Eigen paard delen met verzorger. Financiële bijdrage vragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:11

Daar zit wel wat in: beetje raar om te moeten betalen om te mogen werken voor de eigenaar om het paard te verzorgen.

Maar aan de andere kant, het is een dure hobby, dus heel gek is het ook niet, je maakt toch gebruik van het dier en de spullen.

Alleen in dit geval, vond ik het wel te ver gaan en had ervoor bedankt:

Er was een advertentie voor een bijrijdster, voor 2 x in de week 65 euro per maand te betalen, bleek de bedoeling dat er met nog 2 andere bijrijders een paard te verzorgen en te berijden en iedereen moet 65 euro per maand betalen voor 2 x in de week en daarbij moet je verplicht 1 x in de week "priveles" nemen van de eigenaar zelf, die geeft les, voor 17 euro per half uur, en dan ook nog het paard verplicht op therapeutisch manier te rijden, ivm de rugproblemen, tja het resultaat is dat het er bij de eigenaar heel erg grote omloop is in de bijrijders, ze blijven er nooit lang, en het stalgeld per maand is er 200 euro, all in, dan moet je wel zelf uitmesten, tja dat riekt naar geld proberen te verdienen via eigen paard, 3 x 65 per maand = 1 x in de week op één van de 2 dagen dat je in de week komen mag, verplicht priveles te nemen van 17 euro, dus 3 x 4 x 17 euros per maand.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:14

devine schreef:
Nou het aanschaffen van een paard is éémalig en daarna gaat het geld kosten.
En meestal worden bijrijdsters gezocht met het probleem dat mensen iemand erbij zoeken omdat ze door tijdgebrek niet dagelijks hun paard de aandacht kunnen geven die ze zouden willen.
En als er dan overeengekomen kan worden door een maandelijks bijdrage dan is dit toch geen probleem?

En wederzijdse diensten bewijzen kom op zeg...zo naief zijn we toch niet alleen wanneer het onszelf uikomt.
En nogmaals voor niks gaat de zon op
;)

Ik heb zelf ook nooit betaald en ik vraag nu ook geen geld!! Dus zo naïef ben ik niet!!!

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:15

haha ja leuk he!! nee ik vind het niet kunnen. dat is pas geld kloppen..

En paardrijden is een dure hobby. Inderdaad maar dat wil niet zeggen dat je het over een rug van een ander terug moet verdienen...
En je kiest uiteindelijk zelf voor deze dure hobby!!

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:18

laetitia schreef:
Dus mijn vraag is eigenlijk:

Wat gebeurd er als je je bijrijder laat betalen en je paard mankeert iets waardoor het niet bereden kan worden?
Lijkt me dat ze dan niets hoeft te betalen toch?? En misschien moet jij haar dan wel betalen omdat ze 3x per week je paard aan de hand stapt!

In principe wordt er ook doorbetaald tijdens vakantie (dan haalt ze het later in) en ziekte. Maar in de tijd dat ik mijn bijrijdster heb, is het (gelukkig!) nog niet voorgekomen dat vanwege ziekte van mijn paard er niet gereden kon worden. Misschien een enkel keertje een dag of 2-3, maar meer ook niet. Stel dat mijn paard langdurig ziek of iets dergelijk is, hoeft ze van mij ook echt niet te betalen. Dat vind ik niet eerlijk en daar zou ik zelf geen goed gevoel bij hebben.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:18

Ik snap niet wat iedereen het heeft over terugverdienen ed?

Mijn paard kost mij 300-350 per maand aan basis behoeften, een bijrijdster kost het, behalve de bijdrage helemaal niets, ze hoeft nog geen hoevenkrabber aan te schaffen. Denk je dan echt dat ik de 50 euro die je dan krijgt zie als terugverdienen? Waar laat ik de andere 300 dan?

Mensen die dat soort dingen roepen hoeven bij mij niet aan te kloppen, dan schaf je zelf maar een paard aan, en anders rij je maar niet.

Uiteindelijk zou bij het ook gewoon in mijn paardenpotje komen, hiervan betaal ik dierenarts kosten.

cile205 schreef:
En je kiest uiteindelijk zelf voor deze dure hobby!!

En jij kiest niet voor deze dure hobbie? Jij kiest er voor om dit gratis te doen? Kom zeg, als de een moet betalen moet de ander dat ook. Anders neem je maar les op een manege, of nee wacht, dat kost natuurlijk ook geld :7

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:20

Bubsj schreef:
Mensen die dat soort dingen roepen hoeven bij mij niet aan te kloppen, dan schaf je zelf maar een paard aan, en anders rij je maar niet.

En blijft jouw paard lekker die dagen dat je niet kan in zijn stal staan :)

Bubsj

Re: Eigen paard delen met verzorger. Financiële bijdrage vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:21

Neehoor, ik heb sowieso geen bijrijdster nodig, maar mijn paarden staan echt niet dagen op stal. Ik ga sowieso voor 's winters 8 uur weidegang en zomers 24 uur. Dat paard wordt er niet beter of slechter van hoor, ik gun alleen de wat minder rijke/verwende/hardwerkende onder ons ook een dag of 2 een pony als blijkt dat ik er die dagen geen tijd voor zou hebben.

Nogmaals, ik heb altijd voor mijn lease/verzorg paarden betaald net zoals ik voor mijn eigen doe. Dat vind ik niet meer dan logisch.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:23

Gunnen...

Ik gun mijn bijrijdster mijn pony en daarom hoeft ze niet te betalen ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:23

Bubsj schreef:
Neehoor, ik heb sowieso geen bijrijdster nodig, maar mijn paarden staan echt niet dagen op stal. Ik ga sowieso voor 's winters 8 uur weidegang en zomers 24 uur. Dat paard wordt er niet beter of slechter van hoor, ik gun alleen de wat minder rijke/verwende/hardwerkende onder ons ook een dag of 2 een pony als blijkt dat ik er die dagen geen tijd voor zou hebben.

Nogmaals, ik heb altijd voor mijn lease/verzorg paarden betaald net zoals ik voor mijn eigen doe. Dat vind ik niet meer dan logisch.

En daarom vraag ik dus niets!!!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:24

Odine schreef:
Ik heb een bijrijdpaard en altijd paarden van andere gereden, dus probeer ook even je vragenlijstje te beantwoorden misschien heb je er iets aan.
Daarom hieronder mijn vragenlijstje:

1. Hoe zijn jullie terecht gekomen bij de verzorger van je paard?
marktplaats/bokt/via via

2. Deed je ook aan een soort van selectieprocedure? Had je bijvoorbeeld een minimum leeftijdsgrens?
Als je een groter paard hebt, wat niet heel gemakkelijk te rijden is, lijkt het me wel verstandig iemand met meer ervaring en niet te jong voor het verantwoordelijkheidsgevoel 'kiezen'.

3. Wat waren voor jou de belangrijkste voorwaarden?
Met rijden zou ik les van zelfde instrcutrice aanraden.

4. Welke afspraken/regels hebben jullie gemaakt?
Een schriftje bij houden, hoe het gegaan is die dag waar je zelf ook inschrijft, met bijvoorbeeld vandaag graag wat rustig aan, gister hard gewerkt enz.

5. Wat zijn de taken van de verzorger?
Ik heb meestal het geluk gehad dat het voornamelijk rijden en normale verzorging is, maar mest je zelf uit etc. kan de verzorger deze taken ook op zich nemen de dagen dat zij gaat.

6. Hebben jullie een taakverdeling gemaakt, met bijvoorbeeld vaste dagen?
Vind ik persoonlijk wel het praktisch; niet dat je dalijk op dezeflde dag er staat, of per week bekijken.

7. Mag de verzorger ook op je paard rijden?
Is net wat je zoekt denk ik, wil je dat je paard ook beweging krijgt dan JA, wil je het alleen zodat je paard wat aandacht heeft, dan kijken hoe het klikt.

8. Deelt de verzorger mee in de kosten en zo ja, hoeveel?
Lessen etc. vind ik normaal dat een verzorger dit zelf betaald, maarja, een verzorger is ook een gunst voor jou, dus zou het bedrag laag houden (max. 100,- pm)

9. Hoe bevalt het jullie?
Voor de eigenaar kan ik niet spreken. Maar ik denk dat je beide geholpen bent. Eigenaar wat dagen vrij, verzorger kan ook lekker met paard(en) bezig zijn.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:24

Eigenlijk komt het er bij mij hier op neer: Ik ben een student en ik werk keihard om dat paard te betalen, daar heb ik pappie en mammie niet voor nodig. Ik heb extra geld niet nodig, ik kan zonder, maar het maakt het wel net even wat makkelijker. En ja, dan vind ik dat diegene net zo hard mag werken voor zijn of haar hobby als ik doe en ook een deel betalen, DAT is mijn principe. Betalen, zodat ik weet dat ik te maken heb met iemand die ook serieus met paarden bezig is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:25

Ja Zap hihi, dan blijft het paard lekker op stal, als je niet kan hihi ook erg fijn voor het dier.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:26

Brainless schreef:

Lieve kind, ik ben 19 en betaal alles zelf. Daar laat ik dingen voor. En ik heb geen ouders die me lopen te spekken of iets. Als ik het kan, kan iedereen het. En 50 euro is misschien veel voor een student, 350 nog veel meer (en nee, ik leen NIET, ook niet bij de ib, gewone basis beurs). Ik geloof gewoon niet dat er studenten zijn die niet 50 euro kunnen betalen, de gemiddelde student die ik ken geeft al een dikke 20 euro uit aan een avondje stappen, nou, dan stap je 2 keer minder.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:29

Het gaat niet om het niet kúnnen, maar het gaat om het principe!

Jij kiest voor je paard, jij kiest voor een bepaalde stalling. En omdat je als studentzijnde toevallig hard ervoor moet werken en met een beetje extra het makkelijk hebt, moet een bijrijdster maar betalen?

Heb je goed gelezen naar het dikgedrukte van Brainless? Oftewel, zij geeft mensen die het dus niet kunnen missen ook een kans ;)

Bubsj

zap schreef:
Gunnen...

Ik gun mijn bijrijdster mijn pony en daarom hoeft ze niet te betalen ;)

Je leert pas iets waarderen als je er voor moet werken. Ik vraag me af, betaal jij alles zelf? Of sta je op een 75euro per maand stal?

Ragdollcat schreef:
Ja Zap hihi, dan blijft het paard lekker op stal, als je niet kan hihi ook erg fijn voor het dier.

Ik weet niet over wie je het hebt, maar zoals je kan lezen staat die van mij in iedergeval niet op stal. Ik zou niet eens een paard hebben aangeschaft als die 's winters maar 1 uur per dag eruit kwam. Maargoed, dat is weer een andere discussie.

cile205

Mooi he al die discussies, lekker elkaar uitzeiken over wat wel en wat niet. Heel bokt zuigt onderhand..

Lekker het onderste uit de kan halen mensen.

Veel plezier verder hier!!!

Hoe doen anderen dit?? Wat is jullie visie??

Lekker door laten betalen joh!! :7 ;)
:Z
Laatst bijgewerkt door cile205 op 16-02-09 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:30

Marcato schreef:
laetitia schreef:
Dus mijn vraag is eigenlijk:

Wat gebeurd er als je je bijrijder laat betalen en je paard mankeert iets waardoor het niet bereden kan worden?
Lijkt me dat ze dan niets hoeft te betalen toch?? En misschien moet jij haar dan wel betalen omdat ze 3x per week je paard aan de hand stapt!

In principe wordt er ook doorbetaald tijdens vakantie (dan haalt ze het later in) en ziekte. Maar in de tijd dat ik mijn bijrijdster heb, is het (gelukkig!) nog niet voorgekomen dat vanwege ziekte van mijn paard er niet gereden kon worden. Misschien een enkel keertje een dag of 2-3, maar meer ook niet. Stel dat mijn paard langdurig ziek of iets dergelijk is, hoeft ze van mij ook echt niet te betalen. Dat vind ik niet eerlijk en daar zou ik zelf geen goed gevoel bij hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:31

Bubsj schreef:
Brainless schreef:

Lieve kind, ik ben 19 en betaal alles zelf. Daar laat ik dingen voor. En ik heb geen ouders die me lopen te spekken of iets. Als ik het kan, kan iedereen het. En 50 euro is misschien veel voor een student, 350 nog veel meer (en nee, ik leen NIET, ook niet bij de ib, gewone basis beurs). Ik geloof gewoon niet dat er studenten zijn die niet 50 euro kunnen betalen, de gemiddelde student die ik ken geeft al een dikke 20 euro uit aan een avondje stappen, nou, dan stap je 2 keer minder.

A) ben ik geen lief kind ( ik ben 36!!)
B) alsof het mij niet veel kost?! Maar ik gun een ander ook wat en het is mijn verantwoordelijkheid of ik mijn paarden kan betalen of niet!!
C) het gaat er mij niet om of de bijrijder KAN betalen of niet, ik GUN het iemand ook.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:33

Nee ik betaal niet alles zelf :)

Maar dat maakt imo niet zo veel uit. Want het gaat toch allemaal niet om het geld, we zijn toch niet afhankelijk van een bijrijdster? We willen toch geen geld van een bijrijdster omdat we het anders niet kunnen betalen? Wat maakt het dan uit wie de stalling betaald?

Ik betaal genoeg voor mijn paard en wie dan wat betaald of op wat voor een stal ik sta maakt hier niets uit :) . Als ik alles zelf zou moeten betalen dan zou ik ook geen pony hebben (en ik werk hard genoeg hoor, maar ik mijn leven bestaat echt niet alleen uit een pony :) )

Daarnaast is mijn defenitie van 'gunnen' duidelijk anders die van jou ;)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:33

Ik heb 1 bijrijdster die niets betaald. En 1 bijrijdster die wel betaald (me nichtje) rijdt 1x in de week soms 2 maar geef ik dan ook les vandaar het betalen. Want me nichtje heb ik nou niet echt bepaald nodig, omdat ik het alleen ook wel red en al bijrijdster had toen zei ook wilde.

Zelf heb ik betaald voor mijn vz pony vroeger, toen ik hem ging leasen omdat eigenaresse het niet meer kon betalen. Dit was de helft van de stalling. Bij de rest van de pony`s heb ik eigenlijk niets betaald. En zou ik nu ook absoluut niet meer doen omdat ik zelf 2 ponys heb.
Rij nu ook een ijslander voor niets.

1. Hoe zijn jullie terecht gekomen bij de verzorger van je paard?
Collega van mijn werk tevens vriendin. En familie
2. Deed je ook aan een soort van selectieprocedure? Had je bijvoorbeeld een minimum leeftijdsgrens?
Klik met mijn pony was het belangrijkts. Ene bijrijdster is 18 mag alles alleen maar nichtje van 12 mag dat dus niet. Dus ja eigenlijk wel een lijftijdsgrens voor het alleen zijn.
3. Wat waren voor jou de belangrijkste voorwaarden?
Pony goed verzorgen, en voorzichtig met de spullen.
4. Welke afspraken/regels hebben jullie gemaakt?
Nichtje 12:
-Niet buitenrijden
-Wedstrijden in overleg met mij en andere bijrijdster
-Geen andere kinderen op laten rijden
Bijrijdster van 18:
Eigenlijk geen regels want die weet precies hoe ik het wil.
5. Wat zijn de taken van de verzorger?
-Mesten
-Voer klaar zetten
-Rijden/longeren/poetsen wat ze zelf willen
6. Hebben jullie een taakverdeling gemaakt, met bijvoorbeeld vaste dagen?
-Me nichtje komt op woensdag maar dan ben ik er zelf ook.
-Andere bijrijdster heeft het druk en laat van te voren weten wanneer ze wilt komen
7. Mag de verzorger ook op je paard rijden?
Ja
8. Deelt de verzorger mee in de kosten en zo ja, hoeveel?
Nichtje wel, 40 euro. (omdat ze weinig rijd en mijn stalling niet super duur is)
9. Hoe bevalt het jullie?
Prima, ik vind het fijn als mijn pony gereden wordt. En ze gaan beide goed met mijn pony om en hebben een klik. Wat zeer belangrijk is bij mijn pony.
Laatst bijgewerkt door Sanniej_ op 16-02-09 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:34

Ik ben er ook voor om een kleine bijdrage te vragen...Minimaal 1 keer les in de 2 weken en afhangende van hoe serieus de bijrijder is misschien een kleine bijdrage... 30 of 40 euro p/m. Naar mijn mening gaan mensen dan iets serieuzer in op het bijrijden/verzorgen.
De rede maakt niet uit.. Overigens ken ik ook echt geen mensen die gratis op hun paard laten rijden.. We kunnen nu wel met ze allen zeggen dat dat belachelijk is maar ik weet zeker dat het in 90% van de gevallen zo is. Zelf heb ik geen bijrijder. Ik zeg overigens niet dat het helemaal verkeerd is om het gratis te laten doen. Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Je kunt het je bijrijder natuurlijk gunnen maar het is wel JOUW paard waar je het over hebt. (ik betaal ALLES zelf aan mijn paard)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:35

zap schreef:

Jij kiest voor je paard, jij kiest voor een bepaalde stalling. En omdat je als studentzijnde toevallig hard ervoor moet werken en met een beetje extra het makkelijk hebt, moet een bijrijdster maar betalen?

Heb je goed gelezen naar het dikgedrukte van Brainless? Oftewel, zij geeft mensen die het dus niet kunnen missen ook een kans ;)

En ik geef aan dat ik niet begrijp dat er studenten (ik noem deze groep omdat als ik een bijrijdster zocht ik in deze leeftijd zou zoeken) zijn die geen 50 euro per maand kunnen missen. Dan ben je imo gewoon niet goed bezig en heb je de boel niet strak geregeld.

Elke student die niet gespekt wordt moet er keihard voor werken, waarom moeten de mensen die dan kiezen voor het niet hardwerken hetzelfde gratis krijgen waar ik hard voor werk?

Overigens ken ik alleen betalende bijrijsters. Is misschien ook een ander type mens dan ik in dit topic zie, want die hebben net zoals ik altijd hard gewerkt om lessen, leasepaarden, bijrijdpaarden en eigenpaarden te betalen.

Verder is het ook mijn verantwoordelijkheid, nogmaals, ik kan het gewoon betalen, maar ik ga niet iemand die in dezelfde situatie zit als mij het dus maar gratis aanreiken. En als 36iger die in iedergeval een stuk meer verdient dan ik (zelfs al zat je aan minimum loon) kan zich misschien iets minder goed indenken wat 50 euro is. Een week eten dus. En als ik een bijrijdster nam en zij mij zou betalen gaat dat ook gewoon in het paardenpotje, ik ga er echt niet van stappen.

Ik wil gewoon iemand op mijn paard die weet wat het is om te moeten werken voor iets waar je voor kiest; je hobby.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:37

laetitia schreef:

Zou ik niet voor laten betalen, in mijn geval zou poetsen en rijden het enige zijn wat de 'taak' is, als mijn paard 3 maand niets kan zou ik daar niets voor rekenen, dat is wel het verschil met eigen paard of niet, diegene kan dan dat geld beter besteden aan lessen op een manege of iets. Of diegene dan alsnog langskomt en helpt is eigen keuze, al zou iemand die dan opeens niets meer laat horen sowieso niet het type mens zijn wat ik als bijrijdster zoek :)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:38

Inderdaad! Ik snap ook even niet uit welke hoek dit allemaal komt... Ik ben het ZO met jou eens..
(zal ik jou ook lieve kind noemen jij bent ook 36, dan horen we ook in het topic) }>

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:41

Bubsj schreef:
zap schreef:

En ik geef aan dat ik niet begrijp dat er studenten (ik noem deze groep omdat als ik een bijrijdster zocht ik in deze leeftijd zou zoeken) zijn die geen 50 euro per maand kunnen missen. Dan ben je imo gewoon niet goed bezig en heb je de boel niet strak geregeld.

Elke student die niet gespekt wordt moet er keihard voor werken, waarom moeten de mensen die dan kiezen voor het niet hardwerken hetzelfde gratis krijgen waar ik hard voor werk?

Overigens ken ik alleen betalende bijrijsters. Is misschien ook een ander type mens dan ik in dit topic zie, want die hebben net zoals ik altijd hard gewerkt om lessen, leasepaarden, bijrijdpaarden en eigenpaarden te betalen.

Verder is het ook mijn verantwoordelijkheid, nogmaals, ik kan het gewoon betalen, maar ik ga niet iemand die in dezelfde situatie zit als mij het dus maar gratis aanreiken. En als 36iger die in iedergeval een stuk meer verdient dan ik (zelfs al zat je aan minimum loon) kan zich misschien iets minder goed indenken wat 50 euro is. Een week eten dus. En als ik een bijrijdster nam en zij mij zou betalen gaat dat ook gewoon in het paardenpotje, ik ga er echt niet van stappen.

Ik wil gewoon iemand op mijn paard die weet wat het is om te moeten werken voor iets waar je voor kiest; je hobby.

Ik heb 2 jaar lang van 100E per week geleefd met een gezin van 5 personen!! dus zeg niet dat ik het makkelijker of moeilijker heb gehad.
Maar daar gaat het niet om, mijn vriendin leent regelmatig (min 1x per week) mijn auto, en daar vraag ik ook niets extra's voor (alleen benzine).
En ja die heeft ook afschrijving en slijtage en daar betaal ik ook wegenbelasting en verzekering voor!

Kun je ze ook een deel van de verzorging laten doen, dan leren ze pas wat bij paarden komt kijken.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 16-02-09 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt