[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 20:39

Binkie_Eline schreef:
manzano schreef:
Een heel andere vraag, maar ik had vannacht m'n paard onder een liner van Pagony staan. Die is gewoon van stof ipv die gladde stof zoals Horseware heeft. Op zich helemaal prima, maar die deken was vanochtend zó statisch dat het gewoon zielig was om hem af te doen. Allemaal schokken en geknetter.
Iemand enig idee hoe je dat kan voorkomen? Er ligt een staldeken overheen met gladde voering, maar neem toch aan dat een onderdeken wel wat "wrijving" moet kunnen hebben.

Ik weet niet of het helpt tegen de wrijving, maar je moet met het afhalen van de deken je hand op je paard houden. Zo geleidt de stroom beter denk ik en dan heb je geen knetters meer. Ik gaf deze tip ook aan een stalgenootje en die zei direct dat het hielp.

Dat hielp helaas niks helaas. Kreeg zelf ook allemaal schokken, maar mn paard ook nog steeds.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 20:46

Jokonootje schreef:
Tancreda4 schreef:
-15??????? Van de ene naar de andere ellende -O-

Ben wel blij dan dat ik het nu bij 200 gram heb gehouden. M'n grote zou tot 600 kunnen. M'n pony staat nu onder 100 en kan tot 300 en dan houdt t op.

Het was een "wat als"

Het wordt volgende week geen -15 :D

ik was m'n weerapp ook al aan het checken van "heb ik dit nou gemist?" :')

Ik voel elke ochtend en avond aan Woezel op de schoft en juist was hij gewoon lauw, maar vreemd genoeg in de ochtend is hij heel warm, tis maar net of hij van de hooiruif komt afgewandeld of niet :j

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 20:58

Jokonootje schreef:
Tancreda4 schreef:
-15??????? Van de ene naar de andere ellende -O-

Ben wel blij dan dat ik het nu bij 200 gram heb gehouden. M'n grote zou tot 600 kunnen. M'n pony staat nu onder 100 en kan tot 300 en dan houdt t op.

Het was een "wat als"

Het wordt volgende week geen -15 :D

Dat zeggen we nu wel, maar ik zag toevallig net wel een gevoelstemperatuur van -14

Hopen dat ze overdrijven!

Damelza

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 21:00

Weet iemand een 50gr of eventueel nog een 100gr hals geschikt voor horseware dekens? Dus met de ringetjes. Ik zag wel wat van Rambo maar dat is volgens mij de klittenband versie.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 21:08

Damelza schreef:
Weet iemand een 50gr of eventueel nog een 100gr hals geschikt voor horseware dekens? Dus met de ringetjes. Ik zag wel wat van Rambo maar dat is volgens mij de klittenband versie.

Van horseware heb je wel een 150 gram, maar heel eerlijk? Als je zou zeggen dat deze 100 is geloof ik heb ook hoor, die voelt echt niet dik aan.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 21:21

Damelza schreef:

Ik heb evt een 50 gram liggn, maat M. Blauw
Deken van de bravo lijn.
Set staat op marktplaats maar verkoopt voor geen meter

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 00:19

Ik kom helaas nergens losse halzen van de Rhino hex stop tegen. Het liefste wil ik er natuurlijk wel eentje in dezelfde kleur. Zo erg ben ik wel dat ik daar heel gelukkig van word.. :+

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 06:58

Ok mensen ik ga een onozele vraag gaan stellen, ik weet het nu al, maar ik moet andere hun mening hebben op gemoedsrust te hebben.

Waarom? Sinds kort staat mijn haflinger dus 24/7 buiten. Ik zie hem zelden in zn schuilstal staan en hij staat nu ook alleen. (Vroeger altijd met mijn jonge) nuja alleen in zn wei.. hij heeft 3 weien die in 1 hooiruif eten. Daar kan hij mee smoetchen

Afbeelding

Maar het gaat over het weer..
Hier in belgie geven ze vandaag tegen de avond storm en tot en met zaterdag geven ze zeer intense buien en wind tot 90 km uur..

Hij heeft een amigo bravo xl 250 gr aan met 150 gr hals en een 100 gr (oude) liner.

Tis niet de warmte waar ik me zorgen om maak maar de paniek dat hij ni binnen zal staan en daardoor zeiknat wordt en dat ik er niet ben moest - nog nooit zien gebeuren - zn deken doorregenen (niet meer waterdicht blijkt). Het deken is 3 jaar oud en tot heden zelden opgelegen en 90% in droge koude dagen.

Dit zal de eerste keer zijn dat
Ik hem niet binnen kan zetten. Vandaar mn paniek.

Want ik heb geen vervang deken die zo zwaar is. Een nieuwe 50 gr outdoor en nog een 100gr staldeken dat kan wel nog.

Ik denk dan bij mezelf.. joh die gaat heus wel binnen staan.. maarja ik trof hem ook slapend in de sneeuw 2 ochtenden geleden

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 07:11

Ik zou dan voor de zekerheid de 50 grams regendeken er overheen leggen....
Deed ik in het verleden wel vaker bij dekens waarbij ik over de waterdichtheid twijfelde. Kans dat het door 2 dekens lekt is niet heel groot....
Eventueel de 100 grams deken er onder uit als hij het te warm heeft

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 11:09

Ik zou dan ook zeggen de nieuwe 50 gram outdoor deken er overheen en de 100 gram liner er onderuit halen.
Dan staat hij nog steeds warm genoeg en is de kans op te nat worden het kleinst.

Liner laten zitten zou ik dan niet doen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 13:31

Liner zou ik ook weghalen ja. Dat gaat zeiknat worden.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 21:04

Celebi schreef:
Ik kom helaas nergens losse halzen van de Rhino hex stop tegen. Het liefste wil ik er natuurlijk wel eentje in dezelfde kleur. Zo erg ben ik wel dat ik daar heel gelukkig van word.. :+

Ik zoek dus eigenlijk deze:
https://hypostore.nl/rambo-original-tur ... &color=123

Maar dan in maat S. Of eventueel een andere zwarte (dan misschien maat M). Mochten jullie deze vinden, 0 grams kan eventueel ook nog. :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 22:03

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:32

Weet niet meer wie het was, maar las hier laatst een vraag over Ionic liner van Horseware en hoe die valt voor brede paarden.
Nu had ik ze toevallig even in handen en heb ik ze over elkaar op gedaan bij m'n pony. De ionic 50 gr en een gewone 100gr liner (is al wel aantal jaar oud). Dan zie je enorm goed dat de Ionic veel lager sluit dan de gewone liner. Vind dat zelf erg balen, want daardoor trekt hij dus bij m'n pony naar achter, maar voor brede paarden of met een lage hals aanzet waarschijnlijk wel fijn.
Ik heb voor het beeld even een foto gemaakt om hier te delen. De ionic zit er dus onder.

Afbeelding

edit: even nav de reactie hieronder een kleine aanvulling: het gaat hier om maat 6.0 en de gewone liner, niet pony-variant. De normale is dus wel al aantal jaar oud, dus geen idee of er tussentijds wijzigingen zijn geweest in het model.
Laatst bijgewerkt door manzano op 09-01-26 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:45

Oh wat 'grappig', ik heb een ponyliner en de ionic, en daarbij valt de pony juist weer veel ruimer en lager bij de borst. Ik kan morgen een gewone liner van een stalgenoot lenen dus dan kan ik kijken hoe die bij mijn liners verschilt (dus dan heb ik een gewone 200 gram, ionic 50 gram en pony 100 gram allemaal in maat 5.9 om te vergelijken). Kan dan ook wel een foto maken van de naadjes die ik in de ponyliner heb gestikt zodat hij niet meer onder de borst zakt en gewoon hetzelfde zit als de liner die wel goed past.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:47

Dankjewel voor de foto.
Erg interessant.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 15:44

Zeker interessant om te zien! Ik wil de ionic liner wel graag bestellen nog en mijn paard is wat breder met lage hals aan zet. De eco liners passen hem ook erg mooi moet ik zeggen.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 17:25

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 20:41

Damelza schreef:
Celebi schreef:

Ik zoek dus eigenlijk deze:
https://hypostore.nl/rambo-original-tur ... &color=123

Maar dan in maat S. Of eventueel een andere zwarte (dan misschien maat M). Mochten jullie deze vinden, 0 grams kan eventueel ook nog. :D

Is dat met de 4 ringetjes of met breed klittenband?
Ruitersporthoeve heeft ook diversen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 20:47

PostNL is niet meer langs gekomen en paard was nog net warm onder 200g dus heb de 50g liner eronder gegooid. Dat stapelen was veel makkelijker dan verwacht. :+

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 21:02

Mij valt op dat de gewone Horseware liner iets veranderd is in pasvorm:
- hals uitsnijding is breder, waardoor de voorsluiting lager valt.
- de klipjes achteraan zitten hoger.

Ik vind de oude pasvorm beter.
De oude heb ik ca 7jr terug gekocht.
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 09-01-26 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 21:09

De clipjes zitten hoger idd. Heb nieuwe Rambo dekens en liners, maar moet extra karabijnhaken aan de clipjes achter doen, anders past het niet. Best schandalig voor zulke dure dekens. M’n oude liners sluiten wel goed aan qua clipjes.
Laatst bijgewerkt door MyChoice op 09-01-26 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 21:17

manzano schreef:
Weet niet meer wie het was, maar las hier laatst een vraag over Ionic liner van Horseware en hoe die valt voor brede paarden.
Nu had ik ze toevallig even in handen en heb ik ze over elkaar op gedaan bij m'n pony. De ionic 50 gr en een gewone 100gr liner (is al wel aantal jaar oud). Dan zie je enorm goed dat de Ionic veel lager sluit dan de gewone liner. Vind dat zelf erg balen, want daardoor trekt hij dus bij m'n pony naar achter, maar voor brede paarden of met een lage hals aanzet waarschijnlijk wel fijn.
Ik heb voor het beeld even een foto gemaakt om hier te delen. De ionic zit er dus onder.

[ Afbeelding ]

edit: even nav de reactie hieronder een kleine aanvulling: het gaat hier om maat 6.0 en de gewone liner, niet pony-variant. De normale is dus wel al aantal jaar oud, dus geen idee of er tussentijds wijzigingen zijn geweest in het model.

Dat was ik :) maar enkele
Posts terug had ik ook de kans zelf te meten en indd ze komen overeen *\o/*

En update: woezel was in zn huidige 250gr outdoor nog altijd kurkdroog

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 21:19

Oh wauw ik heb ook de ionic en de gewone liner, maar het was me nog niet opgevallen dat die zo verschillen qua pasvorm. Ga morgen eens vergelijken. Beide zelfde maat.

Zorrolily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 12:37

Ik heb misschien een hele domme vraag. Mijn oude shet heeft nu ook een dikke deken op. Heel zijn leven niet gehad maar dit jaar heeft hij nogal gekwakkeld en hij is wel echt oud (bijna 30 nu). Ik begon met een epplejack junior regendeken in 135. Dat paste prima. Met deze extreme kou was ik eigenlijk opzoek naar een fijn systeem om mee te bouwen, maar vond dat wat lastig om te vinden. Dus weer de epplejack junior maar dan de 200 grams. In 135. Maar dat was ineens te klein? Veel te kort, buik half bloot en kwam niet over zijn billen heen. Ik heb nu de 300 grams in 145 en hoewel die wat lang is, zit dat veel beter. Ik vroeg me af of dat normaal is in dekens, dat als er meer vulling in zit, de pasvorm (enorm) veranderd? Hebben jullie daar ervaring in?