[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 21:11

Medium is de maat inderdaad

MyWishMax

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 10:24

Maat idd want de dikte is bij de hals niet in dezelfde varianten als de dekens. Bij de dekens is medium een dikte, maar die dikte bestaat niet in de hals.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 09:40

Bedankt voor jullie uitleg!
Ik dacht dat het niet kon aangezien ik die dekens + hals gekocht had voor mijn vorig paard met 175 schoft.
Maar ik vermoed dat er een fout gebeurd is bij de wasserij -O- Dus ik heb nu een medium een XXL :+ Gelukkig is mijn huidig paard niet zo groot en past de medium nog wel

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 21:08

Zag net trouwens bij toeval de Waldhausen Scandic. Heeft ook een erg lage Vsluiting zo lijkt het. Misschien ook voor interessant voor paarden met lage halsaanzet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 21:25

Die ziet er echt heel goed uit. Enorm lage sluiting! Als de buik singels maar niet weer zo achterlijk ver naar achter zitten. Ze bleven volhouden dat het aan mijn paard lag en dat de borst te krap was, maar moet zelfs een gaatje bij prikken daar. Zat al op zijn kleinst en mocht nog iets smaller zelfs. :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 21:31

Ziet er op de foto's uit als normale plek van buiksingels. Hij is er ook nog in een highneck voor de liefhebber.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 13:10

Ik heb een theorie gehoord en ben benieuwd wat jullie daarvan vinden

Een 0gr deken met 100gr liner is warmer dan een 100gr deken. De reden was ‘meerdere laagjes’

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 17:31

Damelza schreef:
Ik heb een theorie gehoord en ben benieuwd wat jullie daarvan vinden

Een 0gr deken met 100gr liner is warmer dan een 100gr deken. De reden was ‘meerdere laagjes’

Klopt. Stilstaande lucht isoleert. Als je zelf meerdere lagen kleding aandoet is dat ook warmer dan 1 extra dikke laag. Ook als je je huis gaat isoleren is het aan te raden wat lucht tussen de muur en je isolatie te laten voor extra warmte.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 09:05

Interessant! Dus je zou eigenlijk kunnen zeggen dan een 0 grams deken met een 100gr liner warmer is dan een 100gr deken.

Ik denk altijd heel veel na, zou je dan voor een kleinere overstap eerder gaan naar een 0gr deken met 200gr liner of een 100gr deken met een 100gr liner.

Ik zit tegenwoordig ook in het algoritme van op welke manier de klipjes van een deken officieel vastmoeten (welke kant opwijzend) etc. Nu schijnt de regel te zijn bij een 3-singelsysteem dat eerst de middelste buiksingel vast moet en daaroverheen kruislings de andere twee singels. Iemand die dit altijd anders doet? :P

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 09:12

Damelza schreef:
Interessant! Dus je zou eigenlijk kunnen zeggen dan een 0 grams deken met een 100gr liner warmer is dan een 100gr deken.

Ik denk altijd heel veel na, zou je dan voor een kleinere overstap eerder gaan naar een 0gr deken met 200gr liner of een 100gr deken met een 100gr liner.

Ik zit tegenwoordig ook in het algoritme van op welke manier de klipjes van een deken officieel vastmoeten (welke kant opwijzend) etc. Nu schijnt de regel te zijn bij een 3-singelsysteem dat eerst de middelste buiksingel vast moet en daaroverheen kruislings de andere twee singels. Iemand die dit altijd anders doet? :P

De middelste gaat als laatste :j

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 10:41

De midelste echt als eerste, dan sluit het naar mijn idee mooier aan.
En klips naar binnen :j
Anders krijg ik error hoor :')

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 10:51

Over die 0 grams met liner vs een deken met vulling: dat is ook enorm afhankelijk van de deken zelf. Sommige dekens zijn veel meer ademend dan anderen of toch dunner waardoor een paard er sneller koud onder is. De ene 100g is de andere 100g dus nog niet. Kan best zijn dat sommige merken een 100g hebben die wel warmer is dan een 0g plus liner. Uiteindelijk zit er ook weer niet heel veel extra lucht tussen de liner en de deken, dus misschien verschilt het ook niet extreem. Maar het is wel interessant. Heb tot nu toe alleen 0g dekens gehad waar liners in kunnen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 10:55

mavantos schreef:
Damelza schreef:

De middelste gaat als laatste :j

Bij mij ook middelste als laatste :j

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:40

Nibbit schreef:
De midelste echt als eerste, dan sluit het naar mijn idee mooier aan.
En klips naar binnen :j
Anders krijg ik error hoor :')

Bij mijn v-sluiting kunnen ze aan de voorkant maar op 1 manier.

De middelste doe ik eigenlijk als laatste, omdat ik dan het idee heb dat die andere twee mooi bij elkaar gehouden worden haha

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:53

Als ik een middelste heb, gaat die als laatste.

Clips aan de voorkant met de open kant naar het paard.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 12:40

Ik die de middelste altijd als eerste :Y) .

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 14:09

Ik heb de middelste als 2e.... hebben we nu "kwartet"? :')
Ik doe ze gewoon van voor naar achter vast, en dan kun je ze ook van voor naar achter weer los maken zonder dat ze in elkaar blijven hangen.

Verder kun je van alles verzinnen over luchtlaagjes en wat dan warmer is, maar dan hangt het ook weer af van de stof van je deken, de buitenstof van de deken. Daarmee is de ene 100grams ook weer de andere niet, dus zo kan je blijven analyseren :=

Fleurdelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:42

Ik doe de middelste ook als laatste, voelt alsof het dan goed in elkaar zit ofzo :+ Overlapt elkaar mooi haha.

Mijn prinses loopt nu rond met 250 gram en heeft het snel fris. Is geschoren. Hoeveel grams hebben jullie geschoren paarden op de komende kerst? Ik zag gevoelstemperatuur van -12 staan en vraag me af hoe ik haar moet toedekken :brr:

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:50

Luchtlagen zouden inderdaad warmer zijn dan een deken met vulling, maar ik heb de 100 en de 0 met 100 gram liner al opgehad en ik merk voor paardlief niet heel veel verschil in temperatuurrange. Ik denk dat model, kwaliteit van het deken en kwaliteit van de materialen belangrijker is dan luchtlaagjes.

Qua singels gaan hier de kruissingels eerst dicht en daarna de middenste, behalve bij de Rhino's. Waarom weet ik niet maar die middenste singel is steevast te kort (ik heb een wug en een normale met V-sluiting en bij beiden heb ik het probleem :')) dus daar moet een verlenging aan. Die heb ik liever onder de andere singels zitten en niet aan de buitenkant. Dat is al goed gebleken vermits die om onduidelijke redenen regelmatig loshangt als ik op stal kom en dan hangt ie in ieder geval nog in de andere singels ipv helemaal los.

De mijne staat momenteel onder 200 gram en gaat morgen over op 300. Tot nu toe blijft ze mooi op gewicht deze winter :) Als ze te koud staat valt ze vaak wat af.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:52

Mijn geschoren haflinger heb ik nu onder 200 grams met (100grams) hals staan en vervang morgen de 100 grams liner door die van 200 grams, komt hij dus totaal onder 300 grams.
Moet wel genoeg zijn denk ik, het is een outdoor deken, dus winddicht.

Haf staat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 21:14

Hier staan ze nu ook onder 300 grams met 100 gram hals. Staan zo'n 8 uur buiten. Het wordt flink koud de komende week en ik merk dat ze (heb ze 2x volledig geschoren) het met 200 grams echt te koud hebben. Een hals erop scheelt ook echt héél erg veel vind ik! En ook al is de hals maar 100 grams, het maakt wel echt een wereld van verschil omdat het kou, regen en snijdende wind tegenhoudt op een toch wel behoorlijk groot lichaamsoppervlak.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 22:23

Woezel (geschoren) staat nu met 250 gr incl hals.
Morgen wordt dat 350 en zwaarder zal het niet worden. Sinds zaterdag 24/7 buiten

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 22:34

Hier geschoren sinds vandaag onder 400 plus 150 hals

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 22:57

Mijn jonkie geschoren staat nog prinsessen heerlijk onden haar 100 gram zonder hals.. ( met stond ze te zweten) _O- zo zie je maar paard verschillend ( wel snachts op stal en overdag op wei met gras)

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 06:26

Oke mijn paard staat met temperaturen als vandaag onder 100 grams. 0gram + liner. Hieronder voelt ze lekker warm en oogt relaxed.

Nu wil ik vd week ri 150 of 200 gram maar die v 150 gram deken is al veel op geweest en ik laat de dekens nooit wassen.
Kan dit eig kwaad voor dikte vd deken als die al zoveel jaar mee gaat?