röntgenologisch keuren: wie draait er op voor de kosten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: röntgenologisch keuren: wie draait er op voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:01

Ik keur mijn eigen paarden via E-digit voor de verkoop al dan weet ik wat ik in huis heb. Koper staat vrij om een second opinion te doen, maar mag ook de keuring + equipe 4 verzekering overnemen.

Ik heb nu 2 paarden te koop een 2 jarige hengst 100 % ggk rontgen en een 3 jarige merrie 100 % ggk voor de sport. Ze heeft geen bemerkingen maar een kleine afvlakking bij een gewricht. ze wordt daar 100 % op ggk alleen krijgt ze geen PROK goedkeuring. Tsja. is ze dan minder waard of niet. In mijn ogen niet ik verkoop haar als sportpaard en de afvlakking zal nooit en te nimmer effect hebben op haar presteren als sportpaard. Zo is ze overigens ook opgenomen in de verzekering. Maar nogmaals iedereen mag mijn paarden herkeuren en bij afkeuren zijn de kosten voor mij echter moet je wel vantevoren bespreken wanneer niet. Zoals bij bovenstaande merrie weet de potentiele koper alles al en zal ik dus nooit meer de keuring betalen als daar hetzelfde uitkomt als de keuring die ik heb laten doen. hengst heeft overigens alleen maar 1-tjes. de merrie dus een 2-tje.

gatecrascher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:06

Ben ook van mening dat zoals hierboven al een aantal keren is genoemd dat het er aan ligt hoe je het afspreekt. Vaak is het toch zo, staat ook regelmatig in de advertenties, dat de kosten voor de koper zijn. Het is tenslotte hun keuze. Wat je bv ook kunt doen is dat de verkoper voor de kosten opdraait wanneer het paard afgekeurd wordt..

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 18:43

Daar gaat het nou juist om. Dat was mijn stelling/vraag, Gatecrascher...

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:24

Het is maar net wat je met de koper/ verkoper afspreekt. Zoals ik al eerder heb geschreven, ik als verkoper zeg heel duidelijk dat de kosten hoe dan ook voor de koper zijn. (zie mijn eerdere posts).
Ik heb afgelopen dinsdag mijn bijna 3 jarige merrie verkocht mits klinisch goedgekeurd, de dame in kwestie wou in eerste instantie een complete keuring. (klinisch en rontgenlogisch)
Ik had duidelijk in mijn advertentie gezet, alle keuringen toegestaan maar voor kosten koper. Ze heeft uiteindelijk besloten om alleen een klinische te doen vanwege de hoge kosten. De merrie word volgende week gekeurd en bij goedkeuring gaat ze gelijk weg.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:33

flitzz schreef:
Ik had duidelijk in mijn advertentie gezet, alle keuringen toegestaan maar voor kosten koper.

Dus dan zeg je eigenlijk dat de kosten alleen bij goedkeuring door koper zijn. Want als paard word afgekeurd is die ook geen koper.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:37

__Nathalie__ schreef:
flitzz schreef:
Ik had duidelijk in mijn advertentie gezet, alle keuringen toegestaan maar voor kosten koper.

Dus dan zeg je eigenlijk dat de kosten alleen bij goedkeuring door koper zijn. Want als paard word afgekeurd is die ook geen koper.

hihi scherp! ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:40

Dat is juist het lastige.
Daarom is het zo belangrijk goede afspraken te maken.
Want als de koper daar vanuit gaat en het verder niet bespreekt dan zit je toch met een probleem bij afkeuring. Want dan is de koper geen koper meer.

Dan zou je moeten zeggen alle keuringen toegestaan maar op kosten voor de geintreseerde of iets in die geest.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:16

Tja daar heb je eigenlijk wel een punt. Moet eerlijk zeggen dat ik zover niet heb nagedacht. :o
Ik bedoelde eigenlijk meer in de trent van alles is toegestaan maar hoe ook de uitslag zou zijn. De kosten zijn voor degene die de keuring aanvraagt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:02

kosten voor de aspirant-koper...
Ik ga ervanuit dat de meeste mensen weten wat je bedoelt,met kosten koper...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:05

Tuurlijk weten een hoop mensen wat je bedoelt.
Maar letterlijk staat er wat anders en kun je er dus wel gedonder mee krijgen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:20

Ik ben van mening van niet, immers als je laat keuren ben je koper... Jij laat keuren en zult ook betalen dat je na die keruing afziet van de koop, is niet gelijk dat je nooit geen koper was of bent ... er moet immers voor die keuring en dus die uitslag betaald worden.. en pas daarna zie je van de koop af.

Volgens jouw redenatie kan ik mij dan indekken door te vermelden, alle kosten toegestaand K.K. Maar bij afkeuren is het paard niet meer te koop....
Dan kan de koper na een negatief aankoopadvies niet zeggen dat de verkoper moet betalen, immers is die er dan niet meer....

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:53

Ik ben ook van mening net zoals Alane, dat je als koper laat keuren, ongeacht de uitslag, de koper vraagt een keuring aan..
De uitslag doet je besluiten om dat paard wel of niet te kopen.

De "aspirant" koper geeft immers zijn of een dierenarts een opdracht... en dus moet er voor die uitslag betaald worden.
In mijn ogen is het simpel als ik iemand ergens een opdracht voor geef, moet ik toch ook de rekening betalen?? Of zie ik het nu heel erg zwart wit...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 15:02

ja maar je bent geen koper als het niet goed gekeurd word.
Je neemt een optie op een paard en na goedkeuring koop je een paard. Je koopt niet een paard om dan te laten keuren. Zolang je een paard niet gekocht hebt ben je ook geen koper.

Ik begrijp wel wat jullie bedoelen.

En je kunt als geintresseerde wel een keuring aan vragen maar dat wil niet zeggen dat je koper bent.

Dan ben je opdracht gever nog geen koper.

Het blijft gewoon een kwestie van goede afspraken maken.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:16

Wat ik al eerder aangaf eb ik al vaker opdrachtgever geweest.
Maar niet atijd betaler.

Ik ben pas koper bij een gezond paard.
Zolang hij niet door de dierensrts gezond is verklaard ben ik alleen nog maar een geinteresseerde.

saartje6jr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:28

ik zou denken, als ik een paard zou willen aan kopen dan zijn de kosten voor de kopende partij. ik heb bij mijn paarden de keuring altijd zelf betaald. ( gelukkig altijd goedgekeurd)
maar kan me ook wel voorstellen dat als een paard niet door de keuring heen komt dat je deze kosten aan de huidige eigenaar wilt laten betalen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:31

Tja, ik blijf toch echt bij mijn eigen mening....
Als ik voor een paard ga kijken en er worden er bij wijze van spreken 3 afgekeurd, dan ben ik €1500,- armer en heb ik nog geen paard. Sorry, maar dat doe ik écht niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:52

Liezel1 schreef:
Tja, ik blijf toch echt bij mijn eigen mening....
Als ik voor een paard ga kijken en er worden er bij wijze van spreken 3 afgekeurd, dan ben ik €1500,- armer en heb ik nog geen paard. Sorry, maar dat doe ik écht niet.

Zou ik toch eens op zoek gaan naar beter advies voordat je gaat keuren............

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:34

Dat heeft daar niets mee te maken Ikke.
Of het moet zijn dat jij kan zien of een paard een slecht straalbeen heeft aan de buitenkant?
Of jij kan zien dat een paard door een buigproef kan komen als je hem zo op de zachte ziet lopen.
Of jij kan zien dat het hart een ruisje heeft?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 09:34

Ikke, bepaalde dingen kan je - en de DA evenmin - toch écht niet aan de buitenkant zien!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:46

dorothea schreef:
Ikke, bepaalde dingen kan je - en de DA evenmin - toch écht niet aan de buitenkant zien!

Bij twijfel laten staan is een goed uitgangspunt om veel ellende te voorkomen.
Het grote probleem is dat men het gebrek aan mijn onderschrift probeert te compenseren met technische oplossingen. Helaas werkt dat niet bij dieren. Ego doet de rest.......

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:57

Wat een onzin ikke

Of heb jij rontgen ogen?
Heb jij super oren dat je een hartslag kan luisteren?
Heb jij gaves om in de toekomst te kijken of een paard last gaat krijgen van die grote ocd in de knie?
En dat terwijl hij als prijskaartje sportpaard heeft gekregen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:09

vorame schreef:
Wat een onzin ikke

Of heb jij rontgen ogen?
Heb jij gaves om in de toekomst te kijken of een paard last gaat krijgen van die grote ocd in de knie?

ben het helemaal met je eens.
Waarvoor zijn anders keuringen uitgevonden?
Natuurlijk ga je pas keuren als je denkt dat je een goed paard gevonden hebt. Maar dan nog kan er altijd wat mis zijn vanbinnen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:34

Even twee dingen scheiden, lijkt me. Je hoeft een paard dat bij de klinische keuring (buigproef en hart- en longgeluid, etc.) al wordt afgekeurd of bemerkingen krijgt niet ook op de foto te zetten. Klinische keuring is geen 500 euro en veel verkopers zijn wel genegen om de klinische keuring bij afkeuring te betalen (zijn ze zeker NIET verplicht).
Verder vraag ik me af wat iedereen verstaat onder een "sportpaard", om eerlijk te zijn verwacht ik dat paarden in een prijsklasse boven de 7000 euro al door de verkopende partij op de foto zijn gezet. Dan kun je als koper daar naar kijken (je da ernaar laten kijken) en daarna besluiten of je zelf nog foto's wilt laten maken. Die eerste ronde foto's zitten gewoon berekend in de verkoopprijs van het paard en het lijkt me logisch dat de verkopende partij er geen behoefte aan heeft om nog eens 4x diezelfde kosten te gaan betalen. Maar ik denk ook dat de verkopende partij zelf conclusies zal trekken uit gemaakte foto's.
Verder zou je ook eens kunnen vragen hoe het paard is opgegroeid en getraind, een paard dat als veulen/jong paard grotendeels op stal heeft gestaan of juist alleen maar op gras (geen harde ondergronden) zal geen ijzersterk onderstel hebben en gevoeliger zijn voor blessures. Bij een duur paard waarvan je veel verwacht lijkt het me logisch dat je de voorgeschiedenis goed naloopt, zodat je weet hoe dat zit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:04

vorame schreef:
Wat een onzin ikke

Of heb jij rontgen ogen?

Je kunt de hartslag gewoon beluisteren met een stethoscoop, een dierenarts doet ook niet moeilijker. Bovendien is hart en longen onderdeel van de klinische keuring en we hebben het hier over röntgenologische keuringen!

Ik kan niet in de toekomst kijken, maar in tegenstelling tot aandelen kan het verleden van een paard je een hoop vertellen over wat je in de toekomst kunt verwachten. Het gros van de "sportpaarden" wordt in de eerste drie jaar van hun werkzame leven naar de kl*te gereden.
Wanneer je dus kiest voor paarden die dat "predikaat" niet hebben opgeplakt gekregen, is de kans een stuk groter dat ze nog "heel" zijn en je dus veel minder risico's loopt. Wanneer je vervolgens meer waarde hecht aan het correct rijden van je paard dan aan het zo snel mogelijk scoren van zo veel mogelijk winstpunten, dan heb je een vrij degelijk recept voor een goed en gezond paardeleven.

Het probleem voor veel mensen is hun "leitmotif". Het ego van de eigenaar is belangrijker dan de gezondheid en vooral duurzaamheid van het paard.

__Nathalie__ schreef:
ben het helemaal met je eens.
Waarvoor zijn anders keuringen uitgevonden?
Natuurlijk ga je pas keuren als je denkt dat je een goed paard gevonden hebt. Maar dan nog kan er altijd wat mis zijn vanbinnen.

Keuringen zijn er om de ondeskundigheid van de potentiële koper te ondervangen. Een ego kun je niet ondervangen en erop keuren is helemaal godsonmogelijk. En daar vaart de paardenhandel dan weer wel bij.........
Laatst bijgewerkt door ikke op 28-06-09 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:14

Je quote iets wat ik niet heb geschreven. :)

Het heeft niets te maken met het ego van de eigenaar. Ook niet met snel een winstpunt halen.
Ik wil een paard dat goed is op het straalbeen en geen ocd heeft dat ergens tegen aan zit te duwen om als voorbeeld te geven.
Dat kan vandaag geen belemmering zijn, maar morgen net te veel geirriteerd.
Sommige dingen zijn te opereren (hoge extra posten kost) maar andere dingen is pech hebben.
En dat terwijl je het van te voren kon weten.

En heb jij de kunde om naar hart en longen te luisteren?
Ik niet.
Dat hoort zeker bij de klinische keuring, maar ook daar genoeg mensen die het niet betalen.
Kost "maar" 100 euro.
Maar 100 euro teveel voor een paard dat niet van mij is en het ook niet wordt.