als zij (mits zonder reden) naar mij trapt krijgt ze m terug.. als zij (mits zonder reden) naar mij bijt .. bijt ik terug in dr oor... op die manier leert ze er wel van .. nu is het namelijk neit meer nodig ik hoef mnbeen maar te heffen en de weet dat ze fout was!
als je een wond aan het behandelen bent ofzo en dat doet veel pijn dan mag ze van mij onrustig zijn .. maar gericht trappen zit er dan ook echt neit in hoor! sommige dingen zullen paarden best een rede voor hebben .. dan straf ik haar daat ook niet voor .. maar zodra zij zonder geldige reden trapt of bijt krijgt ze dat terug .. ze weet donders goed dat het neit mag .. daar heeft ze zich aan te houden .. ik zet dr ook altijd direct in de bak als ik aan kom .. even 15 minutjes uitrazen .. dan is ze veel liever .. even poetsen en rijden en daarna nog lekker 3 kwartier tot een uurtje in de bak spelen.. zolang zij lief is ben ik dat ook .. maar als ze gemeen is kan ze dat terug verwachten

Hoewel ik moet opbiechten dat ik haar laast een trap op haar kont heb gegeven, ze is drachtig en haalde toch úít..en gericht ook! Nou, drachtig of niet..dat vind ik te gevaarlijk
ik geef altijd een tik op de neus als m'n paard me bijt/probeert te bijten. & Soms ook voor op z'n schouder.