Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
mireya schreef:Waarom heb je geen leren gekocht dan?
Omdat ik ze niet zo vaak gebruik en ik het zonde van mn geld vond om voor die enkele keren meteen leren te kopen. Tot nu toe absoluut nog geen spijt van gehad; ze zitten en rijden super en ze zien er net uit als leren laarzen. Bv mijn jodhpurs zijn wel van echt leer met een extra zacht kalfsleren binnenkant. Die draag ik namelijk wel vaak en dan vind ik leer wel veel fijner dan een ander materiaal.
. Verder maak ik ze alleen schoon als het echt té erg word of wanneer ik les heb. Even met de slang erop, doekje erbij en eens per zoveel tijd in de schoenpoets. Mijn goede paar laarzen poets ik elke keer als ik ze gedragen heb, maar die zijn het laatste jaar misschien 2x uit de laarzentas geweest, vanaf januari ga ik pas weer wedstrijden starten. 

nee, wij verzorgen onze laarzen gewoon heel goed 
men moeders vriend is alergisch voor paarden. En bij men hoofdstel gaat het precies het zelfde.
ellentje94 schreef:omdat ik binnekort zelf leren laarzen wil kopen
wou ik nu als even weten hoe en wat enz
(vond het een beetje overbodig om zelf een nieuw topic te openen)
ik zou denk ik ongeveer 2 à 3 keer per week bij paarden zijn
zelf dacht ik al na het rijden even proper maken met en vochtig doekje ofzo
en dan lederdressing
maar moet er daarna/voor nog iets of is dit voldoende?
.. iieuww die vieze plassen =P en dan kan ik ze elke keer blijven schoonmaken,, dus ik doe ze maar 1 keer per week schoonmaken
. een dag laten "drogen" en dan boen ik ze op met een panty.
Jalenka_Kiya schreef:Ik geloof dat als je teveel ledervet gebruikt de leervoering van de buitenlaag los kan laten. KIWI schoenpoets is wel goed, ledervet dus niet.
Even de info van de site waar ik mijn laarzen heb laten maken:
Het onderhoud van leren rijlaarzen (Lipica)
• Gebruik geen lederolie of –vet. (deze vetten dringen diep door in het leer en kunnen de verlijming van buitenleer met de voering aantasten!)
• Na het rijden eenvoudig met een licht vochtige spons met zadelzeep het zweet en vuil afnemen.
• Rijlaarzen altijd voldoende gelegenheid geven om uit te wasemen. Niet direct opbergen in een laarzentas of plastic zak. Leer moet kunnen "ademen" om (transpiratie-) vocht van ruiter en paard kwijt te raken.
• Plaats leren laarzen nooit direct of in de nabijheid van een warmtebron (kachel, cv of zonlicht)
• Poets de laars regelmatig met een goede schoensmeer (bijvoorbeeld Kiwi). Deze geeft een goede voeding aan het leer als het de tijd krijgt om in te trekken.
• Eventueel de laars vooraf schoonmaken en ontvetten met zadelzeep, dan insmeren met zwarte schoenpoets.
• Na het intrekken, uitpoetsen met een zachte schoenborstel of doek. Opwrijven met een oude panty
zorgt voor extra glans!
• Bewaar rijlaarzen met goede spanners. Schachten zakken dan minder in en plooien worden zoveel mogelijk voorkomen. Laarzen met ritsen nooit "zomaar" laten staan omdat de ritsen dan "geknikt" worden