De lessen gaan inmiddels ook super en komen we steeds meer aan echt rijden toe, gister zelfs 2 balkjes gedraafd

Alleen galop nog niet gedaan, dat is nog even een klein drempeltje maar dat ga ik donderdag maar eens doen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
maitestar23 schreef:Ik kom hier heel even heel blij en trots zijnAfgelopen zondag voor het eerst in al onze jaren samen zo heerlijk solo kunnen rijden
![]()
Ik had dus geen les en dat is best een dingetje, maar het ging echt super
Zelfs dressuurmatig wat kunnen trainen
![]()
De lessen gaan inmiddels ook super en komen we steeds meer aan echt rijden toe, gister zelfs 2 balkjes gedraafd![]()
![]()
Alleen galop nog niet gedaan, dat is nog even een klein drempeltje maar dat ga ik donderdag maar eens doen.
Nynkex01 schreef:Wat leuk een nieuw paard Levita! Waarom zou je het verknallen? Ik zou vooral goed les nemen in het begin meerdere keren per week, als je dan iets verkeerd doet of hem onzeker maakt kan je instructrice daar gelijk op reageren en eventueel ook even rijden om het paard weer vertrouwen te geven.
Ik heb vanochtend zo fijn gereden op mijn jonge paard! We hebben rijtechnisch nog wel veel te leren maar ze is echt heel braaf
Levita schreef:Nynkex01 schreef:Wat leuk een nieuw paard Levita! Waarom zou je het verknallen? Ik zou vooral goed les nemen in het begin meerdere keren per week, als je dan iets verkeerd doet of hem onzeker maakt kan je instructrice daar gelijk op reageren en eventueel ook even rijden om het paard weer vertrouwen te geven.
Ik heb vanochtend zo fijn gereden op mijn jonge paard! We hebben rijtechnisch nog wel veel te leren maar ze is echt heel braaf
Oh wat fijn Nynke!
Ik ben bang dat mijn onzekerheid hem verpest. Ik heb al meer dan 30 jaar rijervaring en het is zo’n gaaf paard. Hij voelde met proefrijden zo lekker vertrouwd. En ik ken hem niet anders dan braaf en relaxed. Helaas kon mijn instructrice donderdagochtend pas. Dus heb gelijk voor dan een les ingepland. Ik ga vanavond met hem aan de hand stappen in de bak. Kan hij alles even lekker bekijken.
xLeticia schreef:Niet omdat ik hier naar opzoek was, maar omdat ik het topoc toevallig tegen kwam. Misschien kan ik anderen helpen met het delen van mijn ervaring.
Ik was nooit een waaghals in het paardrijden. Het heeft mij destijds op de manege enrom lang gekost om in galop te durven, om los te durven, om mijn zadel niet vast te houden. Ik ben van nature een bang aangelegde ruiter. We kochten zonder verstand een pony die een beetje koekoek was en leuke fratsen uithaalde. Uiteraard maakte mij dit doodsbang en terecht. Na de verkoop van deze pony kwam de ernst van mijn angst pas echt aan het licht, toen ik op de meest brave paarden ook huilend zat.
Ik kan een heel lang verhaal nog typen over de voortgang. Maar kort gezegd de stappen die ik kon nemen en heb genomen waren:
-1 vast braaf paard(of pony) rijden die je kan leren vertrouwen.
-Heel veel instructiefilmpjes kijken van het rijden (voornamelijk probleemcasussen)
-Bij heel veel live privé lessen kijken
-Heel veel met verschillende paarden aan de hand werken. En dan bedoel ik niet perse grondwerk maar gewoon door op een stal te helpen met paarden binnen en buiten zetten of longeren.
Hoe beter je een paardenreactie op het oog kan inschatten en hoe beter je fouten van anderen kan herkennen/verklaren. Hoe beter je zelf een situatie kan managen.
Des te meer kennis des te minder angst.
Nog een side-note: zorg dat je zelf zo fit mogelijk bent. Niks is verschrikkelijker dan in een angstige situatie zitten en ook nog half doodgaan van verzuring of ademgebrek door een slechte conditie. Angst zelf doet namelijk al wat met je ademhaling en spierspanning dus je maakt het jezelf nog veel zwaarder als je in slechte conditie bent. Dat zorgt dan ook weer voor een onmachts gevoel/gebrek aan controle.
En als je echt goed bezig wil zijn: zorg dat je een goede core stability hebt. En soepel in heup/bekken,schouders rug. Het zorgt ervoor dat je veel beter in balans op het paard zit. Je zal het paard minder snel verkeerde of storende signalen geven omdat je je lichaam veel beter onder controle hebt. Vooral bij gevoelige paarden is onafhankelijk en soepel zitten heel belangrijk.
Durf ik nu zelf zomaar op elk paard te stappen? Nee zeker niet en dat zal ook nooit komen. Maar ik weet wel heel goed in te schatten met mijn oog óf ik er veilig op zou kunnen. En dat vertrouwen op je eigen kennis neemt 75% van je angst weg.
Ik stap daarom nooit op een paard die ik niet eerst met een bijzet aan de longe of onder het zadel gezien heb.
xLeticia schreef:Niet omdat ik hier naar opzoek was, maar omdat ik het topoc toevallig tegen kwam. Misschien kan ik anderen helpen met het delen van mijn ervaring.
Ik was nooit een waaghals in het paardrijden. Het heeft mij destijds op de manege enrom lang gekost om in galop te durven, om los te durven, om mijn zadel niet vast te houden. Ik ben van nature een bang aangelegde ruiter. We kochten zonder verstand een pony die een beetje koekoek was en leuke fratsen uithaalde. Uiteraard maakte mij dit doodsbang en terecht. Na de verkoop van deze pony kwam de ernst van mijn angst pas echt aan het licht, toen ik op de meest brave paarden ook huilend zat.
Ik kan een heel lang verhaal nog typen over de ..knip
Hoe beter je een paardenreactie op het oog kan inschatten en hoe beter je fouten van anderen kan herkennen/verklaren. Hoe beter je zelf een situatie kan managen.
Des te meer kennis des te minder angst.
Durf ik nu zelf zomaar op elk paard te stappen? Nee zeker niet en dat zal ook nooit komen. Maar ik weet wel heel goed in te schatten met mijn oog óf ik er veilig op zou kunnen. En dat vertrouwen op je eigen kennis neemt 75% van je angst weg.
Ik stap daarom nooit op een paard die ik niet eerst met een bijzet aan de longe of onder het zadel gezien heb.
Pallatin schreef:het gaat mijn inziens niet om een paarden reactie (leren)inschatten; een paard schat namelijk de ‘mens’ in en reageert daarop. Een paard spiegelt…een angstig gestresst mens maakt het meest zekere paard onzeker, het is imo dus precies andersom.
Citaat:angst is een oer reactie/ instinct, met alle kennis en ratio van de wereld neem je dat niet weg. Een vriendin van mij heeft een diepgewortelde angst voor haaien en ook al weet ze heel goed dat die niet in een Hollands zoetwatermeer voorkomen en kan ik banketstaaf als brugman: ze gaat echt t water niet in….
Citaat:Je stapt niet zonder een paard aan de longe (met bijzet?!)
Citaat:maar jij maakt dus een risico afweging en schat in of je het aandurft om erop te gaan.
Citaat:Die angst is aanwezig en dat is logisch want druk je niet zomaar de kop in, alleen: het ligt niet aan het paard….het ligt aan de ruiter; actie- reactie van het paard….’kennis’/ ratio overrulen angst niet….helaas niet
Citaat:Fouten van anderen herkennen? Wat bedoel je daarmee?
enderdoggy schreef:Vandaag weer geprobeerd om 2 balkjes te rijden, maar dit ging weer niet. Ik heb springen altijd al spannend gevonden, maar ik heb wel meters etc durven springen. Sinds ik mijn eigen paardje heb (super lief ding en springt eigenlijk heel makkelijk) durf ik het niet meer…
We hebben t afgelopen jaar met les veel geoefend met springen en hogee dan n kruisje van 40 cm kom in niet. Opzich prima, maar laatst zijn we samen gevallen met balkjes… Sindsdien durf ik niet eens meer over n grondbalk… Mijn paard durft het wel, maar omdat ik angst heb doet hij het niet… Het ligt dus echt aan mij wat extra frustrerend is. Ik weet niet meer zo goed wat ik moet doen want ik wil enorm graag, maar ik durf het gewoon niet. Ik neig er dis naar om een dressuurzadel aan te schaffen en me te focussen op dressuur, maar mijn paard vindt springen echt het allerleukste dus het voelt dan alsof ik hem tekort doe…
Heeft iemand tips/ ervaringen?