sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:00

maar dat dit "besmettelijk" is, is toch ook achterhaald?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:02

Je wil niet weten welke 'ervaren paardenmensen' gaan lopen miepen als je een luchtzuiger ergens in pension wilt zetten :oo
Ben blij dat ik nu alles thuis heb ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:09

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:14

Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 11-08-11 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:23

Ieder paard heeft recht op wei of /padock buiten zijn !! ... Eerlijk is eerlijk ik heb hier thuis maar 2 van de rijpony`s de hele dag op gras staan de andere niet maar lopen in de bak of padock een flink dagdeel .. Dit omdat ze anders gewoon dicht groeien ... 1 ruin vind er gewoon geen bal aan de hele dag buiten en springt gewoon over de omheining om weer naar zijn box te lopen al we hem te lang buiten laten staan ..

In de winterperiode lopen de meeste eigen (rij)paarden wel op de wei lekker met deken dan kunnen ze zich niet klem eten maar wel lekker wat knabbelen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:58

3 keer per dag voeren kan prima, mits de hoeveelheden goed zijn :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:55

Bij ons voeren ze ook 3 keer en flinke hoeveelheden hoor maar s'ochtends om half acht en dan weer s'middags om half 6-6 uur dan om 11-12 uur de hoeveelheden zijn wel goed maar er zit veelste lang tussen.
Ik heb liever kleinere porties een keer of 4-5 over de dag.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:57

Ninx schreef:
Lovely heeft geen paard, en heeft de vraag alleen op tafel gegooid om te 'bewijzen' dat echt fijne stallen in deze omgeving (voor zowel paard als eigenaar) niet bestaan.
Die bestaan wel degelijk, maar je moet er veel moeite voor doen.
Het is mij gelukt, velen met mij... en echte zoekers help ik ook wanneer ik dat kan.... In het belang van die persoon (vriendin), maar wellicht soms nog meer ih belang vh paard.

Die stal in Loosdrecht heb ik genoemd.... maar die voldeed niet. Hit-actief vind ze niks, containers zijn armoedig, en iedereen heeft hier moedwillig een ziek paard in de wei staan. :+
Dus Attitude, wees verstandig en spaar je adem.... er zijn voldoende mensen die echt naar een goede plek op zoek zijn.

Lovely kan haar houten hobbelpaard vast wel op zolder kwijt...

*Proest* houtenn hobbelpaard..... _O-
Ze kent die hit actief stal hier helemaal niet. ;)
Er zit daarnaast een hele gewone traditionele stal, dus ik denk dat ze het er prima naar haar zin kan hebben.
Overigens, als ik in A'dam zou wonen, zou Loosdrecht voor mij persoonlijk veel te ver weg zijn. ;)
Ik heb geen tijd om veel te moeten autorijden om naar mijn paard te gaan, met een kind thuis en op school en een baan. Ik heb hem heerlijk om de hoek staan, kan er fietsend heen. :)
Ik ken verder niet zoveel stallingen in Amsterdam. Ik heb er niets te zoeken, eerlijk gezegd. :Y)
We hebben nu twee pony's van de Hollandsche Manege bij ons in de kudde. Die zijn zooo blij om buiten te staan, echt twee schatjes zijn het. <3

Ik heb een paard met een milde vorm van IR. En nee, niet door het krachtvoer of ander slecht eten, want dat heb ik hem vrijwel nauwelijks gegeven. Wat is er slecht aan voornamelijk ruwvoer? Ik heb mijn paard op zand gehad, in een box, gedeeltelijk in een box, op de wei, zowel met strookbegrazing, als gewoon op een groot stuk. Heb alles geprobeerd.... Laat hij het op het allerlaatste alternatief nou het beste doen. ;) Mijn dierenarts bevestigt dat ik het zo prima doe, dat de gevoeligheid voor IR onder controle is. Hij rent en loopt veel op het land en ik moet hem veel laten bewegen. Dan gaat het prima. Verder een kerngezond, happy paard, zie profiel. :)

Ik ken diverse paarden met IR, ook stalpaarden. Ze zijn er nog niet helemaal uit wat het nou echt veroorzaakt. Er zijn diverse theorieen. Maar die gaan soms op. En soms ook totaal niet. Maar mijn paard ziek noemen, nou, dat gaat wel heel erg ver. Hij heeft een gevoeligheid. Die heb ik zelf ook in fysieke zin, maar ik ben toch echt niet ziek, hoor. ;)
Gewoon beetje opletten, dan ben je net zo gezond als ieder ander.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:57

Tooske schreef:
Bij ons voeren ze ook 3 keer en flinke hoeveelheden hoor maar s'ochtends om half acht en dan weer s'middags om half 6-6 uur dan om 11-12 uur de hoeveelheden zijn wel goed maar er zit veelste lang tussen.
Ik heb liever kleinere porties een keer of 4-5 over de dag.

Maar als een paard zoveel krijgt dat het net op is voor de volgende voerbeurt... dan is dat toch geen probleem?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:15

Nou onze paarden krijgen echt een mega berg en dat is toch na 1,5-2 uur echt wel op. Als ik wil dat ze er de hele dag mee doet kan ik ze beter opstrooien met hooi.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:29

Tooske schreef:
Nou onze paarden krijgen echt een mega berg en dat is toch na 1,5-2 uur echt wel op. Als ik wil dat ze er de hele dag mee doet kan ik ze beter opstrooien met hooi.

Dan kun je dat evt in een hooinet of slowfeeder doen.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:02

opisop_shop schreef:
3 keer per dag voeren kan prima, mits de hoeveelheden goed zijn :)

Echt niet heel ongezond .... minstens 5 a 6 keer per dag is veel beter voor het maag/darm kanaal ..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:10

als de hoeveelheden goed zijn of je zorgt dat ze er langer over doen, vind ik het geen probleem.
Die van mij staat echter met onbeperkt ruwvoer hoor, maar als dit het enige minpunt is aan een stal dan zou ik het voor lief nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:56

Moderatoropmerking:
Dames, ik heb zojuist een flink aantal off topic berichten verwijderd. Mag ik jullie verzoeken om ontopic te blijven en offtopic zaken via pb of mail te bespreken. Alvast bedankt voor jullie medewerking.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:00

Het punt is dat veel stallen veel te weinig ruwvoer geven en te veel krachtvoer.
Bovendien zie ik liever meerdere kleinere porties. Gelukkig heb ik mijn paard momenteel nog thuis staan en kan ik het doen zoals ik het zelf het beste vind en dat zijn regelmatig kleine porties. Maar ik snap ook wel dat dat op grote stallen niet echt handig en werkbaar is.

Paarden die in de winter lang in een paddock staan zonder ruwvoer vind ik ook niks. Op de stal waar ik een tijdje heb gestaan stond mijn paard urenlang in het zand, zonder iets te kauwen te krijgen, waardeloos vond ik het!

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:08

wat een gezeur paarden horen op de wei te staan en gewoon zelf hun ding kunnen doen snap niet dat er mensen zijn die dat gewoon niet toe laten aan hun paarden

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:53

waar mijn paard vorig jaar in training heeft gestaan, staan hele dure sportpaarden. Deze gingen ook bij goed weer de wei op, 2uurtjes ofzo. Wel allemaal apart en met beenbescherming, maar toch lekker even de benen kunnen strekken, heerlijk :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:32

xxmarinthe schreef:
wat een gezeur paarden horen op de wei te staan en gewoon zelf hun ding kunnen doen snap niet dat er mensen zijn die dat gewoon niet toe laten aan hun paarden

Zo'n bericht posten is ook onzin. Ieder heeft er zijn eigen kijk op. De mijne is bijvoorbeeld, dat ik ze 's nachts veilig op stal wil hebben staan. Bij angst voor iets in het donker wat ze niet kunnen zien, wil ik ze niet door de draad hebben! Je kunt de paarden van nu niet onder dezelfde noemer plaatsen als wilde paarden, want dat zijn ze nu eenmaal niet. Zeggen, dat je mening anders is vind ik oké en dat is dan jouw mening, maar zeggen dat de wat de ander zegt gezeur is.... Hoe weet je dit nu? Heb je het paard het ooit horen zeggen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:49

Off-topic:
Tendance, jij zit toch in Griekenland? Wat doe jij dan op Bokt? :D

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:05

die van mij komt niet zo vaak op de wei, als het mooi, droog weer is zet ik hem erop maar na 1 uurtje heeft hij het wel gehad en staat dan te ijsberen bij het hek.
''sportpaard hoort niet op de weide?'' vind ik wel wat overdreven, dit verschilt naar mijn idee gewoon per paard, maar dat je je sportpaard niet (24/7) op de weide zet betekend nog niet dat ze de hele dag alleen maar op stal staan.
ik ben altijd zeker 3 uur bezig met mijn paard waarbij 1 uur training en daarnaast komt hij nog uit zijn stal om de paddock en de stapmolen een keer in te gaan.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:41

Electra63 schreef:
Off-topic:
Tendance, jij zit toch in Griekenland? Wat doe jij dan op Bokt? :D

Hahaaaaa WiFi!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:00

gabiiy schreef:
die van mij komt niet zo vaak op de wei, als het mooi, droog weer is zet ik hem erop maar na 1 uurtje heeft hij het wel gehad en staat dan te ijsberen bij het hek.
''sportpaard hoort niet op de weide?'' vind ik wel wat overdreven, dit verschilt naar mijn idee gewoon per paard, maar dat je je sportpaard niet (24/7) op de weide zet betekend nog niet dat ze de hele dag alleen maar op stal staan.
ik ben altijd zeker 3 uur bezig met mijn paard waarbij 1 uur training en daarnaast komt hij nog uit zijn stal om de paddock en de stapmolen een keer in te gaan.

Persoonlijk vind ik dat een paard minimaal een dagdeel per dag vrij moet kunnen bewegen. Dus daar bedoel ik geen stapmolen of training. Wanneer je paard in totaal maar 4 uurtjes per dag zijn stal mag verlaten, warvan de helft verplichte beweging, dan vind ik dat zeer weinig. Je paard staat in de zomerdagen ook 20 uur per dag opgestald? Sneu hoor.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:29

Even een update. Er was hier iemand, die zei dat de verandering in het klimaat niet groot genoeg was om zo veel insectveranderingen mee te brengen. Check nu.nl en daar staat zelfs, dat door de klimaatverandering er 23 nieuwe insectensoorten en 1 kwal bij gekomen zijn? Klimaat verandert niet genoeg voor het ongedierte? Wel dus... Ik vind het zo fijn om gelijk te hebben!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:34

Ja, dat was mij al wel duidelijk Tendance... :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:39

Het klimaat is enorm veranderd juist..... en naast alle onderzoeken en feiten daarover, zie en voel ik het zelf ook na bijna 41 jaar in dit land rond te lopen. ;)
Daar kun je gewoon echt niet meer omheen, dat de temperatuur en de weersomstandigheden echt heel anders zijn dan 20, 30 en zelfs 40 jaar geleden. :j