Beoordeling B dressuur te streng.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: Beoordeling B dressuur te streng.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:10

Weetje, volgens mij zit er áltijd wel een zure pruim tussen, die jou bijv een 6 geeft, ipv een 7. Of een 4, ipv 5. Of vond jij hem geweldig, en de jury gewoon niet. Punt uit. Smaken verschillen. De ene jury vond het een 7, de ander een 5. Het is maar waar je naar kijkt.

Maar om dan alles maar over 1 kam te scheren, nee.

Blueeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:25

Hallo,

Ik vind de B dressuur ook best wel erg streng geworden. De juryleden willen de paarden al helemaal aan de teugel zien lopen, terwijl je dat van erg jonge en onervaren paarden niet kan verwachten.
En elk jurylid is anders, de één is soepeltjes, de ander erg streng. Misschien heb je net een jury die jouw paard net niet mooi vind, of heeft de ruiter voor jou net een grote bek tegen de jury gegeven. Er zijn dus ontzettend veel factoren die invloed hebben op de resultaten, dat is best een nadeel van de dressuur. Bij springen is het allemaal erg duidelijk, een balk is gewoon 4 strafpunten...
Het is en blijft moeilijk. Maar probeer het positief te zien en zet elke keer weer je beste beentje voor!

SUCCES! *D

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:31

Blueeye schreef:
Hallo,

Ik vind de B dressuur ook best wel erg streng geworden. De juryleden willen de paarden al helemaal aan de teugel zien lopen, terwijl je dat van erg jonge en onervaren paarden niet kan verwachten.

niet waar. Maar je paard moet niet sterren kijken. Als die gewoon in aanleuning blijft, dus 1 hoogte, zal je ook best wp's rijden. 200 zal je niet krijgen nee.

En als je dat weet, dan wacht je toch nog even met je wedstrijden?

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:50

Hmm laatste wedstrid had k toch echt een 4 op mn papiertje staan omdat paard NIET aan de teugel liep met aangalloperen.. ze kroop alleen iets omhoog maar gooide niet dr hoofd de lucht in dus op dat punt vond ik ze anders tamelijk streng..

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:26

Ik denk dat jij op een wedstrijd meer rust moet hebben niet steeds wisselen met zweep zonder zweep met sporen zonder sporen vindt eerst eens de rust en ga dan eens rijden

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:00

Ik pas me aan op het paard;) als er een paard al druk de bak in gaat ga ik dr niet meer opjutten met een zweep waar k anders altijd mee rijd. Het was helaas een foute keuze en mn eerste wedstrijd dus nu rijd ik mn proefjes altijd met zweep.

De eigenaar zei dat ik beter met sporen kon rijden om een beetje meer pit eruit te halen, daar reageerde ze niet zo best op en werd ze een beetje te opgefokt dus ik deed ze voor de proef af en rijd nu voorlopig mn proefjes ook zonder sporen.

Ik heb pas 3 wedstrijden gehad;), en het is een pittige merrie met wisselend humeur waar je je steeds weer op aan moet passen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:45

Het paard dient zich aan te passen aan jouw, maar als je iedere keer iets anders doet kan dat niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:53

Jester_ schreef:
Blueeye schreef:
Hallo,

niet waar. Maar je paard moet niet sterren kijken. Als die gewoon in aanleuning blijft, dus 1 hoogte, zal je ook best wp's rijden. 200 zal je niet krijgen nee.

En als je dat weet, dan wacht je toch nog even met je wedstrijden?

Nee vind ik ook.
Ik vind dat je in de B al wel een paard in de aanleuning mag verwachten.
Ik rijd ook een jong beest, maar rijd ook wel winst in de B.
mijn paard is gewoon netjes in de aanleuning de gehele proef, er zitten alleen wat slingers enz in (hihi)
Ik reed vorige week nog 198 punten terwijl ik niet echt het idee had dat ik door voor nou zo mijn best had gedaan.
Het was een normale correcte proef met een in de correcte aaleuning gaande paard.

Ik vind het niet echt streng.

Al moet ik zeggen dat ik met mijn merrie deze punten nooit zou halen.
Dat is een heel ander paard, altijd iets tegen de hand, snel taktfout gevoelig.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 07:38

StephanieHC schreef:
Hmm laatste wedstrid had k toch echt een 4 op mn papiertje staan omdat paard NIET aan de teugel liep met aangalloperen.. ze kroop alleen iets omhoog maar gooide niet dr hoofd de lucht in dus op dat punt vond ik ze anders tamelijk streng..

Niet aan de teugel is een verkeerde benaming.

Een aanleuningstoring tijdens een overgang, is gewoon een vorm van verzet en word idd bestrafd met een onvoldoende ;)

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:47

Lorna heeft moeite om goed in de aanleuning te blijven met aangalloperen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:51

Ja, dan moet jij daar aan gaan werken.

En niet de jury de schuld geven

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:54

Er zitten altijd wel strenge jury's tussen. Vorige week heb ik nog met mijn jonge paard in de B gereden. In de ene proef had ik 168 punten, vond ik ondergewaardeerd. In de tweede proef had ik 180 punten, vond ik overgewaardeerd. Dus gemiddeld kom ik op de juiste punten uit. Mijn merrie is soms nog erg gespannen op de wedstrijd. Ze kan zeker goed lopen. Dus als ze die spanning straks kwijt is. Dan vliegen de punten ons om de oren. Daar ben ik van overtuigd.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:00

Ik geef geen jury's de schuld ik zeg alleen maar dat t verschil tussen de ene jury en de andere jury tamelijk groot is;).

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:57

Dat ben ik helemaal met je eens, StephanieHC.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:15

Als men niet tegen kommentaar kan, moet je geen dressuur starten.

Maar in de B zul je toch echt basis onder de knie moeten hebben en dat is takt, ontspanning en aanleuning. Ik vind juist dat er een aantal combinaties in de B rijden, die echt dramatisch rijden. En eigenlijk helemaal niet thuishoren nog in de B. Maar geen instructie die dat tegen hun leerling zegt.

Ook voor een onregelmatige gang zou je bij mij een 4 scoren. Maar er zijn vast onderdelen geweest waar je dat weer mee opgehaald hebt. Wees blij dat het geen 5/6 jes proef was.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:17

Ik vind het ook totaal niet streng. heb vorig weekend voor het eerst dressuur gereden in de B. Mijn paard heeft totaal nog geen balans omdat deze zo jong is. Maar als je netjes door de hoeken rijdt en je paard niet met zijn hoofd in de wolken rijd dan behaal je toch nog hele hoge punten.

Ik was alleen maar bezig met mijn paard op vier benen te laten lopen en binnen de ring te houden. Toch nog 195 en 200 punten met twee keer een 2e plaats...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:19

Dan wordt er bij jullie soepeler gejureerd dan hier. Want hier krijg je dan echt niet zulke hoge punten.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:50

ja misschien wel ja maar je moet ook niet alleen naar de punten kijken maar ook naar de plaatsing in je klassement... als je nu 200 punten hebt en je rijd niet bij de prijzen in de buurt dan zeg ik jah... er wordt hoog gejureerd maar hoe kun jij (frieswytske) nu zeggen dat er hoger gejureerd word als jij mijn proef niet hebt gezien? (wil je niet aanvallen hoor ;))

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:19

Hier moet je echt netjes rijden wil je aan dat soort punten komen. Dus paard moet al aan de teugel zijn. Je moet de oefeningen netjes doen. Er mag niet geslingerd worden en meer van dat soort dingen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:29

toevallig vandaag mijn 3e wedstrijd gereden
en het ging al veel beter dan de vorige keren
mijn paard was zeer stabiel in de aanleuning(op ander terrein is hij heel kijkerig en dus tegen de hand) en erg fijn te rijden
normaal is mijn paard erg actief en snel maar nu in de proef wat minder actief; mocht veel actiever maar het was nog niet slecht
halsstrekken ging super; neusje over de grond
ik helemaal trots :D
galop sprong hij te vroeg aan en hij ging 1 te vroeg stappen maar verder erg fijne proef
ik had daarom ook verwacht dat deze proef wel een winstpunt zou zijn (voor de 1e keer) of in ieder geval vlakbij een winspunt
maar nee 169 punten; veel commentaar; sommige was ik het wel mee eens maar veel ook niet
halsstrekken; totaal niet getoond ; 4!!
niet getoond?? :( ik heb er notabene 3 fotos van een bijna stofzuigend paard!!
en de 2 foutjes van hierboven; geen commentaar op gehad en dus 6 en

2e proef was hij continue naar zijn vriend die op de trailer stond aan het roepen; dus continue hinniken waardoor ik dus geen enkele controle meer had aangezien het hinniken gepaard ging met tegen de hand en kijkerig
ik hoorde zelfs mijn voorlezer amper
en wat denk je?? 167 punten; slechts 2 punten verschil
ongelofelijk; ik was tevreden met mijn 1e proef maar absoluut niet met de punten en ben nu echt behoorlijk teleurgesteld

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:37

Als jij denkt dat je na drie wedsrtijden al meer verstand hebt van dressuur rijden dan de jury kun je het nog wel eens moeilijk gaan krijgen in jouw wedstrijd carriere

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:56

FriesWytske schreef:
Hier moet je echt netjes rijden wil je aan dat soort punten komen. Dus paard moet al aan de teugel zijn. Je moet de oefeningen netjes doen. Er mag niet geslingerd worden en meer van dat soort dingen.

Het probleem is vaak dat niet iederene hetzelfde verstaat onder een 'echt netjes' gereden proef.
Wat de een heel netjes vind, is volgens de ander 10x niks.
De ene legt de lat heel hoog, en de andere is al erg snel tevreden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:36

Ik ben echt niet snel tevreden. De omstanders vinden het vaak beter dan ikzelf.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:47

Dan is Friesland waarschijnlijk een super goede provincie, waar het niveau erg erg hoog ligt. ;)
Of jullie hebben gewoon erg strenge jury`s.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:49

Of de ruiters rijden niet zo goed ;)