Dressuurproeven 2016

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:03

renee16 schreef:
Ik vind dat halsstrekken ook wel een ding in de nieuwe proeven hoor, zeker in het Z en M waar de paarden al wat meer bovenin lopen. Om hem/haar dan in zo een kort stuk te laten zakken, en vaak is het maar een halve volte of 1 lijn.. Dit tijd heb je bijna nodig om hem fijn op lengte te krijgen en dan moet hij in die tijd, zakken en weer opgepakt worden.

Voor mijn paard geldt hetzelfde, in het L scoorde ik hier voorheen meestal 7'ens en 8'en. Maar nu loopt ze wat meer bij elkaar en maakt het het halsstrekken wat lastiger juist. Ze doet het prima, maar het heeft allemaal net wat meer tijd nodig om het goed te kunnen laten zien. Tot nu toe ook 5'en gehaald omdat het te weinig was.

Hier ben ik het inderdaad mee eens! In het Z2 komen nu in mei en juni de proeven met halsstrekken (april was ubersteichen) maar dit is precies waar ik tegenaan loop. Mijn paard volgt mijn hand goed en kan prima halsstrekken, alleen dit moet inderdaad op een halve grote volte gebeuren en moet hem binnen een paar meter weer 'aan elkaar hijsen'. Ben heel benieuwd hoe dit op wedstrijd uitpakt!

oji

Re: Dressuurproeven 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:44

Maar ik denk dat daar juist doelbewust voor is gekozen, de korte stukken en het snel na halsstrekken een oefening waarvoor je paard weer aan elkaar moet zijn. Dat is juist "the proof of the pudding" Is je paard echt goed voor elkaar, dan volgt ie de hand makkelijk naar beneden en kun je dus snel dalen. Als ie goed voor elkaar is, blijft ie in het halsstrekken goed actief en op het achterbeen...en hoef je dus alleen de teugels op maat te maken en valt er niets aan elkaar te hijsen...dan is ie ook aan elkaar in het halsstrekken. Omdat juist dit, het snelle dalen en het op het achterbeen blijven, bij de meeste niet voor elkaar is, is het een goede scherprechter geworden.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:11

oji schreef:
Maar ik denk dat daar juist doelbewust voor is gekozen, de korte stukken en het snel na halsstrekken een oefening waarvoor je paard weer aan elkaar moet zijn. Dat is juist "the proof of the pudding" Is je paard echt goed voor elkaar, dan volgt ie de hand makkelijk naar beneden en kun je dus snel dalen. Als ie goed voor elkaar is, blijft ie in het halsstrekken goed actief en op het achterbeen...en hoef je dus alleen de teugels op maat te maken en valt er niets aan elkaar te hijsen...dan is ie ook aan elkaar in het halsstrekken. Omdat juist dit, het snelle dalen en het op het achterbeen blijven, bij de meeste niet voor elkaar is, is het een goede scherprechter geworden.

Ik begrijp wel dat het daar voor bedoeld is, ik krijg mijn paard ook in die paar meter gewoon weer in de oprichting maar vind het wel erg gehaast allemaal en het voelt rommelig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:23

oji schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

En ik begrijp niet wat hier op tegen is...

Rommelig? Zet het op film en kijk of het daadwerkelijk zo rommelig is...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:24

Kreeg vandaag nog van een jury als commentaar op het protocol dat er tot kniehoogte hals gestrekt moest worden. Dus ook juryleden zijn nog wel eens in de war. Terwijl er duidelijk in de richtlijnen staat dat het tussen boeg en knie moet gebeuren.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:35

Niet de jury kunnen vragen?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:36

Janine1990 schreef:
oji schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

En ik begrijp niet wat hier op tegen is...

Rommelig? Zet het op film en kijk of het daadwerkelijk zo rommelig is...

Als het op film niet rommelig is kan het nog wel rommelig en gehaast voelen :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:37

_Christine schreef:

Maar wat is dan het probleem? Dat wat tussen jouw oren gebeurt? Of dat wat de jury ziet? Dat laatste lijkt me geen probleem dan... :+ Althans, niet een probleem dat als gevolg zou moeten hebben dat de proeven moeten veranderen.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:42

Janine1990 schreef:
_Christine schreef:

Maar wat is dan het probleem? Dat wat tussen jouw oren gebeurt? Of dat wat de jury ziet? Dat laatste lijkt me geen probleem dan... :+ Althans, niet een probleem dat als gevolg zou moeten hebben dat de proeven moeten veranderen.

Ik zeg ook nergens dat de proeven moeten veranderen, alleen dit ik het allemaal zo gehaast vind.
Je valt hoe dan ook wel door de mand als je je paard niet goed voor elkaar hebt, daarvoor hoeft het niet allemaal zo op elkaar gepropt te zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:45

Dus jij vindt gewoon dat je in het Z2 meer tijd moet krijgen om je paard weer opgericht en op het achterbeen te krijgen? En dat hiermee het gevraagde niveau niet veranderd?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:48

Michelle77 schreef:

Nee, niet gedaan. Ze was nog druk bezig.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:14

F-B Travers
B-E Halve grote volte, daarbij het paard de hals laten strekken (doorzitten of lichtrijden)
Voor V Teugels op maat maken

Ik weet niet of je de proeven zelf al gereden hebt maar ik vind dit dus heel krap. Met 5 meter extra om je paard weer bij elkaar te rijden daalt het niveau in mijn ogen niet nee (in de andere proef krijg je immers ook meer tijd, dus dan zou die proef in jouw ogen al niet Z2 waardig zijn).
Nogmaals, als je je paard niet voor elkaar hebt ga je het met 5 meter extra ook niet redden.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:21

FriesWytske schreef:
Michelle77 schreef:

Nee, niet gedaan. Ze was nog druk bezig.

Jammer, ben wel nieuwsgierig wat die gezegd zou hebben hihi

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:25

Het probleem is meer de teugels op maat maken in het Z vind ik. Dat halsstrekken an sich is niet zo moeilijk de truc is die teugels weer correct op maat te krijgen. Ik loop steeds te rommelen met al die teugels. 50% van de keren pak ik de stang te strak of te los. Als die te strak staat is dat vooral vervelend want dan gaat die met de kin op de borst zo wat. En dan moet je dus heel snel weer die stang losser krijgen zonder dat de trens losser wordt of andersom natuurlijk. In stap is dat toch wat makkelijker vind ik. Alhoewel ik dan ook met die teugels in de knoop zit soms...

Geef mij dat uberstreichen maar = veel makkelijker :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:27

_Christine schreef:
F-B Travers
B-E Halve grote volte, daarbij het paard de hals laten strekken (doorzitten of lichtrijden)

Ik weet niet of je de proeven zelf al gereden hebt maar ik vind dit dus heel krap. Met 5 meter extra om je paard weer bij elkaar te rijden daalt het niveau in mijn ogen niet nee (in de andere proef krijg je immers ook meer tijd, dus dan zou die proef in jouw ogen al niet Z2 waardig zijn).
Nogmaals, als je je paard niet voor elkaar hebt ga je het met 5 meter extra ook niet redden.

Helaas gaat het dan 12 meter meer worden...
5 meter zit namelijk tussen geen enkele letter... Met andere woorden, 24 meter (meer dan een korte zijde dus) om je paard weer aan het elkaar te rijden... Waar dit nu 12 meter is.
Handigheid met je teugels is gewoon een vereiste.

Aangezien mijn paard nog maar M1 loopt heb ik die proef nog niet gereden nee. Lijkt me ook een zeer verkeerd beeld scheppen als ik dat wel zou doen.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:33

Janine1990 schreef:
_Christine schreef:
F-B Travers

Helaas gaat het dan 12 meter meer worden...
5 meter zit namelijk tussen geen enkele letter... Met andere woorden, 24 meter (meer dan een korte zijde dus) om je paard weer aan het elkaar te rijden... Waar dit nu 12 meter is.
Handigheid met je teugels is gewoon een vereiste.

Aangezien mijn paard nog maar M1 loopt heb ik die proef nog niet gereden nee. Lijkt me ook een zeer verkeerd beeld scheppen als ik dat wel zou doen.

Ik vind het jammer dat je zo alles zo zwart-wit ziet.
Handigheid met je teugels is idd belangrijk en het goed kunnen halsstrekken en weer oppakken is idd ook belangrijk.
Wij delen hier gewoon dingen waar we tegenaan lopen, dat is al. Uiteindelijk is elk onderdeel een vereiste maar als we nergens moeite mee zouden hebben scoort iedereen 100%.

Ik zeg alleen dat ik graag meer ruimte had gezien op dit onderdeel, ik zeg nergens dat de proeven aangepast moeten worden.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:34

heeft er iemand een filmpje van proef 31 en proef 32 ?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:01

Knhs app.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:02

Priscilla_90 schreef:
heeft er iemand een filmpje van proef 31 en proef 32 ?

Zou even op youtube kijken. Kan zijn dat daar mensen deze proeven al op hebben gezet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:39

_Christine schreef:
Ik vind het jammer dat je zo alles zo zwart-wit ziet.
Handigheid met je teugels is idd belangrijk en het goed kunnen halsstrekken en weer oppakken is idd ook belangrijk.
Wij delen hier gewoon dingen waar we tegenaan lopen, dat is al. Uiteindelijk is elk onderdeel een vereiste maar als we nergens moeite mee zouden hebben scoort iedereen 100%.

Ik zeg alleen dat ik graag meer ruimte had gezien op dit onderdeel, ik zeg nergens dat de proeven aangepast moeten worden.

Moet je me even uitleggen waaruit blijkt dat ik het zwart wit zie?

Jij geeft aan dat 5 meter meer geen verschil zou maken voor wat betreft de moeilijkheidsgraad. Waarop ik uitleg dat 5 meter meer geen optie is, maar 12 meter meer wel. Waarbij je dus ineens 24 meter zou hebben om de teugels op maat te maken. Meer dan in een B proef uit mijn hoofd. Zeker de oude proeven. In het kader van de moeilijkheidsgraad waar de discusse over ging... Verandert dit ook niets aan de moeilijkheidsgraad?

Ik loop ook heus wel tegen dingen aan hoor... Maar ik voel zelf nog niet de behoefte om dat hier te delen omdat het in mijn ogen iets is waar ik zelf mee aan het werk kan gaan. Dat betekent niet dat ik de illusie heb dat ik een 100% score kan neerzetten... Integendeel :')

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 07:22

Gister proef 31 en 32 gereden, vond vooral de eerste ZZ-licht proef (31) best pittig. Het is kwart pirouette in galop, bij de volgende letter afwenden, wissel en de andere kant op, dan weer kwart pirouette gevolgd door 2 keer door een S van hand veranderen met wissel op AC lijn, en dan nog tussen die twee S'en middengalop :Y)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 15:02

Wat vinden jullie van de knhs app

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 15:33

Ik vind hem fijn:)

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:31

Hoi!

* Alleen invullen als je actief bent/ of bent geweest in de officiële dressuursport, mag ook als groom of voorlezer o.i.d zijn*

Voor het vak trendonderzoek van mijn opleiding communicatie doe ik onderzoek naar de nieuwe dressuurproeven van de KNHS. Zouden jullie hiervoor mijn enquête willen invullen? Dit duurt max 5-10 minuten en zou mij heel erg helpen!

http://www.survio.com/survey/d/N0R3L8P9Q5S8D5P1A

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:44

megasuus schreef:
Hoi!

* Alleen invullen als je actief bent/ of bent geweest in de officiële dressuursport, mag ook als groom of voorlezer o.i.d zijn*

Voor het vak trendonderzoek van mijn opleiding communicatie doe ik onderzoek naar de nieuwe dressuurproeven van de KNHS. Zouden jullie hiervoor mijn enquête willen invullen? Dit duurt max 5-10 minuten en zou mij heel erg helpen!

http://www.survio.com/survey/d/N0R3L8P9Q5S8D5P1A

Ik probeer in te vullen. Echter vind ik de vraagstelling bij de voorkeursafbeeldingen een beetje vreemd.
Ik zie voor de klasse M de nieuwe proeven M2 staan en de oude proeven M1...