ik gebeld wordt. Heb hem tijdens het rijden altijd op stil staan en ergens in een jaszak gepropt, merk het dus niet eens als er gebeld wordt.

Maar hem mee nemen vind ik wel een veilig idee. Je hoeft niet zelf iets te krijgen, er kunnen talloze redenen zijn waardoor je opgehaald moet worden, of gewoon anderen van hulp kan zijn door het ding in elk geval bij je te hebben.

not2miss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:10

Heb even het leerboek voor het ruiterbewijs erbij gepakt en er staan een aantal opmerkelijk dingen in: ik citeer uit het leerboek: Als ruiter behoort u volgens het schema tot de bestuurders. Zowel lopend met een paard aan de hand als rijdend op een paard gebruikt u dus de rijbaan. Bovenstaand artikel verbiedt u gebruik te maken van het voetpad of trottoir, ook het gebruik van een fietspad is voor ruiters en geleiders van rij-, trekdieren of vee verboden.
Dan staat er nog, ruiters gebruiken het ruiterpad. Zij gebruiken de rijbaan of de berm indien een ruiterpad ontbreekt.

Ik snap echter niet waarom we op de rijbaan moeten, dit betekent dus tussen de auto's!!!! In het boek staat dat fietsers ook onder bestuurdes vallen, en die gaan een stuk langzamer dan auto's.. Met paard ben je hoe dan ook bestuurder, ook als je ernaast loopt. Maar tussen de auto's is toch levensgevaarlijk!! Ik moet langs de provinciale weg om bij 't bos te komen, de berm is niet breed genoeg, dan worden we geraakt door een autospiegel. Om op de provinciale weg op de autoweg te gaan rijden (zoals dus blijkbaar moet) lijkt mij niet erg slim, maar volgens de wet is het dus verboden als ruiter op het fietspad te rijden.. Kan iemand me uitleggen hoe 't dan precies moet?

Maar aangezien we als ruiter dus onder de gemotoriseerde voertuigen vallen mogen we niet bellen te paard (ook niet als je ernaast loopt). Dit geldt trouwens alleen voor alle voor het openbaar rij-, of ander verkeer openstaande wegen of paden. Buiten de openbare wegen, zoals fabrieksterreinen, maneges, landgoederen etc. die niet vrij toegankelijk zijn geldt deze regel niet en mag er gewoon gebeld worden te paard.
Laatst bijgewerkt door not2miss op 13-09-09 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Fascinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:13

Ik vind persoonlijk dat het ook niet erg verstandig is om op het paard te bellen, aangezien je je aandacht niet bij het verkeer en je paard kan houden.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:15

ik doe het wel eens, als er iets is ...wat dan?
of je word gebelt en er is iets ergs wat dan?
nee laat mij maar gewoon bellen te paard,..
maar het moet niet on nodig zijn :)

not2miss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:18

_Bitje_ schreef:
ik doe het wel eens, als er iets is ...wat dan?
of je word gebelt en er is iets ergs wat dan?
nee laat mij maar gewoon bellen te paard,..
maar het moet niet on nodig zijn :)

Maar het kan toch ook belangrijk zijn als iemand je belt en bent met de auto, motor of bromfiets bent? En dan mag je ook niet telefoneren.. Dat is dus een raar argument..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:33

not2miss schreef:
Maar aangezien we als ruiter dus onder de gemotoriseerde voertuigen vallen mogen we niet bellen te paard (ook niet als je ernaast loopt).

Dat staat er niet!
Ruiters of geleiders van trekdieren of vee zijn bestuurders, maar niet van een motorvoertuig.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:03

not2miss schreef:
Om op de provinciale weg op de autoweg te gaan rijden (zoals dus blijkbaar moet) lijkt mij niet erg slim, maar volgens de wet is het dus verboden als ruiter op het fietspad te rijden.. Kan iemand me uitleggen hoe 't dan precies moet?

Maar aangezien we als ruiter dus onder de gemotoriseerde voertuigen vallen mogen we niet bellen te paard (ook niet als je ernaast loopt). Dit geldt trouwens alleen voor alle voor het openbaar rij-, of ander verkeer openstaande wegen of paden. Buiten de openbare wegen, zoals fabrieksterreinen, maneges, landgoederen etc. die niet vrij toegankelijk zijn geldt deze regel niet en mag er gewoon gebeld worden te paard.

Volgens de wet hoor je inderdaad op de rijbaan te rijden. Je kan het riskeren om op het fietspad te rijden, meeste agenten begrijpen dat wel.

En een paard is geen gemotoriseerd voertuig, en valt daar dus niet onder. In het begin van het topic wordt diverse malen uitgelegd hoe het noe zit en worden ook de wetsartikelen erbij genoemd.