Waarom stang en trens al ze net Z zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frannik

Re: Waarom stang en trens al ze net Z zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:05

Mijn paard laat zich net iets fijner verzamelen met stang en trens, en is iets fijner aan de hulpen, ondanks dat ik de stang er niet strak bij pak. Vandaar dat ik dadelijk meteen met stang en trens ga starten, ik kan dan mooier zitten en mijn hulpen kunnen net iets kleiner, waardoor het er nog iets netter uitziet. Als ik mijn hand stil en voor houd blijft hij met de stang en trens veel fijner lopen

edit: ik zal thuis op trens blijven rijden en 1 keer in de week me s&t. ook rijd ik 1 keer in de week buiten

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:26

ellen_xx schreef:
het is tog onzin om die stang en trens erin te hangen.
Ik heb rij me paardje nu in de Z en ze loopt prima op dr trensje..
Mensen denken gelijk dat ze beter zijn als ze met zo een haaofdstel rijden terwijl ze er vaak zelf nieteens mee om kunnen gaan dat vind ik alleen maar zielig voor het paard

Ik vind dit een persoonlijke mening.
Die van mij zou het op trens ook doen, ik rijd hem thuis ook op trens en daar loopt hij werkelijk heerlijk op, maar mijn paard heeft nou eenmaal een heerlijk smoeltje.
Met de stang en trens (waar ik inderdaad veel mee oefen onder begeleiding) wil hij net ietsjes fijner doorkomen, ondanks dat ik de stang niet oppak,(wel vast natuurlijk, maar niet strak) die hangt lekker los. Maar hij laat zich net ietsjes fijner buigen en wil net iets sneller dingen aannemen, waardoor ik nog preciezer kan worden en waardoor het resultaat mooier wordt.
Op trens zou ik hem zeker rond kunnen sturen in het Z, maar snap je mijn principe ook?

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:50

Ik heb al paar keer op mijn lesgever haar paard gereden. Haar paard met S&T of zonder is echt verschil. S&T is voor dat paard gewoon makkelijker, hulpen komen fijner door. Dus ik zou zeggen waarom niet. Moest het zo "slecht" zijn , zouden ze het echt niet toelaten van KNHS uit.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:23

Ik ben ook heel blij dat ik de keuze heb om lekker af te wisselen..
Vorige week werd ik nog 2 x 2e op trensje, en dit weekend pak ik mijn stang en trens er weer bij.. Lachen

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:28

Frannik schreef:
ellen_xx schreef:
het is tog onzin om die stang en trens erin te hangen.
Ik heb rij me paardje nu in de Z en ze loopt prima op dr trensje..
Mensen denken gelijk dat ze beter zijn als ze met zo een haaofdstel rijden terwijl ze er vaak zelf nieteens mee om kunnen gaan dat vind ik alleen maar zielig voor het paard

Ik vind dit een persoonlijke mening.
Die van mij zou het op trens ook doen, ik rijd hem thuis ook op trens en daar loopt hij werkelijk heerlijk op, maar mijn paard heeft nou eenmaal een heerlijk smoeltje.
Met de stang en trens (waar ik inderdaad veel mee oefen onder begeleiding) wil hij net ietsjes fijner doorkomen, ondanks dat ik de stang niet oppak,(wel vast natuurlijk, maar niet strak) die hangt lekker los. Maar hij laat zich net ietsjes fijner buigen en wil net iets sneller dingen aannemen, waardoor ik nog preciezer kan worden en waardoor het resultaat mooier wordt.
Op trens zou ik hem zeker rond kunnen sturen in het Z, maar snap je mijn principe ook?

mja ik snap je principe dat paardje rijd ik ondertussen niet meer maar als ik er dan een stang en trens inhang idd onder goede begeleiding en mijn instructriese die haar paard er wel mee rijd heeft er de 1e paar keren op gezeten dan liep die er alleen maar gespannender op zelfs met losse/lange teugel. hij reageerde er niet makkelijker op dus ik denk dat het bij de meeste paarden wel verschilt oke hij is erg gevoellig in ze mond zelf met alleen een trensje

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:12

Een stang en trens is volgens het boekje bedoelt om je hulpen onzichtbaarder te kunnen geven en te kunnen verfijnen. Dus met nog kleinere hulpjes hetzelfde resultaat (of meer). Of te wel, de stang en trens werkt strenger in en dus zijn lichtere hulpen gevraagd als je uitgaat van de trens. Om je paard dingen aan te leren, ga ik juist terug naar de trens, dan kan ik ook niet onbedoeld te groot inwerken en zitten de teugels me niet in de weg. Meteen heb je dan ook in de gaten hoeveel je soms moet inwerken om je paard dingen aan te leren en hoe slecht hij dus nog aan de hulpen staat.
Dus stang en trens gebruiken omdat je het wilt leren, vind ik persoonlijk best logisch. Zolang je maar terug grijpt naar de trens en hem daarin ook voor elkaar krijgt. Anders stompt je paard met stang en trens misschien alleen maar af en heb je daarna nog weer iets scherpers nodig om hetzelfde resultaat te krijgen. En tja, als je hogerop wilt, dan moet je wel oefenen met stang en trens, want op een gegeven moment moet het (jammer genoeg). ;)