Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:26

elizexbeau schreef:
Absoluut altijd! Ik stap er niet op zonder. Ik vind het wel zo veilig.
Ik denk dat het echt wel verplicht moet worden om met cap te rijden.
Je kan wel zeggen: mijn paard luisterd goed en gooit me dr niet af etc.
Maar dat is niet waar. Een paard is een paard, en elk paard kan onverwachts
ergens van schrikken!

Dus ik zeg: absoluut ten allen tijden een cap dragen!

Ik zag ook een reactie over mennen. Daar denk ik dat het niet echt nodig is
om een cap te dragen! Maar natuurlijk: ieder z'n mening!

ben t helemaal met je eens :)
erg belangrijk om gewoon altijd een cap te dragen!

Muppett

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:45

Ik vind dat het verplicht zou moeten zijn. Maar ja, hoe check je dat... De politie is al zo druk tegenwoordig :+
Als gordels in een auto / helmen op scooters al verplicht zijn... In Duitsland moeten fietsende kinderen zelfs een helm op. Laat staan dat je een dier berijdt.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:50

Oh ik heb per ongeluk de poll verkeerd ingetoetst .. Ik las de titel: Zonder cap? En heb dus in de poll 'nee nooit' ingevuld :')

Ik rijd dus ALTIJD met cap, hoe dan ook. Ook al is het 100 graden en is het paard half dood, die cap gaat op. Als ik dat niet altijd zo had gedaan had ik hier minstens met een dwarslaesie gezeten of anders lag ik onder de zoden, die cap heeft al meerdere keren mijn hoofd/leven gered!

Bulkl_kieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:16

dressagelady schreef:
Oh ik heb per ongeluk de poll verkeerd ingetoetst .. Ik las de titel: Zonder cap? En heb dus in de poll 'nee nooit' ingevuld :')

Ik rijd dus ALTIJD met cap, hoe dan ook. Ook al is het 100 graden en is het paard half dood, die cap gaat op. Als ik dat niet altijd zo had gedaan had ik hier minstens met een dwarslaesie gezeten of anders lag ik onder de zoden, die cap heeft al meerdere keren mijn hoofd/leven gered!

aaw arm halve dode paard :+

Ja cap red levens,
maar hoorde ook wel eens dat de cap juist iemands leven heeft gekost...
Maar dat is het zelfde als auto met de riemen.
Buiten langs de weg heb ik liefst ook wel cap op, vreemd paard in de bak ook.
op me moeders fries rij ik liever ook met cap.
maar me oude friezen verzorg paarden reed k zonder cap

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:55

Muppett schreef:
Ik vind dat het verplicht zou moeten zijn. Maar ja, hoe check je dat... De politie is al zo druk tegenwoordig :+
Als gordels in een auto / helmen op scooters al verplicht zijn... In Duitsland moeten fietsende kinderen zelfs een helm op. Laat staan dat je een dier berijdt.

ze kunnen het verplicht stellen op de openbare wegen. je bent tenslotte een bestuurder.

anji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 07:50

Het rijden zonder cap is gewoon behoorlijk gevaarlijk. Je zal maar net op je hoofd vallen terwijl je geen cap op hebt, daarom draag ik altijd een cap. Verstand komt met de jaren, vroeger was het "stoer" om zonder cap te rijden, nu weet ik inmiddels wel beter!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 07:56

ik heb gestemd: nee maar soms wel.

een paar weken terug was het erg warm en toen heb ik met mijn hoed op gereden, alleen gestapt en gedraaft. op een paard wat ik goed ken, maartoch zonder cap.
de eigenaar van mijn verzorgpaard wil wel dat ik hem draag, als ik hem een keer vergeet is het niet erg. maar als ik hem heb moet ie op. en dat is ook logisch. nu ligt mijn cap daar, dus nu heb ik hem gewoon altijd op. het maakt mij niet zo veel uit, als ik hem lang genoeg opheb dan 'vergeet' ik hem gewoon.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:11

Op de manege is het verplicht. Rij soms wel eens zonder op het paard van een vriend. Het is meestal gewoon eigenwijsheid (is dat een woord?). Je weet dat het niet slim is maar toch doe je het omdat het fijner rijd.

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:14

Ik vind het inderdaad goed dat als basis het een regel is (op de manege enzo) Maar op een gegeven moment mag je verwachten dat mensen zelf na gaan denken. Als ze dan de beslissing maken om anders te rijden beslissen ze over hun eigen lot :)

twandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:15

met een cap rijden ziet er wel veiliger uit enzoo en is het mischien ook wel maar ik denk dat je zonder cap ook wel kan rijden als je nou je nek breekt met of zonder cap dat maakt dan ook niets meer uit haha ik heb hem meestal wel op omdat de eigenaar van mn verzorgpaard dat liever heeft op het ene paard doe ik t wel en de andere niet ik vind t je eigen keus

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:25

Ik rijd altijd met cap. Niet omdat ik de wildste onbetrouwbaarste paarden rijd, maar domweg omdat ook deze paarden kunnen struikelen. En ook dan is de grond best hard.

Of andere mensen wel of niet een cap dragen zal mij een biet wezen; degene zijn/ haar eigen hoofd. Maar maak na een val niet de fout te gaan piepen over hoofdpijn/ hoofdletsel, want dat smijt ik net zo hard terug. Er zijn tig soorten caps; lichtgewicht, ventilerend enz, dus het excuus 'hij zit niet lekker' is naar mijn mening pure onzin.

En ja, in een héél enkele situatie hou je aan cap dragen juist meer risico op letsel over. Maar dat weegt niet bepaald op tegen het percentage waarbij een cap juist letsel voorkomt

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:40

het is gewoon iedereen zijn eigenkeus vind ik. ik rijd op het eene paard met cap en de andere soms zonder. dat zou iedereen zijn keuze moeten zijn maar op een manege moet het verplicht zijn en bij de grote sporten voor hetgoede voorbeeld

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:50

In de bak rij ik met mijn paard zonder cap, maar heb ze aan huis. Met springen doe ik hem wel op. Als ik een buiten rit ga maken heb ik hem altijd op. Alleen nu ga ik het huis uit en op mijn nieuwe stal is cap verplicht met rijden, wat ik heel goed kan begrijpen dus dan doe ik hem netjes op!

VANiLLEVLA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:56

Het hoeft niet verboden te worden, maar ik vind het wel gevaarlijk. Ik rijd altijd met cap.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:02

Ik heb echt nog nooit gehoord van een ongeluk waarbij er met cap erger letsel was dan zonder?
Het argument op de vorige pagina van de auto in het kanaal vind ik dan ook echt totaal misplaatst :+

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:43

ik rijd altijd met cap en BP
BP komt omdat mijn paard veel bokt en mijn ouders dat wel zo veilig vinden

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:52

ik rij altijd met cap
heb hem ook 2 keer echt nodig gehad en wat was ik blij dat het de cap was die krak zei en niet mijn hoofd :)

Paprika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:03

Voor mijn part mogen ze een cap verplicht maken op de openbare weg. (of het op een privé-piste verplicht te maken is, weet ik niet. Laat staan te controleren?) Een motorhelm is verplicht om de motorrijder zelf te beschermen. Ik zie niet waarom het met een cap anders zou zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:11

twandeman schreef:
met een cap rijden ziet er wel veiliger uit enzoo en is het mischien ook wel maar ik denk dat je zonder cap ook wel kan rijden als je nou je nek breekt met of zonder cap dat maakt dan ook niets meer uit haha ik heb hem meestal wel op omdat de eigenaar van mn verzorgpaard dat liever heeft op het ene paard doe ik t wel en de andere niet ik vind t je eigen keus

Het ziet er niet alleen veiliger uit, het ís ook veiliger. En natuurlijk kun je zonder cap rijden. Zonder autogordel kun je ook rijden, zonder helm kun je ook scooter rijden. Alleen is het gewoon niet verstandig.

Ik heb zelf bij een val van het paard 11 jaar geleden mijn nekwervel gebroken. Ik ben met paard en al hard ten val gekomen en bij het opstaan van het paard trapte hij me meerdere keren hard tegen mijn hoofd. Ik droeg gelukkig een cap. Mijn cap was helemaal gespleten en ik had ondanks die cap ernstige verwondingen. MAAR de arts kon mij ook vertellen dat ik het zonder cap simpelweg óf niet had overleefd óf ernstig hersenletsel had overgehouden. En het eerste was nog het meest waarschijnlijke.

En cap eigen keuze ... ik zie dat je 16 jaar bent en minderjarig. Op die leeftijd en jonger ben je vaak nog wat rebels en kun je vaak de gevolgen van bepaalde acties niet goed inschatten. Op jouw leeftijd dacht ik er ook zo over. Ik vond het niet stoer en riep dat een cap niet lekker zat (al viel dat eigenlijk heel erg mee), maar gelukkig moest ik van mijn ouders persé mijn cap op. En daar ben ik nog steeds erg blij om.

Mijn kinderen zullen (de oudste rijd al) als ze willen gaan rijden toch echt persé die cap op moeten. Geen cap .... geen paardrijden.

Een kleine tip: de volgende keer hoofdletters en leestekens gebruiken, dat leest prettiger ;) .
Laatst bijgewerkt door Vayo op 16-07-12 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:13

Magrathea schreef:
Ik heb echt nog nooit gehoord van een ongeluk waarbij er met cap erger letsel was dan zonder?
Het argument op de vorige pagina van de auto in het kanaal vind ik dan ook echt totaal misplaatst :+

Ik geloof dat dat een enkele keer is voorgekomen, maar dan wel bij een cap die of niet goed werd gebruikt of niet aan de veiligheidseisen voldeed.
En dan nog wegen de keren dat het voor letsel zorgt vast niet op tegen de keren dat het (ernstige) schade voorkomt of beperkt.

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:23

tja eigenlijk hoort het gewoon je eigen risico te zijn maar niet het paard de schuld gaan geven ofzo als je er wat aan over houd. en voor grote wedstrijden moet een cap hebben als het goede voorbeeld :P

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:43

Alleen met springen, langs de weg, op plekken waar het moet en met les draag ik die zweet hoed.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:58

joyfortuna schreef:
Alleen met springen, langs de weg, op plekken waar het moet en met les draag ik die zweet hoed.

En dat snap ik dan niet. Waarom draag je hem dan niet gewoon altijd? Als je die ´zweethoed´ in die situaties wel een klein uur op je hoofd kan hebben waarom dan niet altijd? Ongelukken zitten in een klein hoekje en gebeuren meestal op momenten dat je het niet verwacht.
Ook tijdens een uurtje dressuur kan je paard schrikken of struikelen.

Het ongeluk waarbij ik mijn nekwervel brak, gebeurde toen ik rustig aan het stappen was.

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:12

Omdat het dan moet. (Van instructeur, moeder en eigenaar) 'Ongeluk zit in een klein hoekje' dan kan je beter niet gaan paard rijden. Maar zolang ik het paard niet ken of vertrouw dan rij ik gewoon met cappie.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:25

Ik rij altijd met cap. Paarden zijn en blijven levende wezens met een eigen wil. Hoe braaf ze ook zijn, het aijn geen stenen die stil blijven liggen of ao. Ze kunne altijd een keer flink vooruit schoeten of iets dergelijks, en als je dan verkeerd valt.