[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 11:10

Eef_Bam schreef:
Hier ook de deken af sinds dinsdagavond. Zat gister wel goed onder de modder maar die was wel opgedroogd dus dat borstel ik er zo af. Denk dat ik vanaf vanavond voor de Rambo protector ga met eventueel een regenliner eronder. Toch wat minder warm dan een regendeken.

Toevallig ben ik hier nu naar aan het kijken. Ben jij daar tevreden over?

Mijn voorkeur gaat meer uit naar de Rambo autumn series, omdat mijn paard geen vliegendeken opheeft (vind ze vervelender dan de vliegen zelf)
Die autumn series lijkt me nu juist ideaal, en vooral omdat je er nog een liner onder kan doen

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 11:22

Ik vind die regenliner prima werken. Vind het ook fijn dat je hem dus makkelijk kan afhalen als het wel warm en droog is. Autumn/summer series vind ik ook mooi. Maar had 3 onverwoestbare Rambo protectors al liggen dus is ook een voordeliger optie om alleen die liner erbij te kopen. Twijfel zelf namelijk wel wat aan de kwaliteit van het materiaal van de autumn/summer series maar geen ervaring mee. Bijkomend voordeel vind ik dat de liner meer oppervlak bedekt als mijn paard echt schoon moet blijven voor concours :D

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 11:34

Eef_Bam schreef:
Ik vind die regenliner prima werken. Vind het ook fijn dat je hem dus makkelijk kan afhalen als het wel warm en droog is. Autumn/summer series vind ik ook mooi. Maar had 3 onverwoestbare Rambo protectors al liggen dus is ook een voordeliger optie om alleen die liner erbij te kopen. Twijfel zelf namelijk wel wat aan de kwaliteit van het materiaal van de autumn/summer series maar geen ervaring mee. Bijkomend voordeel vind ik dat de liner meer oppervlak bedekt als mijn paard echt schoon moet blijven voor concours :D

Ah ja dat is een logische keuze inderdaad. En snap je overweging helemaal qua schoon houden dan.
Echter zie ik die regen liners nergens meer te koop, allemaal uitverkocht helaas…

Iemand anders nog ervaringen met de autumn of juist de summer series?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 12:39

ApplePapple schreef:
Eef_Bam schreef:

Ah ja dat is een logische keuze inderdaad. En snap je overweging helemaal qua schoon houden dan.
Echter zie ik die regen liners nergens meer te koop, allemaal uitverkocht helaas…

Iemand anders nog ervaringen met de autumn of juist de summer series?

Welke maat zoek je? Ik heb nog een minimaal gebruikte summer liggen denk ik. Is met de de 100 gram liner etc. Deze viel helaas te straks bij de borst van mijn paard.

Damelza

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 12:55

De summer / autumn serie is er alleen met Disc denk ik he?

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 12:59

Damelza schreef:
De summer / autumn serie is er alleen met Disc denk ik he?

De summer serie kan je met V sluiting bestellen.

Mijn voorkeur gaat naar de autumn omdat ik juist iets zoek nu voor de overgangsperiode.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 22:39

Ik heb de summer en autumn. Juist de disk vind ik wel fijn want dat is lekker licht aan zo'n lichte deken. Ze zijn echt geweldig luchtig, maar bizar waterdicht voor dat dunne stofje (alleen de hals lekte op de stiknaad en was heel smal, maar die vind ik toch niet nodig).

Enige nadeel: het zijn zulke kwetsbare dekens. Echt geen doen als je paard tussen klierende ruinen staat. Mijn paard speelt niet en sloopt niet, maar toch moet het jonge gespuis in de dekens hangen en die softshell stof scheurt al bij het minste of geringste. Op de vorige stal moest ik af en toe een gat plakken. Nu was het bijna dagelijks en geen kleine gaatjes ook. Ben er wel helemaal klaar mee eigenlijk. Die deken is nu een soort gatenkaas met plakkers. -O-

Heb vorige zomer een vliegendeken met waterdichte rug gekocht van Waldhausen en die houdt beter. Ze hebben alleen die buiksingels achterlijk ver naar achteren vast gestikt maar goed daar heeft paard gelukkig net geen last van.

Stond vanavond wel te twijfelen voor de autumn vanwege de temperatuur, maar heb toch de normale 0 grams opgedaan omdat ik nog geen behoefte had aan het plak seizoen..

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 09:11

hmm, ik hoor inderdaad veel dat ze qua stof niet zo sterk zijn. Terwijl Rambo dat meestal natuurlijk wel is. Die van mij staat niet echt hoog in de groep maar haar gewone Rambo houdt het tot nu toe prima

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 09:37

Ze zijn echt niet te vergelijken met een Rambo helaas. Zelfs niet met Amigo of het huismerk van Epplejeck. Dat zijn allemaal 'stevige stoffen' terwijl die summer en autumn echt softshell zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Even een kleine greep uit mijn gaten collectie. Deken werkt verder nog uitstekend hoor. Heb Tear Aid en de iets goedkopere Gear Aid liggen om dit soort gaten te plakken. Blijft zelfs na de wasmachine nog zitten. En als het af en toe een gaatje is is het niet erg, alleen vorig jaar werd het in de ruinen club bij ons echt te erg. Maar daar sneuvelen ook goedkope outdoor dekens. Rhino en Bucas blijven wel gewoon heel hoor. Maar die softshell stof is gewoon super fragiel.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 10:06

Jammer dat die zo snel kapot is!
Gelukkig staan mijn paarden maar met z’n 2tjes samen en spelen die niet of iets dus daar ben ik niet zo bang voor. Even overwegen, want het is wel weer een flinke uitgave.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 11:42

ApplePapple schreef:
Haf_Woezel schreef:
Hier geschoren haf eerst 150gr nu al 2 dagen onder 50gr dag en nacht. (Onbeperkt ruwvoer wel) gisteren deken af, vandaag gaat die ook af, deze avond weer op.
Nadeel dan ik zou graag 100 willen doen maar huidige deken is 50gr dus wordt dan weer 150gr met lagen..

Ja lastig he. Toch een deken erbij kopen maar ;-)

Bij mij staat de een onder eczeemdeken en de ander onder katoenetje. Hebben ze gisteren en vannacht onder gestaan, blijven ze vandaag ook onder. Vanavond even kijken of iemand dekens op wil gooien. Twijfel of ik naar 50 of 100 gram ga. Voorspeld wel iets regen morgen maar niet veel.

Ook geschoren toch? Van wanneer was het geleden? Woezel van eind november

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:04

Ja beiden geschoren idd. Ook eind november, wel voor de 2e x toen geschoren.
Vandaag is het toch warmer dan voorspeld en regen pas vanavond als ze binnen staan, dus ze staan buiten met katoenetje en eczeemdeken.
Morgen en overmorgen gaat wel de regendeken op, stukje kouder ook weer.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:49

Mocht iemand een gloednieuwe Rambo suprème 1680 denier 50 grams in maat 6.9 205 over willen nemen?

Had hem besteld bij Countrymill, maar kwam te laat binnen voor mij. M’n paard stond met een lekke deken en er kwam ineens veel regen aan. Dus elders een deken gehaald zodat ze droog stond. Ze staat 24:7 buiten dus was noodzaak.

Omdat het een bestelling buiten het assortiment was mocht ik hem niet cancellen helaas.

Dus mocht je nog net wat meer korting willen dan de winkels nu bieden…..

Diene88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 23:10

Celebi schreef:
Ze zijn echt niet te vergelijken met een Rambo helaas. Zelfs niet met Amigo of het huismerk van Epplejeck. Dat zijn allemaal 'stevige stoffen' terwijl die summer en autumn echt softshell zijn.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Even een kleine greep uit mijn gaten collectie. Deken werkt verder nog uitstekend hoor. Heb Tear Aid en de iets goedkopere Gear Aid liggen om dit soort gaten te plakken. Blijft zelfs na de wasmachine nog zitten. En als het af en toe een gaatje is is het niet erg, alleen vorig jaar werd het in de ruinen club bij ons echt te erg. Maar daar sneuvelen ook goedkope outdoor dekens. Rhino en Bucas blijven wel gewoon heel hoor. Maar die softshell stof is gewoon super fragiel.

Herkenbaar. Wel de meest ademde stof maar ook meest kwetsbare het sofshell. Bij mijn ruin geen kleine gaatjes maar flinke scheuren helaas.

En dan zijn het geen goedkope dekens.

Veel andere varianten rainfly gepast, maar pasvorm is en blijft een uitdaging. Goedkoper en duurder maakt niet uit. Ik heb inmiddels een deken uit Zweden, merk Lippo.

Beetje krappe buikflap maar verder aardig model en beetje middenklasse.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 06:21

ApplePapple schreef:
Vandaag is het toch warmer dan voorspeld en regen pas vanavond als ze binnen staan, dus ze staan buiten met katoenetje en eczeemdeken.

Ja ik hou voorlopig de 50gr op dag en nacht tenzij het snachts echt weer onder de 4 graden duikt.
Soms twijfel ik hard als ik dan voel is zn rug kouder maar flanken en billen warm…
Nu hij is echt chunky en kan denk ik wel wat hebben, bovendien wat extra calorieën verbranden vond ik niet erg, maar wil ni dat ie ziek wordt natuurlijk.

Deze nacht vergeten hals op te doen en het heeft geregend dan voel ik me schuldig, anderzijds gaat die dan ook ni in zn stal staan.. dan denk ik.. zo erg zal hij het dan ook ni vinden ook niet.

Dit is overigens ECHT het laatste jaar dat ik hem geschoren heb. Hij staat op semi pensioen wegens artrose en vandaag krijgt hij een vriendje van 1.09 en ik weet dat hij een dekentrekker is.. dus dat gaan we nu uitsluiten.

Ook besloten dat - afhankelijk hoe het gaat - er zelfs geen vliegendeken meer komt. Hoe duur ik ze ook koop ze zijn jaarlijks stuk, haren zitten erin vast.. en hij haat dekens.. nee dan beter investeren in een zeer goede vliegenmasker en verder lekker bloot .

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 07:37

Byffie schreef:
Hallo, welk merk regendeken adviseren jullie voor een merrie met een smalle voorkant en hoge schoft?

Ik heb voor mijn ruin met smalle boeg en hoge schoft de horseware wug dekens, die hebben een halve hals. Dat zijn de enige type dekens waar hij geen deuk voor de schoft van krijgt. Ik heb de rhino types. 1 in 0 gram en 1 in 100 gram en voor hele koude dagen doe ik er een liner onder. Meerdere merken hebben dekens met een halve hals tegenwoordig

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 07:54

Ik ben mijn paard juist pas gaan scheren met zijn ouderdom en semi pensioen..

Zijn vacht werd minder waterdicht en met zijn artrose moest hij juist droog en warm blijven. Hoop voor je dat dekenloos werkt. :j

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 09:11

Haf_Woezel schreef:
ApplePapple schreef:

Ja ik hou voorlopig de 50gr op dag en nacht tenzij het snachts echt weer onder de 4 graden duikt.
Soms twijfel ik hard als ik dan voel is zn rug kouder maar flanken en billen warm…
Nu hij is echt chunky en kan denk ik wel wat hebben, bovendien wat extra calorieën verbranden vond ik niet erg, maar wil ni dat ie ziek wordt natuurlijk.

Deze nacht vergeten hals op te doen en het heeft geregend dan voel ik me schuldig, anderzijds gaat die dan ook ni in zn stal staan.. dan denk ik.. zo erg zal hij het dan ook ni vinden ook niet.

Dit is overigens ECHT het laatste jaar dat ik hem geschoren heb. Hij staat op semi pensioen wegens artrose en vandaag krijgt hij een vriendje van 1.09 en ik weet dat hij een dekentrekker is.. dus dat gaan we nu uitsluiten.

Ook besloten dat - afhankelijk hoe het gaat - er zelfs geen vliegendeken meer komt. Hoe duur ik ze ook koop ze zijn jaarlijks stuk, haren zitten erin vast.. en hij haat dekens.. nee dan beter investeren in een zeer goede vliegenmasker en verder lekker bloot .

Hahaha, die vetjes hebben ze hier ook in overvloed dus zou niet heel erg zijn. ;-)
Hier gisteravond de een gewisseld naar 100 gram en de ander eczeemdeken opgelaten en eroverheen 50 gram gedaan

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 21:02

Celebi schreef:
Ik ben mijn paard juist pas gaan scheren met zijn ouderdom en semi pensioen..

Zijn vacht werd minder waterdicht en met zijn artrose moest hij juist droog en warm blijven. Hoop voor je dat dekenloos werkt. :j

Ja niet omdat hij op semi pensioen staat dat hij "oud" is, hij wordt 15 in april, maarja ik scheerde hem omdat ik net wou dat hij niet zo nat was met rijden, maar nu dat rijden steeds minder en minder wordt (pak 3x per maand ofzo) had ik hem nu wel geschoren omdat hij eerst binnen stond, maar nét na het scheren kreeg ik een optie op de 24/7 buitenstalling en die had ik genomen, dan vind ik nog altijd dat hij zich het best zelf kan verdedigen tegen de elementen als ik er verder mij niet meer mee ga moeien.
Uiteraard bij hondsellendige dagen ga ik zijn dekens nog gebruiken maar de zorg van "liner op, liner af, hals op, liner uit, liner aan, hals uit, deken s'avonds wisselen ... liever niet meer.

En niet voor mij, maar voor het feit dat hij echt de oren plat legt en weg wil lopen als ik met een deken afkom zegt genoeg, ook al heeft hij nergens druk of schaafwondjes na een winter 24/7 dekens dragen , maar het is tijd om eens wat meer naar hem te luisteren ook.

nuja mijn jonge moet er nog aan geloven :o :+

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 21:08

ApplePapple schreef:
Hahaha, die vetjes hebben ze hier ook in overvloed dus zou niet heel erg zijn. ;-)
Hier gisteravond de een gewisseld naar 100 gram en de ander eczeemdeken opgelaten en eroverheen 50 gram gedaan

Ik heb vandaag toch maar de ionic liner bij opgedaan, ging 3 graden worden s'nachts.
En waaien! jeetje, bijna storm!

maar ze hebben vandaag een vriendje voor hem gebracht :j hij is weer helemaal verliefd.

Afbeelding

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 21:26

Haf_Woezel schreef:
ApplePapple schreef:

Ik heb vandaag toch maar de ionic liner bij opgedaan, ging 3 graden worden s'nachts.
En waaien! jeetje, bijna storm!

maar ze hebben vandaag een vriendje voor hem gebracht :j hij is weer helemaal verliefd.

[ Afbeelding ]

<3 wat fijn voor hem!
Hier ook flink windje maar staan ‘s nachts op stal dus dezelfde dekens opgelaten.