Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:28

SusanH schreef:
Wow op de bbpad. Dat is wel heel stoer. Mijn man had gisteren les van degene die mij 2 jaar terug gecoacht heeft. Even een update. Ik reed ook in de bak op de pony van onze dochter dus kon mooi meeluisteren. En heb er ook wat aan gehad want vandaag op Hocus gereden en het ging zo fijn. Wat ook helpt er staat een radio in de binnenbak. Als die aanstaat ben ik zelf veel relaxter. Ik zet nu dus voortaan de radio aan.

Ik heb wel een bbpad met wrongen en een kont steuntje hoor. O:)
Stiekem ben ik heel jaloers op jullie binnenbak, lekker dat je dan ook op een dag als vandaag kan rijden! En leuk om met de radio te rijden, geeft afleiding en dan valt er iets mee te zingen als je zenuwachtig bent

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:29

Even voor jou fotolijstje, het is hobby en moet wel leuk en vooral veilig blijven. Als hij echt zo heftig is zou ik het niet doen. Het is het paard van een ander. Waarom zou jij daar risico voor willen lopen?

Ja die binnenbak bevalt super tot nu toe. Al heel veel profijt van gehad :j

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:40

SusanH schreef:
Even voor jou fotolijstje, het is hobby en moet wel leuk en vooral veilig blijven. Als hij echt zo heftig is zou ik het niet doen. Het is het paard van een ander. Waarom zou jij daar risico voor willen lopen?

Ja die binnenbak bevalt super tot nu toe. Al heel veel profijt van gehad :j

Ik ga eerst verzorgen :j, er zijn nog 2 andere paarden die minder heftig zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:41

Dat klinkt beter :j

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:46

fotolijstje schreef:
Ik meld me ook!
Ik heb dus de kans om een paard te verzorgen/rijden. Hij kan nog wel is driftig zijn en je er af gooien en ik ben gewoon zo bang om te vallen. :n

En je gaat dit paard rijden omdat..?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:20

Hoi allemaal :)
Ik kwam toevallig dit topic tegen, ik heb binnen het topic gezocht op "buitenrijden" want daar ligt mijn probleem, maar kon niet echt veel vinden.
Ik heb een 7 jarige QH ruin, zelf gefokt en heel braaf. Maar... we rijden alleen in onze binnenbak. We zijn wel een aantal keren op wedstrijd geweest en dat ging (behalve kijkerig) ook goed.
Ik rij vanaf mijn 6e, ben nu 60, dus best al heel wat jaren. Ook veel jonge paarden gereden en zadelmak gemaakt (we hebben een fokkerij) maar dat doe ik al een poos niet meer, ik ben veel voorzichtiger geworden.

Ik zou zo graag met mijn ruin TREC willen gaan doen, (in het verleden heb ik dat een poosje gedaan met een ander QH) maar mijn angst zit me helemaal in de weg. Die angst is er dus met de jaren gekomen.. hoort misschien bij het ouder worden? Ik weet het niet, maar het is er gewoon.
TREC is misschien een beetje te hoog gegrepen om mee te beginnen, maar gewoon in het bos rijden zou al de max zijn. Ik ben mijn plezier in het rijden een beetje verloren dus ik ben echt toe aan een nieuwe uitdaging... :)

Hebben jullie misschien tips wat ons zou kunnen helpen?

Pallatin

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 22:05

@ Storrum, is je paard überhaupt wel bosmak/ verkeersmak? Anders dat eerst aan de hand gaan doen als je dan wel je paard vertrouwen geeft…als je paard wel al ervaring heeft in het bos kan er dan niet eerst een handige ruiter op naar buiten? Zo kreeg ik van mijn bijrijder destijds een filmpje van mijn toen 4-jarige paard, al filmend en galopperend op zijn eerste bosritje….dat gaf mij al veel vertrouwen dat m’n paard wel braaf moest zijn. En daarna ben ik zelf met een stalgenootje en haar paard mee geweest onder de voorwaarde dat als ik bang was ik eraf ging en we direct naar huis gingen. Ik was zoooooo gespannen voor die rit dat ik zelfs m’n sleutels in de voordeur thuis had laten zitten :roll: Maar toen ik er op zat en m’n paard gewoon zoooo relaxt was alsof ie dit al jaren deed was ik de spanning al snel kwijt….was een superrit!
Ik heb wel altijd de regel aangehouden; voelt t niet ok? Dan ga ik eraf of terug….en niks moet

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:05

@Pallatin, we zijn nog nooit naar buiten geweest dus nee hij is niet bos/verkeersmak. Nooit geprobeerd ook...
Ik ben ook nooit met hem aan de hand gaan wandelen, ik heb dan ook eigenlijk angst dat als er iets gebeurd dat ik hem kwijt ben?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:19

Hoi,

Ik kom hier (weer) meekletsen.
Vorig jaar was ik eindelijk zo ver dat ik weer op m'n paardje durfde te stappen totdat ik alleen ging rijden (alleen stappen) en ik gefrustreerd raakte dat ik m'n paard in de weg zat en hij ook gefrustreerd raakte. Daarna met gezondheidsproblemen gezeten waardoor nu m'n conditie verminderd is en ik helaas weer van voor af aan moet beginnen met opstappen en rijden etc. Overigens is m'n paard hardstikke braaf, m'n bijrijdster die lest 1x per week met hem en dat gaat hardstikke goed dus het zit echt tussen m'n eigen oren helaas. Ik hoop vooral hier herkenning te lezen en tips en support.
Ik heet in het echte leven Marissa, ben 32 jaar, werk in de zorg, getrouwd, heb een hond en een groot aquarium met vissen en garnalen en m'n paard heet Yonker, is een draver.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:06

storrum schreef:
@Pallatin, we zijn nog nooit naar buiten geweest dus nee hij is niet bos/verkeersmak. Nooit geprobeerd ook...
Ik ben ook nooit met hem aan de hand gaan wandelen, ik heb dan ook eigenlijk angst dat als er iets gebeurd dat ik hem kwijt ben?

Die angst heb ik ook met mijn paarden. Ik doe dan altijd een longeertouw en een hoofdstel gebruiken. Geeft mij net meer zekerheid dat ik ze kan houden mochten ze wat doen. Maar mijn ervaring is ook dat paarden die al wat op pad geweest zijn (wedstrijd ed), niet zo heftig reageren in het bos :)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 16:18

storrum schreef:

Er kan altijd iets gebeuren maar dat geldt ook voor rijden in de bak of alles in het leven buiten de paarden om. Gister stond mijn paard even vast op een pleintje en kwam er een paard van buiten het erf het pleintje op gestormd; logischerwijs schrok mijn paard en brak z’n halstertouw, maar hij liep zo naar mij toe dus kalmeerde hij gelijk omdat ik rustig was… je moet ergens beginnen dus ik zou gewoon eens een stukje je paard meenemen aan de hand van het erf af. Doe je grondwerk? Dat kan ook goed helpen voor een vertrouwensband. Of zoek iemand die je hierin kan coachen

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 12:51

Hoe gaat het met iedereen?
Allemaal genoten van het lekkere (en rustige) weer?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:56

Hier alles goed, ben weer lekker aan het rijden. Soms zit ik mezelf nog in de weg, maar als ik eenmaal de focus weer hebben rijden we heerlijk rond. We hebben de stijgende lijn weer te pakken :j . Ik heb ook gemerkt dat het helpt als ik de radio die in de bak staat aan zet. Dan richt ik me daar op, en valt de omgeving weg. Lekker een beetje meezingen, en de focus alleen op het rijden en mijn paard.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 13:00

SusanH schreef:
Hier alles goed, ben weer lekker aan het rijden. Soms zit ik mezelf nog in de weg, maar als ik eenmaal de focus weer hebben rijden we heerlijk rond. We hebben de stijgende lijn weer te pakken :j . Ik heb ook gemerkt dat het helpt als ik de radio die in de bak staat aan zet. Dan richt ik me daar op, en valt de omgeving weg. Lekker een beetje meezingen, en de focus alleen op het rijden en mijn paard.

Wat fijn dat je weer zo op de goede weg bent en helemaal top dat je jezelf kan herpakken als het nodig is *\o/*
Ik denk dat ik muziek ook eens ga proberen als ik wil rijden zonder dat ik les heb, ik denk dat dat inderdaad goed kan helpen.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:34

Hier gaat alles nog steeds heel goed! We zijn nu ook buiten aan het oefenen met tempocontrole en stoppen. Dit blijf ik dan iets spannend vinden, maar het gaat wel steeds beter. En in de bak gaat het fantastisch, we doen nu regelmatig een paar pasjes galop. <3

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:50

Sorry heb de hele tijd wel meegelezen maar niet echt reactie gegeven. Helaas is bij mij de angst zo toegeslagen en na een jaar alles geprobeerd te hebben besloten om mijn paard te verkopen. Ik ben te onzeker en zij is daar iets te veel merrie voor. Afgelopen week op een 11 jarige ruin mogen rijden die in het Z2 loopt en daar voelde ik mij zo vertrouwd op. Echt heerlijk gereden.

Fijn dat het met jullie wel goed gaat!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:59

Dat is dan een goede beslissing geweest, fijn dat het op een ander paard wel vertrouwd voelde. Kan je hem vaker rijden?

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:02

SusanH schreef:
Dat is dan een goede beslissing geweest, fijn dat het op een ander paard wel vertrouwd voelde. Kan je hem vaker rijden?

Hij staat zelfs te koop. Maar er is een ander meisje op stal bezig haar ouders over te halen hem te kopen. Ik weet nog niet wat mijn eigen paard gaat opbrengen dus ik kan niet eens een bod doen. Het is wel fijn om te weten dat er een paard bestaat die mij een goed gevoel kan geven. Want mijn zelfvertrouwen heeft een flinke deuk opgelopen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:12

Mmm, 11 jaar, Z2 en heel braaf. Die gaat vast niet voor weinig weg. Wel fijn idd dat een ander paard je wel een goed gevoel kan geven. Daar lopen er vast meer van rond.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:43

SusanH schreef:
Mmm, 11 jaar, Z2 en heel braaf. Die gaat vast niet voor weinig weg. Wel fijn idd dat een ander paard je wel een goed gevoel kan geven. Daar lopen er vast meer van rond.

Nee precies. En ik heb al genoeg stress van het verkopen zelf.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:05

Hier gaat het goed, wel nog niet opgestapt maar hopelijk gaat dat dinsdag gebeuren. Maar heb al meer vertrouwen in mezelf en m'n paard dat ik er niet nerveus voor ben terwijl dat eerst wel zo was.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:28

Hier is paardlief weer fit dus heb ik het rijden weer opgepakt! Heb vorige week op een fries van een vriendin mogen rijden en die heeft mij flink geholpen! Is een eye-opener geweest! Met dezelfde vriendin heb ik de belofte gemaakt dat ik deze week zou galopperen. Nou, daar moest ik me natuurlijk wel aan houden! Dus gisteren voor de tweede keer op Tet gegaloppeerd en vandaag weer! Ik merk echt een flink verschil tussen gisteren en vandaag! Ik bouw bij het denken aan galop nu veel minder spanning op en in de galop zelf zit ik ook veel meer ontspannen! Moet nog flink aan gewerkt worden, maar Rome is niet in 1 dag gebouwd dus dat komt :)

kiimchii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:01

Hallo allemaal, ik lees hier even mee :) Ik heb door mijn PTSS al jarenlang niet meer paardgereden, maar stiekem mis ik het wel verschrikkelijk en zit ik weer te overwegen om te gaan lessen op de manege.

charlotteehx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:32

storrum schreef:
Hoi allemaal :)
Ik kwam toevallig dit topic tegen, ik heb binnen het topic gezocht op "buitenrijden" want daar ligt mijn probleem, maar kon niet echt veel vinden.
Ik heb een 7 jarige QH ruin, zelf gefokt en heel braaf. Maar... we rijden alleen in onze binnenbak. We zijn wel een aantal keren op wedstrijd geweest en dat ging (behalve kijkerig) ook goed.
Ik rij vanaf mijn 6e, ben nu 60, dus best al heel wat jaren. Ook veel jonge paarden gereden en zadelmak gemaakt (we hebben een fokkerij) maar dat doe ik al een poos niet meer, ik ben veel voorzichtiger geworden.

Ik zou zo graag met mijn ruin TREC willen gaan doen, (in het verleden heb ik dat een poosje gedaan met een ander QH) maar mijn angst zit me helemaal in de weg. Die angst is er dus met de jaren gekomen.. hoort misschien bij het ouder worden? Ik weet het niet, maar het is er gewoon.
TREC is misschien een beetje te hoog gegrepen om mee te beginnen, maar gewoon in het bos rijden zou al de max zijn. Ik ben mijn plezier in het rijden een beetje verloren dus ik ben echt toe aan een nieuwe uitdaging... :)

Hebben jullie misschien tips wat ons zou kunnen helpen?

Misschien eerst aan de hand het bos in gaan en kijken hoe dat gaat, en als dat goed gaat als volgende stap er op met iemand anders er naast.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 10:14

Levita schreef:
Sorry heb de hele tijd wel meegelezen maar niet echt reactie gegeven. Helaas is bij mij de angst zo toegeslagen en na een jaar alles geprobeerd te hebben besloten om mijn paard te verkopen. Ik ben te onzeker en zij is daar iets te veel merrie voor. Afgelopen week op een 11 jarige ruin mogen rijden die in het Z2 loopt en daar voelde ik mij zo vertrouwd op. Echt heerlijk gereden.

Ik denk dat het heel fijn is om te weten dat het niet alleen aan jou ligt. Is je merrie inmiddels verkocht? Hopelijk vindt je gauw een paard die je net zo'n fijn gevoel geeft als deze ruin!

Flubberboot schreef:
Hier is paardlief weer fit dus heb ik het rijden weer opgepakt! Heb vorige week op een fries van een vriendin mogen rijden en die heeft mij flink geholpen! Is een eye-opener geweest! Met dezelfde vriendin heb ik de belofte gemaakt dat ik deze week zou galopperen. Nou, daar moest ik me natuurlijk wel aan houden! Dus gisteren voor de tweede keer op Tet gegaloppeerd en vandaag weer! Ik merk echt een flink verschil tussen gisteren en vandaag! Ik bouw bij het denken aan galop nu veel minder spanning op en in de galop zelf zit ik ook veel meer ontspannen! Moet nog flink aan gewerkt worden, maar Rome is niet in 1 dag gebouwd dus dat komt :)

Op een ander paard rijden kan inderdaad openbaringen geven en fijn dat je er zoveel profijt van hebt!

kiimchii schreef:
Hallo allemaal, ik lees hier even mee :) Ik heb door mijn PTSS al jarenlang niet meer paardgereden, maar stiekem mis ik het wel verschrikkelijk en zit ik weer te overwegen om te gaan lessen op de manege.

Hier ook PTSS maar ik heb juist heel veel baat bij de omgang met paarden, alhoewel het soms echt wel confronterend is. Ik zou zeggen probeer eens een privéles ofzo :D Of misschien zit 1 van ons in je omgeving die je misschien een keertje kan helpen met een ritje?