sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:24

Als je er zo'n missie van maakt om mensen op hun (eventuele) tekortkomingen te wijzen, vind ik wel dat je de tweede stap dan ook kan zetten. Als mensen wat willen leren of in ieder geval interesse tonen om ergens wat meer over te komen weten, zou je toch eventueel kunnen overwegen je kennis te delen. Dat je dat niet doet bij mensen die toch niet willen luisteren, oke... Maar er zijn genoeg mensen die wel open staan voor inzichten van anderen en extra kennis.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:17

Waarbij er voldoende mensen waren die aangaven niet uit de regio te komen en je dus niet te KUNNEN helpen. Overigens zijn de situaties geheel niet vergelijkbaar, want kan verder niet een iemand binnen dit topic noemen die zichzelf zo superieur voelt als jij.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:20

Lovely schreef:
Volgens mij is het klimaat niet zodanig veranderd dat paarden er afwijkingen of ziektes van zouden krijgen. Kun je aangeven welke onderzoeken je bedoelt en heb je wellicht links naar de bronnen??

Als 2 paarden last krijgen ergens van, dan is het toch ook niet echt aannemelijk dat dat toeval is?

Nee, die vliegjes vermenigvuldigen zich beter. Nogmaals zomereczeem is geen ziekte, maar een huidaandoening, daarvoor hoef je niet ziek te zijn.
En dat 2 paarden het krijgen. Eigenlijk al vanaf jongs af aan hebben, komt omdat het bij beide nooit anders geweest is en zomereczeem erfelijk is en het hier dus gaat om moeder en zoon.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:48

Lovely schreef:
Hoezo komt koliek vaker voor? Ik heb 10 jaar op een stal gestaan met meer dan 100 paarden en het aantal koliek gevallen zijn op 1 of 2 handen te tellen. 3 gevallen heb ik zelf ontdekt en ik heb ook wel eens paarden gevonden die geen koliek hadden, maar iets anders. Als je verstandig voert, dan heb je nauwelijks koliekgevallen.

Je conclusie dat elke sportstal een beperkt rantsoen ruwvoer voert is volledig uit de lucht gegrepen en dus njiet waar.

En liepen die paarden veel buiten, want daar ging de discussie in eerste instantie over..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:54

Hahaha de titel sport paard hoort niet op de weide.

Ik ben van mening dat een paard op de weide hoort om lekker paard te kunnen zijn en niet een sportpaard moet zijn, dat is ie meestal maar 1 a anderhalf uurtje per dag dat je m traint, voor de rest van de dag is het gewoon een paard.

Een sportpaard is nog steeds gewoon een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:55

Attitude, deze paarden liepen inderdaad dagelijks buiten, zowel zomer als winter.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:17

Lovely schreef:
Sansje schreef:
Als je er zo'n missie van maakt om mensen op hun (eventuele) tekortkomingen te wijzen, vind ik wel dat je de tweede stap dan ook kan zetten. Als mensen wat willen leren of in ieder geval interesse tonen om ergens wat meer over te komen weten, zou je toch eventueel kunnen overwegen je kennis te delen. Dat je dat niet doet bij mensen die toch niet willen luisteren, oke... Maar er zijn genoeg mensen die wel open staan voor inzichten van anderen en extra kennis.

Nou, dat heb ik gemerkt toen ik zelf wat kwam vragen hier :).

Je kwam niet iets vragen. Je kwam iedereen bij de neus nemen door ze naar een accommodatie te laten zoeken voor jouw fictieve paard teneinde 'iets' te zoeken wat je als bewijsvoering voor je betoog kon aanslepen... hetgeen niet echt lekker uit de verf kwam.

Het is fijn dat je geschiedenis wilt schrijven door ons te vertellen dat jouw ervaringen 'ooit ter wereld op een hele grote stal met 100 paarden' bewijzen dat wij het in de verkeerde hoek zoeken... Bovendien weet je ons ook nog te vertellen dat onze paarden ziek worden van weidegang, en dat dat blijkbaar iets is dat ons niet stoort (hoe kolderiek.... en ook nog eens kwetsend voor mensen die erg veel zorg hebben voor hun 'zieke' paard). Met die uitspraken overschrijdt je wel een lijn en plaatst je met stip in mijn 'foei' lijst.

Misschien moeten we verder praten wanneer je weer een paard hebt.... Ik heb me primair gericht op wat mijn paarden nodig hebben, en wat 'allerlei paarden ooooooiiit ter wereld op een belangrijke sportstal met blije hengsten' ervan vonden is niet zo relevant.

Hands on info is interessanter: wat doe jij met jouw paard, en hoeveel vrijheid kan hand in hand gaan met indrukwekkende sportieve prestaties....? Dat is de vraag toch?

Tip: assertief is niet hetzelfde als agressief... Een betoog is vele malen overtuigender wanneer het minder 'bitter' en minder provocatief 'opgetekend' wordt. Niet ieder gesprek hoeft een ruzie te zijn.... ZEN :-) *\o/*

Anoniem

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:22

Ninx, ik kwam wel degelijk iets vragen en terwijl jij deze omgeving ontzéttend goed kent, omdat je er jaren in hebt gestoken om goed te zoeken naar iets wat zo ontzéttend perfect is en dan wordt er een keer wat aan je gevraagd en dan kom je ook met niks aan.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:55

@ lovely, heb je al eens het hit aktief systeem bekeken?
Er zit een stal in Loosdrecht en meen me te herinneren dat je omg amsterdam zocht?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:02

Attitude schreef:
@ lovely, heb je al eens het hit aktief systeem bekeken?
Er zit een stal in Loosdrecht en meen me te herinneren dat je omg amsterdam zocht?

Lovely heeft geen paard, en heeft de vraag alleen op tafel gegooid om te 'bewijzen' dat echt fijne stallen in deze omgeving (voor zowel paard als eigenaar) niet bestaan.
Die bestaan wel degelijk, maar je moet er veel moeite voor doen.
Het is mij gelukt, velen met mij... en echte zoekers help ik ook wanneer ik dat kan.... In het belang van die persoon (vriendin), maar wellicht soms nog meer ih belang vh paard.

Die stal in Loosdrecht heb ik genoemd.... maar die voldeed niet. Hit-actief vind ze niks, containers zijn armoedig, en iedereen heeft hier moedwillig een ziek paard in de wei staan. :+
Dus Attitude, wees verstandig en spaar je adem.... er zijn voldoende mensen die echt naar een goede plek op zoek zijn.

Lovely kan haar houten hobbelpaard vast wel op zolder kwijt...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:12

zullen we weer on-topic?

Sportpaarden horen op de wei, maar ik denk dat 24/7 op de wei voor veel paarden niet verstandig en gezond is.

Heb het jaren gedaan, maar merk nu met mijn KWPN merrie en een welshje in pension dat ik veel problemen krijg met overgewicht (ook met kort gras) en mijn merrie is hoefbevangen geraakt (na lange blessureperiode en een nacht in de wei,na al langere tijd overdag in de wei en 's nachts in paddock/bak en daarna aangevuld met 's nachts een kort stukje gras en bijvoeren)
De merrie was een sportpaard, liep Z1 dressuur in het verleden, maar is nu niet meer geschikt voor de sport en hopelijk kan ze in de toekomst nog rustige buitenritjes maken, maar dat is zeker niet de voorspelling.

Bij haar merkte ik dat ze na een uurtje of 4 al behoorlijk opgeblazen raakte en als je dan na een volle dag weidegang ging rijden ze winderig was. Dat gras was dus te veel voor haar, daarom had ik het al teruggebracht naar 4 tot 6 uur per dag en de rest op de paddock met inloopstal en bak.

Ik snap dus heel goed dat mensen er niet voor kiezen, om gezondheidsredenen, hun paard de hele dag op de wei te hebben.
Goed alternatief in mijn ogen is dan een dagdeel op de wei en een dagdeel in de paddock. Dan is het paard toch de hele dag buiten en kan op de paddock even uitbuiken en dan op stal weer wat eten. Helaas zijn veel stallen daar niet op berekend, die hebben te weinig paddocks en willen er het liefst niet te veel werk aan hebben, en op de middag nog een keer wisselen is extra werk en kost dus tijd en geld.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:26

Joyce ik deel jouw mening alleen staan die van ons dus ook niet in een paddock, maar altijd in het land, maar nooit in het dikke gras. En 's avonds en ' s nachts staan ze binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:27

Paarden hoeven om mij ook niet 24/7 op de weide hoor. Maar het liefst wel overdag.
Onze paarden worden van nieuw gras ook wel eens wat aan de dunne, meestal trekt dit gelukkig bij. Maar je kunt altijd zien of ze een nieuw stukje gras krijgen (stripbegrazing). We hebben hier ook ex sportpaarden lopen en ze doen het goed op de wei.

Maar ik ben het wel met je eens dat je wel naar de medische toestand van je dier moet kijken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:38

Mindim schreef:
Paarden hoeven om mij ook niet 24/7 op de weide hoor. Maar het liefst wel overdag.
Onze paarden worden van nieuw gras ook wel eens wat aan de dunne, meestal trekt dit gelukkig bij. Maar je kunt altijd zien of ze een nieuw stukje gras krijgen (stripbegrazing). We hebben hier ook ex sportpaarden lopen en ze doen het goed op de wei.

Maar ik ben het wel met je eens dat je wel naar de medische toestand van je dier moet kijken.

Helemaal mee eens, daarom staan die van mij ook niet in het volle gras, want de merrie komt snel aan en ik heb er een shet bij lopen, die ik niet bevangen wil hebben. Hij is al 16 en nog nooit bevangen geweest.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 00:26

helaas merk je soms pas te laat dat het dier niet tegen de hoeveelheid gras kan.
Overgewicht sluipt er in, maar je wordt meestal pas echt alert als een dier ineens koliekerig, hoefbevangen of insulineresistent blijkt te zijn of dreigt te worden. Dan weet je dat het over een grens is gegaan. En dat lijntje van die grens kan soms heel dun zijn.

Wat betreft sportpaarden en de wei is denk ik de conditie en het opgeblazene waar sportruiters tegen aan lopen als ze willen trainen. Na een lange dag in een volle wei zullen die paarden ook eerst behoefte hebben aan uitbuiken voor ze vol aan de bak kunnen. Het afstemmen van moment en duur van weidegang en moment van training is dan verstandig.
Qua veiligheid vind ik die 2 uur inderdaad wel een beetje onzin. De meeste paarden zijn het drukst als ze net van stal komen en lopen dan de rest van de dag lekker ontspannen te grazen.

Helaas worden paarden soms ook druk als ze verwachten dat ze naar binnen mogen. Paarden zijn wat dat betreft gewoontedieren, als het dan te lang duurt, of er zijn te veel steekbeesten, kunnen ze ook wel eens gaan rennen of klieren.

Verder zijn het gewoontedieren. Als ze steeds 2 uur op de wei mogen, zullen ze na die 2 uur vaak zelf al richting hek komen (of de paddock in lopen in mijn geval) mogen ze al een tijdje langer, dan went dat ook snel. Maar hier eigenlijk nooit problemen met vangen. Een paard is eigenlijk best snel tevreden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 00:38

We houden hier de paarden erg goed in de gaten wat betreft conditie. De koudbloeden staan sowieso errug schraal en ik let ook erg op buikomvang.
Op een gegeven moment weet je ook gewoon welk paard op welke dingen sterk reageert. We hebben er een die eet zijn buikje rond, zonder nadelige gevolgen, die rent hij er in de wei wel weer af. We hebben er eentje die is op gras niet altijd dik te krijgen, dus die voer je bij en een ander is hoefbevangen ooit geweest, dus die hou je helemaal in de smiezen en dan nog een die wordt van lucht dik en eentje heeft eczeem, dus die moet ook schraal. Dat zijn de vaste paarden, dan hebben we ook nog vaak logees. We stemmen de groepen er op af. Ik vind het ook vaak een kwestie van je paard kennen.

Een merrie die staat na de winter bij het hek te brullen, die wil naar binnen. Maar dat is met een week over. Die weet precies dat wanneer ze naar binnen mag, dat er een maaltje klaar staat. Na een week vol op de wei, doet ze dat niet meer. Ze weet precies welke deur open gaat naar de baken wei, dan komt ze haar stal prima uit. Maar met erge vorst kun je haar boxdeur open zetten, dan blijft mevrouw mooi binnen staan, ze heeft het niet zo op kou en een harde wei, liever de zachte bak :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:17

klopt Mindim, maar je moet je paard dus eerst wel leren kennen en dat kost soms wat tijd en soms kom je dan grenzen tegen.
En als je ziet hoeveel te dikke paarden er zijn (heb hier ook 1 veel te dik en 1 iets te dik) dan is dat blijkbaar toch lastig voor veel mensen.
Ik merk dat zelf ook. Vooral als je wel je paard liefs dag en nacht vrije keus wilt geven waar hij loopt, voldoende ruwvoer wil geven voor de structuur/vezels (tegen slappe mest, winderigheid en koliek) en om voldoende te knabbelen wanneer ze om dieet of weer op de paddock moeten staan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:05

maar veel problemen zijn volgens mij ook een kwestie van wennen. Ik bedoel, die van mij staat 1 dag in de week op het gras en dat kan ik dan ook duidelijk merken aan hem (veel mesten en ook dunnere mest dan de andere dagen). Maar als ze dagelijks op het land zouden staan, wennen de darmen (en het paard qua gewoontes, waar ze zich aan het begin volvreten wordt dat later wel beter) er weer aan en trekken dingen wel weer wat bij.
En uit buiken, tja die van mij heeft onbeperkt ruwvoer dus eten doet ie toch al de hele dag, denk dat het weinig verschil maakt qua uitbuiken of hij op gras zou staan of in de paddock zoals nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:09

joyce B schreef:
klopt Mindim, maar je moet je paard dus eerst wel leren kennen en dat kost soms wat tijd en soms kom je dan grenzen tegen.
En als je ziet hoeveel te dikke paarden er zijn (heb hier ook 1 veel te dik en 1 iets te dik) dan is dat blijkbaar toch lastig voor veel mensen.
Ik merk dat zelf ook. Vooral als je wel je paard liefs dag en nacht vrije keus wilt geven waar hij loopt, voldoende ruwvoer wil geven voor de structuur/vezels (tegen slappe mest, winderigheid en koliek) en om voldoende te knabbelen wanneer ze om dieet of weer op de paddock moeten staan.

Ik ben erg op de omvang. Eentje is een tinker en die neigen al gauw naar dik zijn. Dus wanneer ik zie dat het de verkeerde kant uitgaat, neem ik gelijk maatregelen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:22

en dat is soms inderdaad wel te laat, want -net als bij mensen- komt het er makkelijker aan dan dat het eraf gaat. Eigenlijk moet je paarden gewoon iets schraal hebben lopen, is veel gezonder. Pony bij ons was nog in de groei en was erg dunnig. Meisje vond hem te dun en is gaan bijvoeren, is nu de andere kant op doorgeslagen, pony is iets te dik en heeft allerlei kwalen, toen hij nog magertjes was, had hij nergens last van. Loopt nu al meer dan een jaar te kwakkelen en wordt er niet anders van helaas.
Paarden die HB worden, zeker paarden met aanleg ervoor, komer er soms erg moeilijk vanaf.
Voorkomen is beter dan genezen en dus is 'zien dat het de verkeerde kant opgaat' eigenlijk al te laat, vind ik.
Eigenlijk moet je zulke paarden continu proberen schraal te krijgen/houden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:23

Ik vind weidegang heel belangrijk.
Mijn paard staat zomer en winter dagelijks op de wei. Nu heb ik wel het geluk dat we in Drenthe zitten en dat we redelijk hoog en dus ook droog zitten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:41

gaaf paard heb jij karin!

no_merci

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:30

Ik vind dat ze overdag naar buiten moeten,niet eens perse in de wei alleen in een bak of paddock vind ik ook prima.
Als het niet kan vanwege te nat zou ik ze in de molen ofzo zetten of in de bak/paddock

Onze ggk hengst kan helaas niet in de wei als er anderen in staan.
de hengst kan alleen alleen naar buiten dus die zetten wij meestal in de bak/paddock met wat kuil/hooi of geplukt gras :)

's nachts zou ik ze wel binnenhalen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:40

stapmolen vervangt geen weide(of paddock) want ze kunnen er niet vrij bewegen of even lekker de benen strekken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:53

Mindim schreef:
Nee, ik schaar alle paarden onder een noemer en kwak alles bij elkaar op de weide :roll:

Er zijn een hoop paarden die binnen staan en nooit buiten komen voor het gemak van de baas. De baas heeft vaak het excuus: "tja, mijn paard vind het niet leuk op de wei, die staat liever binnen". Ik ben er al zoveel tegengekomen, je wordt er niet goed van. Paarden die stalondeugden ontwikkelen, omdat ze gans de dag binnen staan op 2 keer per dag ruwvoer en beste scheppen krachtvoer. Paarden die zich buiten geen raad weten met de ruimte, omdat ze het niet gewend zijn, die niet met andere paarden kunnen, omdat ze zich niet meer paards kunnen gedragen. Vaak gebeurt dit door mensen die het paard niet alleen niet als persoonlijkheid zien, maar als voorwerp voor hun hobby. En dat stoort me mateloos. De meeste paarden die zo zijn, zijn zo gemaakt door de mens.

Waarom zou je dat gelijk persoonlijk opvatten? Ik richt me in mijn posts (behalve in de HK) over het algemeen op iedereen die het aangaat en interesseert dus mogelijk leest.
Het is op Bokt wel een gegeven dat er veel mensen vinden dat elk paard maar beter af is in de wei en dat is imo en uit mijn ervaring dus gewoon niet het geval. Weidegang heeft voors en tegens en voor sommige paarden gaan de tegens zwaarder wegen dan de voors.

Overigens om in te gaan op je stukje stalondeugden. Dat ene paard van me wat dus zo verschrikkelijk vermagert op de wei, is een luchtzuiger. Luchtzuigen ontstaat oa door stress. In zijn geval (en dat is een vrij veel voorkomende) door het afspenen als veulen en bij hem speelt de tijd erna natuurlijk ook mee. Stalling kan er mee te maken hebben maar eerder voor paarden die wei gewend zijn en dan ineens veel op stal gezet worden. Paarden die weinig anders kennen zullen zich niet opwinden over hun stalling. Tenzij...... ze gestresst raken van bijv. een agressieve buur, van ratten of vogels op stal, van dingen die zich voordoen op het erf,...
En zoals bekend verondersteld mag worden speelt voeding ook nog eens een grote rol.
Beetje kort door de bocht dus om dat soort gebreken per definitie op het opstallen te gooien.
Overigens krijg ik voor het zadelmak maken heel veel paarden binnen die niet anders kennen dan de wei. Ondanks dat ze naast mijn luchtzuiger staan en voor het eerst op stal komen plus de stress hebben van uit logeren gaan (voor veel paarden de eerste keer), het vervoer (ook vaak eerste keer) en het zadelmak maken (ook stap voor stap blijft het iets 'nieuws' voor een paard wat niet meer heeft hoeven doen dan grassprieten zoeken) is er nog geeneen geweest die is gaan luchtzuigen of weven.