Geen cap = onverantwoord! en de bodyprotector?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:47

verootjoo schreef:
heeft niks met mening te maken...feit is dat 1 persoon niet bepaald of de BP al dan niet veilig is ;) Die dingen ondergaan allerlei tests en alleen de beste liggen in de winkel. Daarbij is er natuurlijk altijd een kans dat het niet goed gaat. Die zal ongeveer net als bij de autogordel op 1% liggen.

Zoals al een paar keer in dit topic gezegd. Een BP is alleen veilig als hij helemaal goed past. Anders is hij nog onveiliger dan geen BP.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:51

Lous schreef:
verootjoo schreef:
heeft niks met mening te maken...feit is dat 1 persoon niet bepaald of de BP al dan niet veilig is ;) Die dingen ondergaan allerlei tests en alleen de beste liggen in de winkel. Daarbij is er natuurlijk altijd een kans dat het niet goed gaat. Die zal ongeveer net als bij de autogordel op 1% liggen.

Zoals al een paar keer in dit topic gezegd. Een BP is alleen veilig als hij helemaal goed past. Anders is hij nog onveiliger dan geen BP.

Dat zei ik... in de post boven deze post ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:07

ik noem dit altijd zielige discussies.
het zoeken naar een uitweg waardoor je een argument hebt wel zonder cap te rijden.
zoiets als: waarom draag je eigenlijk een gordel in de auto en geen helm en miscchien werkt een BP in de auto ook wel.

die dingen zijn er voor JOU veiligheid. en in een ridderharans op een paard gaan zitten kan altijd, rest alleen de vraag of dit haalbaar is.
een cap is niet verplicht, dus aan jou de keus. ik heb uit ervaring geleert waarom een cap dragen veiliger is. en dan hebben we het over een flinke shet. ze had 50% meer kans gehad met cap. of te wel ze had nog kunnen leven. die paar gekneusde ribben had ze wel overleefd.....

ukoldaatje

Re: Geen cap = onverantwoord! en de bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:28

Ik zou best een bodyprotector willen hebben tijdens mijn buitenritten. Ik draag ook altijd een cap. In de auto mijn gordel, op de skates mijn polsbeschermers...

Heb geen zin om iets te breken en dan afhankelijk te zijn van iemand anders!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:22

Ik heb een schaapmak paard, maar ik rij ALTIJD met cap. Sinds een paar weken is het bij ons op stal verplicht. Maar als je naar buiten gaat niet. Nu zijn er nog steeds mensen die wel in de bak rijden met cap maar niet als ze naar buiten gaan, DAT vind ik onverantwoord en eigenwijs.

Zoals je in mijn onderschrift ziet:

Ew_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:57

Maar geloof ik werkt zo`n ding niet altijd hoor.
En of het nodig is...
Ik ben toen ik 7 was plat op m`n rug achterover gevallen... wat had ik? Niks!

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:00

Bovendien een BP en een Dressuurzadel is niet altijd een even goede combinatie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:02

Ik rijd altijd met cap maar nooit meer met bodyprotector, hoewel ik het twee weken heb geprobeerd. Ik snap dat het veiliger is als je valt, maar naar mijn idee val je wel sneller. Ook als je BP goed past zet het je toch een beetje vast, waardoor je er als je er een beetje naast hangt niet zo makkelijk weer op komt. Zonder BP heb je meer bewegingsvrijheid en blijf ik voor mijn gevoel makkelijker boven.

Met het paard wat ik nu rijd (type: schrikt van alles) was ik zeker al een paar keer gevallen als ik wel een BP had aangehad, terwijl ik zonder nog niet gevallen ben.
Het is in mijn ogen een keuze tussen vaker maar veiliger vallen of minder vaak maar minder veilig vallen. Ik kies dan bewust voor het laatste.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:08

Zoals al eerder wordt gezegt: Paardrijden blijft gevaarlijk!

Ik rij niet altijd met cap en ook niet met bp. In de bak rij ik altijd zonder cap en bp. Ik weet niet waarom, misschien dat het komt omdat ik gewoon mn pony vertrouw. Ja, het is onverantwoordelijk maar ieder zn eigen keus.

Buiten rijd ik overigens wel altijd met een cap. Buiten zijn (vind ik) meer risico's dan als je in een bak rijdt. (Ook al kun je in de bak ook lelijk vallen.)

Ik heb wel een bp, rij alleen als ik naar de springles ga, waar je gelijk een stuk hoger springt & parcourtjes. Het is ook verplicht.

Verder vind ik een bp echt heel lekker zitten. In de zomer is het bloedje heet, maar dat moet je er dan maar voor over hebben.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:59

Ik rijd wel altijd met cap op, maar heb geen bp, heb er nog weleens over nagedacht.
Voor buitenritten vind ik het zeker te weten veilig, evenals voor crosstraining en springen en ook voor het beleren van jonge paarden.

maaikwesley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:04

ik draag altijd een cap met het rijden.
gewoon puur omdat ik weet dat het gevaarlijk is zonder.
ik ben een keer van een paard ged*nderd en toen met m'n kop tegen de bakrand aan.
ik had idd een cap op.
maar wat nou als ik die niet had gehad?
ik weet niet of het dan wel was goedgekomen.
nu stond ik op en klopte mijn broek af en sprong erop en racede weer weg..

maar dit terzijde.

een bodyprotector vindt ik niet fijn zitten. op een manege waar ik heb gereden was het verplicht met springen en bij sommige instructrieces altijd verplicht. tja..
dat moeten hun weten maar het is niet mijn ding.
een protector belemmerd ej echt het vrijheid.
plus dat je er niet mooier van gat zitten ofzo..

maar ieder voor zich. je kunt er altijd afvallen natuurlijk en je benen breken, armen breken.
noem zo maar op..
en als je echt hard valt heeft je cap ook geen zin.

anekdote: een meisje dat ik ken viel van een paard op haar hoofd. ze had gewoon een veiligheidscap op. die brak door midden.
tja nu ging het wel goed maar toch. heeft dit nou altijd zin?

ik ga er zelf maar niet vanuit bij het rijden wat er allemaal kan gebeuren. daar wordt je alleen maar bang van.

maar dat is mijn mening en ik respecteer de jouwe hier ook echt wel.
je hebt wel een punt vindt ik.

en nog een puntje wil ik toevoegen. die krengen zijn zo verschrikkelijk duur. tja sorry maar daar geef ik mijn geld niet zo graag aan uit.

xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:09

Nog even een feitje over een BP:

Een aantal jaren geleden reed ik in de springles. Na mij was er nog een les, daar droeg een meisje een BP. Paard stopt, zij valt precies met haar arm/schouder op de balk. Schouder kan niet genoeg meegeven door de BP en verbrijzeld haar hele schoudergewricht...

Ze rijdt nu nog steeds niet...

Hiermee wil ik aangeven dat het ook een nadeel kan zijn. Ik heb nooit met BP gereden en ik ben er serieus wel 100 keer afgelazerd, maar nooit wat eraan overgehouden (klopt even tegen wat hout).

Ik vind dat iedereen een cap moet rijden. Met een BP zie ik dat even anders...

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:13

Je valt toch sneller op je hoofd, en je hoofd kan veel minder hebben.

Ik vind een cap gewoon dom als je het niet doet, en bp wel handig bij gevaarlijkere dingen zoals hoog springen en crossen en buiten rijden enzo.

kimtiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:15

ik rijd met cap maar zonder BP.
nooit geprobeerd ook... als ik het zo zie denk ik wel dat het je vrijheid belemmerd...
Mijn laatste val is ook geweest omdat ik niet soepel kon bewegen ( heup die al 2 dagen vast zat) en er waren foto's voor nodig in het ziekenhuis om zeker te zijn dat mijn heup nog heel was... met andere woorden: als ik op een paard zit wil ik alles vrij kunnen bewegen en als een belangrijk gewricht vastzit ga ik er ook pas opzitten als ik het los gekregen heb! dus dan zet ik mezelf niet weer vast met BP. :p

iedere sport brengt risicos met zich mee... live with it of doe niet aan sport.

en je hebt inderdaad ook maar 1 maag... maar die is toch een stuk makkelijker te repareren dan je hersenen...
daarbij, als ik moet kiezen tussen een gebroken been of gebroken ribben... geef mij die ribben maar! doet ook pijn, maar je hebt geen krukken nodig!
helaas kun je niets doen om die heel te houden als je valt :p

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:28

interesante discussie ;) haak ietwat laat in maar ok heb globaal alles een beetje doorgelezen!
Zelf draag ik al jaren altijd een cap , voreger zo goed als nooit maar heb mijn vriendin van mijn paard zien vallen met haar hoofd op de bakrand.
Gelukkig had ze een cap op, dus zoals vele onder ons moet ik eerst iets zien gebeuren of bij jezelf ,maar ok cap gaat dus niet meer af en hindert me ook niet meer .
Een bodyprotector heb ik aangeschaft toen mijn jonge merrie ingereden werd en ik er ook opging.
Vond het in het begin even wennen om ermee te rijden maar ook die hindert me niet meer .
Dus geloof dat hij fijn om blijft , uiteindelijk kan het je helpen bij een val.
Lees argumenten ja maar als je op je schouder valt helpt hij je niet nee dan had je die cap ook niet nodig gehad.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan, het sluit nooit alles uit maar kan je behoeden voor bepaald letsel.
Over de juiste maat ,tja dat geldt voor beiden zowel cap als bodyprotector , moeten goed aansluiten en laag genoeg zijn bij de bp in de onder rug . Een cap moet ook niet scheef zakken bij een flink drafje lijkt me allemaal erg logisch .
Zodra materiaal niet goed past vooral iets wat je draagt ter bescherming draagt het nooit bij aan je veiligheid.
Verder vindt ik dat een ieder voor zich moet weten wat hij doet met cap of zonder zelfde geldt voor een Bodyprotector .
Bij de ene val beschermt het je bij een andere niet .

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:59

Paardrijden is nou eenmaal een risico iedereen die rijdt neemt die.
Een cap vindt ik wel oké heb er geen last van en is veiliger.
Een bp moest ik wel is aan met jonge pony inrijden
van de eigenaar maar voor de rest vindt ik het maar
een onding met weinig bewegings vrijheid.
laatst zag ik weer iets nieuws een bodywarmer
met een koortje eraan als je daar aan trekt blaast die
heel dik op en ook bij je nek.
maar helemaal veilig wordt het nooit.

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:50

Iedereen moet voor zichzelf bepalen of hij/zij met cap en/of bodyprotector rijd. Aangezien ik een paard heb dat gauw schrik en nogal een bokkesprong wilt maken rijd ik met beide! Gewoon voor eigen veiligheid.

Anniek_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:25

Je hebt natuurlijk wel gelijk, maar ik zal nooit een bodyprotector om doen voor zoverre ik weet dat het paard wel normaal doet.
Als ik weet dat een paard gaat bokken, wil ik er een om.
Met een bodyprotector kan ik sowieso niet goed zitten, en dat verslechterd m'n rijden.
Nee, voor mij geen bodyprotector.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:27

ik had in het begin ook nooit een bp.
maar nu kan ik niet meer zonder.
ik heb er met rijden absoluut geen last van.
ik kan mijn armen en mijn onder rug vrij bewegen.

Gavriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:17

Ik snap wel dat mensen zonder bodyprotector rijden. Erg veel vrijheid heb je dan namelijk niet meer.
Ik rijd zelf wel altijd met, het went namelijk wel. Een cap aflaten is niet echt verstandig, omdat 80% van de vallen hoofdletsel tot gevolg heeft. Een bodyprotector is daarom iets minder noodzakelijk...

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:09

ik rijd wel met cap en zonder bodyprotector omdat ik daar altijd plekjes van krijg op mijn schouders.

JessieRenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:41

Ik voel me echt vreselijk met zo'n ding aan. 0.0
beetje claustrofobisch :P