Mag jullie smid of paardenarts jullie paarden corrigeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mag jullie smid of paardenarts jullie paarden corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:24

Berpie, je leest niet goed. Ik heb inderdaad een smid die eentje van mijn paarden een keer alle hoeken van het hok heeft laten zien, ja. Beest was door mij net aangekocht, en was erg gevaarlijk aan het doen.
En dan je verhaal over de smeden van vroeger, denk je dat die nooit een klierig paard op de mieter gaven???

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:20

ik zou het inderdaad genant vinden als mijn paard zich niet behoorlijk gedraagt. punt is alleen, dat het probleem zich vaak niet bij het paard bevindt, maar bij de smid of arts. ik kies mijn profs heel bewust, en heb nu een paardentandarts die zonder moeite, en voor een deel zonder mondklem, mijn paarden kan behandelen. ik heb een geduldig smid, die luistert naar wat ik vertel over ze en die de paarden weet in te schatten, en dus ook of ze klieren of iets moeilijk vinden. mijn DA is heel rustig, Faram is bang voor spuiten, en dat weet hij. hij houdt daar rekening mee een wordt nooit boos.

Faram is er één die een mens heel snel met zichzelf confronteert, een chagrijnige smid, of ééntje die haastig is en hem als een ding benadert, daarbij wil hij nog weleens klieren. mensen die met hem omgaan zoals het hoort, zich normaal voorstellen en een zeker contact leggen voor zij aan het werk gaan, hebben het met mijn dieren eigenlijk altijd goed.

het is weleens voorgekomen dat er bewust geklierd werd, áls een correctie nodig is doe ik dat zelf. ik ben er ALTIJD bij als er een prof met mijn paarden werkt.

MAAR de keuze voor de juiste persoon is mi het belangrijkst, iemand met het paardengevoel van een theelepeltje komt met mijn dieren gewoon niet uit de voeten, en terecht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:45

detour schreef:
PG: Is dat diertje die Welsh waar je een keer een topic over maakte en ik je vertelde wat ik ervan vond en later wat inbond na een discussie met je mannetje aldaar? Haha!
Dat is toch sowieso een aparte?
is het dier misschien ooit getraumatiseerd geweest? Waarom zou een dier van zichzelf zo uitgesproken anti bekappen zijn anders?...

Ik denk trouwens dat mijn jonge Welsh ook niet te stevig gecorrigeerd moet worden; zij is gewoon bang, mept van zich af. Ik heb haar nu twee maanden, ze was volgens ex eigenaar en fokster vaak bekapt. De smid geloofde er geen bal van.. Clown

jep, da's die, ben er zeker van dat die ooit een trauma opgelopen heeft. We gaan er dan bij hetbekappen ook heel voorzichtig mee om, maar als hij gevaarlijk wordt, krijgt hij wel op zijn donder... Lachen Ik geloof niet dat die uitzichzelf "anti mens" is. Want da's de liefheid zelve als je hem eenmaal kent (en hij jou) en je hem duidelijke grenzen geeft. Een vrouw zou beter zijn voor hem denk ik, maar er zijn hier niet veel vrouwelijke goede smeden te vinden. Iig geen die nog niet van hem gehoord hebben...

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:01

Mijn paard krijgt ook weleens een tik van mijn smid.Als mijn paard vind dat hij lang genoeg braaf heeft stilgestaan begint hij eerst met klieren.Dan krijgt hij weleens een grote mond of een tik.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:47

mijn dierenarts dat alles op zijn gemak en stelt eerder gerust dan straffen behalve als die echt klieretig wordt
mijn hoefsmid zegt altijd he pommeldom hoe je voeten eens even stil voordat het mis gaat ( pommeldom zegt die tegen iedereen)
maar met zijn stem ietsje verheven en dat is meestal genoeg dus

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:39

Ligt per paard anders. Soms helpt stemverheffing wel, soms niet.
Bij mijn doerakken ook niet hoor Nagelbijten / Gniffelen Slecht opvoeding gehad van me Nagelbijten / Gniffelen

Nee, de mijne krijgen nooit op hun donder, blijven altijd prima staan, maar we bekappen ook zelf..

(als ik zeg 'de mijne' bedoel ik daarmee, de paarden die ik verzorg in vrije tijd)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:32

ik zie ook een groot verschil in zelf bekappen en het de smid laten doen. mijn smid is een heel fijne, maar mijn dieren zijn wel sterk op mij gericht, en dat verschil zie je gewoon wel. dat is ook de reden dat ik er ALTIJD zelf bij ben, ik grijp liever zelf in als het nodig is.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:50

Dierenarts en hoefsmid zullen via communicatie de paarden tevens moeten begeleiden en ingang krijgen om ze rustig te behandelen, paard moet snappen wat iemand wil. Als een paard angstig reageert/ of gewoon niet mee wil werken dan ben ik er. Dit spreek ik ook af van te voren. Ik ben de leider voor ze.
Vooral met mijn konikpaard die met de fles is grootgebracht.......heel veel moeite kost het een ander bij haar in de buurt le laten krijgen. Ik houd regie....maar de behandelaar dient hierin te assisteren, dus praat mee, doet zijn ding. Mag reageren als een paard even protesteerd, door gerust te stellen en eventueel een hulpstem te bieden dat iets niet mag.
Uiteindelijk heb ik het roer in handen.

Jarno.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:56

Ik heb de mazzel altijd hele goede dierenartsen en smeden gehad te hebben, met heel veel gevoel voor het wezen paard.......

Ik vind het ook niet erg als deze mensen een paard corrigeren op een wat minder vriendelijke manier, want ik weet dat het paard het er dan naar gemaakt heeft

Fellowschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:29

als je paard vervelend is kan dat wel en als hij kliert zeker als het idd fatsoenlijk straffen blijft! maar al je een paard hebt die het allemaal een beetje eng vind zou ik hem niet gaan slaan maar rustig laten wennen...

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:53

ja tuurlijk, als het nodig is dan moet dat. Ze moeten gewoon luisteren!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:06

Al onze paarden houden over het algemeen hun gemak bij de DA of smid, daar heb ik ze ook op getraint.
Onze jonge paarden zijn voordat er een hofdsmid aan te pas komt wel wat gewent, ik kan niet van onze smid verwachten dat hij een paard wat niet luistert of constant loopt te stressen netjes bekapt, dat is overgens ook niet veilig voor hem.
Daarnaast als je je paard pas moet leren stilstaan voetje geven ect als de smid er is, wordt dit geen plezierige ervaring voor een jong paard en zal hij de volgende keer ook niet graag meewerken, dat proberen wij dus te voorkomen.

Je kan niet alles voor zijn en soms moet je paard een onderzoek ondergaan wat allerminst prettig is, zo heeft mn oude paardje een mega hekel aan het bijvijlen van zn kiezen eens per jaar.
Dat ding in zn mond maakt hem angstig en daardoor in de ogen van sommige mensen een klier terwijl hij echt bang is, dan kan ik hem wel een mep verkopen, maar dat maakt het alleen maar erger.
Daarom krijgt hij voor de behandeling een roesje vd DA zodat hij erg relaxt is, ook niet ideaal dat weet ik maar anders wordt het een grote stresbende en uiteindelijk zijn er dan nog geen kiezen gevijld.

Mijn haflingermerrie kan soms een eigenwijze tante zijn, toen ik haar net had was ze ook erg vervelend bij de hoefsmid, heb toen een keertje overgeslagen en ben veel met haar gaan oefenen.
Dat heeft aardig geholpen, maar toch flikte ze het omdat ze soms telang moest wachten vond ze waarschijnlijk het nodig om te meppen en te bijten......onze smid bedacht zich moment en haalde flink uit...in eerste instantie dacht ik ho eens even.....maar voordat ik er iets van wou zeggen realiseerde ik me dat hij in mijn ogen althans eerlijk gehandeld had.
Klaarblijkelijk was de boodschap bij madam overgekomen want sindsdien is de heiligheid zelve bij de smid, geen stap zet ze verkeerd en is prima te corrigeren, hij heeft mij er zelfs niet meer bij nodig dus ik ben er niet eens altijd meer bij.

Een Da of smid moet naar mijn idee gewoon zn of haar werk kunnen doen, dat een paard geen robot is weet een goede da of smid ook, de onze heeft daar begrip voor en de nodige geduld, soms als je de dingen net iets anders vraagt lukt het wel en soms is er wat meer geduld bij nodig, maar een paard wat de boel loopt te verstieren en daardoor het werk van een da of smid onmogelijk maakt, krijgt bij mij behoorlijk op zn falie.
Anders is het als iemand nooit oefent of traint met zn paard dmv voetjes geven netjes stil blijven staan en aanrakingen ect. dan ligt de oorzaak meer bij de eigenaar die misschien denkt dat een smid zijn paard eerst wel even zal temmen om deze vervolgens te bekappen, zo'n paard is in mijn ogen best zielig als hij op zn falie krijgt.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:27

Casca schreef:
ik zei zelfs een keer tegen de smid terwijl mijn paard stond te klieren: Geef hem maar een keer een schop hoor!?!
Mijn paard moet zich gewoon gedragen, of dat nou bij mij is of bij een professional die veel paarden op een dag in de hand heeft. Als het gewoon geklier is uiteraard, en geen pijn/angst Knipoog

ik zal hem wel corigeren maar dan hoef je tog geen schop te geven ??

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:31

bonbon15 schreef:

Van mij mag je gerust een schop verkopen hoor. Van een klap op z'n kont oid is hij totaal niet van onder de indruk!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:15

Joonsel schreef:
bonbon15 schreef:

Van mij mag je gerust een schop verkopen hoor. Van een klap op z'n kont oid is hij totaal niet van onder de indruk!

Een schop gaat mij ook wat ver hoor. Principequestie.....

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:29

Als het echt nodig is mogen ze van mij een corrigerende mep uitdelen maar alleen stemverheffen is bij mijn paard al voldoende.
In het verleden heb ik een smid gehad die mijn paard een behoorlijke knal voor haar hoofd had gegeven zonder dat er een reden voor was (stagaires hadden het gezien en zeiden dat het paard gewoon heel braaf en rustig was), paard ging daardoor hangen dus halster kapot en halstertouw kapot. Dit was de eerste keer dat ik er niet zelf bij was, als ik er zelf bij was zei hij altijd dat het een geweldig paard voor een smid was omdat ze altijd perfect meewerkte. Toen ik hem opbelde om te vragen wat er was gebeurd zei hij dat ze was geschrokken en daarom was gaan hangen, paard heeft bij mij nog nooit gehangen en stagaires zagen hem de klap uitdelen.
Achteraf hoorde ik dat hij altijd er op los sloeg als de eigenaar er niet bij was. Inmiddels had ik gelukkig een andere smid en die heeft nooit problemen met haar.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:52

Mijn jong paard wordt altijd vreselijk ongeduldig bij de smid. Het duurt haar te lang en dan wordt ze vervelend. Ze gaat bijvoorbeeld hangen, of trekt haar voorbeen los om te kunnen lopen. Als het echt te link wordt, geef ik mijn smid groot gelijk dat hij haar een standje geeft, mits het naar de normen is. Als ze zich echt niet kan gedragen, krijgt ze een praam op. De veiligheid van de smid staat dan toch echt voorop.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:08

Onze smid is heel geduldig.We hebben voornamelijk 2 en 3 jarige hengsten die vaak niets kennen.(Voordat ze naar de smid gaan hebben we altijd al eerst zelf gebrobeerd met eerst beentje aanraken en dan op tillen). Als die een keer moeilijk doen(een keer been van bok trekken of een keer een achterbeen terug trekken) wordt hij echt niet boos,die beesten kennen niks.Dan gaat het heel rustig, gewoon ho braaf en een paar keer proberen.Maar op het moment dat ze echt gericht gaan trappen(die heb je er soms bij) schopt hij gewoon een keer terug.Ik heb daar ook echt geen problemen mee.
De smid of DA niet hoeft te verongelukken met andermans paard.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:15

JA! Zowel mijn smid als mijn dierenarts zijn beide kundig genoeg en kennen mijn paard lang genoeg om te kunnen beoordelen of het angst/pijn is of klieren.
Zij mogen op het moment van klieren mijn paard zeker corrigeren, daar heb ik geen moeite mee! Zij moeten hun werkzaamheden toch goed uit kunnen voeren zonder daar gevolgen aan over te houden!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:56

Mijn paard is een droom voor de HS. Hij gedraagt zich als een engeltje, dus hij hoeft niks te corrigeren, maar ik heb ook wel andere dieren gehad. Mijn HS is paardenman genoeg om te oordelen of gedrag gecorrigeerd moet worden of niet. En dat doet hij op dezelfde manier en momenten als ik het zou doen, dus nee ik heb er geen problemen mee. Anders had ik ook allang een andere smid opgezocht, als het in mijn ogen niet goed was Knipoog

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:57

1 x was mijn paard een beetje "stout" De hoefsmid was met zijn achtervoet bezig. en er kwam een tractor achter hem aan gerede. nouw hij kon het niet zien. en hij moest kennelijk langs mijn paard. mijn paardje raakt in paniek. maar de hoefsmid had zijn voet vast. dus men paard valt bijna(want die tractor maakte veeeel geluid)dus hij stijgerde of naja. het leek erop. om omhoog te komen.en toen stond tie weer heel goed stil toen de tractor langs kwam.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:22

Alle drie mijn paarden zijn goed opgevoed en hebben vertrouwen in mensen. Daardoor gaat hoefsmid zonder problemen en hoeven ze niet gecorrigeerd te worden.
De paardentandarts was een ander verhaal. Een merrie was panisch bang, maar ook daarbij behandelde de DA die ik toen had haar rustig, zodat het toch zonder verdoving kon. Inmiddels heb ik een supergoeie tandarts gevonden die erg goed met paarden kan omgaan, zodat ook deze merrie dit jaar zonder problemen is behandeld zonder verdoving (zelfs zo 2 loszittende kiezen getrokken).

In eerste instantie vind ik het een kwestie van je paard goed opvoeden en de tijd nemen om aan dingen te wennen. Dus oefeningen doen waarbij je zijn mond kan aanraken en binnengaan, benen aanraken en optillen etc.

Maar ... ik vind het wel heel belangrijk om een goed rustige smid en tandarts te kiezen. Ik ben er altijd zelf bij zodat ik ook precies weet wat ze doen. Mocht het nodig zijn dan kan ik zelf ingrijpen, maar juist omdat ik erbij ben is dat nooit nodig.
Een smid die mijn paarden zou trappen of slaan moet ik er niet bij. Ik weet dat mijn paarden in principe rustig zijn, dus gebeurt er iets waardoor ze toch protesteren, dan is er meer aan de hand en ik wil dat niet beantwoord zien met een klap of trap. Als er iets mis gaat of er ontstaat angst wil ik dat dat rustig wordt opgelost door vertrouwen.
Dus daarom een bewuste keuze voor hoefsmid en TA en er altijd zelf bij zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:24

Mijn paard is goed opgevoed, gelukkig, maar ik corrigeer zelf en doe dat met stem, niemand mag mijn paard schoppen of slaan, stem is nl genoeg bij mijn paard. Het grovere werk is voor mijn paard veel te heftig en dat laat ik niet toe. Dan moet de smid maar wat meer geduld hebben, hij werkt ten slotte met dieren.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:31

mits verdient mag een veearts of hoefsmid mijn paard corrigeren.
Mijn madam is zeker geen schatje met de veearts en bij de hoefsmid, en dat weet ik.
dus ze mogen haar zeker een schop onder haar kont verkopen als ze richting de smid schopt oid.
ook waarschuuw ik altijd als de hoefsmid/veearts komt, dan weten wat ze te wachten staat Haha!
ik zorg dat ik er altijd zelf bij ben (een keertje niet gedaan, smid kreeg een trap in zijn maag)
al schaam me soms dood voor haar Bloos

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:23

Ik waarschuw ook altijd braaf Ja Maar moet enkel voor de kleine waarschuwen, de andere twee staan haast te maffen. De merrie duwt wel. Als hij aan haar voorhoeven bezig is, dan gaat ze met haar neus tegen zijn rug/achterwerk zitten duwen *LOL* Dan wil ze aandacht en knuffels Huilen van het lachen

Explo kauwt aan die leren riempjes als ze aan zijn voorhoeven bezig zijn (van die leren "chaps" of hoe noemt dat die ze aan hebben? Daar zitten vanachter van die riempjes aan, daar knabbelt hij aan) maar als je een keer "Ex!" zegt (je hoeft zelfs je stem niet te verheffen) stopt ie.

DA is geen een van de drie moeilijk. Ex wil wel eens chagerijnig uit de hoek komen en met zijn hoofd gooien maar dan heb je het ook wel gehad.