Allerlei vragen over Shetlandveulen opvoeden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Re: Allerlei vragen over Shetlandveulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:32

gekvanfleur schreef:
@ juangi: misschien helpt het om het topic te lezen..... snap je ook wat we bedoelen Lachen

ik krijg trouwens het idee dat ik rare vriendschappen heb. ik versta onder vriendschap iemand waar je me lacht en me huilt, maar je een flinke schop onder je hol geeft als je stom bezig bent en dat niet ziet. je eens een klap geeft als je denkt het wel te weten en die niet altijd maar ja en amen zegt.
een leek snapt nog dat dit hem niet gaat worden. ik vindt het aardig van je dat je haar gaat helpen , maar een onervaren iemand met een veulen is gewoon geen combinatie. Lachen

Heb ik al 2x helemaal gedaan Bloos Maar misschien had ik eerder moeten gaan posten. Clown

Ik zou wel een leek zijn maar ik denk echt dat er met voldoende begeleiding een super leuke, goed opgevoede shet zal worden. Of ligt dat aan mijn goedmoedigheid?! Maar de TS wil hulp, en wil ook begeleiding. Dat gaat nu ook gebeuren, maar wie zegt dat willeke_nijs geen ervaring heeft met veulens? In een eerdere post heeft ze ook gezegd dat ze de pony laat inrijden vóórdat haar kind eropkomt te zitten. Misschien is een braverd wel fijner maar geef toe, het is ook leuk om je eigen pony op te zien groeien en hem daarna laat beleren door iemand anders.

En als ze daarna niet meer wilt rijden heeft ze altijd nog een maatje voor haar draver en kan ze er een ander verzorgertje voor opzoeken.

Vind dat iedereen hier veel ste gauw conclusies trekt Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:33

gekvanfleur schreef:
russel en kwiko: ik heb het niet over corrigeren of over afstraffen of wat dan ook.
ik bedoel of een shet niet net zo goed wil opgroeien met andere maatjes van zijn leeftijd.
weet niet of het verkeerd overkwam Lachen

Als je dat bedoelt, lijkt het net of het dier het nu zo slecht heeft. HIj is met soortgenoten en ik vind bv een paard met een geit zielig, maar dat vind ik.

Heb je mijn post gelezen over mijn jaarling met zijn opoe?? Dat kleine ding heeft de tijd van zijn leven om die opoe te pesten en dan wordt hij achter na gezeten, kirrend van plezier rent dat ding voorop. Mijn paard er achter aan en doet net of hij hem niet kan inhalen....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:35

Juangi, ik vind dat ik mijn eigen powny ook heel goed opgevoed heb, maar het is echt geen kinderpony, hoor. Ondanks Parelli-oefeningen etc. Knipoog

Een kind van 6 benadert een paard weer anders en je moet juist heel consequent zijn bij paarden van die leeftijd. Anders nemen ze de leiding zo over met alle gevolgen van dien. Een paard is geen robot, althans, de mijne niet.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 03-01-09 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:38

Juangi schreef:
gekvanfleur schreef:
@ juangi: misschien helpt het om het topic te lezen..... snap je ook wat we bedoelen Lachen

ik krijg trouwens het idee dat ik rare vriendschappen heb. ik versta onder vriendschap iemand waar je me lacht en me huilt, maar je een flinke schop onder je hol geeft als je stom bezig bent en dat niet ziet. je eens een klap geeft als je denkt het wel te weten en die niet altijd maar ja en amen zegt.
een leek snapt nog dat dit hem niet gaat worden. ik vindt het aardig van je dat je haar gaat helpen , maar een onervaren iemand met een veulen is gewoon geen combinatie. Lachen

Heb ik al 2x helemaal gedaan Bloos Maar misschien had ik eerder moeten gaan posten. Clown

Ik zou wel een leek zijn maar ik denk echt dat er met voldoende begeleiding een super leuke, goed opgevoede shet zal worden. Of ligt dat aan mijn goedmoedigheid?! Maar de TS wil hulp, en wil ook begeleiding. Dat gaat nu ook gebeuren, maar wie zegt dat willeke_nijs geen ervaring heeft met veulens? In een eerdere post heeft ze ook gezegd dat ze de pony laat inrijden vóórdat haar kind eropkomt te zitten. Misschien is een braverd wel fijner maar geef toe, het is ook leuk om je eigen pony op te zien groeien en hem daarna laat beleren door iemand anders.

En als ze daarna niet meer wilt rijden heeft ze altijd nog een maatje voor haar draver en kan ze er een ander verzorgertje voor opzoeken.

Vind dat iedereen hier veel ste gauw conclusies trekt Slapen

ik geloof zekr dat het een lief shetje is en zal worden. maar ik ben van mening dat een veulens lekker in het land hoort te staan met andere veulens, die hem wel opvoeden. basisregels worden aangeleerd en dan met rust worden gelaten, alleen af en toe herhaling.
een veulen vraagt ook leiding en die moet je hem/haar kunne geven, en niet voor verassingen komen staan, waar je je moet afvragen wat nu, weten wat je aan het doen bent vookomt een hoop ellende. Lachen
dat willeke hulp aanbied is natuurlijk super, maar ik vroeg me gewoon af wat haar ervaring met veulens was. overigens helemaal niet verkeerd bodoelt.
en wat ik zeg hier, baseer ik op wat ze hier zelf neerzet. als ik in de lucht zwam moet je maar een brul geven Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:39

Twiggy2008 schreef:
Wil best een Shetlanderfluisteraar worden. Knipoog

ikke ook!!!! das op een redelijk veilige manier centen verdienen Lachen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:40

Hmm, geef je hem wel hoorapparaten dan? Shets willen nog wel eens oostindisch doof zijn Haha!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:41

Oke, ik vatte het dan anders op, zoals gewoonlijk.

Maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om haar bij andere jaarlingen te zetten en wat moet je dan? Ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:42

russel schreef:
gekvanfleur schreef:
russel en kwiko: ik heb het niet over corrigeren of over afstraffen of wat dan ook.
ik bedoel of een shet niet net zo goed wil opgroeien met andere maatjes van zijn leeftijd.
weet niet of het verkeerd overkwam Lachen

Als je dat bedoelt, lijkt het net of het dier het nu zo slecht heeft. HIj is met soortgenoten en ik vind bv een paard met een geit zielig, maar dat vind ik.

Heb je mijn post gelezen over mijn jaarling met zijn opoe?? Dat kleine ding heeft de tijd van zijn leven om die opoe te pesten en dan wordt hij achter na gezeten, kirrend van plezier rent dat ding voorop. Mijn paard er achter aan en doet net of hij hem niet kan inhalen....

heb het gelezen en vond het leuk. maar mijn veueln staat nu voor 3 weken alleen en ik merk dat ze het mist om een vriendje te hebben. ze staat in een kudde met nog 5 volwassen pony's en ze moet zichzelf vermaken. met haar oude vriendje stoeide ze heel wat af en ze waren echt dol op mekaar. voor een paard als de jouwe zou ik wat over hebben Knipoog
en het heeft het zeker niet heel slecht, maar ondoordachte aanschaf is meestal het paard de dupe.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:43

Billy schreef:
Hmm, geef je hem wel hoorapparaten dan? Shets willen nog wel eens oostindisch doof zijn Haha!

Meestal hebben ze daar een hele goede reden voor, is mij opgevallen. Knipoog
Ik kan het in elk geval heel goed vinden met de zeer creatieve Shets bij ons. Ik vind ze goudeerlijk en leuk. Ja

Juangi, ik zei juist dat dit veulen niet bij andere jaarlingen moet, maar juist in een kudde met pony´s en paarden van verschillende leeftijden. En dat is heus wel ergens te vinden in die buurt. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:45

shets zijn leuk................ongelooflijk slim en daardoor moeilijk.........

maar ze zijn leuk!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:45

Ow, ik las net iets te snel. Bloos

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:46

Shets zijn idd leuk, maar roteigenwijs Haha!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:49

gekvanfleur schreef:
@degene die haar gaat helpen: heb jij ervaring met veulens?

Yeps ik heb ervaring met veulens. Ik heb mijn eigen jonge paard zelf opgeleid dmv grondwerk; Met rijden zijn we nog bezig. Ik ga linda ook alleen maar bijstaan in het grondwerk en omgang vanop de grond. Het gedeelte rijden daar moei ik me niet, want daar heb ik zelf nog enorm veel issues.

Ik ben momenteel nog bezig met een paar jonge paarden van m'n tante haar vriend (hij is hobby fokker), daar doe ik voornamelijk grondwerk mee. Het betreft hier dan vooral oudere 'veulens'. Deze veulens staan tot hun 3 jaar in een kudde en zijn dan nog helemaal groen. Kennen zelfs niet meewandelen aan het halster, zijn hooguit 1 of 2 keer in de hand geweest om hun hoeven eens wat te bekappen (doet hij zelf, aangezien hij een opleiding gedaan heeft voor hoefsmid), maar verder kennen deze paarden totaal niets. Ze komen dan als 3-jarige een tijdje bij ons op de wei om hun eens in een andere kudde te zetten. Ik doe dan met hun wat grondwerk en maak ze, als de eigenaar dat wil zadelmak (= niet gelijk aan ruitermak of inrijden); Eenmaal ze het zadel op hun rug kennen is het werk daarbij voor mij afgesloten. Nu hebben we momenteel een 4-jarige staan die totaal nog niet klaar is voor het zadelmak maken. Die blijft nog een jaar bij ons. Ze is mentaal en fysiek nog teveel baby. Dus met haar doe ik het rustiger aan.
Zo ben ik ook aan mijn paard Casandra gekomen. Zij kwam als tweejarige bij ons en met haar heb ik mijn eerste stappen in parelli land gezet en uiteindelijk heb ik gezaagd en gesmeekt of ik haar mocht kopen omdat het zo klikte met haar.

Om op je tweede deel te antwoorden, ik heb Linda met raad bijgestaan, maar uiteindelijk is het zij die de beslissingen neemt. Haar beslissing was te kiezen voor een jong dier, zodat ze die zelf nog naar haar hand kan zetten, zodat het dier alle kansen kan krijgen en ze het dier niet metteen al dingen moet gaan afleren om dan weer dingen terug aan te leren, en die redenering vind ik helemaal begrijpelijk. We hebben veel shetjes bekeken via MP, kapaza en andere zoekertjes sites en vaak als ze dan ging kijken was er wel altijd iets... Dan heeft ze de kans gekregen om sanne over te nemen. Dat is toch geheel haar beslissing. Als zij dat zo wilde respecteer ik dat en doe ik mijn best om haar hier weer met raad bij te staan en haar te steunen en te helpen om van dit lieve dier een brave volwassen pony te maken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:52

Over Shetlanders, nogmaals, ik zie vaak dat ze voor hun ´eigenwijsheid´ hele goede redenen hebben. Ja

Zo heb ik vorige week gezien hoe een shet bij ons, die belaagd werd door 3 vreselijke kinderen, ging liggen. Hij liet zich niet meer berijden, staakte gewoon. Doet een pony dat, dan ben je zo te ver gegaan. Vervolgens gingen die kids op het arme dier staan meppen met zwepen. Toen heb ik even heel hard naar die kids geschreeuwd (ik stond aan de andere kant van het hek) of ze nou helemaal besodemieterd zijn..... Boos!
Ja, mensen noemen dat ´eigenwijs´, maar ik gaf het beestje groot gelijk. De Shets bij ons laten zich ook niet vangen door kinderen. Echt niet.

Vind het niet gek, als er zo zonder toezicht met die dieren gerotzooid wordt. En soms staan de ouders er bij en die vinden het blijkbaar heel normaal Gestoord dat er naar die dieren geschreeuwd wordt of dat ze geslagen worden. Naast al dat geruk en gepluk op die ruggetjes. Ik snap onze Shets heel goed en neem het voor ze op, als het moet. Helaas zijn ze niet van mij, het zijn wel de kuddegenootjes van mijn paard. Hele lieve dieren, goudeerlijk, zoals ik al zei. Maar het zijn zogenaamde ´kinderpony´s´ en worden daardoor eigenlijk vaak gewoon verziekt. Verdrietig

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:53

Dat versta ik niet onder eigenwijs Twiggy...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:55

ik versta dat ook niet onder eigenwijs Lachen ik versta daaronder wijs Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:55

KiWiKo schreef:
Twiggy2008 schreef:
Wil best een Shetlanderfluisteraar worden. Knipoog

Scheenbeschermers om en huppakie, daar ga je Lachen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:57

Lovely schreef:
KiWiKo schreef:

Scheenbeschermers om en huppakie, daar ga je Lachen.

precies

hopsakeee gaan met die bannaan Lachen

Anoniem

Twiggy2008 schreef:
Over Shetlanders, nogmaals, ik zie vaak dat ze voor hun ´eigenwijsheid´ hele goede redenen hebben. Ja

Zo heb ik vorige week gezien hoe een shet bij ons, die belaagd werd door 3 vreselijke kinderen, ging liggen. Hij liet zich niet meer berijden, staakte gewoon. Doet een pony dat, dan ben je zo te ver gegaan. Vervolgens gingen die kids op het arme dier staan meppen met zwepen. Toen heb ik even heel hard naar die kids geschreeuwd (ik stond aan de andere kant van het hek) of ze nou helemaal besodemieterd zijn..... Boos!
Ja, mensen noemen dat ´eigenwijs´, maar ik gaf het beestje groot gelijk. De Shets bij ons laten zich ook niet vangen door kinderen. Echt niet.

Vind het niet gek, als er zo zonder toezicht met die dieren gerotzooid wordt. En soms staan de ouders er bij en die vinden het blijkbaar heel normaal Gestoord dat er naar die dieren geschreeuwd wordt of dat ze geslagen worden. Naast al dat geruk en gepluk op die ruggetjes. Ik snap onze Shets heel goed en neem het voor ze op, als het moet. Helaas zijn ze niet van mij, het zijn wel de kuddegenootjes van mijn paard. Hele lieve dieren, goudeerlijk, zoals ik al zei. Maar het zijn zogenaamde ´kinderpony´s´ en worden daardoor eigenlijk vaak gewoon verziekt. Verdrietig

Gebeurt dit bij jou op stal?

Twiggy2008

Ach Billy, natuurlijk noem ik dat ook niet ´eigenwijs´. Ik geef die beestjes groot gelijk. Ze bokken ook, gooien kindjes er af, laten zich niet meer vangen vervolgens, springen niet over de hindernisjes, terwijl de kindjes wel over de balkjes heen vliegen Knipoog .... Ik noem paarden zelf nooit ´eigenwijs´. Ik noem het meer ´eigen initiatief´, zeg maar..... Ik vind Shets ongelofelijk slim en goudeerlijk.
Ze laten je zien wat je fout doet, alleen leert niemand die ruitertjes dat ze zelf fout doen. Verdrietig

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:58

Die ruitertjes hebben gewoon goed les nodig. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:59

gekvanfleur schreef:
heb het gelezen en vond het leuk. maar mijn veueln staat nu voor 3 weken alleen en ik merk dat ze het mist om een vriendje te hebben. ze staat in een kudde met nog 5 volwassen pony's en ze moet zichzelf vermaken. met haar oude vriendje stoeide ze heel wat af en ze waren echt dol op mekaar. voor een paard als de jouwe zou ik wat over hebben Knipoog
en het heeft het zeker niet heel slecht, maar ondoordachte aanschaf is meestal het paard de dupe.

Ik moet heel eerlijk zeggen, ik was bang dat mijn paard niet lief zou zijn, nou wist ik van eerdere pensionplekken dat hij dol is op shetten, hij trok altijd naar shetten en niet naar grote paarden. Ik had wel de afspraak als het niet zou klikken dat de shet terug zou gaan. Ik heb ook geboft met de shet hoor, het is een rustig manneke met een goed karaktertje, maar zonder mijn paard zou hij vast al heel ondeugender zijn. Mijn paard is gelukkig eerlijk en zo super voorzichtig met het dier. Eerst kon hij onder mijn paard doorlopen en ik was verbaasd dat dat mocht, nu kan hij dat niet meer en wordt hij stouter. Nu probeert hij op zijn rug te klimmen, de eerste trap moet nog komen van mijn paard en toch is hij de shet de baas.

Maar laat ik niet te vroeg juichen, de shet is nog niet volwassen en ik heb hem pas 6 maanden..., wie weet heb ik straks hulp nodig. Clown

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:00

hihihi niet alleen shets... Mijn warmbloed was voor mij ook een enorm grote leermeester(es) Lachen Ze tolereert geen fouten, en vaak heb ik ff frustraties gehad... maar uiteindelijk heb ik van haar echt enorm veel geleerd. Nu kan ik haar gedrag interpreteren en erop inspelen, maar daar is ook 3 jaar overheen gegaan...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:01

Ja, Lovely, dat zie ik bij de kinderlesjes op de Shets die bij ons staan. Daar is dan ook geen toezicht bij, op die momenten. Ja, ik, als ik er toevallig ben, maar ik ben daar niet voor ingehuurd. Ik kom uiteindelijk alleen voor mijn eigen paard. Maar ik doe wel mijn mond open, hoor, daar kun je zeker van zijn. Ik ben hier namelijk heel, heel allergisch voor. Scheve mond

Ik zou graag die kinderen willen begeleiden, eigenlijk. Meestal gaat het redelijk goed, maar als ik zoiets zie gebeuren als van de week, dan sta ik echt even te schreeuwen tegen die kids. En dan ben ik ineens niet meer die ´aardige´ mevrouw van Sam.

(En van ouders die erbij staan trek ik me ook niets meer aan. Die weten vaak geen moer over paarden, dus daar moet je het ook niet van hebben).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:19

Jeetje Twiggy, wat is dat voor tent joh, dat ze dat zomaar toelaten?