Nieuwe jurycursussen, wie gaat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MiepprinZ

Re: Nieuwe jurycursussen, wie gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:37

Hmm... zie net dat er een maand (!!) tussen onze laatste cursusavond en het praktijkexamen zit... Verward

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:20

Bij ons is de 3e avond afgelast en krijgen we 7 december onze laatste les. Dat is dan wel fijn dat er niet zoveel tijd tussen zit.

Gezellige groep! 19 man, veelal mensen rond de 30. Er is bewust gekozen voor jongere mensen die hoog in de sport hebben gereden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:45

Is t trouwens zo dat wat je ook gereden hebt, je altijd eerst de cursus IL moet doen of is er een andere mogelijkheid voor iemand die meerdere paarden in de lichte tour heeft?

Voor zover ik het kan vinden ontkom je niet aan in ieder geval de IL cursus en kan je daarna de IM overslaan.....

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:52

ik kreeg net een uitnodiging om naar een openbare les te kijken.
zie www.akasha-rijkunst.nl
gaat speciaal over hoe je houding en zit duidelijk op een protocol kunt aangeven dus een aanrader voor iedreen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 17:31

daffodil schreef:
Is t trouwens zo dat wat je ook gereden hebt, je altijd eerst de cursus IL moet doen of is er een andere mogelijkheid voor iemand die meerdere paarden in de lichte tour heeft?

Voor zover ik het kan vinden ontkom je niet aan in ieder geval de IL cursus en kan je daarna de IM overslaan.....

Tyrza mocht meteen de IZ doen, ik weet niet precies welke regels daar voor staan. Misschien GP met winst?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:42

Ik heb samen met een GP-amazone de IL gedaan, dus ik vraag me idd af hoe de regels daarvoor zijn.

Nicky74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:18

Ik heb begrepen dat op uitnodiging ook gelijk voor de IZ cursus kan worden gegaan. dat geldt natuurlijk wel voor mensen die zelf al op hoog niveau hebben gereden. hoeveel paarden? geen idee.
tip:netwerken!!!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:51

Suzanne F. schreef:
Tyrza mocht meteen de IZ doen, ik weet niet precies welke regels daar voor staan. Misschien GP met winst?

Nicky74 schreef:
Ik heb begrepen dat op uitnodiging ook gelijk voor de IZ cursus kan worden gegaan. dat geldt natuurlijk wel voor mensen die zelf al op hoog niveau hebben gereden. hoeveel paarden? geen idee.
tip:netwerken!!!

Ik geloof er geen barst van.
Tyrza was toch al IL-jury? IM overslaan mag al 20 jaar.

De KNHS is écht aan regels gebonden wat dit soort dingen betreft. Als er mensen buiten de regels om worden toegelaten vind ik dat in principe oké, maar dan moet dat wel eerst door de DCD en de ledenraad worden goedgekeurd...... Ja
Ze maken er inderdaad af en toe een potje van, maar van overduidelijke corruptie heb ik nog nooit iets gemerkt (gelukkig maar)....

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:59

Tyrza had nog geen cursus gedaan toch?! Volgens mij mocht ze meteen IZ doen!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:31

missmiekie schreef:

Ik geloof het nog steeds niet.
Mocht Tyrza het tegendeel melden, dan ga ik daar serieus werk van maken. Er zijn ministers om minder weggestuurd.... Nagelbijten / Gniffelen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:34

missmiekie schreef:

Zoiets stond mij idd ook bij Ja, van wat ik er van gevolgd heb!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:40

Er zitten inderdaad een aantal cursisten bij mij op de IZ cursus die geen IL gedaan hebben, maar wel op hoog niveau gereden hebben. Deze personen zijn door de KNHS voorgedragen en zijn niet door de regio geselecteerd.

Bij mijn weten heeft de KNHS het recht om dit te doen!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:47

Remember schreef:
missmiekie schreef:

Zoiets stond mij idd ook bij Ja, van wat ik er van gevolgd heb!

*zit heel intensief Tyrza haar oude berichten door te spitten* Haha!
Ik weet het eigenlijk wel zeker, ik heb dat onthouden, omdat het een ''uitzondering'' was op de KNHS regeltjes Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:53

judithh schreef:
Er zitten inderdaad een aantal cursisten bij mij op de IZ cursus die geen IL gedaan hebben, maar wel op hoog niveau gereden hebben. Deze personen zijn door de KNHS voorgedragen en zijn niet door de regio geselecteerd.

Bij mijn weten heeft de KNHS het recht om dit te doen!

HIER ZAKT MIJ DE BROEK VAN AF

Zoiets moet absoluut bekend zijn gemaakt.
De KNHS WEIGERTal jaren om de lat voor jury's omhoog te brengen wat deelname-eisen betreft, en heeft een enorme OVERSCHRIJVING van de deelname mogelijkheid. Dan kun je het niet maken om "vreemden" toe te voegen en andere LT (!!!) ruiters uit te loten.

Dit vraagt om een parlementaire enquete...... Nagelbijten / Gniffelen

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:01

judithh schreef:

Zo zie je maar weer dat de KNHS eigen regeltjes heeft waar de leden weer eens niets van af weten.
En sommige hier vonden datik niet moest zeuren omdat ik niet was geselecteerd voor de IM terwijl ik al 20 jaar jureer en ZZ-licht heb gereden.
Ik wacht wel tot ik grand-prix rijd en dan vraagt de KNHS me vast zelf of ik a.u.b. de IZ wil doen.
Clown

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:11

Tyrza heeft zeker weten de IL niet gedaan, CGJ. Knipoog alleen vind ik het wel vreemd dat die GP amazone bij mij in de groep dus wel de IL moest doen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:15

Mijn zegen heeft ze.
Maar hier ga ik nog wel even verder op in richting de KNHS.

Wat heeft het dan nog voor NUT om te eisen dat mensen 20 keer moeten jureren om hogerop te mogen komen? Ik dacht dat dat bedacht was om enige "ervaring" op te doen in het jureren.
Blijkbaar heeft en "wereldvreemde" GP-ruiter dat niet nodig....... Nagelbijten / Gniffelen

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:19

Dit is dus waar ik zo boos Boos! om kan worden.
Ik gun het echt iedereen om de jurycursus te doen maar op deze manier wordt mij wel de lol en de mogelijkheid ontnomen.
Ik ga dus stoppen met IL jureren en zal zodra ik eindelijk eens antwoord krijg van de kring, waarom ik niet voor de cursus ben geselecteerd de KNHS hier van op de hoogte brengen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:43

CGJ12 schreef:
Mijn zegen heeft ze.
Maar hier ga ik nog wel even verder op in richting de KNHS.

Wat heeft het dan nog voor NUT om te eisen dat mensen 20 keer moeten jureren om hogerop te mogen komen? Ik dacht dat dat bedacht was om enige "ervaring" op te doen in het jureren.
Blijkbaar heeft en "wereldvreemde" GP-ruiter dat niet nodig....... Nagelbijten / Gniffelen

vind dit wel een rare opmerking.....

maar goed...ik weet dat het al jaren gebeurd dat er mensen voor worden gedragen door de KNHS die niet door de welbekende "selectieronde" heen gaan, maar dat neemt niet weg dat deze een plaats innemen van een andere ruiter..althans..ik moet het anders zeggen.. bv.de regio ZH krijgt 4 plaatsen aangeboden door de KNHS om jury's af te vaardigen, deze mogen ze ook gewoon selecteren en daarbij gaan dus extra de voorgedragen juryleden van de KNHS...
Het is dus niet zo dat als ze 4 plekken hebben, er maar 3 mogen omdat dan de 4e plek in beslag genomen wordt door een voorgedragen jury in spé...

Ik kan me echter wel vinden in het hele ervarings verhaal...Ik ben ook van mening dat je, jezelf hogerop moet werken en door ervaring steeds een stapje hoger gaat...ik denk ook dat het best een hele klus wordt voor een "onervaren" jury om inneens bv. een rubriek met 30 Z2 proeven voor je kiezen te krijgen, waarbij je dus als een gek punten moet geven, commentaar en ook nog de boel goed in de gaten moet houden omdat je anders al weer 2 of 3 onderdelen verder bent.
Ik denk persoonlijk ook dat het beter is dat je bij het begin begint, denk dat je juist in de hogere klasses ervaren juryleden moet hebben...wel weet ik van Tyrza dat ze nu al regelmatig mee gaat met Matty Boomaars om ervaring op te doen en als ze het papiertje op zak heeft dit ook nog blijft doen voordat ze daadwerkelijk zelf in het juryhok plaatsneemt, en dat kan ik alleen maar waarderen!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:58

Hallo zeg!!! Wat een stennis wordt hier gemaakt?? Kom ik hier net even kijken, gezellige boel hier... Wakkert hier iemand een vuurtje aan, iedereen er volop erop in! Je kan het ook gewoon aan me vragen alvorens van alles te gaan roepen hier...

Met mij in de groep van dit jaar zijn nog andere meiden die op hoog niveau hebben gereden en die geen vooropleiding hebben gehad. Er is dit jaar bewust gekozen voor jongere mensen die hoog in de sport hebben gereden en momenteel niet aktief zijn in de sport.

En laten we het ajb niet over kruiwagenwerk hebben. 2 jaar geleden is er al in de media het bericht verschenen van onder andere dhr Ernes dat zij mensen met een niveau zoals LT en ZT dat deze een soort dispensatie krijgen. Is niets stiekems aan. Mede omdat ik dat toen in de P & S en de Hoefslag heb gelezen heb ik mijzelf via de officiele weg opgegeven.

En CGJ... wat bedoel je met wereldvreemd???
Ik meen dat jij dit vorig jaar tegen mij hebt gezegd:
CGJ12 schreef:
Tyrza schreef:
Ik hou mijn hart alleen vast voor de enorme hoeveelheid stof die ik in zo'n korte tijd moet gaan stampen Nagelbijten / Gniffelen

Hou op!
Als GP-amazone met zo'n enorme hoeveelheid rij-ervaring en een Masters in je broekzak moet jij die kennis al lang paraat hebben........ Ja

Zie: viewtopic.php?f=95&t=445882&st=0&sk=t&sd=a&start=250

En betreffende mensen die nu ineens zo moeilijk gaan doen waren toen ook al aktief in dit topic.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:15

Tyrza schreef:

Dat was niet persoonlijk richting jou bedoeld...... Clown
Maar DUIDELIJK een algemene opmerking.

Iemand meldde hier namelijk dat er dan wellicht GP-mensen "met winstpunten" bijgevoegd waren.
Dan vraag ik mij namelijk gelijk af wat een GP-ruiter(20-30 mensen) "Verschilt" van een LT-ruiter (300 mensen).
Als je op basis van "eigen rijden" mensen bevoordeelt, dan zou ik niet alleen die "wereldvreemde" GP groep nemen, maar ook de LT-ruiters. Die rijden namelijk nog NORMAAL (stap-draf-galop), terwijl de GP-ruiters zich hiervan afscheiden middels KUNSTJES zoals pi/pa.
En dat laatste zegt vaak meer over het paard dan de ruiter..........

Vandaar mijn term "wereld vreemd"
Een LT ruiter heeft meer proeftechnische "feeling" met een Z2-knoeier dan een GP-ruiter........

Laat alle LT-combi's van Nederland incognito een Z2 proef rijden en ze rijden allemaal 60%.
Laat je de GP-ruiters het óók doen, dan gaat het mij niet verbazen als daarvan een aantal de 60% niet haalt.

Maar FEIT is dus dat jij je volgens de REGULIERE WEG hebt opgegeven voor de IL, maar bij de IZ gevoegd bent. Dat maakt het verhaal wel duidelijk dragender, maar het blijft wazig.
Het kan namelijk zeer goed zijn dat er MEER GP-ruiters wel Z-jury wilden worden, maar opzagen tegen die verplichte B/L beoordelingen. Die missen nu de boot en dat is erg jammer.
Er had een duidelijk richtlijn moeten zijn met precies omschreven criteria voor deze versnelde cursus!
Dat is het enige wat ik hier mis!

Dat deze mensen trouwens EXTRA zijn toegevoegd en dus geen andere cursusplaatsen innemen is een drogreden. Zo kun je alles omdraaien. Ipv van de EXTRA "toppers" hadden óók extra reguliere kandidaten opgeroepen kunnen worden, maar die groep is nu in eerste instantie juist KLEIN gehouden om deze "toppers" toe te voegen.... Knipoog

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:21

Het heeft allemaal keurig in de bladen gestaan anders... ik heb het echt niet via via gehoord. Sterker nog, ik had helemaal niets met de KNHS te maken alvorens ik mij opgaf voor de cursus. En ik heb mij nav dit bekend maken in de media mij direct opgegeven voor het IZ onder het mom: "niet geschoten is altijd mis"

EDIT: typo en aanvulling: Vorig jaar zaten er overigens 14 man in Wanroij, nu 19....
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 27-10-06 23:26, in het totaal 2 keer bewerkt

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:21

CGJ12 schreef:
Tyrza schreef:

Dat was niet persoonlijk richting jou bedoeld...... Clown
Maar DUIDELIJK een algemene opmerking.

Iemand meldde hier namelijk dat er dan wellicht GP-mensen "met winstpunten" bijgevoegd waren.
Dan vraag ik mij namelijk gelijk af wat een GP-ruiter(20-30 mensen) "Verschilt" van een LT-ruiter (300 mensen).
Als je op basis van "eigen rijden" mensen bevoordeelt, dan zou ik niet alleen die "wereldvreemde" GP groep nemen, maar ook de LT-ruiters. Die rijden namelijk nog NORMAAL (stap-draf-galop), terwijl de GP-ruiters zich hiervan afscheiden middels KUNSTJES zoals pi/pa.
En dat laatste zegt vaak meer over het paard dan de ruiter..........

Vandaar mijn term "wereld vreemd"
Een LT ruiter heeft meer proeftechnische "feeling" met een Z2-knoeier dan een GP-ruiter........

Laat alle LT-combi's van Nederland incognito een Z2 proef rijden en ze rijden allemaal 60%.
Laat je de GP-ruiters het óók doen, dan gaat het mij niet verbazen als daarvan een aantal de 60% niet haalt.

Maar FEIT is dus dat jij je volgens de REGULIERE WEG hebt opgegeven voor de IL, maar bij de IZ gevoegd bent. Dat maakt het verhaal wel duidelijk dragender, maar het blijft wazig.
Het kan namelijk zeer goed zijn dat er MEER GP-ruiters wel Z-jury wilden worden, maar opzagen tegen die verplichte B/L beoordelingen. Die missen nu de boot en dat is erg jammer.
Er had een duidelijk richtlijn moeten zijn met precies omschreven criteria voor deze versnelde cursus!
Dat is het enige wat ik hier mis!

Dat deze mensen trouwens EXTRA zijn toegevoegd en dus geen andere cursusplaatsen innemen is een drogreden. Zo kun je alles omdraaien. Ipv van de EXTRA "toppers" hadden óók extra reguliere kandidaten opgeroepen kunnen worden, maar die groep is nu in eerste instantie juist KLEIN gehouden om deze "toppers" toe te voegen.... Knipoog

tja zo kun je het ook bewoorden, neemt niet weg dat er tijdens de IM cursus 26 deelnemers waren en we nu met 19 zitten, waar zit dat hem dan in?? dan hadden ze er nu ook 7 meer kwijt gekunt...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:24

En de meiden die nu ook deze dispensatie hebben gekregen, hebben in het verleden te maken gehad met veel bondstrainingen en clinics van (internationale) juryleden en trainers (en J/YR EK's, Internationale wedstrijden, etc.). Op deze manier werd/wordt er toch een extra stukje inzicht gekweekt, wat zich WELLICHT dan ook onderscheid met de rest die ook op een dergelijk niveau start.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:32

Tyrza schreef:
En de meiden die nu ook deze dispensatie hebben gekregen, hebben in het verleden te maken gehad met veel bondstrainingen en clinics van (internationale) juryleden en trainers (en J/YR EK's, Internationale wedstrijden, etc.). Op deze manier werd/wordt er toch een extra stukje inzicht gekweekt, wat zich WELLICHT dan ook onderscheid met de rest die ook op een dergelijk niveau start.

Mijn vermoedens worden steeds meer bevestigd........
De "godenzonen"...... in dit geval de "dochters"................

Ik las vandaag trouwens even een stukje over de FUTURE cup in Leeuwarden.......
Zegt iemand van de deelnemers: "Ik hoop wel dat ze de leeftijdsgrens langzaam mee omhoog nemen, want dan mag ik volgend jaar óók nog meedoen....... "
Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Frusty Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Hamer Hamer Hamer Hamer Hamer
Is CGJ nu zo intelligent of is de rest zo dom?