Wat vinden jullie een MINIMUM leeftijd om te beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nanoeh

Re: Wat vinden jullie een MINIMUM leeftijd om te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:24

ik reed op me 4/5e al..

ik vind dat er geen minimum leeftijd bestaat..
hoe eerder hoe beter !!
oke niet altijd.. maar zo weet je wel steeds meer van paarden..

Joy2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 00:18

Mijn dochter kreeg, bijna een jaar geleden, toen ze net 5 was haar shetlander. Ze rijdt er gemiddeld 3x per week op en dat gaat super. Ze is inmiddels 6 en doet mee met aan de onderlinge wedstrijden op stal (ook toen ze 5 was al). Uiteraard heeft ze nog veel begeleiding nodig maar ze pikt het allemaal super op. Ze is er nu 2x afgevallen en dat vind ik niet schrokkend. Zij en de pony zijn echte maatjes! Heb overigens voor ik de shetlander kocht eerst bij een arts geinformeerd of het wel verstandig was gezien haar jonge leeftijd. De arts zei dat ze wel extreem veel moest rijden om er echt lichamelijk problemen aan over te houden. Een uurtje per dag zag hij niet als een risico. Mijn zoontje van 2 jaar zit er overigens ook al regelmatig op. Die moet ik nog vasthouden, maar vind het ook al helemaal geweldig en wil eigenlijk het liefst heel hard...
Zelf ben ik op mijn 9e begonnen, eerder mocht ik niet. Ik ben er bijna 10 jaar uit geweest en sinds 2 jaar weer begonnen zodoende is het virus ook op mijn dochter overgegaan...

miss_simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:26

veel maneges houden 7 aan om echt te rijden..maar gweoon voor de fun vind ik vanaf 5 (dan bedoel ik af en toe, geen vaste tijden)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:44

Zes of zeven als minimum leeftijd voor de manege. Maar op je 4e al op een shetje klimmen onder goede begeleiding eens in de zoveel tijd, lijkt me geen kwaad kunnen en eerlijk gezegd juist leuk.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:47

Ik zou zeggen, vanaf 4 - 5 jaar er een keertje opzitten en dan gewoon kijken hoe snel je bijleerd.

Heb 2 kindjes die wat hobbelen op Snoopy, jongste kindje (5) stapy en draaft, de oudste (7) stapt, draaft, gallopeert en heeft een goede houding.
Ik laat hun ook nog wat "spelen" met Snoopy (Hij is de ideale kinderpony en vindt het niet erg), zoals reisje rond de wereld en rechstaan enzo, en soort van voltige. Maar het "echte" werk (zoals wedstrijden) zou ik haar nu nog niet laten geven. Ze is zelf ook nog nooit op manegelessen gegaan (ouders zullen het te duur vinden..) en komt gewoon wat hobbelen.
Ik ben zelf begonnen van men 8 jaar maar tussendoor vaak gestopt,
Ligt eraan om wat voor soort kindje het gaat, hoe gedreven het is en waar het tegenkan..

cemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:55

ik zei toen ik vijf was al dat ik wilde paardrijden.. het leek me zooo leeuk! en toen gingen we op zoek naar een manege waar je met 6 al kon beginnen en ik ben uiteindelijk begonnen een week voor mn 6e verjaardag.. ik vond het meteen al hartstikke leuk.. ik reed soms op shetlanders soms op connemara pony's en toen ik 7/8 was mocht ik ook af en toe op een heel groot paard.. die waren heel lief die we op de manege hadden.. maar als een kindje er bijna af stuiterde moest iedereen meteen stoppen en rende de lerares naar het kindje zodat ze niet zou vallen :P maar ik vond het altijd al heel leeuk..

ik weet wel dat ik 1 keertje voor de bak stond te wachten en ik moest toen huilen omdat ik allemaal hindernissen in de bak zag.. haha dat vond ik hartstikke eng en ik dacht dat wij dat ook moesten doen maar dat was nog van de vorige les en die moesten ze nog opruimen :P

Tinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:50

Ik ben begonnen op mijn 5e. Misschien een beetje vroeg, (nu doen maneges dat niet meer??) maar heb er nooit spijt van gehad! :D
Haha, zo vlug als ik kon praten was het overal waar ik een paard zag ''Paard! Paard! Paard!'' Haha, mijn moeder zag de bui toen al hangen :P

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:35

Ik vind 6/7 idd de minimum leeftijd.. Daarvoor zou ik een kind niet serieus laten paardrijden, een beetje stappen op z'n hoogst..

LadyRosaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:44

ik ben begonnen met 8 jaar dat was toen de minale leeftijd van de manege waar ik altij heb gereden

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:05

bij verzorgpaardjes staat ook een shetje... dat meisje is nu net 7 maar rijd met de shetlander netjes rond(heeft nog nooit op een manege gereden gewoon gereden thuis met hulp van mammie en de laatste tijd van mij)...... (nog wel aan de longeerlijn) shetje loopt zelfs aan de teugel..(doet hij eigenlijk zelf maarjah) ik denk dat het ook aan het kind ligt.... als hij/zij opgroeit tussen de paarden omdat pappie of mammie wedtsrijden rijden of een stal hebben vind ik he tniet gek al zo iemand op z'n zesde keurig een rondje door de bak rijd.... als je niet in de paardenwereld bent geboren denk ik dat de minimum leeftijd toch wel op 6-7jaar zit.

Ik zelf ben begonnen toen ik 9 was.... en tjah.. dan heb je misschien iets meer controle over jezelf maar moet je ook vaak direct op de grotere pony's wat ik niet altijd even leuk vond in het begin.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:10

Ik vind dat het ook verschilt per 'wat voor paardrijden'. Kijk, als je een kindje van zes hebt is het hartstikke leuk om gewoon een beetje te leren op zo'n pony te zitten, verzorgen en spelletjes doen met zo'n beestje. Maar het échte leren rijden, wat betreft houding, oefeningen, galopperen en dat soort dingen vind ik vanaf 8 jaar zo ongeveer geschikt. Ik weet niet, maar als ik denk aan de meisjes van een jaar of 6/7 die ik ken, ze zijn nog zo speels en voor die leeftijd vind ik dat het gewoon nog leuk moet zijn, in plaats van serieus.
Natuurlijk verschilt het ook per kind, je hebt natuurlijk kinderen die veel speelser zijn of veel serieuzer.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:12

Oja, en inderdaad, ik ben ook toen ik 11 was begonnen (was naar mijn mening toen veel te laat :P) maar toen moest ik op een gegeven moment ook op de paarden ipv de pony's, en dat vond ik toen nog heel eng, maarja omdat de rest van jouw leeftijd dan al een paar jaar rijdt...

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:13

Als ze echt gaan lessen op een manege bijvoorbeeld dan vind ik 8 jaar wel de beste leeftijd om te beginnen.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:56

Ik ben begonnen op mn 6de,met een 'smurfenles'.
Je poetst dan het paard,en leert om op te zadelen.
Het rijden is dan maar een kwartier,maar zo leer je als kind wel veel.
Echt rijles vind ik min. voor een leeftijd van 8 jaar!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:58

Ik was 6, eerder mocht niet op de manege. Ik wilde al veeeeel eerder..

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:05

Mijn dochter mag over 2 jaar gaan paardrijden. Dan is ze 6.
Tot die tijd probeer ik ze overal zoveel mogelijk op pony's of paarden te zetten.
Jong geleerd is oud gedaan.
Ik ben met mijn 17e pas gaan lessen omdat pa en ma te krenterig waren het te betalen.
Als ze wil, dan mag ze het van mij.
Als je het nu vraagt: "wat mag je als je 6 bent"
"paardjerijden" :D keischattig!

Rixt_HVJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:36

ik vind dat ouders dat in overleg met de instructeur het best zelf uit kunnen zoeken ik was 4 toen ik begon maar ik ben wel opgeroeid op een grote fokstal dus dat scheelt.

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:45

Ik denk dat het per kind verschillend. Maar rond 6 jaar is denk toch een mooie leeftijd.

Liefs Desiree

Tjelleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:24

Mijn dochtertje is 5,5 jaar en heeft een geweldig lieve pony.
Mijn man en ik rijden zelf ook en hebben paarden aan huis dus dan koop je al sneller een pony als ze net zo gek van paarden is als papa en mama.
Ze rijd 2 a 3 x in de week een paar rondjes, ze kan overigens al helemaal los galoperen!!!

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:53

ik denk iets van een 6 jaar, maar ik vind ook dat het van het kind zelf afhangt. Sommigen kunnen er evengoed niet klaar voor zijn, dus het valt te zien :j

gemmzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:25

Ik Vind dat de keus van de ouders,
Mijn zusje is begonnen op haar 8e
en ik was al 12 Toen ik Voor het eerst les Kreeg.

Laura232

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 20:07

ik denk 6 of 7 de minimum, maar iets ouder is wel beter

R_paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 20:10

ik vind ook 7 of 6 maar het licht er aan hoe je ben !

KimPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:13

ik ben zelf begonnen op mijn 5e. 7 jaar vindt ik een mooie leeftijd.. :D

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:17

Ikzelf heb een dochtertje van bijna 3 die rijdt 3 a 4 x in de week op haar pony maar hoogstens 10 minuten ivm haar heupjes,maar heb altyd ruzie om haar eraf te krijgen :( (ik loop er wel altyd naast en me oudste dochter houdt de pony vast)en ja hoe harder hij gaat hoe leuker zij het vind!