Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lovely schreef:Volgens mij is het klimaat niet zodanig veranderd dat paarden er afwijkingen of ziektes van zouden krijgen. Kun je aangeven welke onderzoeken je bedoelt en heb je wellicht links naar de bronnen??
Als 2 paarden last krijgen ergens van, dan is het toch ook niet echt aannemelijk dat dat toeval is?
Lovely schreef:Hoezo komt koliek vaker voor? Ik heb 10 jaar op een stal gestaan met meer dan 100 paarden en het aantal koliek gevallen zijn op 1 of 2 handen te tellen. 3 gevallen heb ik zelf ontdekt en ik heb ook wel eens paarden gevonden die geen koliek hadden, maar iets anders. Als je verstandig voert, dan heb je nauwelijks koliekgevallen.
Je conclusie dat elke sportstal een beperkt rantsoen ruwvoer voert is volledig uit de lucht gegrepen en dus njiet waar.
Lovely schreef:Sansje schreef:Als je er zo'n missie van maakt om mensen op hun (eventuele) tekortkomingen te wijzen, vind ik wel dat je de tweede stap dan ook kan zetten. Als mensen wat willen leren of in ieder geval interesse tonen om ergens wat meer over te komen weten, zou je toch eventueel kunnen overwegen je kennis te delen. Dat je dat niet doet bij mensen die toch niet willen luisteren, oke... Maar er zijn genoeg mensen die wel open staan voor inzichten van anderen en extra kennis.
Nou, dat heb ik gemerkt toen ik zelf wat kwam vragen hier.
Attitude schreef:@ lovely, heb je al eens het hit aktief systeem bekeken?
Er zit een stal in Loosdrecht en meen me te herinneren dat je omg amsterdam zocht?
Mindim schreef:Paarden hoeven om mij ook niet 24/7 op de weide hoor. Maar het liefst wel overdag.
Onze paarden worden van nieuw gras ook wel eens wat aan de dunne, meestal trekt dit gelukkig bij. Maar je kunt altijd zien of ze een nieuw stukje gras krijgen (stripbegrazing). We hebben hier ook ex sportpaarden lopen en ze doen het goed op de wei.
Maar ik ben het wel met je eens dat je wel naar de medische toestand van je dier moet kijken.
joyce B schreef:klopt Mindim, maar je moet je paard dus eerst wel leren kennen en dat kost soms wat tijd en soms kom je dan grenzen tegen.
En als je ziet hoeveel te dikke paarden er zijn (heb hier ook 1 veel te dik en 1 iets te dik) dan is dat blijkbaar toch lastig voor veel mensen.
Ik merk dat zelf ook. Vooral als je wel je paard liefs dag en nacht vrije keus wilt geven waar hij loopt, voldoende ruwvoer wil geven voor de structuur/vezels (tegen slappe mest, winderigheid en koliek) en om voldoende te knabbelen wanneer ze om dieet of weer op de paddock moeten staan.

Mindim schreef:Nee, ik schaar alle paarden onder een noemer en kwak alles bij elkaar op de weide![]()
Er zijn een hoop paarden die binnen staan en nooit buiten komen voor het gemak van de baas. De baas heeft vaak het excuus: "tja, mijn paard vind het niet leuk op de wei, die staat liever binnen". Ik ben er al zoveel tegengekomen, je wordt er niet goed van. Paarden die stalondeugden ontwikkelen, omdat ze gans de dag binnen staan op 2 keer per dag ruwvoer en beste scheppen krachtvoer. Paarden die zich buiten geen raad weten met de ruimte, omdat ze het niet gewend zijn, die niet met andere paarden kunnen, omdat ze zich niet meer paards kunnen gedragen. Vaak gebeurt dit door mensen die het paard niet alleen niet als persoonlijkheid zien, maar als voorwerp voor hun hobby. En dat stoort me mateloos. De meeste paarden die zo zijn, zijn zo gemaakt door de mens.