Zelf een rij jasje naaien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaula

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:24

Zoo janine, heb ik jou ergens niet zien schrijven dat jij niet kon naaien? :p

Het is trouwens sowieso handig, zeker als je nog nooit een jasje hebt gemaakt of een moeilijke pasvorm hebt, om van een goedkope stof een pasmodel te maken. Dan kun je meteen voor de volgende keer je patroon aanpassen.
Op school gebruiken wij altijd pitjeskatoen, handig, makkelijk en erg goedkoop :).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:43

Ja dat heb je inderdaad gezien :') Maar jullie maken me zo enthousiast :')

Wat is pitjeskatoen joh?

Ooh, ik bedenk met net dat ik ook nog wel oude paardendekbedden heb :')

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:57

ik had wat stof betreft geluk :) stoffenzaak hier ging ermee stoppen, dus ik heb voor 2,5 euro per meter stof voor mn proefjasje gekocht.
Bijkomend voordeel is dat dat ook direct de goede kleur bruin is _O-
dus jasje past, en zal ook daadwerkelijk gedragen worden :j

big_ben

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:46

wat leuk ik denk dat ik ook maar is iets mooi ga maken

Liiset_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:48

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:53

ik jb het andere jean hardy patroon, ook een misses hunt coat maar dan die met de vriendelijker kijkende dame met donker haar :)

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:04

Hallo Allemaal,

Heb een vraagje aan jullie want ben zelf absoluut niet handig..
Ik heb een beige equipage wedstrijd jasje en wil deze bij de mouwen iets in laten nemen en ik wil heel graag mooi knopen erop heb al precies een idee wat voor knopen ik wil ( Goudkleurige met in het midden kleine diamantjes/swarovski steentjes ) alleen waar vind ik deze knopen en waar vind ik nou een goede kleermaker die voor een leuke prijs deze op me jasje zet en me mouwen iets kan innemen? of is er iemand hier in omgeving Rotterdam die er zin in heeft om het te doen tegen een vergoeding?

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:37

Knopen vind je in stoffenwinkels en fournituren winkels. Je kunt ze ook in een fournituren webwinkel kopen natuurlijk.

Goedkope kleermakers... Geen idee, maar zit ook niet in omgeving rotterdam. Mouwen inkorten is wel een simpel klusje dus zal sowieso niet al te veel kosten. Heb je geen handig persoon in je omgeving?

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:54

IK ben alle fournituren winkels op internet afgegaan ongeveer maar ik wil graag goudkleurige knopen met strass steentjes alleen die zijn dus echt nergens te vinden :( ik ga morgen maar is de stad in opzoek. als iemand nog goede webwinkel weet hoor ik het graag :)

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:17

Ik weet dat ik ze ergens gezien heb, ik weet alleen helaas niet meer waar...
Ik gok dat het jan de grote kleinvak man op de albert cuyp is geweest, maar zag al in je profiel dat je daar niet echt dichtbij woont :).

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:37

Bedoel je zoiets?

CoronaLime schreef:
Afbeelding

Mijn knopen! En mijn oma is er zodat ik even jasje kan doorpassen en dan kan ik er zelf weer mee aan de slag :D
Heb ook offwhite satijn voor mijn plastron, ga vanmiddag even patroon tekenen en dan kan ik daar ook mee bezig :j

CoronaLime schreef:
Maar die zijn blingbling met gouden randje, winkel zit in steenwijk (noord overijssel ) :j

of zoiets?

Afbeelding

mog wat, zoekt en gij zult vinden, gegoogeld op knoop goud strass en dan op afbeeldingen.

http://www.stoffen.net/Naaigerei/Knopen ... 50&group=5

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:33

Wauw ja die bovenste vind ik wel heel mooi zeg!
Was nog niet op idee gekomen om via google op afbeeldingen te zoeken haha beetje blond soms

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:36

die bovenste komen zelfs uit dit topic, volgens mij zijn die uit de onderste link dezelfde en die zijn online te bestellen.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:41

Heel erg bedankt voor je reactie ja die andere op de website met strass en parels zijn ook erg mooi,
Nu heb ik nog lastige vraag welke maat is mooi voor op een jasje?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 00:11

Ik zou je huidige knopen even opmeten, als je die maat aanhoud hoef je ook geen nieuwe knoopsgaten te maken.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:39

Mijn moeder is ook begonnen aan een jasje voor mij. Helaas heeft dat even stil gelegen en ben ik wat afgevallen. Daarom heb ik mijn jasje met pijn in mijn hart te koop gezet... Dus voor de liefhebbers die zelf iets minder creatief zijn: [EA-TK-AR] Zeer exclusief wedstrijdjasje

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:55

yvonnedv schreef:
die bovenste komen zelfs uit dit topic, volgens mij zijn die uit de onderste link dezelfde en die zijn online te bestellen.

Jup, die onderste zijn inderdaad dezelfde :j

Heb de 12 mm als manchetjes, en dan de grootste als gewone aan de voorkant & achterkant. Vind ik persoonlijk een hele mooie maat, krijg er ook veel complimenten over op concours :Y)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:53

Ben met jasje 2 begonnen :)
Dit is een veel soepelere stof dan jasje 1, en dit 2e jasje gaat me een heeeel stuk beter af.

Gister patroon getekend en begonnen met knippen. vandaag (tussen het stofzuigen en de boodschappendoor :') ) wat zitten naaien ed

het "lijf" helemaal in elkaar
Afbeelding

Kraag erop gelegd (kraagje is van andere stof en zwart, en zit nog los)
Afbeelding

Mouwen erop gespeld (gewoon even voor de foto)
Afbeelding

en niet heel goed te zien, maar aan de onderkant van de mouw heb ik een randje van het zwart van het kraagje gedaan
Afbeelding

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:17

Mooie stof, ziet er al goed uit! Maak je deze nu ook weer voor iemand anders?

Nynke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 22:18

mooi zeg, ziet er goed uit, ik vind het kraagje van andere stof mooi. En jij kan snel naaien, dit alles "even tussen de boodschappen en stofzuigen door" :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:27

als ik eenmaal door heb hoe ik het moet doen ben ik vrij vlot. Mouwen en kraag moeten er nog op he! Die hangen los.

Dit jasje is ook voor iemand anders. Bruine was proef jasje voor sansje@bokt, haar echtejas moet ik nog aan beginnen, maar daar heb ik eigenlijk even mn excollega voor nodig (hij had tips om rafelen tegen te gaan, gezien de echte stof snel rafelig wordt...)

Mijn model is vrij simpel, voorkant en achterkant aan elkaar lijkt heel wat, maar stelt weinig voor :o

Ik heb nu nog iets meer dan een week om beide jasjes helemaal af te maken (bruine wil ik zondag helemaal af hebben, daar hoeven alleen de knopen nog op en moet gestreken worden).

Maar voor mezelf ga ik er geen maken :n
Ik rij eigenlijk niet meer, en de kans dat ik wedstrijden ga rijden is minimaal (door een ongelukje kan ik mijn rechter been optimaal gebruiken waardoor hulpen niet altijd doorkomen, eigenlijk kan ik gewoon niet drijven met rechts...).
En ik ben zelf te dik voor het patroon ;)

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:51

tijdje geleden alweer dat ik wat heb geplaatst, maar ik zit onwijs te klooien met die mouwen :( om gek van te worden (de mouw en het rompgedeelte passen gewoon niet mooi aan elkaar, mouw heeft veel meer stof zeg maar ).

Nynke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 20:57

Mielo, een mouw in het lijf passen is ook erg moeilijk...heb je ook het suitability patroon? Ik heb het ook 5 keer ofzo opnieuw gedaan. Wat mij uiteindelijk geholpen heeft is om de bovenkant van de mouw iets meer naar binnen te schuiven. Mijn moeder raadde het aan, maar het is vast niet de meest nette methode :)

succes!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 21:10

dat heb ik bij mijn eigen jasje dus ook gedaan :=
dit was ook uberhaupt de 1e keer dat ik een kledingstuk maken, kennis naait veel, maar vindt de mouw ook altijd nog een verschrikking :=

Blijven volhouden dus :D haha

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:37

Als je de mouw iets naar binnen schuift, verlies je ruimte die je eigenlijk nodig hebt om te bewegen :).
Je kunt de kop van de mouw iets rimpelen d.m.v rimpeldraden en dan platdrukken met een tornmesje als je
de mouw aan het lijf vast stikt. Zo verwerk je netjes die extra ruimte.