Een oornetje zou je in principe ook kunnen haken, dat is helemaal chique natuurlijk. Een handige oma/buurvrouw zou je daar wellicht mee kunnen helpen aan de hand van een oud oornetje.
Appieee
Geplaatst: 31-05-11 13:39
Ja zal ik doen, maar moet nog stof halen dus voor ik iets heb ben ik al heel wat verder! Wilde eigenlijk naar de Albert Kuypmarkt gaan, naar die grote stoffenwinkel daar. En ik dacht dat er ook een leuk winkeltje zat aan de andere kant van de straat waar je leuke dingen voor de afwerking kon halen? Ik zie net dat er bij het dekje waar ik mee ga springen wel een oornetje zit, die heb ik eerder nog niet kunnen vinden. Dan ga ik hem dus toch niet zelf maken voor bij deze set.. Maar het lijkt me wel leuk om er toch eens een proberen te maken.
Over mijn jasje twijfel ik nog een beetje. Ik start (springen) met dit sjabrak http://ooteman.nl/media/p_full_81611_Eu ... anLogo.jpg en bijpassend oornetje, zwart tuig en witte broek, op een (nog donkere) schimmel. Een grijs jasje in de kleur van het biesje leek me mooi met een donkerblauw kraagje. Iemand nog andere leuke ideeën? Ik wil eigenlijk sowieso een grijs jasje want donkerblauw heb ik al voor dressuur.
Nou, ik zou zeggen, een grijs jasje met mooie blauwe biezen, en een klein wit accent... Ben je helemaal in marine stijl. Ik zou het grijs van je sjabrak aanhouden
Appie; albert cuyp zou ik zeker doen. Daar heb je 3 stoffenwinkels, waaronder boerenbonthal (die jij bedoeld). Daar tegen over zit jan de grote kleinvakman, ook erg leuk idd .
Ik heb met een jong lesklantje geregeld dat zij mijn jasje gaat naaien. Meisje vindt naaien helemaal geweldig en is voor haar therapie. Ze werkt samen met een oudere vrouw. Het meisje heeft tijdens te bevalling geen zuurstof gekregen naar haar hersenen waardoor ze nu moeilijk spieren kan coordineren en veel lichamelijke problemen heeft. Kleine gestuurde bewegingen met armen handen vingers zijn enorm moeilijk voor haar, en toch haalt ze zoveel voldoening uit naaien. Ik heb dan ook besloten haar een kans te geven. Als het niet helemaal je van het is geeft dat niet, we helpen elkaar ermee (zij verdient een leuk centje, ik een mooi jasje).
Maaaarrrrr.
Nu moet ik dus ZELF op zoek naar stof en patronen. HELP. Waar kun je zoiets halen. Zit er een speciale winkel voor in Arnhem ofzo?
Ik kan nog niet eens een gaatje stoppen dus weet echt NIKS van naaien, patronen, stofkeuze etc. etc.
Weten jullie of er winkels zijn die mij kunnen helpen??
Okee, dit wordt misschien een hele domme vraag, ik heb geen idee.
Ik heb een prachtig rijjasje, heel mooi model, past mij precies. Kan je dat namaken?
Kaula
Geplaatst: 31-05-11 14:32
Makkelijke stoffen zijn stoffen waar geen elasthan in verwerkt zit, dus niet rekken. Je zou kunnen denken aan een fijne wol, dat is ook wel makkelijk naaien of iets zoals textura of linnen. Patronen kun je kopen op http://www.naaipatronen.nl en dan gewoon wat jij mooi vind. Kan een colbert zijn, maar ze hebben ook echte ruiterjas patronen.
De meeste winkels kunnen je trouwens prima helpen, dus zou zeker om hulp vragen.
Nynke_Z
Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-11 14:35
ah Kaula typt sneller dan ik heb mijn verhaal even ingekort:
Een jasje namaken van een bestaand jasje is wel te doen voor handige mensen, maar een patroon zou een stuk makkelijker werken. Bijvoorbeeld mijn moeder is coupeuse, maakt prachtige dingen en kan ook veel uit het hoofd tekenen. Maar een jasje namaken, daar waagt ze zich niet aan!
Vaak zijn mensen allergisch voor scheerwol, maar niet een wat fijnere wol. Houd het in de winkel maar tegen je gezicht, dan merk je het wel. Je hebt ook hele fijne synthetische stoffen die op wol lijken. Mijn jasje is ook niet van wol.
De coupeuse zal je wel opmeten en de juiste maat kiezen! Bij een patroon zijn er vele maten op het patronenblad gedrukt.
Mri
Geplaatst: 31-05-11 14:45
wol-polyester Katoen-polyester katoen
er is vanalles mogelijk, gewoon even bij een stoffenwinkel langs gaan en informatie inwinnen
Kaula
Geplaatst: 31-05-11 14:46
Als je echte goede wol hebt, dus echte scheerwol (en dus geen honderd procent wol, pure merino wol o.i.d, dat is verkooponzin). Is wel wat duurder waarschijnlijk, maar veeeel beter van kwaliteit en hoort niet te prikken. Bovendien komt er een voering in .
en op het patroon staat nog wel wat voor dingen je verder nodig hebt, knopen, vlieseline etc. Maar die vrouw helpt je daar vast wel mee om het goede te kopen!
@ Chaos: Op vrijdag heb je in Arnhem een hele mooie stoffenmarkt op de grote markt en op woensdag staan in Arnhem Zuid altijd een aantal kramen die ook mooie stoffen hebben en goed advies geven. Verder zat er altijd op de steenstraat een stoffenwinkel en op presikhaaf, ook nog eentje in de straat van de bibliotheek. Maar dan praat ik wel over een hele tijd geleden. Woon al weer zo'n 7 jaar in Frankrijk, dus weet niet of die winkels er nog zitten. In Oosterhout bij Nijmegen heb je een groothandel zitten, verder is de stoffenmarkt op maandag in Nijmegen ook de moeite waard en daar heb je meerder mooie stoffenwinkels zitten. Succes!
Leandros: Ssssst. Niet zeggen dat je bent verhuisd naar France, wil ik ook! Mijn grootste droom is dat. Maak me niet lekker.
Verder: Toppie, dankjewel! Ik ga vrijdag as. naar Arnhem om te kijken of die markt er staat, en de Bieb en Steenstraat ben ik dan vlakbij. Bedankt!
Appieee
Geplaatst: 31-05-11 16:02
Ja de Boerenbonthal en Jan de Grote Kleinvakman die bedoelde ik inderdaad. Mijn moeder is daar altijd helemaal fan van. Misschien ook vrijdag even kijken op de markt in Arnhem, dat is hier bijna om de hoek dus ook de moeite waard denk ik.
@Janine1990: Zelf nog helemaal niet over nagedacht om witte accentjes erin te doen, dat is inderdaad wel mooi denk ik! Zat zelf ook nog aan heel subtiel zilver te denken.. Zag al een hele tijd terug in dit topic iemand die een grijs jasje had met een heeeel dun wit ruitje, die stof vond ik ook erg mooi.
Zal eens een paar schetsen maken.
Verder twijfel ik of ik niet toch beter een echt ruiterjasje-patroon kan nemen.. Of zou dat niet uitmaken?
Okee, ik zit nu op stoffennet.nl te speuren naar stofjes die ik mooi vindt, dan heb ik al een idee van wat ik wil.
Wat is het beste om rekening mee te houden voor zo'n wedstrijd jas? - Buitenkant » wat voor stof? Geen elastan erin. - Voering » maakt dat uit wat voor stof? - Accenten als zakjes, kraag ed, moet je daar nog weer een speciale stof voor kopen?
het trouwens ook handig om voor zo'n eerste project een effen stofje te nemen. het wordt gauw lelijk als streepjes en ruitjes niet op elkaar aansluiten.
voering: je hebt van die gladde speciale voeringstof in alle kleuren, en dat is ook niet duur.
Ik heb idd een mooie voeringsstof gevonden, heb maar proefmonster besteld ervan.
Ik wilde eigenlijk geen effen stofje, dan hoef ik namelijk ook geen jasje te laten maken. Maar jezus wat een hoop stoffen zijn er zeg. Ik ken nog niet eens de helft.
Ja, maar ik maak niks hoor. Dat geef ik allemaal uit handen.
Janine1990
Geplaatst: 31-05-11 17:40
XLeandrosX schreef:
Begin gewoon simpel, het is zo verslavend dat je er vanzelf meer gaat maken. Eerst een effen proef jasje en daarna alle gekke prints die je maar wilt.
Begin nu wel zin te hebben om creatief te worden. We hebben vast nog wel ergens een oud gordijn ofzo, om eens een proefje te maken. Geloof dat m'n moeder nog wel een patroon van een colbert heeft en deze kan vermaken...