Onenigheid met ouders.....trailer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Re: Onenigheid met ouders.....trailer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:48

als je een B rijbewijs hebt mag je aanhang trekken met een ledig gewicht van niet meer dan 750 KG dus dat komt al neer op een lege anderhalfpaards trailer, en geladen mag je niet meer trekken als op de papieren van je auto staat dat betekent als je auto 1350 mag trekken dat moet dat aanhang plus lading zijn.
en auto en aanhang + lading mogen niet boven de 3500 KG uitkomen.

het is uiteraard niet leuk als je ouders het er niet mee eens zijn,
bovendien kost dat ook weer geld (belasting + verzekering)
en zoalng je studeert en nog thuis bent mag je denkelijk al blij dat je uberhaupt al een paardje hebt staan
menig studerende kunnen dit niet en zijn blij als ze rond komen iedere maand.

dus ja ik een moeilijke keus maar ik zou zeggen leg je erbij neer
bijt door
huur een trailer anderhalf paards trailers kun je zo huren zonder
E rijbwijs vanwege hun gewicht.

of zorg dat je op jezelf komt Knipoog

LBLGypsyCobsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:58

Silence schreef:
Daar gaan we deze week even een goed gesprek over hebben, dus ik weet nog niks zeker.
Maar ik denk dat we er wel uit gaan komen.
Mam heeft vandaag geholpen met het oefenen en was er nu ook van overtuigd dat het trailerprobleem over is.
Ook pap was er erg over te spreken hoe super het weer ging.
(dus ik denk dat ze ergens een beetje bang zijn/waren dat de trailer er voorniks komt)

Maarre met verwend lijkt het mij niks te maken hebben.
Jaren hebben mijn ouders aangegeven dat ik een trailer mag kopen en hun hebben daar een auto voor gekozen.
En dan heb je geld genoeg en dan haken ze af. Dat is geen verwennen lijkt me.
Ik kijk nu puur hoe of wat nu verder.

Even een reminder, TS is niet een kind dat stampend staat te gillen om een trailer Knipoog
Ze heeft er zelf voor gespaard, ik vind de kreet 'verwend' hier ook niet echt op z'n plaats.
Ze had een afspraak met haar ouders en die doen daar ineens moeilijk over.
Omdat ze een goed gesprek met haar ouders wil, zoekt ze hier wat informatie.

@Silence: heb je inmiddels een gesprek met je ouders gehad?

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:37

Een 22 jarige die KAN sparen voor een trailer vind ik toch verwent......

Ik was op die leeftijd allang het huis uit en had innige relaties met de plaatselijke incasso bureau's (met dank aan de fijne instelling die studiefinanciering heet Boos! maar dit terzijde)

Ik zou graag een huis aan een ruiterpad hebben met heel veel hectare land, en een grote veewagen met daarnaast een mooie groom auto. En ik ben al 39 jaar...... Gaat niks meer worden denk ik met mijn leven. Ik ga mijzelf maar eens fijn opknopen denk ik...... Clown Slapen
Hoewel ik eerst eens ga vragen aan mijn ouders of dat mag..... Tong uitsteken

Wel zonde eigenlijk van mijn E rijbewijs welke ik net een jaar in bezit heb. Cool En van onze trailer die mijn vriend net eigenhandig opgefluft heeft zodat ie nog jaren mee kan.

LBLGypsyCobsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:49

Ik heb ook niet de luxe dat ik kan sparen voor een trailer.
Kan wel, maar er zijn andere dingen die voorgaan.
Ondanks dat gun ik TS deze luxe wel, zeker als haar ouders er toendertijd min of meer mee instemden.
Verwend vind ik gelijk zo negatief klinken, ze heeft nou eenmaal het geluk dat ze kan studeren, een paard kan hebben en sparen.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:00

Verwend is ook negatief. Het weerhoud je ervan zelf te vechten voor dingen en je ook in mindere tijden staande te kunnen houden.

Wat mij betreft heeft de TS totaal geen besef van de waarde van geld. Ik heb al meerdere topics voorbij zien komen met weer een andere out-fit. En dan heb ik het niet over een nieuw dekje van 20 euro. Nee, compleet met nieuwe zadels en al!!! Op een kennismakingsklasse endurance verschijnen met een vet-check...... (ding om de hartslag te controleren) compleet in endurance out-fit terwijl ze nog niet eens wist of ze het wel wat zou vinden die sport.

Maar goed, dat vinden de ouders blijkbaar ook allemaal goed. Dus eigenlijk is het ook niet de schuld allemaal van de TS maar vind ik het belachelijk dat die ouders dat allemaal maar goed vinden. En nu vinden ze dus iets niet goed....... Tja, dat is de TS niet gewent.....

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:18

Jorie schreef:
Een 22 jarige die KAN sparen voor een trailer vind ik toch verwent......

Waarom?
Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht hoor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:28

onley, je hebt de klok wel horen luiden maar je verhaal over B rijbewijs met aanhanger klopt niet óf is onduidelijk opgeschreven. Kijk de FAQ of de wiki eens na.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:32

Sorry hoor ik vind het verwende hier toch echt normaal gebruikt worden (jalours soms??) wie zegt dat een 22 jarige niet kan sparen? Ik ben zelf op mijn 15de begonnen met werken en heb in het weekend op twee plekken gewerkt. Toen ik 17 was heb ik mijn paardje gekocht, wel samen met mijn tante. (en dankzij mijn ouders omdat ik hem achter het huis kon zetten) ik heb zelf de trailer bij elkaar gespaard en zelf mijn auto gespaard. Deze dingen zijn er allemaal gekomen toen ik nog aan het leren was. Paard heb ik zelf in onderhoud al vanaf het begin. Het kan dus wel. Daarbij heb ik vanaf mijn 21ste al huur betaald.

Ik weet niet hoe TS het bij elkaar krijgt, misschien werkt ze er hard voor, moet misschien veel meehelpen in het huishouden. Ik weet het niet omdat ik haar niet ken en ik denk het merendeel van jullie ook niet. Misschien geeft ze haar geld niet uit aan uitgaan, dure kleding en gaat alles naar haar paardje.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:39

joyce83 schreef:
Sorry hoor ik vind het verwende hier toch echt normaal gebruikt worden (jalours soms??) wie zegt dat een 22 jarige niet kan sparen? Ik ben zelf op mijn 15de begonnen met werken en heb in het weekend op twee plekken gewerkt. Toen ik 17 was heb ik mijn paardje gekocht, wel samen met mijn tante. (en dankzij mijn ouders omdat ik hem achter het huis kon zetten) ik heb zelf de trailer bij elkaar gespaard en zelf mijn auto gespaard. Deze dingen zijn er allemaal gekomen toen ik nog aan het leren was. Paard heb ik zelf in onderhoud al vanaf het begin. Het kan dus wel. Daarbij heb ik vanaf mijn 21ste al huur betaald.

Ik weet niet hoe TS het bij elkaar krijgt, misschien werkt ze er hard voor, moet misschien veel meehelpen in het huishouden. Ik weet het niet omdat ik haar niet ken en ik denk het merendeel van jullie ook niet. Misschien geeft ze haar geld niet uit aan uitgaan, dure kleding en gaat alles naar haar paardje.

helemaal mee eens! de meesten weten niet hoe het allemaal zit!! snel oordelen is makkelijk!!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:40

DE TS geeft toch ook aan dat ze 3 jaar gespaard heeft om een trailer te kunnen kopen, zoals destijds is afgesproken met haar ouders?

En als haar ouders in de mogelijkheid zijn om haar aan te bieden wat ze denkt dat nodig is, is dat toch mooi? Ik noem dat niet verwend, hoewel dit misschien wel zo overkomt naar de buitenwereld.

Dat het wellicht steekt voor de mensen die jaren zich kapot werken om hun eerste paard te kunnen kopen, snap ik. Maar als ik over 16 jaar in de positie zit om mijn dochter te geven wat ze nodig heeft voor haar paard, doe ik dat absoluut.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:51

joyce83 schreef:

en hoeveel denk je dat dat vetgedrukte scheelt? Ik ben wel de laatste om iets te zeggen over steun door je ouders, maar jij (en TS, lees haar berichten maar na) hebt zo wel een enorm voordeel tov iemand die haar paard elders moet stallen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:55

Dus omdat je je paard thuis kunt stallen ben je verwent?
Tuurlijk heb je het dan een stuk makkelijker, en daardoor kan ik 2 paarden houden voor de prijs van 1. Dat besef ik me echt wel.
Maar ben je verwent omdat je ouders toevallig een stukje grond bij hun huis hebben?

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:56

Ik heb niet alles doorgelezen en zie dat dit topic een andere wending heeft gekregen maargoed..

Als ik jou was zou ik inderdaad eerst mn BE rijbewijs halen.. Je zou trailer en auto kunnen huren. Is een heel gedoe, maar op die manier hoef je niet ineens en een auto en een trailer en je E rijbewijs..

Het is alleen erg lastig als je op een mooie dag besluit een buitenrit te gaan maken.. Maar voor wedstrijden enzo kan het prima, denk ik..

Ik ken je ouders natuurlijk niet, maar misschien mag je dan uiteindelijk wel de auto van je vader lenen en kun je vanuit die positie ook een trailer aanschaffen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:12

asjemenou schreef:
Tuurlijk heb je het dan een stuk makkelijker, en daardoor kan ik 2 paarden houden voor de prijs van 1. Dat besef ik me echt wel.
Maar ben je verwent omdat je ouders toevallig een stukje grond bij hun huis hebben?

tot op zekere hoogte wel, ja. En ik heb niet te klagen, mijn moeder heeft altijd veel (vroeger alles) betaald voor onze paarden, dus ik ben net zo goed verwend.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:14

Lielle schreef:
joyce83 schreef:

en hoeveel denk je dat dat vetgedrukte scheelt? Ik ben wel de laatste om iets te zeggen over steun door je ouders, maar jij (en TS, lees haar berichten maar na) hebt zo wel een enorm voordeel tov iemand die haar paard elders moet stallen.

Ja en zo zijn er anderen die de auto verzekerd hebben op hun ouders naam, mensen die wel zelf hun studie moeten betalen en anderen die het helemaal betaald krijgen. Dan heb je nog eens dat sommige hun rijbewijs vergoed krijgen en anderen niet of voor de helft. Ik vind dat je verwend bent op het moment dat je het maar allemaal vanzelfsprekend vindt dat je iets krijgt of dat het vanzelfsprekend is dat anderen maar voor je moeten klaarstaan.

Ja ik ben er zeker van bewust dat dit voor mij inhoud dat ik een paard kan hebben en ik ben mijn ouders er zeker dankbaar voor (het zit trouwens nog complexer in elkaar, het is namelijk om te zien 3x een rijbak waarvan elk deel van iemand anders is 1 van ouders, 1 van tante waar ik samen paard mee deel en andere stuk van een andere tante). Maar in ruil daarvoor sta ik wel meer klaar voor mijn ouders, help ze waar het kan.

Daarbij vind ik in het geval van TS goed dat ze zelf gaat zoeken naar een oplossing waardoor ze niet afhankelijk is van een ander.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:18

Lielle schreef:
asjemenou schreef:

tot op zekere hoogte wel, ja. En ik heb niet te klagen, mijn moeder heeft altijd veel (vroeger alles) betaald voor onze paarden, dus ik ben net zo goed verwend.

Ik denk dat wij dan een andere definitie van verwent hebben.
Verwent is bij mij iets negatiefs, je krijgt alles wat je wilt en je hoeft er niks voor te doen.

Iemand die gewoon netjes alles zelf betaald en daar gewoon voor werkt, dus paarden, auto, verzekering, trailer, eten, kleren, DA, telefoon, les, wedstrijden, enz enz kan ik niet verwent noemen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:18

joyce83 schreef:
Daarbij vind ik in het geval van TS goed dat ze zelf gaat zoeken naar een oplossing waardoor ze niet afhankelijk is van een ander.

Zonder E-rijbewijs blijft ze afhankelijk van anderen......

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:22

nou sorry hoor maar hier vraagt de ts toch niet om ! of zij haar geld ook uitgeeft aan setjes is toch niet jullie probleem !
vind het echt zielig dat als je het zelf niet hebt , je dan iemand zo moet afbranden jorie ! erg kinderachtig en je bent dan al 39 jaar ! Boos!
verder denk ik dat je genoeg tips hebt gehad ts waar je wel wat mee kunt .
veel succes nog met zoeken ! Haha!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:24

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar in de Bit stond eens een artikel over trailers en de kosten, en daar kwam uit dat als je (volgens mij) minder dan 20x per jaar de trailer zou gebruiken, je goedkoper uit bent met een paardentaxi. Dus dan wordt er voor je gereden. Misschien is dat een idee? Nadeel is wel weer dat je dan afhankelijk blijft van anderen en dat je moet reserveren, maar het is beter dan niets.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:27

@Silence, zou je door kunnen geven welke oplossing je hebt bedacht? misschien hebben anderen er nog iets aan.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:28

Vind dat verwende gedoe ook een beetje overdreven. Er zijn zat kinderen die echt alles zomaar krijgen (duur paard, compleet nieuw bruin tuig, vrachtwagentjes), en die je dan vervolgens weken niet op stal ziet omdat ze net een nieuw vriendje hebben. Mensen waar misschien ook meer financiële middelen thuis zijn, en waar dus meer mogelijk is, zijn toch niet per definitie verwend? Zolang je er zelf ook voor werkt en moeite voor doet, en dankbaar bent om wat je hebt vind ik het niet verwend, in ieder geval niet verwend in negatieve zin zoals het hier gebruikt wordt.
TS spaart toch zelf? Ik heb toen ik nog thuiswoonde en studeren ook gespaard voor een paard én trailer. Mijn ouders wilde toen ik het bedrag om mijn bijrijdpaard te kopen bij elkaar had gesprokkeld (al vanaf mijn 8e jaar ging al het verjaardagsgeld in de ponypot en ik werkte al (zwart) vanaf mijn 13e, daar is heus wel eens merkkleding van gekocht maar ook genoeg van gespaard) de stalling betalen totdat ik afgestudeerd was, ik had namelijk laten zien dat ik er wat voor over had en de verantwoordelijkheid aankon. Een paar jaar later had ik een trailer van mijn spaargeld, die gebruiken ze thuis ook regelmatig met verhuizingen, een verbouwing etc. Dat scheelt ze dan ook weer 40€ boedelbakhuur. Verzekering en onderhoud betaal ik ook zelf.
Een rijbewijs heb ik nog niet, dat ga ik binnenkort wel halen, maar ik denk dat mijn vader het voorlopig sowieso nog veiliger vind om mee te gaan.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:36

Waratje schreef:
joyce83 schreef:

Met een een auto die 1300 KG kan trekken niet.Daar heb je bij een trailer met ook dat laad vermogen en een pony geen E voor nodig.Haar probleem zit hem meer in het geen goede auto hebben.Niet in het geen E hebben.Trailer kan ze dan
huren.

En voor Jorie
Dat jij je zaakjes toen(en zo te horen nu nog) niet op orde had zo te horen,kom je nu met dit soort jaloerse berichten aan lijkt het wel op.Zorg eerst voor je eigen dingen voordat je afgeeft op een ander.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:44

dorientjuh schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar in de Bit stond eens een artikel over trailers en de kosten, en daar kwam uit dat als je (volgens mij) minder dan 20x per jaar de trailer zou gebruiken, je goedkoper uit bent met een paardentaxi. Dus dan wordt er voor je gereden. Misschien is dat een idee? Nadeel is wel weer dat je dan afhankelijk blijft van anderen en dat je moet reserveren, maar het is beter dan niets.

Ik wil hier nog even op aanvullen dat in datzelfde artikel ook een vergelijking is gemaakt tussen zelf een dikke auto met trailer hebben en een trailer en auto huren en daarbij zelf een klein autootje rijden.

Volgens mij moest je minstens 1 keer in de 2 weken gebruik maken van je eigen trailer om dat eruit te halen. Nu zou jij inprincipe de auto van je vader kunnen lenen, alleen het mogen is nog een probleem. Maar dan zou die vergelijking dus niet helemaal opgaan..

Maar het is om aan te geven dat dat niet al te duur is, vooral als je niet wekelijks op pad gaat.

Een buitenritje maak je denk ik toch ook wel vaak samen, dus dan zou je wel weer mee kunnen liften.

Ik snap dat het vervelend is om afhankelijk te zijn. Ik zelf wil nu ook eerst mijn E rijbewijs halen. Ik heb dan wel de luxe dat mijn ouders een auto hebben die het kan trekken en ik die ook ten alle tijde kan lenen. Maar die auto staat wel 200 km bij mijn paard vandaan en bovendien rijdt die auto 1 op 8 benzine. Dus is dat voor mij ook geen optie om daar mijn 'eigen' auto van te maken.

Maar ik heb straks met mijn E rijbewijs wel de mogelijkheid om te huren en dat is al een stapje dichterbij de onafhankelijkheid.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:44

kazary schreef:
Waratje schreef:

Met een een auto die 1300 KG kan trekken niet.Daar heb je bij een trailer met ook dat laad vermogen en een pony geen E voor nodig.Haar probleem zit hem meer in het geen goede auto hebben.Niet in het geen E hebben.Trailer kan ze dan
huren.

En voor Jorie
Dat jij je zaakjes toen(en zo te horen nu nog) niet op orde had zo te horen,kom je nu met dit soort jaloerse berichten aan lijkt het wel op.Zorg eerst voor je eigen dingen voordat je afgeeft op een ander.

dankje voor de opheldering ;)
staat wat ongelukkig
maar met een B rijbewijs mag ze degelijk wel een trailer trekken met paard erin
mits je niet over het gewicht heen komt wat je auto mag trekken
en je gehele combinatie niet zwaarder is als 3500KG

maar uiteraard als je ook nog geen auto hebt die dat mag trekken zou ik toch proberen
om eerst zo een auto te krijgen die dat wel kan,
dan kun je ook met gemak een trailer (anderhalfpaards) huren zonder je zorgen te maken dat
je auto van voren omhoog vliegt als je met trailer weg wil rijden :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-08 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:54

ROFL Gelukkig heb ik mijn zaakjes prima voor elkaar!! Dank u voor de interesse daarin.... Haha!

En jaloers ben ik ook niet. Ik maak me meer zorgen als "oud wijf" over de jeugd van tegenwoordig waar het af en toe echt lijkt of het aan komt waaien.
Vind ik prima, zal mij jeuken verder maar heb er een hard hoofd in wat er gaat gebeuren als iemand echt op eigen benen moet gaan staan.

Maar goed, ik zei al, daar kan de TS eigenlijk niks aan doen, maar dr ouders....... Cool