Hoe maak jij je laarzen schoon??? Ben ik overdreven??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hidalgo24

Re: Hoe maak jij je laarzen schoon??? Ben ik overdreven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:29

eerst met een doekje met water en dan een speciale spray overheen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:43

Ik heb synthetische laarzen van HKM, heerlijke 'geengedoelaarzen'. Ik draag namelijk heel zelden laarzen en vond het daarom zonde om leren te kopen. Deze zijn voor mij ideaal, ik haal er als ze vies zijn (zelden) gewoon een vochtige doek overheen met een klein beetje zadelzeep. Dan worden ze beter schoon en hebben ze een beschermlaagje. Mijn lederen jodhpurs doe ik gelijk met mn zadels en hoofdstellen, schoonmaken met zadelzeep en een laagje vet, dit gebeurd 1 keer per maand ofzo. Als ze vies zijn maak ik ze gewoon schoon met water, en ze zien er nog steeds prima uit. TS, lederen producten moet je regelmatig onderhouden maar als je ze 'overonderhoudt' zoals jou een beetje kan dit ten koste gaan van de stiksel e.d, deze zuigen al de producten namelijk op, raken verzadigt en kunnen gaan rotten.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 20:48

Waarom heb je geen leren gekocht dan? Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:35

mireya schreef:
Waarom heb je geen leren gekocht dan? Lachen

Staat er al in. Knipoog Omdat ik ze niet zo vaak gebruik en ik het zonde van mn geld vond om voor die enkele keren meteen leren te kopen. Tot nu toe absoluut nog geen spijt van gehad; ze zitten en rijden super en ze zien er net uit als leren laarzen. Bv mijn jodhpurs zijn wel van echt leer met een extra zacht kalfsleren binnenkant. Die draag ik namelijk wel vaak en dan vind ik leer wel veel fijner dan een ander materiaal. Lachen

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:50

Ik heb 2 paar leren rijlaarzen, het ene paar wat ik voor een prikkie gekocht heb ergens en het andere paar draag ik alleen voor speciale gelegenheden zoals wedstrijden etc. Het ene paar wat ik dagelijks draag poets ik misschien eens per 2 weken, verder zit er een goed beschermend laagje klei omheen Clown . Verder maak ik ze alleen schoon als het echt té erg word of wanneer ik les heb. Even met de slang erop, doekje erbij en eens per zoveel tijd in de schoenpoets. Mijn goede paar laarzen poets ik elke keer als ik ze gedragen heb, maar die zijn het laatste jaar misschien 2x uit de laarzentas geweest, vanaf januari ga ik pas weer wedstrijden starten.

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:29

Ik kan me werkelijk niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst mn laarzen heb schoongemaakt...
En loop er altijd mee in de blubber dus je raad al hoe dat er uit ziet...maarja ik hoef er ook de schoonhiedsprijs niet mee te winnen! Vork

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:23

ik ben vreselijk met mn laarzen ook met mn jodhpurs en gaiters trouwens
altijd na t rijden nu met dit weer schoon maken lederdressing dan goed in petsen met kiwi of konings schoensmeer en dan een dag alten staan goed poetsen en klaar dan kunne ze weer 4 dagen tegen aan.
in die 4 dagen maak ik ze schoon met zo'n schoon maak doekje
en als ze echt vies zijn gaat alles weer over nieuwe ze komen nooit vies in de doos, geen zand niets. ja ik ben erg

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:25

overdreven nee.
naar elk paard dat ik gereden heb pak ik een vochtige doek en maak de binnenkant van mijn laarzen schoon.
anders vreet het zweet in de laarzen.
elke avond maak ik met een harde borstel de randen van de zool goed schoon zodat er geen troepjes tussen blijft zittten.
en een vochtige doek over de laars.
om de dag of 1 keer in de 3 dagen smeer ik er schoenpoets op.

dus Haha! nee, wij verzorgen onze laarzen gewoon heel goed Cool

edit : ik loop er niet mee in de modder etc.
als ik naar de stapmolen moet gebeurt het nog wel eens, eerste wat ik doe is mijn laarzen weer droog maken met een handdoek.
ben d'r echt heel zuinig op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:22

Ik maak ook altijd na het rijden mijn laarzen schoon. Heb ze net weer lekker schoon gemaakt in een warm badje en nu liggen ze lekker in de kiwi schoenenpoets ff inlaten trekken en als dat gebeurt is roepen ze me altijd of ik ze wil uit poetsen en daarna gaa ze weer in de schuur Verdrietig men moeders vriend is alergisch voor paarden. En bij men hoofdstel gaat het precies het zelfde.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:24

Na het rijden spuit ik het zand eraf, invetten/oppoetsen doe ik eerlijk gezegd alleen voor een wedstrijd Bloos

ellentje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:42

omdat ik binnekort zelf leren laarzen wil kopen
wou ik nu als even weten hoe en wat enz
(vond het een beetje overbodig om zelf een nieuw topic te openen)
ik zou denk ik ongeveer 2 à 3 keer per week bij paarden zijn
zelf dacht ik al na het rijden even proper maken met en vochtig doekje ofzo
en dan lederdressing
maar moet er daarna/voor nog iets of is dit voldoende? Bloos

ellentje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 15:06

ellentje94 schreef:
omdat ik binnekort zelf leren laarzen wil kopen
wou ik nu als even weten hoe en wat enz
(vond het een beetje overbodig om zelf een nieuw topic te openen)
ik zou denk ik ongeveer 2 à 3 keer per week bij paarden zijn
zelf dacht ik al na het rijden even proper maken met en vochtig doekje ofzo
en dan lederdressing
maar moet er daarna/voor nog iets of is dit voldoende? Bloos

ook hoeft mijn laars helemaal niet te blinken ofzo
gewoon mooi schoon

(vind niet waar je edit kan doen)

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:41

Ik maakte ze eerst ook altijd elke dag schoon, maar nu zijn er plassen in de bak en dan worden natuurlijk me laarzen vies, vooral met zo'n stamppaard Vingers aflikken .. iieuww die vieze plassen =P en dan kan ik ze elke keer blijven schoonmaken,, dus ik doe ze maar 1 keer per week schoonmaken Vork

Plox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:51

Ik vind het niet overdreven behalve dat fleece dekentje misschien Tong uitsteken
Ik kuis ze niet elke keer na het rijden één keer om de 2 weken of 1 keer in de week
eerst maak ik ze schoon met wat water,laat ik ze drogen en wrijf ze dan in met kiwimiddel dat ik in brand steek Duivel . een dag laten "drogen" en dan boen ik ze op met een panty.
Meestal steek ik ze dan in m'n laarzentas en hang ik deze omhoog aan een haakje(zodat ze niet "doorzakken")
Ik doe er ook laarzenspanners in Ja

Rietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:17

ik poets ze meestal op zaterdagavond fatsoenlijk (zondag is het meestal wedstrijd vandaar).
eerst borstel ik het slijk eraf en dan met een spons met een beetje warm water, droogvegen en daarna zwarte schoen(leder)poets + opblinken Vork
door de week borstel ik alleen de zand/modder eraf en als echt té vuil is dan gebruik ik de spons met water (:
laarzenspanners gebruik ik niet want ik heb botjes met chaps ^^

ElineTje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:32

Ik heb een soort leer,, en ik maak ze schoon met een vochtig doekje
Maar ik doe ze soms wel met zonnebloem olie volgens mij dan gaan ze mooi glimmen Haha!

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:39

Ik heb ze nu denk een jaar en heb ze.. ehh.. 1 keer schoongemaakt?
Doe dat echt nooit.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:41

ik maak ze eerst met een doekje met warm water schoon, En dan droog maken, en dan ledervet op smeren ( als zijn het rubbere aigle laarzen xD) en daarna nog een keer droog doekje overheen ze glimmen dan helemaaal Haha!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:08

Meestal poets ik ze met KIWI voor ik naar les oid ga (1 á 2 keer in de week). Mooie glimmers!

bootje32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:15

Jalenka_Kiya schreef:
Ik geloof dat als je teveel ledervet gebruikt de leervoering van de buitenlaag los kan laten. KIWI schoenpoets is wel goed, ledervet dus niet.

Even de info van de site waar ik mijn laarzen heb laten maken:
Het onderhoud van leren rijlaarzen (Lipica)
• Gebruik geen lederolie of –vet. (deze vetten dringen diep door in het leer en kunnen de verlijming van buitenleer met de voering aantasten!)
• Na het rijden eenvoudig met een licht vochtige spons met zadelzeep het zweet en vuil afnemen.
• Rijlaarzen altijd voldoende gelegenheid geven om uit te wasemen. Niet direct opbergen in een laarzentas of plastic zak. Leer moet kunnen "ademen" om (transpiratie-) vocht van ruiter en paard kwijt te raken.
• Plaats leren laarzen nooit direct of in de nabijheid van een warmtebron (kachel, cv of zonlicht)
• Poets de laars regelmatig met een goede schoensmeer (bijvoorbeeld Kiwi). Deze geeft een goede voeding aan het leer als het de tijd krijgt om in te trekken.
• Eventueel de laars vooraf schoonmaken en ontvetten met zadelzeep, dan insmeren met zwarte schoenpoets.
• Na het intrekken, uitpoetsen met een zachte schoenborstel of doek. Opwrijven met een oude panty
zorgt voor extra glans!
• Bewaar rijlaarzen met goede spanners. Schachten zakken dan minder in en plooien worden zoveel mogelijk voorkomen. Laarzen met ritsen nooit "zomaar" laten staan omdat de ritsen dan "geknikt" worden

Dit (het onderstreepte/vetgedrukte) doe ik altijd voor een wedstrijd (zo'n 2x per maand), en dan ook nog met een borstel uitwrijven zeg maar.
Verder maak ik ze niet schoon.
Ga het zodadelijk nog doen, want ik heb morgen wedstrijd Haha!

WhatIf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:38

ik doe het altijd met water en daarna met zwarte schoen poets en dan daarna met een glans spons. en afentoe met leercreme

soesko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:58

Ik doe het altijd met Rapide Ja